Oprettet: 12. september 2016
Svarnummer:
45

Indsendt af

Susan Thorpe

Virksomhed / organisation

Pva. Bryggen For Alle

Postnr.

2300

By

København 2300

Høringssvar

HØRINGSSVAR fra Bryggen For Alle (BFA) vedr. ”Udkast til forskrift for udendørs musikarrangementer” (Sagsnr: 2014-0229370) Det er positivt, at man fra Borgerrepræsentationens side har taget initiativ til denne høring. Det tager vi i Bryggen for Alle som et udtryk for, at man på Københavns Rådhus har indset, at det støt stigende antal events -- musikarrangementer og private arrangementer med forstærket lyd -- udgør et stigende problem for Københavns beboere, der finder det stadigt sværere at få en hverdag til at hænge sammen på grund af sundhedsskadelig og stressende støj i boligområder. Bryggen for Alle er tilsluttet Københavns BeboerNetværk (KBN). Idet vi bakker fuldstændigt op om høringssvaret indsendt fra KBN d. 1. september, fokuserer vores høringssvar på de nære forhold på Islands Brygge i Havneparken. ANTAL, TYPE OG VARIGHED AF ARRANGEMENTER (§ 6 I UDKASTET TIL HØRINGEN) Antal af arrangementer: Det er bekymrende, at der foreslås tilladt i alt 20 arrangementer i både den kommunale og privatejede del af Havneparken. Det fremgår ikke af udkastet til forskriften, hvordan koordination mellem den private og kommunale del af Havneparken skal finde sted. Det er vores erfaring, at arrangementer afholdt i den private del af Havneparken ikke skal godkendes af TMF. Hvordan begrænses så antallet af arrangementerne? Virkeligheden er/kan være, at der åbnes for 20 arrangementer i den kommunale del af Havneparken og et ubegrænset antal i den private del. Da et overvejende flertallet af arrangementer finder sted i sommerperioden, kan der derfor forventes ca. 2 godkendte arrangementer pr. uge i Havneparken, hvilket kan udgøre en stor belastning for beboerne i området. Hvad udgør et arrangement? Præcision efterlyses. F. eks. når der er tale om et arrangement, der forløber over 20 dage -- hvilket allerede er sket i Havneparken -- tælles dette som ét enkelt eller 20 arrangementer? Type af arrangementer: Det er vigtigt for os på Bryggen, at det understreges, at forskriften gælder for samtlige udendørs arrangementer, der benytter forstærket lyd i form af musik og/eller højttalerspeak. Dette er tilfældet i § 4 af udkastet til forskriften, men synes nemt overset. Det bør fremhæves og gøres fuldstændigt klart ved ændring af titlen fra ”Forskrift for udendørs musikarrangementer” til ”Forskrift for udendørs arrangementer” (og ikke kun musikarrangementer) for at kunne omfatte alle udendørs arrangementer med forstærket lyd. Varigheden af arrangementer: Varigheden af arrangementer i Havneparken er sat til maksimalt 3 timer både i udkastet til den opdaterede forskrift som i den gældende forskrift. Dette er acceptabelt. Ikke desto mindre blev der i sommeren 2016 udstedt tilladelser til arrangementer, hvor denne grænse overskrides med op til 7 timer dagligt (f. eks. Rebel Street Food der forløb fra d. 18.– 20. august). På grund af den nære beliggenhed af mange boliger til Havneparken bør der ikke kunne dispenseres fra reglen om 3 timers varighed. SPECIELLE STEDER PÅ BRYGGEN DER UDGØR STØJKILDER Kalvebod Bølge: Kalvebod Bølge bør tilføjes listen over Koncertsteder i Bilag 1, og disse arrangementer bør regnes med til dem, der foregår i Havneparken. Lyden fra Bølgen føres over vandet, og dunkende bas i timevis er stærkt generende for beboerne på den anden side, på Islands Brygge siden. Det er ikke rimeligt at tillade 9 timer lange tekno koncerter på Kalvebod Bølge. Derfor bør der på Kalvebod Bølge kun gives tilladelse til musikarrangementer med akustisk musik, f.eks. kammermusik. Dansescenen: Hvordan har man tænkt sig, at musik og arrangementer fra den planlagte dansescene i Havneparken skal medregnes i de 20 dages musikarrangementer, som er foreslået i Bilag 1 til udkastet? Hvordan vil man sikre sig, at beboerne tæt på Dansescenen ikke bliver udsat for sundhedsskadelig støj? Hvordan vil man sikre sig, at dansescenen, når