Høringssvar vedrørende Ved Amagerbanen Syd - Lokalplan nr. 544

Oprettet: 7. september 2016
Svarnummer:
30

Indsendt af

Ellen-Margrethe Soelberg

Virksomhed / organisation

Ejerforeningen Øresund Strandpark - etape 1

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Bliv hørt Høringssvar til forslag til lokalplan ”Ved Amagerbanen Syd” – fra Ejerforeningen Øresund Strandpark - etape 1 Efter at have læst forslaget har vi følgende kommentarer. Området er opdelt i mange matrikler, og det bærer planen naturligvis præg af, da man har gået efter at optimere de enkelte parceller. Der er mange fine ting ved den kommende bebyggelse, men her fokuseres på de ønsker, vi har til forbedring/ændring af den kommende bebyggelse. Der skrives (s26, stk. 1), at bebyggelsens materialer, udformning, farver …. skal skabe en god helhedsvirkning sammen med omgivelserne og relaterer sig til områdets karakteristiske miljø med et klart arkitektonisk hovedgreb. Hvis det arkitektoniske hovedgreb betyder, at man bygger højt i de fleste matrikelhjørner og i øvrigt fjerner de få tilbageværende høje, gamle og sunde træer – og blot lader få eksisterende bygninger forblive, kan man stille sig det spørgsmål, om der overhovedet er noget ”karakteristisk miljø at relaterer sig til”. Man taler altså om et stykke jord, der er byggemodnet, og derfor er/bliver næsten alt revet ned, og tilbage er et helt fladt jordstykke med blot få ”fortsættende” bygninger – men ingen fortsættende træer! Det med bevarelse af træer, var ellers et opmærksomhedspunkt for landskabsarkitekten ved forårets borgermøde! 1) Træerne – det grønne Området er sårbart i forbindelse med voldsomt regnvejr/stormflod og højvande, hvilket også fremgår af planen. Planen skitserer flere tiltag til at imødegå, at området kommer til at stå under vand i perioder med megen nedbør og blæst. Derfor er det ubegribeligt og højst forbløffende, at planen fjerner områdets største træer, som nyttigt og fint flankerer strækningen fra Strandvejen og ned ad Lergravsvejs forlængelse (træerne står næsten i skellet på ejergrunden) til ”Ved Amagerbanen”. Her er en lang række af såvel løv- som nåletræer, som er gode vandsugere, fungerer som ”kryb-i-ly”-strækning ved regnbyger, og som endelig er en flot lang markør for de fire årstider. Fordele både områdets beboere og forbipasserende sætter pris på. Den attraktive grønne kantmarkering vil i endnu højere grad blive påskønnet, når de publikumorienterede serviceerhverv i hjørnet ud mod Strandvejen og i hjørnet ved den lille pumpestation bliver en realitet. Desuden er der lidt længere inde på grunden ved opholdszone 4, tegning 6, side 40, en række høje træer, som også – ifølge planen bliver fældet. Det giver ikke mening at fælde store sunde vandsugende træer, for den nye kommende beplantning vil alt andet lige ikke kunne optage i nærheden af samme vandmængde! Det er nærmest eksotiske – at der er høje gamle, robuste træer i en ny bebyggelse – så lad dem stå! Pålæg derfor grundejeren – hvis det er muligt – at lade de høje smukke træer stå til gavn for både miljø og det æstetiske præg, de giver for området som helhed. De er det helt unikke ved området. 2) Randområde syd – dvs. området i forlængelse af Lergravsvej ud til Strandvejen – kantzone D Af planen for det kommende område fremgår det, at man ønsker at bygge lige ud til skel og dermed få en lang høj husmur med hhv. detailhandel og cafeer (publikum orienterede serviceerhverv) i hjørnerne langs Lergravsvejs stiforlængelse og Strandvejen. Det forekommer uhensigtsmæssigt at placere de højeste bygninger længst mod syd, så områdets kommende beboer får mest skygge. Vi foreslår, at byggehøjden langs stiforlængelsen til Lergravsvej reduceres til max 3 etager (kantzone D -syd). (Hjørnerne kunne endda ifølge planen blive endnu højere i og med, at der opereres med min 4 m højde i stueetagen). Tegning 11, viser kantzone-diagrammer, som ikke er retvisende for forlængelsen af Lergravsvej og Strandvejen. Ingen af diagrammerne synes at passe med en virkelighed beskrevet på side 31 om d/e. Kan I sende nogle retvisende diagrammer? 3) Højde af bygningerne Der står, at højden ikke må overstige 24 m – gælder det også der hvor, der projekteres med erhverv i stueetagen med en højde på 4 m og en bygning på 7 etager? Forslag: Lavere bygningshøjde mod syd ved Lergravsvejs forlængelse og flere steder mod øst langs Strandvejen. Byg i stedet ét højere, relativt smalt ”højhus” (svarende til det antal etager, der er på det højhus, der netop er bygget vest for Ved Amagerbanen) i områdets nordlige ende. Placeringen her vil ikke være til gene for planområdets kommende beboere, og den næste udviklingsetape – vil vide, hvordan og i hvilket tidsrum, der er skygge og tage højde herfor i deres planlægning. Fordel: Det vil give mere sol og mere udsigt til flere beboere i den kommende bebyggelse. 4) Hjørnerne Generelt kan ikke vi se det funktionelle eller æstetiske i, at man vil indramme stort set alle de enkelte matrikelområder med høje hjørner. De forskellige bebyggelser får jo uagtet dette arkitektoniske greb hvert deres individuelle præg og vil ikke have noget med hinanden at gøre – ud over at være naboer – og udtænkt i samme plan. 5) Strandvejen Strandvejen bør under ingen omstændigheder udvides til en 4-sporet vej. Der skal tages hensyn til det tæt bebyggede område, hvor meget tung trafik til og fra motorvejen skal henvises til en tunnel, som går op og giver adgang til motorvejen, hvor ingen eller kun få mennesker bor. 6) Cykelstien langs Ved Amagerbanen Det bliver dejligt at få en forlængelse af cykelstien fra Øresundsvej gennem Øresund Strandpark-bebyggelsen og den kommende bebyggelse (igangværende byggeri) mod vest. Men det bør pointeres, at der ikke er tale om en ”super”-cykelsti med mulighed for at køre mere end 15 km i timen. Det skyldes, at der er mange stier fra boligområdet ud til stien, og at stien er smal i forhold til den i perioder massive færdsel af gående og cyklende, børn og voksne. Folk, der vil køre hurtigt, skal henvises til Strandvejens cykelsti, som er mere separeret fra de gående trafikanter. Vær venligst opmærksom på det! Med venlig hilsen Øresund Strandpark – etape 1