Rigshospitalet III - lokalplan 493

Lokalplanen skal muliggøre en udvidelse af Rigshospitalet til et moderne forsknings- og universitetshospital.

Høringsfrist:

14. februar 2013
Indsendt af:
Tove Jensen
Dato: 14. februar 2013
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Foreningen Kulturinitiativet
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Foreningen Kulturinitiativets bemærkninger til lokalplanforslaget om Rigshospitalet (RH): Patienthotellet: Kulturinitiativet har bemærket sig, at det nuværende patienthotel, der har bevaringsværdi 3 (på en skala fra 1-9, hvor 1 er den højeste), ikke omtales i lokalplanforslaget, men at der for de bevaringsværige bygninger alene henvises til nuværende lokalplan. Kulturinitiativet sendte i 2009 et forslag til bevaring af patienthotellet samt dens nabo administrationsbygningen ved at integrere dem i det nye byggeri (se vedhæftede filer inkl. støttebrev samt svaret fra Region Hovedstaden). Foreningen beklager, at vore synspunkter ikke er blevet tilgodeset i det nuværende forslag, jf. s. 14, spalte 2. Vi forstå på lokalplanforslaget, at den planlagte nye bebyggelse kun i mindre grad vil øge skyggegenerne i Fælledparken, men generne vil ifølge skyggediagrammerne s. 16 optræde i perioder (årstid og tidspunkt på dagen), hvor mange efter endt arbejde forventes at ville benytte sig af området. Dertil kommer, at det højere byggeri vil betyde forringet udsyn for patienter i hovedkomplekset i forhold til i dag, hvilket ikke kan være i overenstemmelse med ”helende arkitektur”. Parkeringshuset: Det forekommer uheldigt og mindre gennemtænkt at bygge et parkeringshus, der pga den ekstra højde i forhold til nuværende bebyggelse vil tage udsyn fra nogle patienter i hovedkomplekset, ligesom det vil påføre skygge på en legeplads i Fælledparken. Omend det er for kort tidsrum, så vil det desuagtet betyde gener for børn og voksne tilknyttet legepladsen. I lokalplanforslaget s 15, spalte 1, nævnes, at facaden vil få en udformning, der skaber tryghed ved åbenhed. Foreningen vil gerne understrege, at vi ikke kan forestille os at bygninger, der ligger øde hen det meste af tiden, kan skabe tryghed for forbipasserende. Lokalplanforslaget redegør s. 17, spalte 1, for nuværende og kommende busruter, metro m.v., bl.a. den højklassede busforbindelse, der forventes at tages i brug ultimo 2013 og bemærker, at man ønsker at understøtte København som en cykelby. Kulturinitiativet kan ikke se, at det foreslåede parkeringshus kan forsvares ud fra ovenstående og foreslår, at der alene bygges bilparkering under jorden. Generelt: Vi hilser den rette udbygning af Rigshosiptalet velkomment, men mener som det fremgår af ovenstående mere specifikke punkter ikke, at dette forslag er optimalt. I lokalplanforslaget nævnes s. 11, 2. spalte, at der er fokus på at opføre hospitalet efter principperne om helende arkitektur. Her mener vi, at man med rette også kunne have nævnt ordet ”kultur” som en helende faktor. Det har blandt andre Kulturarvsstyrelsens undersøgelse fra 2008 vist med al tydelighed. Derfor burde lokalplanforslaget have større fokus på, at byggeriet både skal tilgodese brugere såvel som omgivelser. Afslutningsvis efterspørger Kulturinitiativet en garanti fra Region Hovedstaden og Københavns Kommune for (hvis lokalplanforslaget trods alt bliver vedtaget og gennemført), at de bevaringsværdige bygninger, der endnu befinder sig i byggefelterne, bliver nænsomt nedrevet, således at byggematerialer vil kunne genbruges eller benyttes som historiske genstande. Man kan vel næppe forestille sig, at rigsvåbnet på Patienthotellet blot bliver knust? Center for Bygningsbevaring, Raadvad 40, 2800 Lyngby (tlf. 45 96 99 90) vil her kunne være behjælpelig med råd og vejledning.
