Høringssvar vedrørende Flæsketorvet – Betalingsparkering

Oprettet: 7. december 2015
Svarnummer:
10

Indsendt af

maxjenny forslund

Virksomhed / organisation

Colors of Copenhagen/maxjenny!

Postnr.

1712

By

København V

Høringssvar

Jeg synes: Beboerparkering begrænses til aften og nat, så ambitionen om fortsat erhvervsvirksomhed og udfoldelse af kulturelle aktiviteter i området ikke ødelægges af langtidsparkering. Antallet af parkeringspladser med betaling bliver mindst muligt, så der fortsat er tilstrækkeligt med tidsbegrænsede pladser og dermed mobilitet i området. Kommunen overtager ALLE omkostninger ifm. lys, renhold mm., hvis Flæsketorvet overgår til offentlig vej. DEN KØDBY VI ØNSKER Pointen med Kødbyen er og har alle dage været, at den summer af aktivitet. Alle ophold på Flæsketorvet er og skal være midlertidige – og omskiftelige i løbet af dagen. Det nye sker, når modsætninger mødes og forhold ændrer sig i løbet af dagen. Gamle traditioner og nye erhverv har fundet hinanden og har samme behov for tidsbegrænset parkering. Kødbyen er med sine handlende en gastronomisk generator for byens restauranter og caféer, og hver parkeringsplads bruges over dagen af voldsomt mange forskellige besøgende. Det skal være muligt at spærre et område af – og hurtigt derefter tage det i brug til en kulturel eller erhvervsmæssig aktivitet. Produktion i Kødbyen bidrager stærkt til den unikke karakter – det kræver adgang og afgang fra varer, kunder og leverandører. Holdbarheden af friske råvarer er kort – og det kræver mange besøgende at få omsætning nok. PROBLEMER MED DEN FREMSATTE MODEL Kødbyens lejere betaler omkostningerne for området, så må de også have adgang til at bruge området. Langtidsparkering vil ødelægge al mulighed for at afvikle arrangementer i Kødbyen. Langstidsparkering vil ødelægge fleksibiliteten i området. Visionen om den kreative Kødby hænger sammen med mennesker og aktivitet, IKKE med park’n’ride og opmagasinering af biler Kødbyens historiske kerneværdi er funktionalitet – hvis den ødelægges, så ødelægger man Kødbyen. Betalingsparkering i Kødbyen vil være lækkert for pendlere, som så kan holde dagen lang eller hele ugen i billig zone tæt på centrum, men ødelægge Kødbyen. Der er mange tyve i Kødbyen, og hvis vi låser biler af, mens vi kører varer i kælderen, så vil vi få bøder med den nye ordning. Dagsparkerede cykler fylder mere og mere, og lægger vi dagsparkerede biler oveni, så sander det hele til. Hvis Inco’s kunder ikke kan parkere, så lukker Inco – lukker Inco, så kan centralkølingen ikke længere hænge sammen økonomisk. Hvis Inco lukker, forsvinder de fleste øvrige kunder til detailhandel og flere må lukke. Hvis byens restauranter ikke kan handle i Kødbyen, så skal de enten helt ud af byen og ind igen eller have leveret via lastbiler i indre by. Der er i dag allerede så stor pres på parkeringsforholdene, at kunder bruger en del tid på dels at finde parkering i Kødbyen, dels går langt med varer, fordi der ikke kan parkeres tæt på. Beboer- og betalingsparkering i Kødbyen vil forværre de massive parkeringsudfordringer, der allerede rammer de erhvervsdrivende, som er afhænge af pladser til deres kørende kunder. Betalingsparkering vil lægge pres større pres på den tidsbegrænsede parkering og kraftig begrænse rotationen i dagtimerne Den begrænsede mobilitet vil ramme mange erhverv hårdt og i sidste konsekvens tvinge visse til at lukke, da kunderne vil være nødsagede til at finde andre alternativer, hvis de ikke kan parkere i Kødbyen MULIGE LØSNINGER Godt med ensartede regler i området og letforståelige regler i hele Kødbyen. Det kunne være tidsbegrænset parkering i hele området om dagen og fri parkering aften og nat. Det vil tilgodese alle – både erhverv, beboere, restaurationer og leverandører. Og Kødbyens lejere kunne fortsætte med at betale driftsomkostningerne til området. Hele midterområdet på Flæsketorvet må være tidsbegrænset parkering, så investeringen i byrummet med henblik på afvikling af Kødbyens Mad og Marked samt øvrige aktiviteter ikke kastes på gulvet Vigtigt med håndhævelse af tidsbegrænsningerne, så mobiliteten fastholdes. Ud over beboerparkering aften og nat vil det også være muligt at etablere endnu flere P–pladser – herunder på det multispace-reserverede areal, som ikke er nødvendigt, når al parkering er korttidsparkering.