Indkaldelse af idéer og forslag til miljøvurdering (VVM) for udvidelse af Fisketorvet shoppingcenter

Unibail Rodamco, som ejer Fisketorvet, ønsker at udvide butikscenteret samt at opføre nye bebyggelser til kontor eller kontor og hotel.

Høringsfrist:

16. juni 2016
Indsendt af:
Trine Mette Johansen
Dato: 15. juni 2016
Svarnummer:
4
By:
København v
Postnr.:
1705
Høringssvar vedr. VVM af udvidelse af Fisketorvet. / Kalvebod brygge. Umiddelbart syntes en udvidelse med opbygning af et Mega-shopping-mekka i og omkring Kalvebod brygge, som en lille ændring i et billede, der ellers ændrer sig med store indkøbsmuligheder og mange nye beboere. For By - delen, Kalvebod Brygge - den har vokseværk. Om ikke så længe ses tæt bebyggelse overalt med godkendelser, fra Københavns kommune, med kvoter på mellem 45 og 80 meters højde på byggeriet. Kalvebod Brygge byder således snarligt på et ny bygget Ikea med tilhørende nye ungdomsboliger, tæt bebyggelse på cirkusgrunden og nu også et Mega Shoppigcenter. Fisketorvet stort - ja endnu større - bliver første stop i Sydhavns-ringen og får en ny metrostation. Kalveboden - en kommende ny bydel med mange flere mennesker end der nogen sinde har været i dette område. En bydel, der trækker masser af mennesker til. Ikke kun beboere, men også glade indkøbslystne forbrugere. Så fra en tidligere tom havnefront, hvor bilerne kørte ned med pigerne fra Skelbækgade til en ny bydel med stort Shopping center og hoteller i lange baner. Et sted hvor bebyggelsesprocenten vil udnyttes med flere beboere og indkøbslystne folk, betyder en væsentlig stigning af trafik, forurening, støj, luft, skygge mv. på og omkring området ved Kalvebod brygge og især i og omkring området Dybbølsbro / Ingerslevs gade. Ikke alene er der vokseværk på kalveboden, Carlsberg er også i gang med at udvide med en ny bydel og om ikke så længe vil der også være en kommende udvidelse af Kødbyen. Ved denne høring er bedt om bekymringer, bemærkninger vedr. merbyggeri af Fisketorvet og denne udvidelse sammen med udvidelsen af hele Vesterbro området generelt, er en belastning trafikalt. Hertil vil jeg gerne gøre opmærksom på det trafikale pres og den forurening, der allerede nu opleves på Ingerselvsgade og som ikke kan synes, at vil blive mindre i fremtiden. Den tætte bebyggelses procent på og omkring Kalvebod brygge og dertilhørende shopping centre medfører at det trafikale pres på Ingerselvsgade forventes forøget yderligere. Dette pres og den mertrafik, der vil forventes at komme i og omkring Dybbølsbro, især på Ingerselvsgade er en katastrofe, da gaden alene siden 2000, da Fisketorvet åbnede har oplevet en kæmpe mæssig forøgelse af trafikken. Et eksempel er at der hver lørdag er kø fra Dybbeltsbro overkørslen langt ned mod Enghave station af ingerslevsgade. Biler der nærmest holder i tomgang. Den tunge trafik er også forøget både i hverdagen og i weekenden. Jeg vil gerne kommentere på flere forhold i henhold til den kommende udbygning af fisketorvet. VVM høring. 1. visuelt forhold. - billeder af hele lokalplanen viser en meget tæt bebyggelse og for hver gang der bliver gået på Kompromis og gives dispensation til en højde over 45 m, så vil dette fremadrettet kunne bruges ved fremtidig byggeri og danne force major for højde og skygge, da man kikker på det omkring liggende byggeri. Dette vil f.eks. komme til at betyde at der på sigt vil bygges højhuse i kødbyen og at der kommer flere høje huse inde i byen. DSB byen er jo også ved at blive solgt og hvis husene foran dem er høje, så skal de vel også have lov til at bygge og hele tiden giver det mere og mere skygge på ingerslevsgade. Udvidelsen af Kalvebod brygge med høje huse betyder ikke alene at bybilledet forandres til store grimme huse med stor skygge for de ældre huse opført på den anden side af banen, bygget tilbage i 1900 tallets København, men også et ændret udtryk af byen