Fremtidig organisering af Hafniaskolen

Høringsfrist:

18. november 2016
Indsendt af:
Mia Bjørnø
Dato: 18. november 2016
Svarnummer:
8
Virksomhed / Organisation :
Handicaprådet i Københavns Kommune
By:
København
Postnr.:
1577
Handicaprådets høringssvar vedr. fremtidig organisering af Hafniaskolen Handicaprådet takker for det tilsendte høringsmateriale og har følgende kommentarer vedrørende den fremtidige organisering af Hafniaskolen: Handicaprådet er overordnet positiv over for, at børn og unge i specialskoletilbud bringes tættere på almenområdet, herunder Hafniaskolens målgruppe. Rådet har dog følgende bemærkninger til den fremtidige organisering af Hafniaskolen. Generelt anbefaler Rådet, at erfaringerne fra Friluftsskolen og Skolen ved Sundet inddrages, når sammenlægningen skal iværksættes. I indstillingen beskrives det, at elever fra Hafnia vil profitere af at være tæt på almenområdet, men samtidig bliver utrygge i store undervisningsmiljøer. Rådet vil gerne understrege, at det er vigtigt, at der laves en særskilt plan, der adresserer denne udfordring. Planen bør fx indeholde målsætninger og handlingsplan for det samspil, der skal være mellem almenområdet og specialeleverne, herunder særskilt strategier for delvis inklusion af elever fra Hafniaskolens elever i de almene klasser. Af indstillingen fremgår det desuden, at skolebestyrelserne på Hafniaskolen og SPS sammenlægges, indtil der vælges en ny bestyrelse. En skolebestyrelse har mange ting, at forholde sig til, og Rådet kan være bekymret for, at specialområdet kan ”drukne” i almenområdet. Det er vigtigt at sætte fokus på, at specialområdet også får plads i drøftelserne i bestyrelsen. Rådet forslår, at der nedsættes et forældrekontaktråd blandt Hafniaskolens forældre og personale, der får rum til at drøfte de særlige problemstillinger for Hafniamålgruppen. Det forslås endvidere, at et medlem af forældrekontaktgruppen får en fast plads i skolebestyrelsen. Samme problematik med at skulle forhold sig til både special- og almenområdet vil også gælde for skolelederen af SPS. Rådet anbefaler derfor endvidere, at der ansættes en afdelingsleder, der har særskilt fokus på Hafniaeleverne og disses særlige behov. Hvad angår indretningen af bygningerne til Hafniaskolens elever, vil Handicaprådet gerne understrege vigtigheden af at bygningerne bliver tilgængelige.
Læs høringssvar fra Mia Bjørnø
Indsendt af:
Nikolaj Vagner
Dato: 17. november 2016
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skolebestyrelsen, Skolen på Strandboulevarden
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Der henvises til vedhæftede fil.
Læs høringssvar fra Nikolaj Vagner
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 15. november 2016
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809 C
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Christina Ekmann
Dato: 1. november 2016
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Der henvises til vedhæftede høringssvar. Med venlig hilsen Christina Ekmann
Læs høringssvar fra Christina Ekmann
Indsendt af:
Ole Otteslev
Dato: 11. oktober 2016
Svarnummer:
4
By:
Ø
Postnr.:
2100
Kopi af min skrivelse til Jonas - ikke noget svar endnu :-) Er politikkerne ved at tvinge en beslutning igennem selvom vi på SPS var lovet en helt anden skole uden en meget stor specialskole integreret på SPS. Kære Jonas Bjørn Jensen Jeg er far til en dreng i 1 klasse på Skolen på Strandboulevarden, hvor vi før sommerferien fik en meget kort skriftelig orientering om at man fra Københavns Kommunes side ønskede at sammenlægge SPS med en specialskole kalder Hafniaskolen. Skolen på Starndboulevarden er en helt nystartet skole med elever fra 0-3 klasse og det har nok været væsentligt for mange af forældrene at skolen var nystartet som vi alle kunne være med til at opbygge denne sammen. Før