Levantkaj Vest i Nordhavn - lokalplan nr. 500

Forslag til skolebyggeri samt byrum og infrastruktur i Nordhavn.

Høringsfrist:

26. september 2013
Indsendt af:
Camilla Nørgård
Dato: 22. september 2013
Svarnummer:
9
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Først og fremmest tak for en god start på projektet, og beslutningen om at inddrage borgerne i processen. Det er vejen til succes! Foruden grønne områder, er jeg også tilhænger af en svømmehal - evt med hal under vandoverfladen og skønt lys ovenfra med glastag, fokus på opdeling i både svømning og leg, med rutschebaner etc. Vi er mange der må til andre bydele og kommuner for at få det indfriet, som det er nu. Det vil også være skønt at kunne forene indendørs-og udendørs svømning om sommeren (liggestole/sand). Samtidig ved jeg, at det er ganske svært for de små, at komme på svømmehold...en ny hal vil også kunne afhjælpe det. Jeg er ganske sikker på, at jeg skriver dette på vegne af flere børnefamilier. Jeg skal beklage, hvis andre har ytret sig om samme...jeg har ikke læst alle høringssvar igennem. Bedste hilsner Camill Nørgård
Læs høringssvar fra Camilla Nørgård
Indsendt af:
Metroselskabet I/S v.Christine Hammer
Dato: 6. september 2013
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Se venligst vedhæftede brev med bilag.
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S v.Christine Hammer
Indsendt af:
Anet Burchard
Dato: 6. september 2013
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
ØSTERBRO LOKALRÅD.
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Anet Burchard
Indsendt af:
Svend-Erik Fangel Pedersen
Dato: 4. september 2013
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Friluftsrådet København
By:
København SV
Postnr.:
2450
Hermed fremsendes Friluftsrådets høringssvar.
Læs høringssvar fra Svend-Erik Fangel Pedersen
Indsendt af:
lars vestergaard
Dato: 2. september 2013
Svarnummer:
5
By:
N.
Postnr.:
2200
Forslag i anledning af lokalplanerne for Nordhavnsudvidelsen 1. Forslag om tilpassede priser for 30 % almene boliger 2. Bedre tilkørselsforhold 1. Behov for arealer til almene boliger til tilpasset pris. Problem. I forslagene til lokalplaner for Nordhavnsområdet, Århusgade kvarteret, Trælastholmen osv. savnes et væsentligt forhold. Der afsættes betydelige arealer til udgravning af kanaler, som dermed hverken kan sælges eller bebygges, hvilket medfører et direkte tab eller ”kapitaldestruktion”. Derimod afsættes ikke arealer til almene boliger, uanset at grundejeren (By & Havn) er offentlig ejet og uanset at de offentligt kontrollerede almene boligselskaber ikke kan løse de boligsociale opgaver i kommunen med de nuværende kun 20 % almene boliger, og uanset at ghetto-bebyggelserne ikke kan opløses med mindre der fremtidigt bygges mindst 30 % almene boliger årligt. Løsningsforslag: Arealudviklingsselskabet By og Havn samt ejerne København og Staten aftaler evt. ved ændring af selskabets forretningsbetingelser at Arealudviklingsselskabet By og Havn sikrer at ca. 30 % af selskabets boligarealer sælges successivt til almennyttige boligselskaber til en pris pr. etagemeter, som tillader opførelse af alment byggeri inden for de gældende rammebeløb. Forslaget anfægter hverken den private ejendomsret, eller private grundejeres interesser i øvrigt, og kan vedtages uden at ændre planloven. Når grundejeren By & Havn (Stat og kommune) kan vælge at fjerne grundarealer for at etablere kanaler til robåde af hensyn til det samlede bymiljø, må grundejeren By & Havn (Stat og kommune) tilsvarende kunne vælge at sælge arealer til almene boliger til tilpasset pris af hensyn til det samlede bymiljø. En tilpasset pris på almene etagemeter vil ikke forrykke ejendomsmarkedet, da etagemeter til private ejere fortsat vil være i fri handel. Alternativet til en tilpasses pris til alment byggeri er ikke alment byggeri på andre byggegrunde til højere m2-priser, men næsten intet alment byggeri over hovedet i København, hvilket vil opretholde og forstærke kommunens ghetto-dannelser. Det bør erindres at almene ejendomme principielt er uomsættelige. Hvis de undtagelsesvis sælges tilfalder provenuet selskabet, og derefter Landsbyggefonden, som staten kontrollerer. Almene bebyggelser er nok beboerstyrede, men ikke privatejede, men derimod i samfundseje. En lempeligere prisfastsættelse vil være at ligne med en intern overførsel mellem offentlige virksomheder. 