Holmen II - lokalplan nr. 331 med tillæg 1, 2 og 3

Planen gør det muligt at nedlægge busslusen på Danneskiold-Samsøes Allé og at fjerne bommene på Refshalevej.

Høringsfrist:

10. december 2012
Indsendt af:
Peter Wahlberg
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
83
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1434
I stedet for at skabe mere biltrafik i Prinsessegade ved at åbne busslusen til Holmen, foreslåes en mere visionær løsning, der er helt i tråd med Københavns profil som "CYKLERNES BY": At gøre Prinsessegade til bus, cykel- og fodgængergade, fra Frelser Kirke og til portbygningerne til Holmen. Dette vil være i forlængelse af øvrige tiltag i byen for at øge de bløde trafikanters sikkerhed og skabe større sundhed ved at flere vælger cyklen. Nørrebrogade bilfri og næste gang Amagerbrogade. Derefter Prinsessegade. Som det ses af vedhæftede kort, kan Christianshavn fint trafikbetjenes ad sidegader, og Holmen ad Danneskiold Samsøes Alle.
Læs høringssvar fra Peter Wahlberg
Indsendt af:
Emmerik Warburg
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
82
Virksomhed / Organisation :
CRIR
By:
København
Postnr.:
1440
Lokalplan 331 "Holmen II" har haft en meget positiv udvikling på nærområdet både for "Trekanten"´s børnehus og for beboerne langs Refshalevej. Der er ikke sket alvorlige færdselsuheld, som det skete i tiden før 1999. Refshalevej er et parkeringsfristed for bydelens bilister (inklusiv gæster til Prinsessegade/Burmeistersgade-kvarteret), og Øresundsmiljøskolen har kunnet bruge både vejkant og strandbred uden at være i fare for trafikken. Dette bliver med det nye "forslag til tillæg" ændret, og vi vil kunne se en stærkt øget trafikmængde der vil forsøge "smutvejen" langs Tømmergraven - til fare for både beboere, skolebørn og forældre til og fra institutionerne. Da de parkerede biler har ikke har andre steder at være vil de uoverskuelige oversigtsforhold og den øgede trafik forværre forholdene uholdbart. Det må derfor stærkt tilrådes at beholde både pullerten på Danneskiold-Samsøes allé og forstærke hastighedsbegrænsningerne på Refshalevej, så den gennemkørende trafik begrænses mest muligt. Sig nej til "Lokalplan nr. 331 "Holmen II" tillæg nr. 3"
Læs høringssvar fra Emmerik Warburg
Indsendt af:
Martin Hansen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
81
By:
KBH K
Postnr.:
1432
Kan tilslutte mig de mange svar, der går på at se en sammenhængende infrastrukturplanlægning for holmen herunder Margretheholmen. Kodeordene for lokalplanen for holmen bør være sikkerhed for børn og voksne, fremme offentlige transport frem for privat bilkørsel, sammenhæng i planlægningen og hensyn til, at razziaer omkring Christiania viser, at flere kører påvirket bil. Derudover vil den kommende havnetunnel jo potentielt bidrage til en massiv forøgelse af trafikken over holmen idet det bliver en genvej mellem refshaleøen og city, hvis bommen fjernes. Derfor lad os beholde busslusen - men meget gerne udvide lokalområdet for, hvem der kan få licens til at køre igennem den til også at omfatte Margretheholmen, som jo faktisk er en del af holmen.
