Nyhavn og Gammelholm - lokalplan nr. 512

Lokalplanen blev bekendtgjort den 10. februar 2015

Høringsfrist:

29. september 2014
Indsendt af:
Rolf lystrup andersen
Dato: 29. september 2014
Svarnummer:
16
By:
Kbh.k
Postnr.:
1201
Liva 1@2 bør flyttes, - evt. til Havnegades fjerne ende. Nyhavn fastholdes til sejlbare træskibe. Vigtigt at genskabe trappeanlæg ved ankret samt selvfølgelig den frie udsigt over kanalen. Man kan undre sig over at det er nødvendigt med en lokalplan for at sikre dette helt indlysende punkt. Antal landingssteder i bunden af kanalen begrænses til 1 el. 2. Den nuværende situation er kaos. Vedr. Gammelholm bør muligheden for altaner til gaden begrænses til at kunne genopføre en nedtagen altan, hvis den etableres i samme form som den nedtagne. Med lokalplanforslagets formulering forudser jeg endeløse diskussioner mellem borger og forvaltning om forståelsen af betingelserne. Over tid vil formålet med lokalplanen, - at bibeholde det arkitektoniske udtryk, såvel for den enkelte ejendom som kvarteret, langsomt men sikkert skride, for til sidst helt at opgives.
Læs høringssvar fra Rolf lystrup andersen
Indsendt af:
formand Jens Tommerup
Dato: 29. september 2014
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nyhavnsgruppen
By:
København K
Postnr.:
1253
Høringssvar vedrørende Nyhavn og Gammelholm se vedhæftede fil, hvor Nyhavnsgruppen bl.a. tager fat om §1,3,4,5, 6,7, 8 og 9 Da flere punkter griber ind i hinanden er disse ikke opstillet punktvis. Nyhavnsgruppen har endvidere tilføjet et afsnit om skybrudssikring. Vi ser frem til at høre fra jer. Venlig hilsen Jens Tommerup formand for Nyhavnsgruppen
Læs høringssvar fra formand Jens Tommerup
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 29. september 2014
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Teknik- og Miljøforvaltningen har sendt lokalplanforslaget "Nyhavn og Gammelholm" i offentlig høring med svarfrist den 29. september 2014. Borgerdialog Da forvaltningen har holdt to borgermøder om sagen, har lokaludvalget ikke haft borgerdialog om den. Men lokaludvalget har været repræsenteret på borgermøderne og annonceret dem, samt noteret os borgernes bemærkninger til sagen. Se nedenfor. Lokaludvalgets holdning Lokaludvalget beder om, at Lokalplanforslagets § 6 stk. 2 afsnit c ændres, så den maksimale højde for en husbåd over vandoverfladen ikke må være over 5,4 meter. I den nævnte paragraf foreslås tilladt, at en husbåds højde på Havnegade-kajen kan være 7 meter. Det er i modstrid med Kommunalplan 2011, som i afsnittet om særlige bebyggelsesforhold om husbåde netop anfører, at den maksimale højde for en husbåd over vandoverfladen ikke må være over 5,4 meter. Lokaludvalgets ønske skal ses i lyset af, at vi – ligesom beboerne på Gammelholm – fortsat er imod udformningen af og højden på "Fiskemarkedsflåden" i Havnegade; et projekt, der tidligere har været fremme og som det foreliggende lokalplanforslag åbner mulighed for. Såvel beboerne som lokaludvalget finder, at dette projekt vil harmonere meget dårligt med lokalplanforslagets formål i §1, 3.at: ”...samt sikre, at husbådene i udstrækning og form passer ind i miljøet og ikke bliver for dominerende...”. Men ellers hilser vi det velkomment, at man i lokalplanforslaget lægger op til, at 85 % af kajen skal være tilgængelig for sejlende skibe, og at maksimalt 15 % skal gå til husbåde fordelt på tre forskellige kajstrækninger. Lokaludvalget ser Havnepromenaden som en urban og maritim park af høj kvalitet, hvor der skal være mulighed for varierede aktiviteter og ophold året rundt og med sæsontraditioner til lands og vands. Borgerne har undervejs tydeligt sagt, at de også ønsker Havnepromenaden frit for cafeer mm, og at de ønsker parken forbeholdt til rekreative formål. Dette gælder også den nye plads ved Inderhavnsbroen, som lokaludvalget ønsker friholdt for udeservering. Tilgængelighed har