den er ledig for aftalte arrangementer, ikke bliver misbrugt som endnu et venue for larmende tekno-piratfester? DECIBELNIVEAUER (BILAG 1 i UDKASTET TIL HØRINGEN) Tilladte decibelniveauer: Af hensyn til sundhed anbefaler World Health Organization (WHO) max 55dB indtil kl. 22 og max 40dB efter kl. 22. målt ved nærmeste bolig. Disse grænser bør respekteres også i København, og der skal ikke dispenseres fra dem. Begrebet ”nærmeste bolig” er -- som også nævnt i KBNs høringssvar – upræcist. Hvordan udpeges den “nærmeste bolig”? Hvor foregår målingerne og under hvilke vejrforhold? Afhængig af vejrforhold kan lyd opleves anderledes på f. eks. 4. og 5. sals niveau end i jordniveau. I Havneparken er der den yderligere udfordring med lydoplevelsen, at vandet bærer lyden anderledes, end det er tilfældet på jorden. Kommunen har pt. ikke noget etableret system til at håndhæve overholdelsen af dB niveauer. Inden tilladelserne udstedes i fremtiden, skal sådanne systemer være etableret og funktionelle. Forslag til hvordan dette evt. kan opnås, fremgår i næste afsnit. ARRANGEMENTSANSVARLIGE Der skal ved ethvert kommunalt godkendt arrangement være 1 eller 2 arrangementsansvarlige til stede under afviklingen af hele arrangementet. Disse personer skal være udstyret med dB måleudstyr. Hvis ikke den/de arrangementsansvarlige allerede selv har godkendt udstyr, skal det være muligt at låne det af kommunen, der også har pligt til at undervise i brugen af udstyret. De arrangementsansvarlige har således mulighed for at overholde det tilladte dB niveau, som ellers jævnligt overskrides til stor gene for beboerne i området. De arrangementsansvarlige personer skal kunne kontaktes direkte under afviklingen af arrangementet. Kontaktoplysninger med navn og telefonnummer skal tilføjes som en del af tilladelsen, tildelt af Teknik- og Miljøforvaltningen. Samtlige tilladelser bør være offentligt tilgængelige (e.g. på en kommunale hjemmeside ajourført af TMF) og annonceret i god tid inden afviklingen af hvert arrangement. UDVIDELSE AF STØJVAGTORDNINGEN Den kommunale støjvagtordning bør udvides fra kun at gælde fredag og lørdag nat til også at gælde hverdage og hverdagsnætter især i sommerperioden. Ud over at kunne gribe ind over for støj fra caféer og restauranter, bør støjvagterne også kunne gribe ind over for kommunalt tilladte arrangementer i byens åbne rum samt over for spontant opståede piratfester, der ofte kører i forlængelse af disse arrangementer. Politiet -- der ellers har ansvar for overholdelsen af ordensbekendtgørelsen – har som regel ikke ressourcer til at håndhæve loven. For at lette arbejdet både for støjpatruljen samt politiet har vi i snart et par år opfordret kommunen til at opsætte skilte med klare regler for ophold i Havneparken: skilte som både besøgende og politi kan henholde sig til. Indtil videre er vores opfordring ikke blevet imødekommet. STØJPOLITIK Københavns Kommune bør i lighed med andre europæiske storbyer som London, Barcelona og Oslo udarbejde en støjpolitik, der varetager beboernes sundhed. Eftersom udkastet til opdateringen af ”Forskrift for udendørs (musik)arrangementer” udgør en reel udvidelse af eksponeringen af beboerne for støjgener i forhold til de gældende retningslinjer, foreslår vi, at kommunen afventer med opdateringen indtil en overordnet støjpolitik for København er etableret. Vi henviser til artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (1950), der omhandler bl. a. borgernes ret til privatliv og familieliv. Disse rettigheder er undertiden svære at få øje på for et stort antal beboere i København – bl. a. på Islands Brygge. ”Artikel 8: Ret til respekt for privatliv og familieliv 1. Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespondance. 2. Ingen offentlig myndighed kan gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, undtagen for så vidt det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret og frihed.” Med venlig hilsen, BFAs arbejdsgruppe ved Søren Bald, Helen Majew og Susan Thorpe På vegne af Bryggen for Alle Susan Thorpe