Læs høringssvar fra Martin Hansen
Indsendt af:
Kirsten V Andersen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
80
By:
København K
Postnr.:
1424
Det virker helt urimeligt at nedlægge busslusen ud til Holmen fra Prinsessegade. Børnene, der befinder sig tættere på jorden og derved hvor luften er mere snavset, bliver udsat for endnu mere snavs og giftige luftarter. Fodgængerne får endnu mere giftig luft og mere støj, så samtaler bliver besværliggjort. Beboere og børn og unge i institutionerne og husene i Prinsessegade udsættes for endnu mere støj og møg fra de flere biler, der nu vil komme i gaden. Cyklister skal nu kæmpe med endnu flere biler på cykelstierne, hvor man kan frygte at blive væltet omkuld af en bildør der åbnes ud i cyklen. Bilister der skal kæmpe med endnu flere biler mellem de 4-5 forhindringer og derved også kører langsommere og udleder flere giftige stoffer i luften. Busserne, der nu kan køre endnu langsommere gennem Prinsessegade og kæmpe med både forhindringer og flere biler på gaden. Miljøet bliver endnu mere støjende, endnu mere giftigt. Hvem er nedlæggelse af busslusen egentlig godt for? Venlig hilsen, Kirsten V Andersen
Læs høringssvar fra Kirsten V Andersen
Indsendt af:
Marianne Stougaard Nielsen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
79
By:
Kbh K
Postnr.:
1422
Jeg vil gerne takke Refshaleøens Ejendomsselskab A/S for i forbindelse med selskabets høringssvar at henlede opmærksomheden på yderligere trafikale og miljømæssige problemer ved at fjerne busslusen. Refshaleøens Ejendomsselskab skriver i sit høringssvar, at selskabet arbejder på, at Refshaleøen midlertidigt skal bruges til kreative og rekreative aktiviteter. Ejendomsselskabet ønsker derfor, at biler og lastbiler med ærinde til Refshaleøen skal kunne køre via Prinsessegade. Med andre ord endnu en kilde til øget trafik og forurening i Prinsessegade. Men hold fast! På længere sigt bliver situation værre endnu, da der på sigt skal foregå en egentlig byudvikling af Refshaleøen. Hvilket blot vil give endnu mere trafik. Det virker dybt ulogisk, at en snæver, belastet gade på Christianshavn skal belastes med bil- og lastbiltrafikken til og fra Refshaleøen, som har en glimrende, bred og direkte adgang til byen via Kløvermarken og Christmas Møllers Plads(hvor trafikken i parentes bemærket afvikles uden de store problemer). Har kommunen i sine beregninger taget højde for den øgede trafik til og fra Refshaleøen?
Læs høringssvar fra Marianne Stougaard Nielsen
Indsendt af:
Ole Rasmussen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
78
By:
København K
Postnr.:
1429
Jeg undrer mig over, at Fonden Fristaden Christiania, ikke kommer med et input. De har et par timer endnu. De er trods alt hovedaktøren i dette "game".Jeg undrer mig samtidig over over, at Lokaludvalget slet ikke omtaler de forhold omkring den hashhandel som finder sted, men henholder sig til emissioner om luft. Det er svært at være borger på Christianshavn.