ikke som sådan været et tema i debatten om lokalplanforslaget, men lokaludvalget beder om, at lokalplanen sikrer, at kajkanterne og bolværket holdes fri for f.eks. udeservering, så der er offentlig adgang helt ud til vandet. Dette gælder både i Nyhavn og på Gammelholm. Lokaludvalget ønsker således kun eventuel udeservering på fortovet ved restauranter og cafeer. Lokaludvalget beder forvaltningen om at indlede en dialog med firmaerne bag kanalrundfarterne om, at billetsalget flyttes, så man har frit udsyn fra Kongens Nytorv og til Inderhavnen. Lokaludvalget beder endvidere forvaltningen arbejde for at få flyttet omstigningen mellem turistbusserne og kanalrundfartsbådene fra Nyhavn til enten Havnegade ved Nationalbanken og/eller Søren Kierkegaards Plads. Endelig beder lokaludvalget kommunen arbejde for, at forureningen fra kanalrundfartsbådene nedbringes, fx. ved at bruge el-motorer. Vi i lokaludvalget har noteret os, at der blandt borgerne på borgermøderne har været forskellige holdninger til, hvorvidt altaner på ejendommene på Gammelholm er en god idé. Lokaludvalget vil derfor ikke tage stilling til dette spørgsmål. Men borgermøderne har vist os, at der behov for gennemsigtighed omkring reglerne for opsætning af altaner, ligesom der bør være fokus på at håndhæve bestemmelserne i lokalplanen om facaderne. Vi har også noteret os, at Nyhavnsgruppen har påpeget en fejl i kortmaterialet for så vidt angår hvilke kajstrækninger, der er fredet. Bemærkninger på forvaltningens borgermøder: Ud over ovenstående forhold noterede vi følgende udsagn på forvaltningens borgermøder, som vi beder forvaltningen være opmærksom på: • Der er behov for at lokalplanlægge hele Indre By for, at kommunen kan styre udviklingen i den retning man ønsker. • Undgå tivolisering af Havnepromenaden – hverdagslivet skal prioriteres. • Der er frygt for, at restauranter i stueetagerne på Havnegade vil få mulighed for at have udeservering på Havnepromenaden og dermed overtage det offentlige areal. • Det er ikke alle steder langs Havnegade, der er en otte meter bred promenade, som det fremgår af lokalplanforslaget, f.eks. the The Standard. • Der er ønske om en mere ambitiøs skiltepolitik fra Københavns Kommunes side. Det gælder også kommunens egne reklamer, f.eks. på byudstyr. • Der er ønske om, at affaldscontainer, trapper og anløbsbro ved Liva 2 fjernes. • Skibenes muligheder for manøvrering i Nyhavn skal imødekommes, f.eks. ved at undgå at opsætte flagstænger eller andet unødigt byinventar tæt på kajkanterne. • Der er behov for at mindske dieselforurening fra skibene (primært kanalrundfarterne) i Nyhavn. Kravet om, at bådene ikke må holde i tomgang, skal håndhæves. • Københavns Kommune bør rette henvendelse til By & Havn med ønske om, at antallet af kanalrundfartsbåde i Nyhavn begrænses, når kontrakten med selskaberne er til genforhandling. Der er problemer med at kanalrundfarterne laver prop i Nyhavn og påsejler de øvrige skibe. Indre By Lokaludvalg vedtog dette høringssvar i sit møde den 11. september 2014. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Christian Agerholm
Dato: 28. september 2014
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Andelsboligforeningen Tordenskjoldsgade 31
By:
København K.
Postnr.:
1055
På vegne af Andelsboligforeningen Tordenskjoldsgade 31 fremsendes indsigelse til lokalforslag "nyhavn og gammelholm" jf. vedhæftet pdf. Venligst bekræft modtagelsen. Mvh. Christian Agerholm Tordenskjoldsgade 31, 2 th. 1055 København K. Tlf. 22 74 47 90
Læs høringssvar fra Christian Agerholm
Indsendt af:
Thomas R. Kristensen
Dato: 28. september 2014
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1054
Se venligst vedhæftede PDF-fil med mit høringssvar
Læs høringssvar fra Thomas R. Kristensen
Indsendt af:
Mads V. Olesen
Dato: 28. september 2014
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Canal Tours A/S
By:
København S.
