Oprettet: 30. juni 2016
Svarnummer:
31

Indsendt af

Karin Eriksen

Virksomhed / organisation

DT Group a/s

Postnr.

2860

By

Søborg

Høringssvar

Vi har modtaget ovennævnte forslag og har i den forbindelse følgende bemærkninger til det fremsendte. Jeg skriver på vegne SILVAN, som driver et byggemarked fra lokaler på Fisketorvet. Som bekendt har kunder til et byggemarked meget ofte behov for at køre til butikken med bil eller bil og trailer. Herudover vil vore leverandører komme til vores varemodtagelse i store lastvogne. Derfor er det meget vigtigt for os, at der ved planlægning af dette nye område også planlægges veje og parkeringspladser, som kan opsluge trafikken i den takt den kommer til området, så der ikke dannes køer. Det betyder, at tilkørselsvejene til et nye område skal være af passende bredde og i øvrigt udformet således at trafikken hurtigt og uhindret kan komme frem til og ud fra parkeringsområderne. Det er også meget vigtigt, at området er forsynet med så mange parkeringspladser, at kunder til f.eks. IKEA ikke vælger at køre til Fisketorvet for at parkere, fordi det er vanskeligt at finde plads ved IKEA eller fordi tilkørselsforholdene opleves som vanskelige og som en omvej i forhold til butikken. Der planlægges 1 p-plads pr. 100 m2 hotel. Umiddelbart virker det i underkanten, da hotelværelser jo ikke er særligt store. For lidt parkeringspladser til hotellet kan betyde, at gæsterne i stedet søger mod Fisketorvet og dermed optager pladser for centerets kunder. Det kan betyde, at centerets kunder søger til andre centre, hvor der er bedre parkeringsmuligheder. En sådan udvikling kan betyde butiksdød i Fisketorvet. Da dette ikke er ønskeligt for nogen parter, bør antallet af parkeringspladser samt adgangsvejene genovervejes og ændres. Der er også kun regnet med 1 parkeringsplads pr. 300 m2 ungdomsbolig. Det synes også at være i underkanten, da der i dag er mulighed for at købe gode billige små biler. Det vil unge meget typisk benytte sig af. Herudover skal det også tænkes ind i ovennævnte lokalplan, at det må forudses, at kunderne vil bevæge sig både til fods og kørende fra Fisketorvet til IKEA og omvendt. Det bør også tænkes ind i løsningen, således at det bliver let og ufarligt at bevæge sig mellem de to indkøbssteder. Det fremgår også af materialet, at der er regnet på trafikstigningen på Kalvebod Brygge. Selvom adgangen til det nye område ikke bliver direkte fra Kalvebod Brygge, vil det ikke kunne undgå at påvirke trafikken på denne store indfaldsvej til det centrale København. Beregningerne er baseret på gennemsnitsbetragtninger, hvilket ikke er tilstrækkeligt, da der vil være spidsbelastningstidspunkter, f.eks. sidst på eftermiddagen på hverdage, hvor området er mere trafikbelastet end f.eks. på hverdags formiddage. Der bør derfor gennemføres beregninger, som viser trafikbelastningen i spidsbelastningsperioderne og trafikforholdene må indrettes herefter. Tages der ikke hensyn til trafikbelastningen i spidsbelastningsperioderne, risikerer området at blive kaotisk og ufremkommeligt med stor risiko for, at potentielle kunder til begge områder, fravælger området og dermed gør det vanskeligt at drive virksomhed i området. Jeg håber, ovenstående bliver taget i betragtning ved planlægningen af det nye område, så det kan blive til alle glæde og fornøjelse. Best regards Karin Hovmand Eriksen Property Manager Finance +45 3955 9700 Phone +45 8252 2604 Direct +45 5124 0741 Mobile DT Group a/s | Gladsaxe Møllevej 5 | P.O. Box 210 | 2860 Søborg | Denmark | Reg. no. 55828415