Læs høringssvar fra Ole Rasmussen
Indsendt af:
Sune Hagemann Hansen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
77
By:
København K
Postnr.:
1436
Ang. Holmen II - tillæg 3 Forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II Jeg tilslutter mig overordnet høringsvaret fra Christianshavns Lokaludvalg og vil understrege, at jeg også mener, at der ikke er taget nok højde for de gener, som den foreslåede nedlæggelse af busslusen/ophævelsen af spærring af Refshalevej og trafiksaneringen i Prinsessegade vil medføre for beboerne i området - store som små. Derudover vil jeg tilføje at de foreslåede placeringer af chikanerne i forslaget virker aldeles lidt gennemtænkt i forhold til at bilerne bør komme så langt væk fra udgangene fra skoler og institutioner som muligt (lige på nær ved hovedskolen) - det ser generelt ud til, at der er taget mest højde for at taxaer kan holde ved hovedindgangen til Christiania og ikke at chikanernes mulighed for at "forlænger" afstanden til de af områdets efterhånden mange biler, der ikke overholder færdselslovens vigepligter og hastighedbegrænsninger. Lokalplanen mener jeg at der ikke i tilstrækkelig grad er taget højde for den ekstra trafik, som besøg i Operaen må forventes at medføre i forbindelse med den foreslåede nedlæggelse af busslusen – det sammen med de foreslåede chikener i Prinsessegade og en manglende motivation for Operaens gæster til at køre ad kløvermarken, forudser jeg total trafikkaos når Operaens gæster skal hjem – jeg kan godt huske hvordan det så ud inden busslusen kom – flere hundrede biler holdt ned ad Prinsessegade fra torvegade til værftsbroen. Slutteligt mener jeg at lokalplanens forslag om nedlæggelse af busslusen og ophævelsen af spærringen af Refshalevej ikke tager højde for de ændringer der er proces i øjeblikket i lokalområdet, nemlig den nye multihal og den trafik det vil generere, Den nye cykelrute med krydsende cyklister over både værftsbroen og Refshalevej samt udstykningen ved Margreteholm med dertil forventede øgning af trafik igennem Prinsessegade. Jeg håber på en konstruktiv ændring af forslaget der tilgodeser beboerne i område mere end det er tilfældet med forslaget til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II
Læs høringssvar fra Sune Hagemann Hansen
Indsendt af:
Henrik Plenge Jakobsen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
76
By:
København K
Postnr.:
1427
Vedrørende Holmen II - Tillæg # Vi skriver som forældre til 2 børn på 5 og 8 år som er og færdes dagligt på institutionerne i og omkring Prinsessegade på Christianshavn, fra børnehave, skole til fritidsaktiviteter og er meget glade for at bo på Christianshavn. Vi bor i Brobergsgade ligeved Christianias hovedindgang og vores store problem og bekymring i forhold til vores bolig og liv er trafikken. Prinsessegade og kvarterets øvrige trafik er præget at en trafik hvor der er mange trafikanter og særligt bilister som er påvirket af rusmidler og med et meget uforudsigelig trafikmønster som selv for voksne er svært at navigere i og med konstante overskridelser af færdselsloven til følge, både fra gående, cykler men især fra bilisterne hvoraf mange er kunder på Christiania. Som børnefamile og borgere mener vi absolut at det er påkrævet og positivt at Prinsessgade trafiksaneres men at det forslag Københavns kommune har fremlagt på ingen måde opfylder vores ønsker færre ulykker, mindre støj og forurening, det fremstår desværre som et uigennemtænkt, uansvarligt og uhensigtsmæssigt overfor de 1600 børn og unge at forslå flere biler i en gade som i forvejen har de nogle af de værste trafikforhold i Danmark. Vi mener som alle andre forældre vi har været i kontakt med på Christianshavns skole at det er en rigtigt dårlig ide specielt at nedlægge busslusen ved holmen, og vi står i en periode at vores børn liv hvor de selv skal gå fra skole til fritidshjem, og er meget nervøse allerede og tør ikke tænke på en opgradering af trafikken i gaden som det medfører at sløjfe slusen og ydermere den fremtidige byudvikling og trafik som kommer til at finde sted ved papirøen, Magretheholmen og Refshalen som jo ikke er indregnet i estimaterne. Vi er postive overfor løsninger som kan gøre det muligt at passere gaden på en bedre måde en tilfældet er i dag, særligt er det krydset bådsmandstræde /Prisessegade hvor det er helt kaotisk og meget farligt for børn at krydse og vi er også meget positive omkring politiets øgede tilstedeværelse og indsats udenfor Christiania og hvad der ser ud til at være en øget kontrol af ruspåvirkede bilister, det er vi meget glade for og det ser vi som det alvorligste problem, og indsatsen fra politiets side ser ud til at have hjulpet lidt. Vi beder trafik og miljø udvalget om at revidere ideen om at nedlægge busslusen ved holmen og komme med et nyt udkast som kan øge vores og de mange andre børns sikkerhed og sundhed på Christianshavn. De bedste hilsener Pernille Albrethsen & Henrik Plenge Jakobsen
Læs høringssvar fra Henrik Plenge Jakobsen
Indsendt af:
Jesper H Christensen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
75
By:
København
Postnr.:
1430
Jeg vil blot tilslutte mig Christianshavns Lokaludvalgs og Michael Schou's høringssvar, idet jeg anerkender Teknik- og Miljøforvaltningens indsats for at finde en løsning, men desværre må konstatere, at det må blive "en ommer"!