Læs høringssvar fra Tove Jensen
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 31. januar 2013
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
lars barfred
Dato: 25. januar 2013
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 3
Virksomhed / Organisation :
Cykelrepublikken
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Bygningen er ikke nogen arkitektonisk perle, men har 107 gode tidsvarende lejligheder i første række til Fælledparken. Lejlighederne udlejes fortrinsvist til medarbejdere på Riget, der er i en presset situation for 2 år af gangen, derfor bor der bl.a. mange enlige mødre. Nu skal ejendommen rives ned på grund af Københavns Kommunes helt unikke krav til Rigshospitalet om at skulle bygge 600 nye p-pladser i forbindelse med nedrivning og opførelse af en række bygninger, som led i modernisering af hospitalet. 600 p-pladser er en vækst på 150% ift. det eksisterende niveau, så det bliver jo spændende med alle de nye arbejdspladser, sygehusafsnit med 150% flere senge, og…. NEJ, det er ikke helt sådan det hænger sammen. ”Rigshospitalets samlede behandlingsaktivitet vil ikke ændre sig markant efter nybyggeriet, men behovet for mere plads skyldestil dels ændrede arealstandarder til f.eks. operationsstuer, undersøgelsesrum, sengestuer m.m.”. Det kommunen gerne vil have, er at 150% flere af de nuværende medarbejdere skal kunne kører i bil til arbejde, i stedet for at cykle eller tage kollektiv transport. Hvis kommunen kiggede på sin egen parkeringsstatistik, ville de vide at der er masser af ledig parkering døgnet rundt på Nørre Allé, der flankere Rigshospitalets campus, så at der skulle mangle parkering i dag er blot en myte., skabt af bilister der vil kunne holde lige udenfor indgangene, men bilisterne kan vel gå lige så langt, som de der skal med bussen. Parkeringshuset, skal udover de 600 nye p-pladser også huse 400, som man bebygger andet sted på Rigshospitalet. Det koster omkring 350 millioner, dertil skal lægges værdien af 107 lejligheder på gennemsnitligt 84 m2 og en skønsmæssig værdi af 2.5 mill. pr stk, eller samlet pris på 267 mill, I alt 617 mill. En pris per p-plads på 600.000,- som kunne have været sparet eller alternativt kunne have været brugt til at bygge bedre forhold for patienter og medarbejdere. Nu får bilerne i stedet udsigten til Fælledparken i 5 etager. Man kunne også alternativt have bygget p-kældre under de øvrige nye bygninger, det vil være dyrere end p-huset, men samme pris som p-huset plus tabet af de 107 nedrevne boliger. Man spørger sig selv, hvorfor Københavns Kommune har anlagt 3 metrolinjer, uden at én af dem betjener Rigshospitalet, som er Københavns største arbejdsplads, med 8.100 ansatte or dertil et vist flow af patienter som følge af 350.000 sengedage om året, 50.000 operationer og 430.000 ambulante behandlinger. Med ansatte og patienter i det omfang er det ret ligegyldigt om man har 600 parkeringspladser mere eller mindre, der et kollektiv transport af høj kvalitet og frekvens, der er behov for. Naboen er heller ikke en hvem som helst, Panum med yderligere 4.700 medarbejdere og 8.000 studerende. I alt er der 30.000 studerende på Nørre Campus. På same måde ikke langt derfra , kan man se hvordan biler prioriteres højere end boliger. Slots og ejendomsstyrelsen lavede i forbindelse med planlægningen af Nørre Campus udvidelsen Niels Bohr Science Park en analyse af behovet for p-pladser på Nørre Campus, trods veldokumenteret behov, underkendte Københavns kommune analysen og rettede den 30% op i den P-norm de pålagde byggeriet, uden at kommunen kunne dokumentere behovet for flere p-pladser end Slots & Bygninsstyrelsen var kommet frem til. Uden Kommunen ville forholde sig til at der i kvarteret er ledig offentlig tilgængelig parkering døgnet rundt. De P-pladser skal pine død bare bygges, så der kommer mere biltrafik DTU kan tilgengæld dokumentere at gratis parkering ved studie/arbejdsplads øger bilpendling med 100%. I den ideelle verden forlangte en kommune måske at et universitet byggede et vist antal kollegieværelser når de udvidede i stedet for parkeringspladser i anlæg, prisen er nogenlunde den samme, hver gang der bygge en p-plads, kunne man i stedet have bygget et kollegieværelse. Hvis man vil spørge politikkerne om denne vanvittige bilforherligende menneskefjendske politik, skal man rette spørgsmålene til Frank Jensen og Socialdemokraterne i København, vær sød aldrig at stemme på dem så længde de fører deres ”bilerne skal også være her” politik.