sommerferien spurgte jeg kontaktforældrene om de havde været inddraget i nogen form for orientering om hele dette område dvs. 1. En hurtig indflytning af Hafniaskolen og 2. Processen med at sende dette i høring. Dette var ikke tilfældet. Jeg kontaktede også skolebestyrelsen hvor formanden udtrykte at denne selv ikke var bekymret om det der skete omkring Hafniaskolen. Det skal hertil nævnes at ingen forældre har været inddraget i nogen process. Der har ikke været holdt møder med skoleledelsen eller andre omkring hele dette kompleks at først indflytte disse børn og unge fra Hafniaskolen og dernæst sende dette i høring for at gøre beslutningen permanent. Orienteringen før sommerferien indeholdt en meget kort beskrivelse af at Hafniaskolens elever ville have egen skolegård dvs. være isoleret fra de eleverne på SPS. Da vi kom tilbage fra ferie var dette ændret således at de nu skulle dele skolegård dog på forskellige tidspunkter. Jeg tog personligt et møde med de 2 skoleledere fra SPS og Hafniaskolen, hvor jeg udtrykte min bekymring over Hafniaskolens indflytning og dels over at jeg mente at processen var kørt af sporet rent planlægnings – og komunikationsmæssigt, som i sidste ende kunne ende med at SPS endte op med et dårligt ry og at skolen fremover ikke vil kunne tiltrække nye elever og at mange nuværende forældre vil overveje at flytte deres børn til andre skolen herunder de mange privatskolen i området. Skolelederne udtrykte at de mente det kunne være en god beslutning med en sammenlægning af skolerne dog ud fra at der kunne skabes et bedre fagligt miljø af personalet. De havde ingen tanker om de evt. bekymringer forældrene kunne have, da de ikke have talt med dem hverken ved møder med disse eller det faktum at skolebestyrelsen heller ikke havde afholdt nogen møder eller anden form for orientering. Så vigtigt et spørgsmål skal ikke afgøres af en skolebestyrelse uden at inddrage forældrene. Skolelederne afholdte således en 30 minutters orientering til samtlige forældre her efter sommerferien. Mødet bar tydeligt præg af at man ikke var forberedt på de mange spørgsmål om hvad der kommer til at ske når man flytter en specialskolen med 60 børn og unge ind til en helt nystartet skole. Det blev udtrykt at 10 af disse unge have alvorlige problemer. Man anvendte på mødet en kendt metode for at berolige forældrene ved at beskrive et par aktuelle elever, hvoraf den ene gik med håret ned foran ansigter hele tiden og måske ikke var farlig eller hvad man egentlig ønskede at udtrykke med at give en sådan case. Forældrene blev efterladt med det indtryk at her er tale om en gruppe børn med store problemer og man har ikke noget bud på de mange praktiske problemer, der vil kunne opstår mellem de nuværende elever og specialeleverne fra Hafniaskolen. Man fik også givet det helt klare indtryk at der er tale om 2 grupper nemlig vores de “normale” elever og de andre “unormale” elever. Noget som ingen ønsker hvis man prøver at lave inklusion i folkeskolen. På mødet med forældrene var der også nogle forældre som var yderst kritiske over det at Hafinaskolen skulle flytte ind og hele sammenlægningen. Man forsøgte fra skoleledernes side at lukke munden på dem (min fortolkning). Det var også nogle forældre som var positive ud fra at man allerede havde modtaget M-klasser. Hoveddelen af forældrene ved sådanne møder giver ikke udtryk for noget hvilket ikke betyder at de ikke har en mening når de går hjem og tænker over hvad der er sket eller kommer til at ske. Derfor er information vigtig for at få et konstruktivt samarbejde mellem forældre og skole. Så min konklusion på det hidtidige forløb er at man forsøger uden at inddrage forældrene på SPS at sammenlægge de 2 skoler med bl.a. at indflytte disse her til efterårsferien. Man har allerede skabt en måske forståelig modstand grundet en helt