Læs høringssvar fra Jesper H Christensen
Indsendt af:
Michael Schou
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
74
Virksomhed / Organisation :
Operaen
By:
København K
Postnr.:
1437
Nedlæggelse af busslusen til Holmen er på dagsordenen. Begrundelse er ikke angivet. Ønsket må komme fra operagæsterne inddirekte og måske Mærsk direkte? Betaler Mærsk for multihallen under forudsætning af nedlæggelse af busslusen eller hvad ligger der bag dette mærkværdige forslag, som er imod lokalsamfundets interesser på alle planer. Man vil ødelægge Holmen og Prinsessegade for at spare operagæsterne, der kommer en eller to gange om året, for 1,5 minutters kørsel. De ressourcestærke operagæster skal nok overleve de 1,5 minutters ekstra kørsel - eller de kan vælge at benytte de broer, som snart vil binde bydelene sammen. Holmen er en oase af fred og idyl i storbyen. Hundredevis om ikke tusindvis af cyklister (pga de mange uddannelsesinstitutioner) cykler stille frem og tilbage hver dag. Det står som et forbillede for andre dele af byen. Spørg bare de mange turister, som hver dag tager ud til Holmen for at nyde arkitekturen, miljøet og freden. Det vil privatbilismens store fortaler, Hr. Frank Jensen, gerne ændre på. Som han siger: "Veje er til for at blive kørt på" og "hvor der er biler er der jo liv". Så flyt dog ud på Åboulevarden, Frank. Der er ekstra meget "liv". "Busslusen skal væk for at binde Holmen og Christanshavn bedre sammen", siger Frank. Han forestiller sig altså at Christanshavnere skal tage bilen for at køre de 300 meter til Holmen. God dag mands økseskaft. 300 biler ekstra om dagen i trafikstigning på Prinsessegade anslås det. Hmm lad os se på det: På Det Kongelige Teater arbejder over 1000 mennesker fastansat. De fleste har deres daglige gang på Operaen på Holmen i dagstimerne. Dertil kommer et ufatteligt antal af gæster, håndværkere, teknikere osv. der dagligt har ærinde på Operaen. Dertil kommer Operaens gæster til måske 180 opførelser om året. Jo, også i dagtimerne er der arrangementer, opførelser, rundvisninger, matineer, møder, prøver, koncerter osv. Operaen skal fremover også udlejes i stadigt stigende grad (pga besparelser) til gæstespil og arrangementer til udefra kommende, som også har behov for at stille op, pille ned, afholde prøver osv. Politikerne aner intet om hvor mange mennesker, der i realiteten skal til og fra Operaen i dagstimerne på hverdage såvel som i week-ends. Ser vi bort fra publikum, er det mestendels varevogne, taxaer, lastvogne og busser, som så skal ledes gennem Prinsessegade. 800 boliger under opførelse på Margretheholmen. En kommende multihal på Refshaleøen. 300 biler ekstra om dagen?????? Mange har allerede nævnt utilstrækkelighederne ved de få trafikdæmpende foranstaltninger, som forslaget opererer med. Lad mig lægge til at de bump, vi allerede kender i dag er stort set uden virkning, da de lader sig forcere med +50 km/t i timen uden gene for bilen. De er for bløde (blød gummi) og for lave til at tvinge bilister til at sænke farten. Lastbilerne kører direkte gennem dem og de oftest hashpåvirkede bilister til og fra Christinia ænser dem slet ikke. Men de vil da elske at komme ud på Holmén og køre ræs. For der er vel ingen, der er i tvivl om, at når forhindringerne er overstået og banen er fri mod Holmen, så skal der fart på bilen, så den tabte tid i Prinsessegades kø-kolonner kan hentes ind igen. Så får den een på frakken, så Holmens