Oprettet: 16. januar 2017
Svarnummer:
22

Indsendt af

H.C. Hansen

Virksomhed / organisation

Havneforum København

Postnr.

1552 V.

By

København

Høringssvar

Der er overordnet i lokalplansforslaget mange gode ideer til styrkelse af borgernes muligheder for ophold ved og på vandet både til rekreation og til fritidsaktiviteter. Det påskønner Havneforum København og vi stiller os gerne til rådighed med råd om konkretisering af ideerne, når tidspunktet for de endelige beslutninger og implementering af dem nærmer sig. Vi ønsker allerede nu at komme med et par kommentarer til lokalplansforslaget: 1. En ny bro som erstatning af den nuværende dæmning mellem Arsenaløen og Christianholm vil være et stort plus af flere årsager. Etableringen af den foreslåede bro vil forbedre sejlads med robåde, kajakker og andre småbåde, der med den nye bro undgår urolig sejlads i Inderhavnen fra Trangraven til Proviantmagasingraven ved at skyde genvej gennem Arsenalgraven. Inderhavnen kan være med meget urolig sejlads på grund af havnebuser og hurtig sejlads med motorbåde. Broen vil give en langt mere tryg sejlads for alle småbåde. Broen vil samtidig give bedre vandkvalitet i Arsenalgraven end den nuværende. Vi kan derfor på det varmeste anbefale en ny bro. Alternativt kan der etableres gennemsejling for småbåde, kajakker og robåde via en tunnelløsning på stedet. 2. Vi kan støtte, at der etableres træbrygger til ophold og som anløbspladser til både i forskelige højder til forskellige bådtyper. Vi finder det dog dybt problematisk at der gives mulighed for at placere husbåde på op til 50% af strækningen langs Arsenalgraven, Trangaven og Proviantmagasingraven, hvor der gives mulighed for meget store husbåde på op til 150 kvadratmeter og stor højde. Placering af de mange husbåde vil både forringe andre bådes anløbsmuligheder og forringe træbryggernes rekreative potentiale ved vandet for byens borgere. Husbådene vil endvidere forhindre mulighederne for en fri sejlads i de kanaler, som Farvandsdirektoratet i sine kommentarer til brobyggeri over kanaler pegede på, som essentielt for forholdene. I sin tilladelse til opførelse af broerne over Christianhavns Kanal og Trangraven forudsatte Farvandsdirektoratet, at den frie sejlads stedse skal sikres. 3. I indstillingen til lokalplansforslaget nævnes det, at der i budget 2017 indgår etablering af støttepunkter for det maritime kulturmiljø omkring havnen. I lokalplansforslaget tales der om foreningsfaciliteter. Det støtter vi og som nævnt i indledningen deltager Havneforum København gerne i det videre arbejde med det maritime kulturmiljø omkring Christiansholm og de tilknyttede foreningsfaciliteter. 4. På oversigtskortet (tegning nr. 3) om vejforhold, friarealer og stier er der indtegnet en mulig cykel-og gangbro over Proviantmagasingraven fra Papirøen til Dokøen. Forslaget indgår dermed i lokalplanen selv om der pt. Ikke er planer om etablering af broen. En bro på det sted vil skabe store problemer for det maritime miljø i Erdkelgraven, Snedkergaven, Takkelloftgrave og Proviantmagasingraven. Muligheden for den bro bør derfor sløjfes i lokalplanen.