generelt. Så fra et København og en by, der er kendt for sin hyggelige eventyrlighed, og sine små huse til en by med en overproppet tæt bebyggelse og grimt glasbyggeri. Fisketorvet viser i sin opstilling af deres udbyggeri en masse grønt i deres opstilling af hvorledes de ønsker at centeret fremsigtet skal se ud, og der bør stilles krav om at en vis % af byggeriet skal indeholde grønne arealer. Københavns kommune bør sætte en grænse for hvor tæt byggeriet bør være og stille minimumskrav til at noget i København skal forblive grønt. Jord og grundvand - Med tættere bebyggelse er kommet en større forurening af havnevandet. Der ses meget skrald fra flere butikkerne, der ligger og flyder i Vandkanten og med flere shopping muligheder og flere mennesker, kommer mere skrald og dette er ikke ønskværdigt. Støj og vibrationer – Der er allerede nu store støjgener fra metro og DSB og mere byggeri både med IKEA, scanska på cirkusgruppen og et merbyggeri på fisketorvet vil medføre en kæmpe støj og støvmur og forurene mere end godt er. Samtidigt kan det medføre jordforskydninger og gøre at husene revner og synker. Dette kan have betydning for regn vand og skybrud på sigt da der kan være steder som falder sammen. Der bør sættes flere støjmålere op også på ingerslevsgade i forbindelse med alt dette merbyggeri og der bør gives økonomisk kompensation til alle os der i årevis skal generes af støjgenerne. Luft og klima - Hvor meget udledes der under og efter byggeriet. / støv - vi har gennem længere tid mærket mere støv og forurening i luften på ingerslevsgade, dette kan ses ved vinduer, der i højere grad skal pudses og når du har vasket din bil og holder en nat på ingerslevsgade, skal den allerede næste dag stort set vaskes igen. Vindueskarme er sorte af støv i løbet af få dage. Du kan ikke hænge dit tøj til tørre på altanen ud mod ingerslevsgade da der sætter sig sorte støvpartikler i tøjet og alt bliver gråt. Der bør som minimum foretages en forureningsmåling før og efter byggeriet og som minimum sættes en måler op ved Dybbeltsbro station, der fortæller folk indholdet af partikler i luften. Og så ønskes trafikken et andet sted hen end på ingerslevsgade. Energi Trafik påvirkning af trafik i området. Denne er stigende - både den tunge trafik og trafikken generelt er stigende på ingerslevsgade. Der er kø på vejen om lørdagen mod fisketorvet og i hverdagen er der megen støj og trafik på vejen. Bilerne kører hurigt. Der ønskes bump på vejen, stille asfalt, at dækslerne ude på vejen skiftes ud til lydløse. Helst ønskes en stillevej, der gør at børnene kan gå over vejen uden at være bange for de biler som kører alt for hurtigt. Trafikken skal holdes nede ved vasbygade og holdes udenom ingerslevsgade. Vi ønsker ikke flere biler her der har købt køkkener, sofaer og andre storindkøb ved Kalvebod brygge. Detailhandel - den hyggelige handel på istedgade kan påvirkes af, at der kommer et større shoppingcenter. De butikker der planlægges at åbne ved Carlsberg kan blive påvirket af et mega shopping center. Jeg har sågar læst at fields og rødovrecenteret skulle påvirkes af at fisketorvet udvides. Luft - der er allerede nu lugtgener fra den massive trafikforøgelse i området og partiklerne fra vejen sætter sig i nyvasket tøj, der ikke kan hænges til tørre ud på altanen mod ingerslevsgade. Du kan ikke have vinduet åbent ud mod gaden, da din vindueskarm bliver helt sort af partikler i løbet af få timer med åbent vindue. Støjen er tillige ulidelig ved åbent vinde ud mod gaden og trafikken kører hele døgnet og især taxi kører utroligt hurtigt på gaden om natten. Der er udrykningsfaretøjer med sirener hele natten. Tillige kører godstogene nu ud mod vasbygade - hvad nu når der kommer tættere bebyggelse der - vil de så fortsat have toge, der larmer til at køre der ? Vi ønsker ikke at togene skal køre hele natten ud mod ingerslevsgade. Vind / læ analyser