Scherfigsvej 8 - lokalplan nr. 539

Lokalplanen blev bekendtgjort den 28. september 2016

Høringsfrist:

1. april 2016
Indsendt af:
Philip Foss
Dato: 31. marts 2016
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bricks A/S
By:
Aarhus C
Postnr.:
8000
Som ejer af ejendommene matr. nr. 4806 Udenbys Klædebo Kvarter København, beliggende Strandpromenaden 33 m.m.. 2100 København Ø samt på vegne af nogle af de kommende ejere af lejlighederne beliggende Strandpromenaden, fremsendes hermed vores kommentarer til forslag for ny lokalplan på Scherfigsvej 8 - Østerbro.
Læs høringssvar fra Philip Foss
Indsendt af:
Amalie Loft
Dato: 31. marts 2016
Svarnummer:
5
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Samspil med Svanemølle Strand 16.000 m2 ny bolig på Scherfigsvej vil belaste kapaciteten på Svanemølle Strand yderligere. Det fremgår ikke, hvor mange boliger, der vil blive etableret. Svanemølle Strand er i sommermånederne på de varme dage i forvejen svært belastet. Københavns Kommune bør i forbindelse med godkendelsen af lokalplanen overveje, hvordan det nye byggeri i højere grad kan indgå i en synergi med stranden og dens brugere. Det bør således overvejes at stille krav om, at det nye byggeri i stueetagerne får erhvervslejemål til cafe og butik til at understøtte gæsterne på stranden. Ligeledes bør det overveje, hvordan kapaciteterne i området, navnlig på stranden ikke bliver overbelastet. Det faktum at der bliver åbent for adgangen mellem Scherfigsvej og Strandpromenaden er aldeles positivt. Københavns Kommune har med etableringen af stranden løftet kvarteret gevaldigt og skabt et liv i sommermånederne til gavn for hele byen, men navnlig Østerbros borgere. Det bør være af høj prioritet for kommunen, at det løft kvarteret har fået, ikke ødelægges af overbelastning og manglende faciliteter. Samspil med arkitekturen i kvarteret Det er vanskeligt at se, at de byggerier, der er skitseret i forslaget til lokalplanen skulle harmonere med den øvrige arkitektur i området. På Strandøre ligger gamle villaer. Langt størstedelen af bebyggelserne i Tuborg er hvide. De foreslåede bebyggelsers arkitektur harmonerer hverken med villakvarteret i Københavns Kommune eller bebyggelserne i Gentofte Kommune. Det foreslåede byggeri ligner, det man ser, der bliver bygget i alle de nye kvarterer, der skyder op. Forskellen er imidlertid, at der her ikke er tale om et nyt kvarter. De omkringliggende ejendomme i Københavns Kommune har ligget der i årevis. Ligeledes vil højden på de nye byggerier også fremstå som et meget kraftigt indgreb i kvarteret. Det faktum, at det forventes, at der vil blive bygget lige så højt på Tuborg Syd grunden, er ikke et argument for, at byggeriet passer ind i omgivelserne. Det må være de eksisterende omgivelser, der vejer tungest ved dette hensyn, og ikke påtænkte nybyggerier i en anden kommune, som i øvrigt slet ikke er påbegyndt. Klimatilpasning – regn og spildevand Ejendommene i området mellem Strandvejen, Strandøre, Strandpromenaden og Strandvænget har haft mange problemer med oversvømmelser og vandskader i forbindelse med skybryd og kraftigt regnvejr. Ejerforeningerne i det pågældende område har været i dialog med HOFOR. Det er helt centralt, at der i forbindelse med det nye byggeri tages højde for de problemer, der allerede er i kvarteret i forbindelse med skybrud og kraftigt regnvejr. Det skal således dels sikres, at det nye byggeri ikke er med til at overbelaste ejendommene i det nævnte kvarter yderligere i tilfælde af uvejr. Ligeledes bør det sikres, at det nye byggeri er med til at afhjælpe problemerne. Det vil være oplagt at der i forbindelse med de udgravninger, der skal foretages, samtidigt installeres løsninger, der kan afhjælpe problemet med regn- og spildevand, som henset til kvarteret placering er meget store. Trafik Strandøre har været hårdt belastet de sidste mange år pga. bebyggelser i kvarteret. Der er bl.a. gået ud over kvarteret mellem