Oprettet: 8. januar 2017
Svarnummer:
14

Indsendt af

Anders Mikkelsen

Postnr.

1434

By

København K

Høringssvar

Høringssvaret er også vedhæftet: forbindelse med ombygningen af Papirøen, er der nogle forhold vi gerne vil gøre opmærksom på. Trafik: En øget trafikmængde vil være et problem; på selve Papirøen, ved tilkørslen til Papirøen, på Prinsessegade og på Danneskjold-Samsøes Alle. Disse problemstillinger er kendte og velbeskrevne allerede, så vi vil nøjes med at konstatere, at man med de nuværende planer for Papirøen blot vil gøre ondt værre. Vi vil derfor foreslå at trafikken nytænkes og omlægges radikalt så den peger ind i fremtiden i stedet for, som nu, hvor der igen tages udgangspunkt i, at man skal kunne køre ”direkte til døren” i egen bil. Christianshavn og Holmen egner sig hverken til privatbilisme eller store busser. Vision: Christianhavn og Holmen fremstår ren, grøn, rolig og innovativ, hvor blød, smidig og miljøvenlig trafik forenes med livet ved - og på vandet omkring Papirøen. Transporten er enten blød eller let, miljøvenlig og offentligt. Offentlig transport er det vigtigste - og dermed hjørnestenen i vores forslag. Metroen til Christianhavns Torv er allerede etableret og Metroen generelt vil med stor sandsynlighed blive endnu mere populær i fremtiden når de nye linjer tages i brug. På Christianhavns Torv omstiger man til mindre el-drevne busser, der pendler mellem Christianhavns Torv og Amagerforbrændingen/Amager Skibakke, hvor der etableres parkeringspladser. De nuværende busser skal altså ikke længere køre af Prinsessegade og Danneskjold-Samsøes Alle. Det er muligt at udarbejde busruterne for el-busserne meget fleksibelt, da disse er mindre i omfang og er støjfri. Refshalevej vil i denne forbindelse med fordel kunne inddrages som en del af en (ensrettet) el-bus rute. Det kunne være førerløse busser (se link: Olli-busser) eller små eldrevne busser som dem der kører gratis rundt i Indre By i Odense. Fordelen ved el-busser er i modsætning til de store nuværende busser, at de nærmest ikke generer beboere og andre der opholder sig langs ruterne, samt at de er lette at komme ind og ud af for ældre gangbesværende mennesker, handicappede, barnevogne osv. Privatbilismen begrænses mest muligt så kun dem der er bosat i området kommer i egne biler. Billister til Papirøen, Operaen, Holmen og Christianshavn kører til: 1. Den nye Amagerforbrændingen/Amager Skibakke hvor der etableres parkeringspladser. Parkeringsbilletten giver adgang til pendlerbussen. 2. Kvæsthusmolen hvor der er et nyt parkeringshus. Parkeringsbilletten giver adgang til den pendlerhavnebåd der allerede sejler mellem Skuespilhuset og Papirøen/Operaen. Provenuet ved at der skal etableres færre parkeringspladser på og ved Papirøen, bruger på den kollektive trafik samt anlæg af parkeringspladser ved Amagerforbrændingen. Cyklister: Prinsessegade og Danneskjold-Samsøes Alle indrettes med brede cykelstier, der helt naturligt vil begrænse bilismen. Der er allerede gode muligheder for at komme fra Indre by til Christianhavn/Holmen via Knippels Bro og Inderhavnsbroen. Der indrettes gode cykelparkeringsforhold på og omkring Papirøen. Butikslivet på Papirøen Visionen for Papirøen er at smelte beboelse, rekreative områder og butiksliv sammen på et attraktivt område ved vandet. Erfaringerne fra Krøyers Plads hvor alle butiksarealer står tomme må ligeledes kalde på nytænkning. Vi kender ikke årsagen til at de står tomme, men gætter på at huslejen er for høj i forhold til indtjeningsmulighederne. Man kunne, som man gør i Oslo ved lignende byggerier, lade en del af huslejen til butikslokaler betales via fællesudgifterne for de ejerboliger der er i området. Det skaber liv, gør området mere attraktivt og dermed bliver boligerne mere værd. Træning- og fitnessfaciliteter Planerne for Base Camp kendes endnu ikke. Hvis planerne er at nedlægge området som træning- og fitnesscenter, vil vi foreslå at der etableres lignende faciliteter i forbindelse med det badeområde der er planlagt på Papirøen. Med venlig hilsen Lone og Anders Mikkelsen Danneskjold-Samsøes Alle 38 2.th. 1434 København K