Høringssvar vedrørende Ved Amagerbanen Syd - Lokalplan nr. 544

Oprettet: 25. september 2016
Svarnummer:
38

Indsendt af

Nathalie Hein

Virksomhed / organisation

Privat

Postnr.

2300

By

Kbh S

Høringssvar

Ved Amagerbanen Syd København er en attraktiv og dejlig by at bo i. Flere vil være københavnere, og det kræver boliger. Planen for Ved Amagerbanen Syd har til formål skitsere et nyt funktionelt boligområde med service- og småerhverv, som det fremgår af materialet til lokalplanforslaget. I lighed med Krimsvej-planen/området bærer planen for Ved Amagerbanen Syd desværre også præg af, at den består af mange 'baggårde" som ikke giver gavn af for lokale - det er lige før vi lokale skal bare være ude på stranden. Det er det jeg ikke synes, er til gavn for området som helhed. Par punkter vil jeg nævne : Gamle høje træer skal bevares! I områdets sydlige kant ud mod forlængelsen af Lergravsvej (stien) gående ud til Strandvejen er der to rækker nåle og løvtræer, som tjener til at suge masser af vand op. Den sydligste række træer står langs skellet til stien og de bruges ved pludselige regnskyl som læ mod regnen for mange forbipasserende gående som cyklende. Træerne er nogle af områdets få tilbageblevne. Det burde være givet at lade dem blive stående, idet netop mange gode kraftige og her endda også gamle træer falder helt i tråd med Kommunens egen vision om et grønt København, der tager højde for ikke lige med det samme at komme under vand. Der er kun andre få høje gamle træer tilbage i området, og de træer findes langs Ved Amagerbanen. Disse træer bør også søges bevaret – de suger også regnvand og giver området karakter og struktur. Kantzone D – det sydligste randområde – Det forekommer mærkværdigt at bygge højest i områdets sydligste del. Det vil få stien (Lergravsvejs forlængelse til Strandvejen) til at miste sit grønne og autentiske look med en afgrænsning til et ”klodset” murværk i 6-7 etager, det skaber en mur overfor områdets og stiens funktion, som rekreativt strøg til og fra Strandvejen, haveforeningerne og Sundby Havn. Det skal gerne undgå som på på Krimsvej området hvor byggeriet ved nordtårnet og sydtårnet - det er synd for begge sider, dvs på på Amager stranden får meget skygge og det samme for Krimsvej området får mere skygge samt der er blvevet en kedelig mur for begge sider - desværre. Generelt skal bygningerne i kanten specielt langs Strandvejen og den sydlige del af området være max 3 etager høje, og gerne 20-25 meter mellem bygninger, dvs. Inkl. fortorvet, bilvejen - Hvis man ser i gamle København hvor man er begyndt at nedrive gamle baggårde, hvor man får mere lys samt udvikle mere plads til solsiden for fodgængerne/ cyklisterne samt par oaser hvor lokale kan få deres pusterum. Dvs. et netværk for deres nærmiljø. Det kan man ikke se i Krimsvej området. Så er det en ide at undgå det lignende ;-) Det vil alt andet lige give bedre udsigt til bagvedliggende boliger, som der jo nok er flest af. Også af hensyn til stranden samt sejl klubberne. Husk solen går relativt hurtigt forbi et smalt højhus i forhold til en lang 5-7 etagers boligblok, som giver mange flere skyggetimer til boliger under denne højde. Se gerne fx på Krimsvej området - og det er faktisk ikke helt ok. Jeg bifaler Kbh kommunes vision mht 1:2 bil per lejlighed og jeg ser frem til, at cykelstien forlænges – men lad være med at kalde den en ”super-cykelsti" ;) Mh. Nathalie / Krimsvej