Oprettet: 12. december 2016
Svarnummer:
18

Indsendt af

Eva Nordberg

Postnr.

1765

By

København V

Høringssvar

1) Enghave stationsområde hører til Vesterbros kulturhistorie, og er en del af bydelens charm og indentitet. Denne del af historien ønskes sikres, formidles og bevares mest muligt i det nye forslag. 2) Jeg stiller mig meget kritisk til forslagets infrastruktur og trafikplanlægning. Indkørsel og frakørsel virker uløst, kringlet og kompliceret. Den virker heller ikke hensynstagende til de eksisterende kvaliteter der er i området. I dag fungerer Sønder Boulevard som en rekreativ forbindelse mellem Carlsberg og øvrige Vesterbro. Et af Vesterbros få åndehuller. Med ind- og frakørsel fra Slesvigsgade og Dannebrogsgade, vil dette gennemgående byrum blive skåret gennem på tværs på flere steder, og dermed ødelægge Sønder Boulevards kvaliteter. Boulevardens vestre del vil risikere blive ubrugbar, hvilket vil være meget ærgerligt for hele bydelens sammenhæng. Den foreslået trafikløsning strider også med den Områdefornyelse som Alsgadekvarteret gennemgået i 2016, med fokus på tryghed og ophold i kvarterets gader - især for de mange institutionsbørn der dagligt bruger gaderne. I programmet for Alsgadekvarteret kan man læse dette: ”Tværgående forbindelse og mødested Ophold, leg, tryg og lokal stemning er nøgleordene i fornyelsen af kvarteret mellem Enghave Station og Enghaveparken. Det skabes gennem en tværgående forbindelse i kvarteret med muligheder for små pauser på hjørnerne og et mødested ved den lokale skole.” Med denne helt områdefornyelse i tankerne, virker forslagets trafikløsning ikke hensynstagende for det eksisterende kvarter. I diagrammet for vejadgang på sid 6, vises en brandvej rundt om den nye bygning. Hvorfor ikke bruge denne vej som ind- og udkørsel? På den måde vil man undgå unødvendig trafik i Alsgadekvarteret og ind-og udkørsel vil blive meget mindre kompliceret og meget mere logisk for både besøgende og brugere.