Læs høringssvar fra lars barfred
Indsendt af:
Ivan Lund Pedersen
Dato: 21. januar 2013
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Rådet for bæredygtig trafik
By:
København N.
Postnr.:
2200
Rådet for Bæredygtig Trafik Kbh 21. januar 2013 107 gode menneskeboliger ved Rigshospitalet ønskes nedrevet for at bygge 1000 ”bilboliger” i et kæmpestort parkeringshus på stedet. Det er miljømæssigt helt vanvittigt, at Københavns Kommune tilsyneladende vil gå med til det. Sådanne beslutninger undergraver effektivt alle de smukke ord om en grøn- og bæredygtig by. Vedr. Forslag til lokalplan Rigshospitalet i høring til 14. februar. Se det her: http://www.blivhoert.kk.dk/hoering/rigshospitalet-iii Rigshospitalet skal moderniseres. Det kan der være god mening i, men ikke at forøge trafikbelastningen ved at bygge et parkeringshus med 1000 p-pladser. Der skal tilsyneladende ikke være mere personale, men altså flere der kører i bil til arbejdet. Herunder formentlig en pæn af dem der mister deres lejlighed på grund af nedrivning for at give plads til P-huset. Desværre vil Region Hovedstaden altså nedrive 107 gode lejligheder ned. De ligger smukt ud til fælledparken og giver kortest mulige transportafstand til arbejdet på Rigshospitalet. De skal nedrives for at give plads til et parkeringshus. Bilerne får en pragtfuld udsigt og de ansatte må så flytte væk og pendle til arbejdet. De 107 lejligheder, der er gode og tidssvarende består af sådanne: 82 lejligheder der udlejes til fastansatte medarbejdere på Rigshospitalet. 15 lejligheder der anvendes til pårørende (gæsteværelser) og 10 anvendes til udenlandske forskere. Ufatteligt at Københavns Kommune, der er ved at svømme over af selvros for sine miljøaktiviteter, alligevel vil gå med til en sådan skandaløs prioritering af biltrafik frem for boliger og miljø. Det samlede antal parkeringspladser ved Rigshospitalet forøges med 603 stk. Dette til trods for at der som der står:”Rigshospitalets samlede behandlingsaktivitet vil ikke ændre sig markant efter nybyggeriet, men behovet for mere plads skyldestil dels ændrede arealstandarder til f.eks. operationsstuer, undersøgelsesrum, sengestuer m.m.” Altså mere biltrafik til samme aktivitet. I stedet for, at Region Hovedstaden formentlig vil bruge omkring 300 millioner kr. på et parkeringshus skulle man bruge pengene på at gøre den kollektive trafik på stedet bedre til gavn for alle ansatte og borgere. De mange ekstra parkeringspladser vil med de mange ekstra bilture de genererer lægge yderligere pres på vejnettet til skade for miljøet og i udpræget grad forringe fremkommeligheden for bustrafikken, der i forvejen lider under den kraftige biltrafik. Med venlig hilsen Ivan Lund Pedersen 3116 0082
Læs høringssvar fra Ivan Lund Pedersen