Marmormolen II tillæg 1 - lokalplan nr. 440-1

Lokalplanen blev bekendtgjort den 23. november 2016

Høringsfrist:

31. august 2016
Indsendt af:
Helle Ålsbøl
Dato: 31. august 2016
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1620
Læs høringssvar fra Helle Ålsbøl
Indsendt af:
Birger Jensen
Dato: 31. august 2016
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Sdr. Frihavnsudvalget
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Birger Jensen
Indsendt af:
Metroselskabet
Dato: 30. august 2016
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Metroselskabet
Indsendt af:
Elisabeth Frank-Rasmussen
Dato: 30. august 2016
Svarnummer:
8
By:
København Ø
Postnr.:
5700
Som årsag til bortfald af kravet om offentlig adgang for fodgængere og cyklister til broforbindelsen mellem de to højhuse i Steven Holl-projektet anføres, at bygherre vurderer, at det vil medføre betydelige udgifter bl.a. til elevatordrift. I forlængelse af høringssvar af 19/8 foreslås hermed, at man som alternativ til helt at lukke broen for offentlig adgang åbner den kun for fodgængere, idet etablering og drift af store elevatorer, der også kan rumme cykler, må være en væsentlig årsag til de "betydelige udgifter".
Læs høringssvar fra Elisabeth Frank-Rasmussen
Indsendt af:
Louise Holst Hemmingsen
Dato: 30. august 2016
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening
By:
København
Postnr.:
2700
se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Louise Holst Hemmingsen
Indsendt af:
Svend-Erik Fangel Pedersen
Dato: 28. august 2016
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Friluftsrådet København
By:
København SV
Postnr.:
2450
Marmormolen II tillæg 1 - lokalplanforslag Høringssvar fra Friluftsrådet København: I det foreliggende tillæg er der i § 8 stk. 10 på side 16 foretaget en ændring, som vi finder uhensigtsmæssig i forhold til den rekreative værdi af den planlagte offentlige ”havnepark” på spidsen af Marmormolen og det tilstødende område. Formuleringen i den oprindelige lokalplan fra 2009 giver indtryk af, at der skal skabes en vis sammenhæng i forløbet fra ”pladsen omkring højhuset” til ”parken på molespidsen”. Vi frygter, at formuleringen i det nye stk. 10, der erstatter det oprindelige stk. 10, vil kunne give bygherre hjemmel til, at området frem til parken udvikles med begrænset rekreativ værdi for offentlighedens ophold og gang/cykling langs vandet. Med venlig hilsen Friluftsrådet København
Læs høringssvar fra Svend-Erik Fangel Pedersen
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 22. august 2016
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Elisabeth Frank-Rasmussen
Dato: 19. august 2016
Svarnummer:
4
By:
København Ø
Postnr.:
2100
I "Baggrund for lokalplan Marmormolen II" er det politiske rationale for opførelse af Steven Holl Architects projekt med to højhuse forbundet af en bro over Mellembassinet overalt at sikre sammenhængskraften i bydelen via offentlig adgang til broen. Allerede i afsnittet "Lokalplanens formål" hedder det således, at formålet er "overordnet både visuelt og fysisk at sikre sammenhæng mellem byområderne syd for lokalplanområdet, Østerbro vest for jernbanedæmningen og de nye udviklingsområder mod nord ...". Senere - i afsnittet "Byplanmæssig og arkitektonisk vurdering" - hedder det om Steven Holl's vinderprojekt: "Forvaltningen finder det positivt, at forslaget lægger vægt på at skabe et projekt, hvor den overordnede idé samtidig sikrer, at der skabes en helhed hen over havneløbet. At inddrage en passagemulighed for fodgængere og cyklister over havneløbet finder forvaltningen, er en unik mulighed for at forlænge det attraktive promenadeforløb langs havnefronten, hvor det aktuelle område kan bidrage til at videreudvikle denne oplevelsesakse." Og senere: det er "forvaltningens vurdering, at den skitserede udbygning af lokalplanområdet vil give mulighed for at binde byen sammen og færdiggøre udviklingen af byen langs havnen mellem Langelinie, Amerika Plads og den forestående udvikling af Nordhavn." I afsnittet "Intentioner i lokalplanen" hedder det i underafsnittet "Tilgængelighed": "En forudsætning for at alle mennesker skal kunne deltage og bidrage ligeværdigt i samfundslivet er, at de fysiske omgivelser er udformet, så de er tilgængelige for alle. Københavns Kommune har et mål om at skabe tilgængelighed for alle i byens offentlige rum og bygninger ..." Det er således med stor forundring, at man ser alle disse prisværdige intentioner skrottet med et pennestrøg. Skønne hensigtserklæringer - tom luft?!
Læs høringssvar fra Elisabeth Frank-Rasmussen
Indsendt af:
Steen Christensen
Dato: 24. juli 2016
Svarnummer:
3
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Et meget prestigiøs projekt er nu så afpillet, at det sandsynligvis ender med, at der blot bliver opført 1 højhus, hvilket virker som om, at det har været planen fra starten. Det eventyrlige, med en gangbro, har således blot været lokkemad til en seriøs behandling. Desuden er henvisningen til en lavbro i stedet et yderst søgt alternativ. Kan man ikke gennemføre det oprindelige forslag, så bør det reducerede forslag afvises. I stedet kan man benytte lejligheden til at opføre et rekreativt område, som sikkert er mere tiltrængt i et i forvejen tæt bebygget område på Marmormolen
Læs høringssvar fra Steen Christensen
Indsendt af:
Magnus Edinger
Dato: 16. juni 2016
Svarnummer:
2
By:
København Ø
Postnr.:
2100
I forbindelse med forslaget om et nyt varetegn for Nordhavn er det utrolig ærgerligt at tage så meget af luftrummet, for så ikke at byde offentligheden mulighed for at nyde udsigt og gennemgang via broen. Hele meningen med projektet underdrejes - der skabes et nyt vartegn for både Nordhavn og København, som kan ses vidt omkring - men det er lukket for offentligheden, der ikke får nogen glæde af det. Tillige må mange beboere lide under tab af udsigt. Dette er altså en indsigelse imod lokalplanens forslag om at der ikke skal være offentlig adgang, og det vil være forkasteligt hvis dette ikke sker. Jeg er inforstået med højere krav til elevatorer, nødudgange m.v. Men med henblik på byggeriets værdi når det står færdigt, mener jeg at det er en pligt at tilsikre at alle kan få adgang til udsigten.
Læs høringssvar fra Magnus Edinger
Indsendt af:
Gustav Skov Hansen
Dato: 7. juni 2016
Svarnummer:
1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Kære KK I forbindelse med forslaget om et fint nyt varetegn for københavn. Syntes jeg det er rigtig ærgerligt at tage så meget af luftrummet, for så ikke at byde offentligheden mulighed for at nyde udsigt og gennemgang via broen. Jeg syntes det er at underdreje hele meningen med projektet, som er at give noget tilbage til de borgere hvis udsigt bliver blokkere, i form af adgang til broen. Dette er altså en indsigelse imod lokalplanens forslag om at der ikke skal være offentlig adgang, og det vil være forkasteligt hvis dette ikke sker. Jeg er inforstået med højere krav til elevatorer, nødudgange m.v. Men med henblik på byggeriets værdi når det står færdigt, mener jeg at det er en pligt at tilsikre at alle kan få adgang til udsigten. Med respekt for forskellighed Gustav Skov Hansen
Læs høringssvar fra Gustav Skov Hansen