igennem dårlig og mangelfuld kommunikation. Kan det lade sig gøre at flytte disse elever ind på skolen på kort og land sigt? Det tror jeg umiddelbart ikke, da gruppen fra Hafniaskolen er for stor for SPS til at håndtere og giver usikkerhed både overfor voes børn fra 03 klasse men også senere når vores når samme alder som Hafniaskolens elever.Vi er helt nystartet og skal til at opbygge en god skole og en så stor gruppe, som ganske vist har egne lokaler, men som vil være i skolemiljøet og samme skoleledelse i årene frem er meget vanskeligt at se foran sig. Jeg tror mange forældre også tænker at de har ikke valgt en nystartet skole som så herefter skulle integreres med elever fra Hafniaskolen som øjensynligt har store sociale og psykiske lidelser. At slå disse sammen udfra at man har ledige lokaler dvs. ud fra et økonomisk sysnspunkt på samme matrikel nr er ikke et acceptabelt argument for en sådan løsning. Man har også fra skolernes ledelse udtrykt at man ikke havde informationer fra Københavns Kommune skoleledelse på hvordan man evt. sammenlægger elever fra Hafniaskolen ind til en nystartet folkeskole, hvilket tyder på at Københavns Kommune ikke har gjordt sig nogen tanker om de mange udfordringer og problemer dette skaber herunder hele den demokratiske process med at inddrage forældrene. Det er måske en beslutning som udelukkende er politisk/økonomisk men som mangler hensynet til det allervigtigste nemlig vores børn uanset om de er på SPS eller Hafniaskolen. Jeg håber at processen bliver standset og jeg ønsker selvfølgelig at man finder en løsning for placering af Hafniaskolen i egnede lokaler.
Læs høringssvar fra Ole Otteslev
Indsendt af:
Ole Otteslev
Dato: 11. oktober 2016
Svarnummer:
3
By:
Ø
Postnr.:
2100
Der rejser sig en del spørgsmål som det er vigtigt at få svar på inden eleverne fra Hafniaskolen staret i uge 43 på SPS. Der har været en omtale i Skolenyt om at Hafniaskolens elever kommer ind på SPS i uge 43 Der rejser sig nok et hav af andre spørgsmål end blot det at hilse på hinanden dvs. omgangsadfærd :-) Jeg har foreløbigt skrevet nogle spørgsmål som nok ville komme frem alligevel. Har der været episoder af råben og skrigeri fra børnene fra Hafniaskolen ud over normal adfærd og hvad gøres der det hvis det sker? Hvordan er aldersfordelingen på Hafniaskolen pt. Er der regelsæt for Hafniaskolens elever f.eks. om de store elever må stå og ryge i synlig afstand fra skolen og hvordan vil dette påvirke en små elever fra SPS Hvad gør SPSs forældre hvis de oplever voldsom adfærd og fagpersonalet ikke er tilstede eller ikke griber ind? Vi har fået at vide at 10 af Hafniaskolens elever har voldsomme problemer - hvordan regerer disse børn overfor voksne, omgivelserne eller andre børn Vil en voldsom adfærd kunne skade de små børn på SPS som ikke er vant til en sådan adfærd Har der nogensinde været politi ved Hafniaskolen for at bringe elever tilbage til skolen eller på anden måde med politiindblanding Hvordan sikrer skolen at børnene holdes adskilt både i skolegården og senere i faglokalerne/idrætssal. Vil der være 100% opsyn af fagpersonale. Vil Hafniaskolens børn som er 13-17 år have timer senere sammen med SPS børnene når disse når deres alder (forudsat at sammenlægningen bliver gennemført) Hvordan er Hafniaskolens elever sammensat dvs. antal med diagnoser (autisme etc.) og andre grupper af særlige problemer. Hvormange af Hafniaskolens elever er med ikke dansk herkomst dvs. fra ikke vestlige lande, hvoraf mange har særlige sociale og adfærdsmæssige problemer – Hvormange % er der tale om. Hvordan sikrer SPS at skolens nuværende gode omtale bibeholdes når 30% af elever i mange år kommer fra specialskole. Hvordan sikrer SPS at bibeholde “sammenhængskraft” når indskolingen er overstået for at holde på SPS eleverne efter 6 klasse. Ingen har svaret på dette endnu.