Med højere huse vil deres skygge bevirke at udsigten fra ingerslevsgade mod vandet forsvinder helt. De ekstra vinde fra de store flader på husene vil bevirke en større vind v dybbøltsbro / ingerslevsgade. For her ikke at tale om det Massive trafik der vil være her. Ikke alene vil der komme et øget Press fra kødbyen og den nye bydel fra Carlsberg, men den nyere bydel ved kalvebodbrygge vil også medføre et øget Press ved dybbøltsbro / ingerslevsgade helt til Enghave station. Store højhuse vil betyde at der kan komme flere pludselige vindstød og måske være med til at der skabes flere lommer hvor vinden står stille og forureningen stiger. Dette bør afmåles nøje og være tilgængelig for de beboere der bor i området. Allerede nu er det livsfarligt ved den dårligt markeret cykelsti fra Dybbelsbro station til dybbøltsgade – her er der kaos med folk, der går og som cykler til og fra stationen, fisketorvet, kødbyen, ingerslevsgade og dybbøltsgade. Bilerne holder i kø sammen med busserne og det kaos der dagligt er giver ikke tryghed for børn på vej i skole, i klub eller lign. Og nu hvor der tænkes en skole ved Dybbøltsbro er i også nødt til at tænke trafikkaos ind ved Dybbøltsbro /ingerslevsgade – i begge retninger. Metro station - dette vil medføre en større menneskemængde med yderligt pres også ved Dybbøltsbro. Både station og ved metro ved fisketorvet. Skyggeforhold – dette vil danne force major til de næste byggerier. Jord og grundvand – Fisketorvet medtænker en indskudt parkering. Her vil der kortvarigt være en nedsækning af grundvand i anlægsfasen - hvilket betyder at jorden kan skrid og med det kan vi, der ønsker mere grønt i byen håbe, at IKEA synker i jorden og der dukker et grønt areal op i stedet. Sagt på den måde, at jeg syntes, at de der gives lov til At bygge skal have pålagt x antal kvadratmeter på grunden, der skal være grønt. Dette skal fremgå klart og tydeligt af aftalen og der skal følges op på om de overholder dette. Samtidigt skal grundvandet beskyttes Maximalt mod forurening. Vareindlevering på fisketorvet / under og efter byggeriet. -både før, under og efter byggeriet - hvordan skal de store biler komme frem og tilbage uden at bruge ingerslevsgade ?? Der vil formegentlig skulle omlægges noget trafik i forbindelse med bygning, både af IKEA, på cirkusgruppen, metro og nu ved fisketorvet og dette vil betyde mere trafik på ingerslevsgade. Trafikken på ingerslevsgade skal reduceres. Der bør sikres at alle de lastbiler der skal til og fra med varer ikke kører på ingerslevsgade. Ingerslevsgade kan ikke klare mere trafik og jeg tvivler på at vasbygade vil kunne tage den trafik, der kommer og jeg bliver bekymret, da jeg stort set ikke kan se nogen anden åre end ingerslevsgade. Jeg mener ikke at der her kan være mere trafik på denne gade. Derfor ønskes trafikken stoppet og sænket her eller i det mindste reduceret i forhold til hvad den er ny og hvad den forventes at blive. Trafikken ønskes reduceret på ingerslevsgade. Ønsker på ingerslevsgade. Vi ønsker at kloak dækslerne gøres stille, at der kommer lyddæmpende asfalt og at der kommer bomme op således, at der bliver stille zone, max hastighed a 30 km i timen. Dette da der er mange børn det skal til og fra skole, til og fra idrætsfaciliteter osv. Og for at ingerslevsgade ikke skal være en attraktiv trafikåre for de nye bydele og den tunge trafik. I forbindelse med byggeri v kalvebodbrygge - fisketorvet. Fisketorvet har sagt at Fjernes asfalt – det vil give larm, støv, gener for cyklister og gående. Der bør tages hensyn til at vasbygade ikke indsnævres, således at trafikken både for cyklister og biler bliver for tæt. Fisketorvet har fortalt at de vil Fjerne fliser - fliser er knækket, hvilket bringer de gående farer. - larm og støv generelt v byggeriet. Piller til hotel - giver larm. Støjgener. Byggeriet bør være i arbejdstiden fra 0900-1400, således at beboerne ikke generes unødigt af det. Nye veje ?? - hvor ?? Tunler - under jorden - jord der skal væk. - hvem og hvordan skal alt det jord komme væk, af hvilken vej?? Kan de garanteres, at fjernelsen af jord ikke kommer til at påvirke trafikken på ingerslevsgade ?? Kan der bygges andre veje mod det store indkøbsmekka?? Kan ingerslevsgade skånes?? Shopping centre – Det Genererer meget biltrafik!!! Den nye bydel tiltrækker bil bårne kunder. IKEA - sofa og køkken kan ikke transporteres via Christiania cykler osv. Nuværende er der 1600 parkerings pladser på fisketorvet. Gæster Har tidl benyttet cirkuspladsen ved spidsbelastede perioder, dette er ikke muligt længere. Med større center - det nye indkøbsmekka - massivt mere biltrafik til området generelt - så vil folk begynde at parkere mere også på den anden side af broen. I forvejen kan det være svært at finde parkeringsplads til sin egen bil, hvoraf du rent faktisk betaler en årlig afgift for at få lov til at have bil i egen bydel. Parkerinszonerne indskrænkes mere og mere og dette sammen med at der er kommet mere og flere biler på vejen gør, at det ind imellem er umuligt at finde en parkeringsplads til din egen bil. Dette er ikke rimeligt, og de nye bydele bør ikke alene pålægges grønne arealer men også som minimum parkeringspladser til deres egne beboere. Igen genererer shoppingcentre mere trafik og selvom IKEA er et City IKEA og fisketorvet et shoppingcenter v metro, så vil de lovede 400 parkeringspladser mere som fisketorvet nuværende har planlagt ikke give noget i forhold til mængden af den mertrafik, der forventes at komme. Ikke engang flere busser vil kunne afhjælpe den massive mængde af trafik, der må komme da det hele vil generere mere trafik. Flere busser vil kunne afhjælpe forureningen, hvis de bliver brugt men som sagt, hvordan skal folk kunne slæbe sofaer og køkkener hjem uden en bil, en biltrailer eller lign. Hvad med de der arbejder i byen - hvor skal de holde med deres biler. Der skal vel også skaffes flere arbejdspladser og mange af dem vil køre på arbejde og vi ønsker ikke At de også kører af ingerslevsgade !!! Dette vil også medføre mere trafik. Der vil således være behov for såvel Pendler parkering, beboerparketing som shoppingoarkering i området. IKEA , cirkusgruppen og fisketorvet Kan trafikken være noget i anlægsfasen ?? Kan trafikken køre et andet sted end ingerslevsgade!!!?? Hvordan skal byggeriet overvåges ?? Planarbejde Strategisk. Hvordan kan vi som beboere sikre at de overholder miljøkravene, at de ikke forurener mere end de må??? Hvordan kan vi sikre at de ikke smider affald i havnen. Kan de som minimum bydes at rense havnen både før og efter byggeriet??? MVH Trine Mette Johansen
Læs høringssvar fra Trine Mette Johansen
Indsendt af:
Erik Abitz
Dato: 2. juni 2016
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
arkitekt MAA
By:
København S
Postnr.:
2300
Havneholmen mangler klimavenligt grønt offentligt friareal ovenpå og umiddelbart omkring shopping centret. Derfor er det ikke i orden at kommunen blindt godtager Fisketorvets krav på kommuneplan ændring, så nuværende høj bebyggelses procent øges til en endnu højere. Kommunen må i stedet rådgive Fisketorvet til at gøre virksomhedens resterende friareal mere klimavenligt grønt og offentligt tilgængeligt hele vejen rundt om bygningen. Bygningens store tagflade kunne også godt gøres klima venligt grønnere. Og så synes jeg faktisk også, som erfaren fagmand i byfornyelse, at det ikke kan lade sig gøre, at udføre en Vurdering af Virkningerne på Miljøet, i en situation, hvor der åbenlyst mangler et konkret projekt, hvis konsekvenser der tilsvarende konkret kan måles og afvejes. Først, når der om et par år foreligger et konkret projektforslag til anlæg af metro stationen på Havneholmen, vil det være passende at gennemføre ændringer i den nuværende helstøbte helhedsplan for Havneholmen.