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Mads V. Olesen
Indsendt af:
Tommy Vesterskov
Dato: 28. september 2014
Svarnummer:
10
By:
København
Postnr.:
1058
Affaldsproblemer i Nyhavn og Gothersgade: Hver eneste dag er der et gigantisk svineri på strækningen fra Nyhavn 71 til Kongens Have. Det er ikke rimeligt, at man skal risikere liv og lemmer, når man færdes der tidligt om morgenen. Det flyder med glasskår, papir og pizzabakker. Kommunens folk gør et gigantisk arbejde for at holde byen ren og fit, men det er en urimelig opgave og dyr for os som skatteborgere. Kan kommunen ikke pålægge restauranterne opgaven med at der skal være ryddet senest kl. 0600, eller kunne man indføre mærkbare bøder.
Læs høringssvar fra Tommy Vesterskov
Indsendt af:
Andelboligforeningen AB HavneCort
Dato: 28. september 2014
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
1058
Læs høringssvar fra Andelboligforeningen AB HavneCort
Indsendt af:
Mirjana Saabye & Filip Zibrandtsen
Dato: 28. september 2014
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh K
Postnr.:
1055
Se venligst vedhæftede dokument.
Læs høringssvar fra Mirjana Saabye & Filip Zibrandtsen
Indsendt af:
Niels Kolthoff
Dato: 27. september 2014
Svarnummer:
7
By:
København K
Postnr.:
1051
Vedr §7, stk. 1b: Ydre fremtræden, husbåde: Vi synes, at det er godt, at alle husbåde i Nyhavns indre kanal skal være veteranbåde bygget i træ, og vi mener derfor, at der må tages skridt til at fjerne LIVA II, som er et meget dominerende ombygget jernskib i kanalen. For turister der ønsker at tage billede fra Nyhavnsbroen, ødelægger skibet markant det fine kig ned over kanalen, og specielt fotografering af HC Andersens bosteder både i Nyhavn 18 og Nyhavn 20. Endvidere bør man sikre, at der ikke ligger store adgangsbroer til skibene på fortovet. Foran LIVA ligger der således en flere meter lang rampe, som blokerer fortovet, hvilket er til gene for alle, men ligefrem farlig for gangbesværede, folk med barnevogne mm.
Læs høringssvar fra Niels Kolthoff
Indsendt af:
Hans Skou
Dato: 26. september 2014
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Privat
By:
København K
Postnr.:
1058
Høringssvaret vedrører område III, herunder ændringer af anvendelse og ophævelse af nuværende lokalplan, se vedhæftede pdf dokument.
Læs høringssvar fra Hans Skou
Indsendt af:
Sammy Eisinger
Dato: 26. september 2014
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Nyhavnsforeningen
By:
København K
Postnr.:
1051
Vedlagt høringssvar fra Nyhavnsforeningen: 1 dokument 1 foto
Læs høringssvar fra Sammy Eisinger
Indsendt af:
Arne Gotved
Dato: 26. september 2014
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
1058
Høringssvaret er vedhæftet som docx fil.
Læs høringssvar fra Arne Gotved
Indsendt af:
Jens Nielsen
Dato: 13. september 2014
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1254
Høringssvaret angår skibe og husbåde i Nyhavn, Det er vedhæftet som PDF dokument, da der er fotografisk indhold for at tydeliggøre kommentarerne. Mvh Jens Nielsen
Læs høringssvar fra Jens Nielsen
Indsendt af:
Jens Tommerup
Dato: 23. august 2014
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Nyhavnsgruppen
By:
København
Postnr.:
1253
Dette er ikke et høringssvar, men en indsigelse mod kortmaterialet. Tegning nr. 2 er ikke korrekt. Den viser, at hele bolværket langs nordsiden er fredet. Det er desværre ikke længere tilfældet. Kulturministeriet, Det Kongelige Teater og Kvæsthusselskabet har i fællesskab søgt og i slutningen af 2013 også opnået at den østligste del af dette bolværk er affredet. Det har medført, at de tidligere granitkvadre i bolværket nu er erstattet af nedspunset jern og beton.
Læs høringssvar fra Jens Tommerup
Indsendt af:
Gitte Madsen
Dato: 15. august 2014
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 3
Virksomhed / Organisation :
Energinet.dk
By:
Fredericia
Postnr.:
7000
Høringssvar fra Energinet.dk, incl 2 bilag
Læs høringssvar fra Gitte Madsen