Oprettet: 3. februar 2016
Svarnummer:
33

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1466

By

København K

Høringssvar

Teknik- og Miljøforvaltningen har med svarfrist den 4. februar 2016 sendt lokalplanforslaget "Bro ved Vester Voldgade" i offentlig høring. Borgerdialog Indre By Lokaludvalg har ikke haft borgerdialog om lokalplanforslaget, da det er i offentlig høring på bliv hørt-portalen. Lokaludvalget stod for en borgerdialog og et borgermøde i januar 2015 om rammerne for lokalplanen. Her er et link til et referat af borgermødet samt til de kommentarer, som lokaludvalget modtog på lokaludvalgets hjemmeside: http://indrebylokaludvalg.kk.dk/planer-debat/horinger/ny-bro-ved-vester-voldgade Lokaludvalgets holdning Området omkring brofæstet i på Indre By-siden bør indrettes, så det indbyder til ophold. Det skal samtidig indrettes med belysning, så det føles trygt at være i området og trygt at benytte broen – både dag og nat. Hvordan man vil gøre dette, bør uddybes i lokalplanen. Forvaltningen skal være omhyggelig med at indrette cykel¬forbindelsen mellem Indre By og broen. I lokalplanen bør man fx redegøre for, hvordan lyssignalet i krydset Vester Voldgade / Christians Brygge indstilles, så der ikke ophobes cyklister i Vester Voldgade, der skal over Christians Brygge. Man bør endvidere uddybe, hvordan de cyklende kommer til og fra broen – via Vester Voldgade og/eller Frederiksholms Kanal – og over Christians Brygge. Ligesom man bør forklare, hvordan broprojektet hænger sammen med projektet for Frederiksholms Kanal. Lokalplanforslaget mangler oplysninger om planlagte følgeanlæg på begge sider af havnen. Indre By Lokaludvalg forventer, at forvaltningen tager hånd om konsekvenserne af etableringen af denne bro og sørger for en tæt dialog med Amager Vest Lokaludvalg, Islands Brygge Lokalråd, Christianshavns Lokaludvalg og Indre By Lokaludvalg om følge- og landanlæggene, da det erfaringsmæssigt, har meget stor betydning for en succesfuld fremtidig brug af broforbindelsen. En etablering af landanlæg, der ikke tager højde for udfordringerne og behovene, skal oftest laves om, med øget omkostninger til følge. Det kan ingen være interesseret i. I lokalplanen bør man oplyse eksplicit om broåbningspolitikken for denne bro. I lokalplanforslaget nævnes kun, at den følger broåbningspolitikken for Langebro – uden oplysning om, hvad det indebærer. Man bør endvidere redegøre for, hvorfor broen skal følge broåbningspolitikken for Langebro. Endelig bør det nævnes i lokalplanen, at Langebro fortsat vil være den primære cykelforbindelse for de hurtigkørende cyklister til og fra Amager. Der er således behov for at foretage en analyse og efterfølgende regulering af krydset H.C. Andersens Boulevard– Rysensteensgade, så man tilgodeser de hurtigkørende cyklister ad H.C. Andersens Boulevard. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand