Oprettet: 4. september 2016
Svarnummer:
34

Indsendt af

Paul Leroy

Virksomhed / organisation

Leroy Design A/S

Postnr.

2100

By

København

Høringssvar

Glimrende at Københavns Kommune arbejder på en Forskrift for udendørs musikarrangementer. Området ved Langelinie ses dog ikke at være medtaget i Bilag 1. Langelinie bedes medtaget som særskilt område med betydelige støjreguleringer. Grundet Københavns Kommunes passivitet og manglende regulering og kontrol på miljøområdet, er Langelinie-området kommet ind i en uheldig forslumringsproces, hvor gode skatteborgere flytter væk fra området pga. støjgener. Der er i Langelinieområdet stigende støjgener fra: 1. Krydstogtskibe med forurenende motorer, den genererer strøm til skibet eget forbrug, musik og meddellelser fra skibene. Københavns Kommune burde ændre denne praksis og kræve slukkede motorer i havn og sælge strøm fra vindmølleanlæg og mere energirigtige kilder. 2.Omfanget af turistbusser er vokset til et kaotisk niveau, særligt ved Den Lille Havfrue og krydstogtskibene. Københavns Kommune burde forbyde busserne at holde i tomgang i mere end 30 sekunder pga støj- og luftforurening. Antallet må begrænses på sigt eller der burde stilles krav om kun støjsvage el-busser kan køre helt ud til havnen. 3. Antallet af motorcykler, der støjer mere end 80 dB, og kører på Langeliniemolen er ligeledes voksende. 4. Langelinie bliver benyttet som fast rute til Partybusser, der kører rundt og larmer med høj musik og råben også langt ud på natten. Københavns Kommune burde indføre regler for, hvor meget køretøjer må larme, uanset motor eller musik - i særlige zoner. 5. Københavns Kommune har afgivet tilladelse til støjende (og kraftigt brændstoflugtende) vandflyver, der flyver i rutefart mellem Nordre Toldbod og Aarhus Havn. 6. Københavns Kommuner tillader for mange støjende heldagsarrangementer som atletikløb, KMD Ironman, Copenhagen Marathon med højtråbende tilskuere og arrangørernes elektriske lydanlæg. Antallet burde begrænses. 7. Københavns Kommune tillader/overser for mange private arrangementer med fyrværkeri fra Langeliniepavillonen eller Operaen. 8. Københavns Kommune giver tilladelse til alt for mange arrangementer på Refshaleøen, hvor der spilles musik fra anlæg fx. Distortion, der er generende for beboere i Langelinieområdet til den lyse morgen. Alle de arrangementer, der afholdes under fri himmel eller i telte giver store lydgener for beboere - også på den vestlige side af havnen. 9. Langelinie Lystbådehavns Bådelaug afholder flere årlige fester med udendørs lydanlæg, der er til gene for beboere. Konklusionen er, at hvis idéen med forskriften er at skabe tålelige rammer for byens borgere og samtidig skabe rammer, der tillader et vist antal arrangementer, hvor byens beboere må tolerere andres larm, så må beboere i Langelinie området også tilgodeses i Forskriften. Refshalen (Øst) bør derfor pålægges miljøvilkår, der tilgodeser omkringliggende områder. Den uhindrede passage af lyd hen over havnen uden bygninger til at bremse og dæmpe lyden, gør at Refshaleøen (Øst) må betragtes som en del af et beboet område. Langelinie bør oprettes som selvstændigt område i Bilag 1, med max. 5 årlige begivenheder. Støjmålinger dB(A) bør være alment gældende, således at støjgener fra tilstødende områder ikke lægges oveni det antal tilladte dage/arrangementer for det område man selv bor i. Dvs antallet af dage med lydgener i et specifikt område må ikke kunne øges ved støjgener fra tilstødende områder. Som det er nu, er Langelinieområdet stærkt præget af voksende støjgener. Københavns Kommune bør gå meget mere aktivt ind i støjbekæmpelse og sikre byens borgere rimelige vilkår og ikke blot afgive tilladelser til alle og enhver, der under dække af "alment kulturelt arrangement" skaber store lydgener for byens borgere. Københavns Kommune bør indse, at alle de tilladelser til støjende arrangementer, der afgives, ikke er til gavn for byens borgere. En alt for stor del af de økonomiske gevinster går til andre, og kommer dermed ikke byens borgere tilgode. Støjforurening er en afgørende faktor, som kommunen bør tage ansvar for, hvis den ønsker at fremstå og profilere sig, som grøn og miljøvenlig kommune.