Strandvejen, Strandøre, Strandpromenaden og Strandvænget, hvor både asfalteringen men også kvarteret er hårdt medtaget af de mange billister, der har brugt kvarteret som gennemkørsels-vej. Kommunen har imødegået noget af problemet ved at opstille bomme på Solvænget og Østerled. Imidlertid er Strandøre stadig hårdt belastet og tåler dårlig mere trafik. Der henstilles derfor til, at trafikken til det nye byggeri ledes gennem Dessaus Boulevard via en midlertidig rampe over skybrudskanalen. Herudover skal det nøje overvejes, hvordan den permanente trafik til og fra det nye byggeri vil belaste området, og hvordan denne belastning imødegås bedst muligt. Det er mange nye boliger til et forholdsvis lille kvarter.
Læs høringssvar fra Amalie Loft
Indsendt af:
Allan Klug
Dato: 31. marts 2016
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Consort A/S
By:
København
Postnr.:
1255
Høringssvar til Lokalplan for Scherfigsvej 8, 2100 København Ø - matr. nr. 4804 Udenbys klædebo.
Læs høringssvar fra Allan Klug
Indsendt af:
Michael Holm Olesen
Dato: 29. marts 2016
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ejerforeningen Scherfigsvej 3
By:
København Ø.
Postnr.:
2100
Høringssvar vedr. lokalplanforslag for Scherfigsvej 8 er vedhæftet som pdf dokument. Høringssvaret er udarbejdet og indsendt som et fælles høringssvar fra Emil Group Holding ApS (Scherfigsvej 1), Ejerforeningen Scherfigsvej 3 (Scherfigsvej 3), Dansk Ungdoms Fællesråd Scherfigsvej 5 og Lundbeckfonden (Scherfigsvej 7).
Læs høringssvar fra Michael Holm Olesen
Indsendt af:
Ulrik Danneskiold-Samsøe
Dato: 25. marts 2016
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 3
Virksomhed / Organisation :
Ejerlauget vedrørende rækkehusene ved Solvænget m.v.
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vort område har i de senere år været hårdt belastet af trafik til/fra byggeprojekter. Konkret kan jeg nævne Nordhavnsvejprojektet og det igangværende boligbyggeri ved Strandpromenaden. Adgangsveje for trafik til den kommende byggeplads kan være følgende: 1. Ad Scherfigsvej. Denne vej er meget snæver, følsom for tung trafik og adgangen fra lyskrydset ved Strandøre er ikke nem for store biler. Den er derfor uegnet. 2. Ad Strandpromenaden. Denne vej vil belaste Strandøre og Strandpromenaden netop som denne vej fra ultimo 2017 bliver stille som følge af ibrugtagning af Nordhavnsvej. Tung trafik vil belaste byrummet ved Svanemøllestranden. Også denne vej er uegnet. 3. Ad Dessaus Boulevard og Philip Heymans Alle. Hvis der bygges en midlertidig bro over kanalen, vil tilkørselsforholdene være ideelle. God tilgængelighed ved lyskryds ved Strandvejen. Ingen boliger men desværre en skole. Meget lidt øvrig trafik. God plads til parkering nord for kanalen. Denne vej er velegnet. Der er vedhæftet tre fotos til illustration af Ejerlaugets synspunkter. Venlig hilsen Ulrik Danneskiold-Samsøe
Læs høringssvar fra Ulrik Danneskiold-Samsøe
Indsendt af:
Jesper Kejlhof
Dato: 5. februar 2016
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Dansk Ungdoms Fællesråd
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vedr. tilkørsel og parkeringsforhold I forbindelse med projektet, gør vi opmærksom på at vejen Scherfigsvej allerede i dag er tæt parkeret med parkerede biler. Derfor opfordre vi til at der sikres ordentlige parkeringsforhold på ejendommen Scherfigsvej 5, i forbindelse med nybyggeri. Ligeledes fremgår det af materialet, at man forventer største delen af ca. 200 daglige køreture vil ske via Scherfigsvej. Da det til tider er vanskeligt at komme ind og ud af Scherfigsvej, grundet krydset i mellem Strandvejen og Strandøre, opfordres der til at se på trafiklys - måske fremskyde nyt signal til at være længere nede af Strandøre, så trafik kan komme ud fra Scherfigsvej. Endelig opfordre vi til at tung trafik i forbindelse med byggeriet kan komme ind til området via Strandøre/strandpromenaden og ikke via Scherfigsvej.
Læs høringssvar fra Jesper Kejlhof