Oprettet: 11. januar 2017
Svarnummer:
152

Indsendt af

Asla Sonne

Postnr.

2200

By

København

Høringssvar

Det virker som om, at man i forbindelse med områdefornyelsen har været langt mere fokuseret på den indre del Rantzausgade og ikke hele gaden og området som sådan. Dermed har man skabt et forslag, hvor forbedringerne i den indre ende af gaden i høj grad sker på bekostning af den ydre ende. Der er ingen tvivl om, at trafiksikkerheden i Rantzausgade længe har kaldt på en løsning, men det fremlagte forslag har sine mangler. Det undrer mig f.eks., at man kun planlægger cykelsti i udadgående retning. Jeg så hellere, at man i stedet for at udvide fortovet i den ene side af gaden, havde brugt pladsen til cykelsti i begge retninger, så cyklister ind mod byen også blev sikret mod den tunge trafik. Samtidig skaber ensretningen og dermed omlægningen af rute 12 og 66 en situation, hvor det er umuligt at tilgodese de forskellige borgere i kvarteret. Vælges rute 1, vil det skabe øget tung trafik i Brohusgade. Der er talrige argumenter for, hvorfor dette er en dårlig idé blandt de mange høringssvar. Jeg kan kun erklære mig enig. Vælges rute 2, vil man stadig have en bus, der, svinger ud på Rantzausgade. Samtidig må man forvente at den gennemkørende trafik vil stige i Hans Egedes Gade. Derfor undrer det mig, at man ikke har budgetteret med en ændring af parken. Der hvor parken krydser Rantzaugade findes et overgangsområde, der skærmer mod gennemkørende trafik. Hvis denne trafik fremover skal ledes gennem Hans Egedes Gade, skal samme skærmning vel etableres her? Da man vil flytte parkeringspladser fra højre side af gaden til venstre siden, må man formode at en skærmning vil betyde, at kastanjetræerne fældes og dele af kælkebakken nedlægges. Dette område af parken er ellers et virkelig vellykket byrum for både store og små, og det vil være et tab for kvarteret, hvis det forsvinder. http://map.krak.dk/m/mSDlc Vælges rute 4, vil man, selv med et busstoppested under broen, skabe en lang gåafstand for mange beboere i kvarteret. Dette er selvfølgelig intet problem, hvis man er godt gående, men vores kvarter er sammensat og her bor også en del gangbesværede, for hvem en længere gåafstand vil skabe forringelse af dagligdagen. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at kvarterløftet er gået i en gal retning. Den ensrettede gade med det udvidede fortov vil uden tvivl skabe et byrum, hvor caféer, barer og restauranter vil trives og endnu flere folk vil opholde sig i Rantzausgade som en naturlig forlængelse af bylivet i Ravnsborggade og Blågårdsgade. Jeg har derfor svært ved at se, hvordan kvarterløftet skulle forvandle Rantzausgade til en mere trafiksikker gade. Tværtimod skaber man øget aktivitet i den indre del af gaden, mens de trafikale problemer flyttes den ydre del. Jeg kan derfor kun anbefale at man ikke ændrer busruterne, men derimod finder en anden løsning på trafiksikkerheden i Rantzausgade. Mvh. Asla Sonne

Materiale: