Høringssvar vedrørende Apollovej III - lokalplan nr. 531

Oprettet: 13. december 2015
Svarnummer:
24

Indsendt af

Møller

Postnr.

2720

By

2720

Høringssvar

1. Højden: Som tæt nabo til det kommende byggeri er vi meget bekymret for højden i lokalplan Apollovej III, hvor taget fra indkøbscenteret omdannes til boliger. Vi forstår behovet for boliger i Københavns Kommune (mere end behovet for et indkøbscenter). Men det er også et vigtigt hensyn, at det færdige byggeri skal blive en del af området, og højden er alt for voldsom i forhold til det lavt bebyggede område, som er Vanløses kendetegn. I lokalplan 291 fra 1997, Apollovej I, måtte bebyggelsesprocenten ikke overstige 110 - mod Apollovej måtte der højst opføres 3 etager med en gesimshøjde på ca. 11,5 og bebyggelsen skulle ”være samstemmende med omgivelserne og områdets karakter”. Lokalplan Apollovej II fra 2009 ændrede væsentlig på dette, men dog med en gesimshøjde på 11 meter med karnapper, hvis højeste punkt varierede mellem 17-19 meter, med en enkelt uheldig placeret karnap mod Jupitervej, samt et ”uheldigt” tårn på 40 meter. Nu har man mulighed for at rette op på dette og vi henstiller til, at Apollovej III reduceres i højden. 1.a. Skygge: Såfremt Apollovej III bliver vedtaget i sin eksisterende form vil det betyde en massiv mørk mur ud mod det lavt bebyggede område - såvel villakvarteret mod øst som etageejendommene mod nord. Efter kritik blev skyggediagrammerne revideret og forringelsen for os naboer er tydelig. Hvis der bygges 4 etager, opdelt i 2 meget høje etager på 12,5 meter til indkøbscenteret og 2 almindelige boligetager på i alt 6,5 meter vil det betyde en ca. 19 meter høj mur, der gradvist øges til 26 meter og dermed kaste mørke skygger ud over villaerne tæt på byggeriet på Jupitervej, for ikke at tale om resten af kvarteret, der ligeledes vil opleve det, som en voldsom mur der rejser sig og betyde langt mindre lys og sol. 1.b. Indblik: En stor bekymring er ligeledes de indbliksgener højden af byggeriet vil medføre, og den manglende angivelse af, hvor mange meter inde på taget lejlighederne skal opføres. Dette har stor betydning for såvel skygge som indbliksgener. I den tidligere lokalplan skulle der være sundhedshus ud mod Jupitervej, og dermed var der ikke tale om indbliksgener i samme omfang. 2. Forslag Som direkte nabo til byggeriet mener vi, at der bør indarbejdes en mere åben facade mod øst, at højden reduceres og at der generelt tages hensyn til områdets karakter. Dette kan gøres ved at: 1) nedsætte bebyggelsesprocenten 2) reducere antallet af etager og dermed sænke højden, så den passer naturligt ind i området, og ikke fremstår som en ”skyskraber”. Alternativt ved at indskrænke indkøbscenterets base til at kun at bestå af én etage, således boliger bygges helt eller delvist fra 1. sal. 3) boligerne ud mod villaområdet i øst trækkes så langt ind på taget så muligt for at reducere indbliksgener og skygge. 4) planlægge de højeste bygninger (efter de er reduceret til færre etager) langs jernbanen 5) at sætte krav om en lysere facade end den meget mørke facade, der ikke kan betegnes som ”varm”, hvilket den blev beskrevet som i Apollovej II. 3. Trafik I forbindelse med den øgede trafik, nu ikke kun til centeret, men også fra de nye beboere, er vi meget bekymret for stigningen af støj og forureningsniveauet. Vi er i forvejen belastet af jernbanen, og der bør derfor laves en VVM redegørelse. Med den stigende tunge og larmende trafik på Apollovej skal der stilles krav om, at vareindlevering sker inden for fastsatte tidsrum, man bør lægge støjdæmpende asfalt i forbindelse med den kommende renovering af vejen, og indsætte el-busser på buslinjerne. Kommunen bør generelt bestræbe sig på, at indføre initiativer der reducerer støj og forureningsgenerne for nybyggeri tæt på jernbaner. 4. Flere grønne fælles områder I forhold til fællesarealet herunder legepladsen på ”taget” (side 7) håber vi, at det bliver andet end en sandkasse, men en rigtig legeplads, hvor alle Vanløses børn kan mødes og lege. Der mangler en legeplads og et mødested for børn og forældre i denne del af Vanløse. Man kunne passende stille krav til Bygherre om at inddrage arealet langs jernbanen mellem Vanløse og Flintholm til et rekreativt område (som også var en del af Apollovej II), som ses mange steder i byen, blandt andet på Nørrebro. For eksempel kunne man etablere en legeplads, et boldbur og petanquebaner, sideløbende med en sti. Området er badet i sol. Det vil være synd ikke at udnytte dette område. Der henstilles til flere grønne fællesarealer.