2. Utilstrækkelige tilkørselsforhold. Problem: Udbygningen kræver en eller flere bedre vejforbindelser fra det overordnede vejnet til de forventede tusinder af boliger og kontorer, samt de forventede krydstogt og container-aktiviteter. I dag er der udelukkende den ene problematiske Sundkrogsgade til at forbinde Kalkbrænderihavnsgade med den stærkt voksende halvø ”Nordhavnen”. Uanset at Århusgade med tiden forventes åbnet, som grøn rute for cykler og gående, skal Sundkrogsgade på ubestemt tid klare al gående, cyklende, og kørende trafik til og fra tusinder af menneskers fremtidige boliger og arbejdspladser, langvarige og omfattende jordtransporter til jorddeponering og opfyldning, foruden turistbuskørsel til og fra Krydstogtskibene fra maj 2014, og al fremtidig containertrafik. Sundkrogsgade mellem Kalkbrænderihavnsgade og Stubbeløbgade er ikke dimensioneret til trafikpresset, og mangler tilstrækkelig adskillelse og beskyttelse af svage trafikanter, cyklister og gående. Sundkrogsgade har på denne strækning i hver retning, foruden fortov, kun 1-1½ vognbane samt partielle cykelsti-opstregninger, som slides bort af lastbilerne når de kommer langt ud i svingene. Hertil kommer vognmands-erhvervenes udtrykkelige ønske om tilladelse til Mammut-vogntog MVT mellem motorvejsnettet og container-terminalen i Nordhavnen, som i givet fald vil kræve yderligere plads og sikkerhedshensyn over for de svage trafikanter. Akut løsning: Flyt cykelsti og gangsti ind bag den gamle Frihavns gitter-hegn, eller udvid gaden straks. Sundkrogsgade, mellem Kalkbrænderihavnsgade og Stubbeløbgade bør sikres for cyklister og gående på begge sider af gaden, bl.a. ved snarest at forlægge den østlige sides cykel og fodgænger trafik ind i sikkerhed bag den nuværende gittermur langs Frihavnen. Langsigtet behov for fast forbindelse fra Nordhavnsvejen til Baltikavej. Der må nødvendigvis inden for få år skulle etableres en fast forbindelse ud på Nordhavnen i direkte forlængelse af den kommende Nordhavnsforbindelse, der foreløbig skal forbinde Lyngbyvej med Strandvænget (hvis der bliver noget tilbage) og Kalkbrænderihavnsgade. En god forbindelse fra Nordhavnsforbindelsen og ud på halvøen skal nødvendigvis krydse Kalkbrænderihavnen og Svanemøllehavnen med hundreder af luksuriøse lystsejlere. Enten blive bådene spærret inde af en lavbro, hvilket vil kræve nye lystbådehavne eller også må forbindelsen graves ned i en tunnel. Det rigtigste af hensyn til det sydlige område med boliger og kontorer er en tunnel fra Strandvænget til Baltikavej så containertrafikken kan afvikles nord for by-udviklingsområdet. Det bør naturligvis være Arealudviklingsselskabet By og Havn, der skal betale omkostningerne til den påkrævede forbindelse.
Læs høringssvar fra lars vestergaard
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 30. august 2013
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Ole Rasmussen
Dato: 29. august 2013
Svarnummer:
3
By:
København K
Postnr.:
1429
Jeg har svært ved at se hvordan forslaget hænger sammen med planerne for Nordhavn, og hvad det er man vil. Sålænge det hele er byggerod i Sydhavnen og Ørestad burde man holde inde med at udvikle efter salami metoden i Nordhavn. Generelt er udviklingen af Havnefronten ikke noget kønt syn... som det er i dag i august 2013.
Læs høringssvar fra Ole Rasmussen
Indsendt af:
Theis Dencker
Dato: 19. august 2013
Svarnummer:
2
By:
København Ø
Postnr.:
2200
Der er mange spændende tiltag i lokalplanen. I bestræbelserne på at gøre vandvejene offentligt tilgængelige for både Nordhavns såvel som resten af Københavns beboere, er det glædeligt at konstatere, at kanalerne planlægges af en sådan størrelse der tillader roere fra områdets mange roklubber at passere kanalerne. En kanal der sikrer adgang fra Indre Havn til Svanemøllehavnen, vil både sikre fortsat tæt forbindelse mellem to meget levende dele af København, samt bidrage til, at det nye Nordhavn vil blive en aktiv og sund bydel i tæt samspil med de unikke blå tilbud.
Læs høringssvar fra Theis Dencker
Indsendt af:
Martin Jørgensen
Dato: 25. juli 2013
Svarnummer:
1
By:
København N
Postnr.:
2200
Der er nu en mulighed for at skabe en helt ny og spændende bydel i København. Hvorfor ikke tillade decideret højhusbyggeri i Nordhavn, dvs. over de sædvanlige 80 meter og med lille afstand imellem. Udover at bidrage med diversitet til byen, koncentrerer højhusbyggeri mennesker på et lille sted og giver derved mere liv samt et større udbud af kulturelle tilbud etc. Ydermere, vil der blive frigivet plads til grønne områder eller endda parker, hvilket er en mangelvare i København. Hovedstaden mangler spektakulært højhusbyggeri, da den er i overhængende fare for at drukne i forstadsnormalitet.
Læs høringssvar fra Martin Jørgensen