Høringssvar vedrørende Krimsvej tillæg 2 - lokalplan 425-2

Oprettet: 10. oktober 2016
Svarnummer:
30

Indsendt af

Christian Ingemann Skov

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Det startede så godt... men allerede nu er det ved at udvikle sig til en ren farce! Bygherrer kører rundt med kommunen som gang på gang hopper og danser efter deres præmisser. Hvis en bygherre køber en grund ud fra en gældende lokalplan, så må det være bygherres ansvar at overholde den gældende lokalplan, og ikke forsøge at påvirke kommunen til at ændre den, så det derved går udover de eksisterende boligejere som i god tro købte huse og lejligheder til en i forvejen høj pris. Det vil klæde kommunen at holde bygherrerne oppe på deres lovninger på at få etableret et område i eksklusiv og flot standard som binder stranden sammen med nybyggeriet. Der mangler så meget finish ved veje, fortorve, asfalt, grønne områder, legepladser osv. Derudover kunne det også være interessant for kommunen at forlange endnu mere af disse bygherrer – der er et utal af klager over byggesjusk, skimmelsvamp i helt nyopført byggeri, retsager om fejl og mangler osv. Svaret er sikkert at det er ikke noget kommunen vil blande sig i, men det ville klæde kommunen også at kigge boligejernes vej engang imellem. Overordnet mener jeg at Lokalplan 425 Krimsvej komprimenteres væsentligt med tillæg 2, i forhold til de i Lokalplanen angivne retningslinjer, som ejerne i Strandtårnet, Strandkanten og Strandhusene har baseret deres køb på. Indsigelse i forhold til Byggefelt A Grundejeren ønsker at nedrive bygningen og bygge nyt i stedet. Bebyggelsen er fem etager høj mod vest og mod øst trappes bebyggelsen ned til tre etager. Herved får flest muligt (af de nye købere) glæde af udsigten til Øresund (samtidig mister Strandhusene’s beboere deres udsigt!). Højden på byggeriet ændres fra 1-2 etager (Lokalplan 425, tegning nr. 5) til 3-5 etager ovenpå høj parkeringskælder. Dette påvirker aftenlys og udsigt for os beboere og brugere af pladsen foran Strandtårnet. Ydermere angiver det forslåede bilag faktisk ikke højder/etager på kortbilagene. Det skaber en utryghed når man ikke ved, hvor de 3-5 etager opføres. Ved at rykke byggefeltet frem mod Amager Strandvej og samtidig øge etagehøjden, ændres lys- og skygge forhold hos os i Strandhusene, der ligger umiddelbart ud for det planlagte byggeri. Vi opfordrer massivt til, at Københavns Kommune fastholder de principielle retningslinjer, der er udstukket i lokalplanen. I skærer et stort planlagt grønt byrum væk ved opførelsen af denne nye bygning og hermed vil Krimsvej kvarteret miste et at sine større planlagte byrum – noget som der allerede nu mangler! Ydermere, står der i byrummet i dag en række værdifulde træer, som ifølge lokalplanen Tegning nr. 7 så vidt muligt bør bevares, og som ved det forslåede byggeri nødvendigvis må fældes. I bilaget foreslås publikumsorienteret erhverv i byggefelt A (Baltic) konverteret til bolig, hvorimod planen om erhverv i byggefelt C (Bunkeren) fastholdes. Det virker uhensigtsmæssigt at opretholde erhverv i en 5-etagers bygning, midt i et beboelsesområde med rækkehuse, lille tilførselsvej (tværvej 6) med legende børn samt dårlige parkeringsforhold, fremfor i byggefelt C som ligger ud til Amager Strandvej og med tilførsel fra tværvej 5. Det virker ikke rimeligt at et boligområde skal belastes af trafik til og fra en 5 etagers kontorbygning med flere hundrede ansatte/gæster. Rækkehuse ville være langt mere hensigtsmæssig i byggefelt C, da det vil betyde måske 10-15 familier i modsætning til flere hundrede fremmede i et intimt og roligt boligkvarter og disse passer endvidere ind i konteksten idet området syd for Tværvej 5 alene er boliger. Ydermere er ”bunkeren” benævnt som bevaringsværdig og det vil klæde området at bibeholde flere af de nuværende bygninger så der opstår en god synergi mellem nybyg og allerede etablerede ejendomme. Et godt eksempel på dette er ”krudthuset” på Amager Strandvej. Ejeren af ”bunkeren” har ladet ejendommen forfalde kun for øje for at kunne argumentere for at nedrive bygningen og derved indkassere højere profit. Indsigelse i forhold til Byggefelt B Forslag i tillæg 2: Grundejeren af byggefelt B ønsker at opføre en boligbebyggelse i 3-7 etager, svarende til 3.000 m2. I forhold til lokalplan 425 er følgende væsentlige punkter ændret: Højden stiger fra 2-5 til 3-7 etager. Indsigelse i forhold til Byggefelt C Forslag i tillæg 2: Grundejeren ønsker at nedrive den eksisterende bebyggelse og opføre en erhvervsbebyggelse i form af hotellejligheder i stedet. I alt ønskes opført 2800 m2 fordelt på 5 etager. I forhold til lokalplan 425 er følgende væsentlige punkter ændret: Nybyggeri i stedet for eksisterende bevaringsværdige + 3 etager. Total 5 etager fastholdes. Det undrer os at man tiltænker at fastholde erhverv i byggefelt C, men at ophæve det i byggefelt A af grunde nævnt i ovenstående. Erhverv på byggefelt C får ikke synergieffekter af nærliggende erhverv, især ikke hvis det fjernes fra byggefelt A, bygningen ligger indeklemt i boligområde og med en dårlig tilførselsvej og manglende parkering. Ydermere vil den tilbagetrukne placering af byggefelt C ikke tiltrække erhverv.