Oprettet: 12. januar 2017
Svarnummer:
197

Indsendt af

Jakob Majcher

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Det er besluttet at omlægge buslinjerne 12 og 66 i udadgående retning for at øge trafiksikkerheden på Rantzausgade. Trafikken på gaden er særligt i myldretiden massiv, men jeg vurderer, det ikke er busserne, der skaber denne usikkerhed, men fraværet af dedikerede cykelbaner. Jeg krydser vejen dagligt, og det samme gør mine børn, og det er ikke busserne, der gør os utrygge, men primært cyklisterne, da disse færdes i hele vejens bredde. En dedikeret cykelbane/sti vil gøre det meget nemmere at få et overblik over trafikken, hvilket vil øge trafiksikkerheden. Derfor kan der helt grundlæggende sættes spørgsmålstegn ved beslutningen om at omlægge busruterne. Bliver det imidlertid en realitet, er det mindst acceptable forslag, at ruten omlægges via Åboulevard og Hans Egedes Gade. Det primære formål med Åboulevard er at føre trafikken hurtigt og glidende ind og ud af København. Såfremt de to buslinjer omlægges til denne rute, vil det medføre, at busserne skal svinge til højre henover cykelsti og fortov fra et ligeud kørende spor, og dette vil stoppe trafikken. Og det vil ske hyppigt, da det drejer sig om to buslinjer med mange afgange. Udover at trafikken på Åboulevard forstyrres vil gentagne opbremsninger og accelerationer fra køretøjerne medføre en øget luft- og støjforurening. Svingmanøvren fra det ligeud kørende spor vil også medføre mange farlige situationer, hvor bagvedkørende vil forsøge at overhale den svingende bus. Dette findes der allerede talrige eksempler på længere ude ved stoppestedet Hillerødgade/Borups Alle, hvor Bus 68 og 250S stopper i et ligeud kørende spor. Derudover vil svingmanøvren potentielt medføre flere farlige situationer for bløde trafikanter, da buslinjerne skal krydse en cykelsti og et fortov. En omlægning via Åboulevard og Hans Egedes Gade vil også forstyrre området ved kastanjetræerne omkring den grønne sti, der anvendes til rekreative formål. Mange børn og voksne i kvarteret samt familier, der har deres børn i daginstitutionen Stenurten, krydser Hans Egedes Gade for at benytte sig af den grønne sti og de rekreative arealer. En busdrift i gaden vil ødelægge dette rekreative område og skabe en øget usikkerhed, når børn og voksne skal krydse Hans Egedes Gade. Kvarteret (og Nørrebro generelt) er i forvejen ikke den bydel med flest grønne/rekreative arealer, og det vil nedsætte livskvaliteten og funktionaliteten i området, hvis der kommer til at køre busser af Hans Egedes Gade. En omlægning via Åboulevard og Hans Egedes Gade vil også medføre, at busserne skal svinge til venstre af Rantzausgade, hvilket ikke vil bidrage til den øgede trafiksikkerhed, som er et af argumenterne for beslutningsgrundlaget for omlægningen. Det vil være mere usikkert med to buslinjer, der mange gange om dagen skal svinge til venstre i en stærkt trafikeret gade med mange bløde trafikanter, end hvis de blot kører lige ud, som de gør i den nuværende situation. Venstresvinget i krydset ved Rantzausgade/Jesper Brochmands Gade har tilsyneladende ikke været et problem i forbindelse med testkørslen, men da jeg dagligt krydser Rantzausgade netop i dette kryds hver eneste dag, og har gjort det i årevis, er mine erfaringer, at der i perioder kan gå 1-2 minutter, før det er muligt at krydse gaden. Og jeg er til fods og ikke bag rattet i en 10 meter lang bus. Der er en stor sandsynlighed for at et venstresving i dette kryds, hvor der også er en særlig aktivitet fra diverse cafeer/restaurationer med udeservering, vil medføre flere usikre/farlige trafikale situationer. Ulemper ved dette forslag: - Trafikken på Åboulevard forstyrres - Svingmanøvren fra Åboulevard vil medføre farlige situationer for både bilister og bløde trafikanter - Busdrift i Hans Egedes Gade vil ødelægge det rekreative areal ved kastanjetræerne og den grønne sti - Busdrift i Hans Egedes Gade vil skabe en øget usikkerhed for borgere i området - Venstresving i krydset Rantzausgade/Jesper Brochmands Gade vil medføre farlige situationer