beboere kan nyde "livet" fra bilerne, der her nemt kan komme op på 60-100 km/t. Lykkes det at få bygget effektive hastighedsdæmpende foranstaltninger, sker det naturligvis på bekostning af partikelforureningen, som vil mangedobles, når biler til stadighed skal accelerere, stoppe op, accelere igen. Men det er selvfølgelig også mest børn, der holder til ved Prinsessegades institutioner, så pyt. Jeg har selv et lille barn, der skal afleveres og hentes på skole og frit, og mærker alt for godt det kæmpeproblem af trafik, hensynsløs kørsel, støj, forurening og faren med små børn i trafikken, der eksisterer allerede nu. DER ligger en kæmpeudfordring for en lokalplan. Og så vil Frank & Co forøge trafikken. !!!!!! Det er ærlig talt en ommer. Skulle I ikke finde noget mere fornuftigt at bruge VORES penge på??
Læs høringssvar fra Michael Schou
Indsendt af:
Carsten N. Nygaard
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
73
By:
København
Postnr.:
1435
"Prinsessegade er blandt Københavns mest uheldsbelastede gader og har i dag en række trafikale problemer, bl.a. utryghed for de mange bløde trafikanter, herunder børn og unge, der færdes til og fra skole og institutioner i området." "Trafiksaneringen skal imødegå de trafikale problemer og skabe mere tryghed for de bløde trafikanter i gaden." (citaterne er fra den politiske behandling af spørgsmålet) En åbning af busslusen til Holmen, med eller uden trafiksanering, vil efter al sandsynlighed medføre langt mere trafik og langt flere trafikulykker i Prinsessegade og på Holmen - ulykker mellem biler, lastbiler, busser og skolebørn, cyklister og fodgængere. Er det en beslutning som passer til visionen om København - cyklernes by? Den eneste sikre måde at få færre ulykker i Prinsessegade, er ved at gennemføre den foreslåede trafiksanering OG bevare busslusen.
Læs høringssvar fra Carsten N. Nygaard
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
72
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1466
Teknik- og Miljøforvaltningen har den 9. oktober 2012 sendt forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II samt et projekt til trafiksanering af Prinsessegade i offentlig høring med svarfrist den 10. december 2012. Indledningsvis ønsker lokaludvalget at anerkende Teknik- og Miljøforvaltningens indsats for at få gennemført en tilfredsstillende løsning trods de vanskelige vilkår i form af en politisk beslutning, som Christianshavn er imod. Borgerdialog Lokaludvalget var repræsenteret på forvaltningens borgermøde den 24. oktober 2012 om sagen. Derudover har lokaludvalget i to borgermøder orienteret borgerne om sagen og om lokaludvalgets holdning. Senest havde borgerne følgende kommentarer: - Hovedproblemet er, at der køres for stærkt i Prinsessegade. Sæt ”stærekasser” op. - Det bliver kaotisk, når der åbnes for trafik i Prinsessegade samtidig med, at man etablerer en cykelrute på tværs af gaden ved Værftsbroen. Bil- og cykeltrafikken vil stige, når multihallen på Arsenaløen og institutionsbyggeriet på Trekantsgrunden ved Prinsessegade/Refshalevej er klar til brug. - Indsæt små el-busser i Prinsessegade og lad dem køre dobbelt så tit som de nuværende, store busser. De små busser passer bedre til vejstrukturen på Christianshavn. - Lad lastbilerne til Christiansholm (Papirøen) og ved Prinsessegade/Refshalevej institutionsbyggeriet på Trekantsgrunden køre uden om Christianshavn ad Kløvermarksvej. De kan få en brobizz