Læs høringssvar fra Ole Otteslev
Indsendt af:
Ole Otteslev
Dato: 11. oktober 2016
Svarnummer:
2
By:
Ø
Postnr.:
2100
Jeg tillader mig at give min bekymring om forløbet om at bringe Hafniaskolens elever ind på SPS uden at de mange åbne spørgsmål er blevet besvaret og håndteret korrekt. jeg har været til et godt og konstrultivt møde med lederne Mads og Lars fra dels Hafniaskolen og SPS omkring dette område, idet vi fik at vide før sommerferien at såfremt disse elever med problemer skulle ind på SPS var det med separat skolegård etc. Nu foreligger der en anden plan som betyder at de flyttes ind på SPS i uge 43 og efter et generel orientering til forældrene i går står mange spørgsmål ubesvarende hen dvs. forældrenes bekymring udestår stadig. Jeg udtrykte min egen bekymring kun til Mads og Lars om at man var ved at sende et forkert signal ved at fortælle om denne sammenlægning uden at inddrage forældrene meget om konsekvenser, hvilke issues har Hafniaskolens unge, hvilket i sidste ende kunne betyde at SPS ellers gode ry er i fare og man kunne måske være sikre på at de forældere som havde mulighed for andre skoler ville vælge dette nu og senest i 7 klasse. Det fremgik bl.a. at Hafniaskolen har ca. 60 elever hvor mindst 10 af disse har svære problemer. Efter min mening er håndteringen af dette rent kommunikationsmæssigt løbet af sporet, idet skolernes ledelser ikke er i stand til at håndtere de mange bekymringer som mange af de nye forældre på SPS har. Dette tyder det også på efter mødet i går dvs. en meget kort orientering om et så vigtigt emne for os alle. Det tyder også på at man ingen kommunikationsplan har og derfor tages tingene ad hoc. Min egen analyse er at Mads og Lars ikke har fået den nødvendige opbakning fra det politiske/økonomiske system og lidt har skulle “sælge” denne løsning og så mere eller mindre tage problemer hen ad vejen. Denne metode giver meget sjældent gode resultater. Det tyder på at det politiske/økonomiske system i kommunen er ved at gøre vold på forældre og en helt nystartet skole, som skulle have vokset naturligt og ikke med en så stor inklusionsopgave selvom Hafniaskolen har egne lærer og klasseværelser. Hele miljøet omkring SPS vil ændre sig og håndteringen af sagen er ved at løbe af sporet. At der senere kommer en høring osv. er ikke så interessant lige nu, når man allerede på nuværende tidspunkt kører de 2 skoler sammen.
Læs høringssvar fra Ole Otteslev
Indsendt af:
Anders Thomsen
Dato: 30. september 2016
Svarnummer:
1
By:
Kbh. S
Postnr.:
2300
Som forælder til et barn på Hafniaskolen bekymrer det mig, at der forudsættes en besparelse på ledelsesudgifterne i forbindelse med sammenlægningen. Hvordan vil man sikre, at der i skoleledelsen er den nødvendige specialpædagogiske viden og indsigt, der er nødvendig for at Hafniaskolen kan fungere som det særlige tilbud, som det er i dag? Ligeledes ønskes det oplyst, hvordan man vil sikre den tilstrækkelige ledelsesmæssige fokus og tid i forhold til Hafniaskolen i forbindelse med nedlæggelsen af stilling(er) i den samlede ledelse. Det gøres i den forbindelse opmærksom på, at hvor medarbejdertilfredshed og kontinuitet i lærerkredsen er vigtigt for velfungerende skoler generelt, så er det afgørende vigtigt for netop Hafniaskolens elever. Endelig bedes det oplyst, om man har gjort sig tanker om, hvordan man fremadrettet kan sikre plads til mindst en forældre fra Hafniaskolen i den fremtidige skolebestyrelse, da Hafniaskolen udgør den klart mindste del af skolen. En model for mindretalsbeskyttelse bør tænkes ind i sammenlægningen, hvilket det ikke ser ud til at være i indstillingen.
Læs høringssvar fra Anders Thomsen