Høringssvar vedrørende Krimsvej tillæg 2 - lokalplan 425-2

Oprettet: 4. oktober 2016
Svarnummer:
22

Indsendt af

Niels Posselt

Postnr.

2300

By

København S.

Høringssvar

Indsigelse mod tillæg nr. 2 til lokalplan nr. 425 Vi vil gerne rose Københavns kommune for at lægge lokalplansforslaget ud i en åben høring, der giver os beboere - og ikke kun de få kapitalstærke grundejere - mulighed for at blive hørt! Undertegnede gør hermed indsigelse mod ovennævnte lokalplanstillæg. Som beboere på Krimsvej 23, 8. th., er vi nærmeste naboer til de omhandlede delområder. Vi har desuden deltaget i det afholdte orienteringsmøde om lokalplanstillægget den 15. september 2016. Overordnet mener vi, at de foreslåede ændringer er klart i strid med de oprindelige intentioner om at skabe et område med en spændende blanding af nyt boligbyggeri og eksisterende erhvervsbyggeri. Man bør således ikke kun vurdere bevaringsværdien i det enkelte erhvervsbyggeri, men også vurdere kvaliteten af erhvervsbyggeriet som helhed. I den forbindelse mener vi ikke, at argumentet med at det ikke er muligt at bygge ovenpå de eksisterende erhvervsbyggerier bør kunne føre til nedrivning. Grundejerne har hele tiden kendt de gældende konditioner og må derfor i givet fald acceptere kun at anvende og ombygge de eksisterende erhvervsbyggerier. Argumentet for forslaget til en ny boligbebyggelse på delområdet A i op til 5 etager virker desuden helt barokt. ”Grundejeren foreslår at bygge en u-formet bebyggelse. Bebyggelsen er fem etager høj mod vest og mod øst trappes bebyggelsen ned til 3 etager. Herved får flest muligt glæde af udsigten til Øresund”. Man undlader i denne forbindelse helt at fortælle at mange beboere i højhuset Krimsvej 23 til gengæld mister deres havudsigt! Forslaget om at ændre p-normeringen fra 1 p-plads pr. 100m2 bolig til 1 p-plads pr. 150 m2 forekommer ligeledes meget lidt gennemtænkt. Området virker som bekendt som en magnet på udefrakommende brugere af Strandparken og metroen-linien til lufthavnen. Disse brugere parkerer i hele området. Desuden vil det planlagte erhverv også medføre et forstærket pres på parkeringen. Endelig er det mere end sandsynligt, at de der køber en bolig til 7-8 mio. Kr. også er i besiddelse af mindst en bil pr. husstand, selvom de også benytter metroen. Som minimum bør lokalplanens oprindelige normering på en p-plads på 100 m2 bolig bevares, og der bør op-stilles en tilsvarende normering for erhvervsparkering. Den gældende udnyttelses procent på 130 bør fortsat gælde for de enkelte matrikler, da en overordnet udnyttelsesprocent på 130 for hele området vil føre til meget uhensigtsmæssige og planløse løsninger i de enkelte delområder. Vi har således været vidner til markante overskridelser af de gældende udnyttelsesprocenter i forbindelse med fx overskridelse af bebyggelsesareal, påklistrede altaner og karnapper samt tagterrasser mm. Denne tendens vil forstærkes, hvis ikke udnyttelsesprocenten beregnes for den enkelte matrikel, og hvis det gøres muligt at tilkøbe en forhøjet udnyttelsesprocent fra mindre udnyttede matrikler i området. Derudover savnes en fastlæggelse af etagehøjder, da disse i dag håndteres som elastik i metermål. Det er ikke usædvanligt at stueetagen er dobbelt så høj som de øvrige etager, hvilket er tilfældet for fx Strandgården, som har katastrofal betydning for havudsigten for beboerne i Nordtårnet, Twister og Krimsvej 23. En fremtidig adgang udelukkende via stikveje fra Amager Strandvej vil resultere i kaotiske og ekstremt farlige udkørselsforhold. Det er derfor tvingende nødvendigt at lokalplanen ændres så Krimsvej gøres til hovedadgangsvej til området. Der skal derfor hurtigst muligt etableres de nødvendige fortove, cykelstier og belysning samt gennemføres en regulering af parkeringen, hvor der i dag parkeres ulovligt på handikappladser, brandveje og på pladser, der er alt for små til varebiler og lastvogne. Forholdene er i dag fuldkommen kaotiske og livsfarlige for især børn og ældre. Krimsvej vil under alle omstændigheder fungere som hovedadgangsvej i minimum de næste 5-10 år så længe byggeprocessen pågår. Man bør derfor drage konsekvensen heraf og give den permanent status. For dette taler ligeledes, at de fleste boliger og erhverv har adresse på Krimsvej, noget der i realiteten nu vil være så godt som umuligt at ændre. Vi er meget chokerede over, hvor planløst og kaotisk området er begyndt at udvikle sig. Selvom bygherrerne gang på gang overskrider udnyttelsesprocenterne, ser kommunen i gennem fingrene med dette. Det er sidste udkald for at stramme op på styringen hvis ikke området skal blive til moderne slum. Kommunen bør komme på banen og få styr på området i henhold til den oprindelige plan, så det kan stadig kan nå blive et attraktivt sted at bo. Niels Posselt, arkitekt. Ingrid Bøhling, psykolog.