Læs høringssvar fra Erik Abitz
Indsendt af:
Sarah Holst Kjær
Dato: 19. maj 2016
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Copenhagen Business Academy
By:
København N
Postnr.:
2200
"Forslag til miljøvurdering for udvidelse af Fisketorvet Shoppingcenter". Jeg mener at Københavns kommune af principielle grunde bør afslå udvidelse af Fisketorvets Shoppingcenter. En udvidelse giver ingen mening i forhold til de tidligere valg Københavns kommune har gjort vedr. indendørs shopping arealer. Jeg henviser til Scala-byggeriet som blev revet ned bl.a. med en begrundelse fra kommunen om at 'tiden var løbet fra indendørs shopping arealer'. Jeg er klar over at dette var en dårlig undskyldning for at optræde helt uambitiøst i forhold til dansk merkantil historie. Men nu fanger bordet. Med en tilladelse til at udvide Fisketorvet vil kommunen fremstå fuldstændig tendentiøs og inkonsistent i sine tilladelser til indendørs shopping arealer. Selvfølgelig har Københavns kommune taget fejl mht. vurderingen af indendørs shoppingarealer, hvilket også investorgruppen Unibail Rodamco's henvendelse vidner om. En kommerciel koncern foretager sig intet med mindre der kan profiteres. Men kommunen bør hævde sig som koncis og holde tungen lige i munden. VH Dr. Sarah Holst Kjær
Læs høringssvar fra Sarah Holst Kjær
Indsendt af:
Rasmus Støvelbæk Olsen
Dato: 18. maj 2016
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
1972
By:
Valby
Postnr.:
2500
Området omkring Fisketorvet er i dag ikke særlig godt fungerende. I betragtning af hvor mange mennesker Fisketorvet allerede i dag tiltrækker, og hvor meget der ellers sker i området, med tilførsel af bl.a. metro, IKEA etc., bør der stilles større krav til bymiljø og Fisketorvets åbning mod omgivelserne og samspil med det omgivende bymiljø. Det er oplagt at Fisketorvet åbnes mod den kommende metrostation. Der bør naturligvis være en tredje indgang mod metroen, og det bør være en åbning af bygningen i glas og med udadvendte aktiviteter, der gør området ved den nye station mere levende. Samtidig bør Fisketorvets side mod Kalvebod Brygge der påtænkes bebygget gøres levende og som et sted man har lyst til at færdes, i modsætning til i dag. Det håber jeg allerede der er fokus på. Men hvad der ikke må glemmes, er den anden side af Fisketorvet. En af de mest ærgerlige ting ved det nuværende Fisketorvet er at man ikke udnytter den unikke placering ud til havnen bedre. Hvorfor er der ikke flere udadvendte aktiviteter og mere udeliv ved udgangen mod havnen? Hvorfor er der ikke lavet åbninger, udadvendte aktiviterer og butikker og cafeer der vender ud mod havnepromenaden på den anden side af Fisketorvet. Den ligger i dag helt død, som en misset og spildt mulighed. Der kunne virkelig skabes liv langs vandet, hvis man ville, og stillede krav til det. Et oplagt eksempel til inspiration er Aker Brygge i Oslo - et ekstremt levende og spændende område. Men især den måde indkøbscentret er bygget så det åbner sig mod omgivelserne, så det skaber sammenhæng mellem den livlige havnekaj og centret, frem for at lukke sig inde om sig selv, som de fleste centre desværre gør - herunder også Fisketorvet. Området omkring Fisketorvet er et alt for centralt og attraktivt område til ikke at kræve at det bliver mere levende, mere interessant og et sted for flere københavnere. At Fisketorvet selv ønsker at forny sig og udvide, er en gylden chance for at få stillet de krav, kommunen ikke turde stille da Fisketorvet i sin tid blev bygget. Gør området til en levende del af byen og en åbning mod vandet.
Læs høringssvar fra Rasmus Støvelbæk Olsen