Oprettet: 12. januar 2017
Svarnummer:
193

Indsendt af

Miljøpunkt Nørrebro

Virksomhed / organisation

Miljøpunkt Nørrebro

Postnr.

2200

By

Kbh N

Høringssvar

Vi anbefaler løsning 4 via Åboulevard/Ågade til Borups Plads. Desuden ønsker vi at etablere et forsøg med en vejbane reserveret til busser, elbiler og ’carpool’-biler (mindst 3 passagerer i bilen) på Åboulevard og Ågade i udadgående retning, som man kender det fra progressive amerikanske stater. Det vil generelt reducere trængsel, fremme elbilisme og effektivisere den offentlige transport. I scenarie 4 vil det sandsynligvis betyde, at både linje 12, 66, 250S og 68 vil blive 1 minut hurtigere end i dag, og der vil dermed være sparet 2 mio. kr. årligt i drift i forhold til i dag. Vi ser gerne et nyt stoppested på Ågade under Åbuen, som bør være tilpasset området. Åbuen giver læ for regn, så man kan muligvis nøjes med en glasskærm ud mod trafikken, så stoppestedet vender omvendt ind mod det grønne område, som kan opgraderes med blomster. Dette vil nok være billigt at anlægge. Vi vil tilføje at vi har målt meget høje udledninger af ultrafine partikler fra særligt bus 66. Så længe ultrafine partikler er uregulerede og ukontrollerede for alle busser under Euro 6-normen, og Movia fortsat har udbud af denne type gamle busser, så vil vi være betænkelige ved at lade dem køre på en gade for bløde trafikanter mere end højest nødvendigt.