til busslusen på Holmen. - Hvis man fjerner busslusen på Holmen og dermed også fjerner pullerterne, skal man anlægge et bump i stedet. Ellers risikerer man, at biler, der kører hurtigt, ender i havnen. Bilerne respekterer ikke broåbningsholdene, som åbner broen. Så der skal være en stopfunktion for bilerne, hvis ikke de skal ende i havnen. Broåbningsfolkene har flere erfaringer med bilisternes voldsomme adfærd, når de skal vente på åbning af Frederiksholmsbroen. Lokaludvalget beder forvaltningen om at kommentere på ovenstående over for Teknik- og Miljøudvalget. Lokaludvalgets holdning Christianshavns Lokaludvalg er FOR trafiksanering af Prinsessegade. Christianshavns Lokaludvalg er IMOD nedlæggelse af busslusen. 1) Der blev på borgermødet d. 24. oktober sået tvivl om nogle elementer i den foreslåede trafiksanering af Prinsessegade. Derfor anmoder vi forvaltningen om at tage initiativ til, at en uafhængig instans vurderer den foreslåede trafiksanering, FØR lokalplanforslaget fremlægges til politisk beslutning. 2) Lokalplanforslagets forslag til trafiksanering af Prinsessegade indeholder 4 indsnævringer til én kørebane, hvilket iflg. den uvildige trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, vil føre til en meget uhensigtsmæssig trafikafvikling med mange stop og accelerationer, hvad der vil forøge både støj og luftforurening fra bilerne. Harry Lahrmann vil kunne fremlægge dokumentation herfor. Vi citerer COWI: ”Emissioner: Lokalt i Prinsessegade sker der en stigning i emissioner af partikler, kvælstofoxider og andre giftige udslip som følge af den øgede trafik. Der sker en reduktion af emissioner på Kløvermarksvej, og den samlede effekt er en reduktion. Ikke desto mindre vurderes effekten at være negativ, eftersom den øgede emission sker i Prinsessegade, som er et snævert gaderum, og hvor der er mange mennesker, som udsættes for emissionerne.” I Christianshavns Lokaludvalg undrer vi os over, at der ikke angives tal for emissionerne, mens der i samme rapport er tal for CO2, støj og ulykker. Derfor efterlyser vi et tal for de øgede emissioner af giftige udslip. Vi tvivler på, at det anvendte TEMA2010 program i tilstrækkelig grad kan dække kørselsmønstret for den (relativt korte, < 1 km) strækning af Prinsessegade: Der er 4-5 indsnævringer + bump med deraf følgende accelerationer / decelerationer inden for en strækning på 5-600 meter, nemlig fra Skt. Annægade til Bodenhoffs Plads. Undersøgelser viser, at dette medfører stærkt forøgede emissioner, især når der er tale om meget lave gennemsnits-hastigheder. Netop på denne strækning ligger alle børne-institutionerne og skolerne, og der vil derfor ske en øget forgiftning af børn og unge. På den baggrund efterlyser vi en genvurdering af emissionsforøgelsen ved den planlagte omlægning af Prinsessegade, og specielt ønsker vi en opgørelse af den forventede procentuelle stigning i emission. En sådan oplysning finder vi helt central for miljøvurderingen. Ud over de 4 indsnævringer, som lokalplanforslaget indeholder, kommer der også mange stop og accelerationer, når cyklisterne fra og til Nyhavn skal krydse Prinsessegade ved Værftsbroen. Hvis busslusen nedlægges, og Prinsessegade trafiksaneres som foreslået, vil der blive et stort incitament til at køre ad Overgaden o. Vandet og parallelgaderne. Dette perspektiv tager lokalplan-forslaget overhovedet ikke med i betragtning. Hertil kommer, at forbuddet mod at køre fra nord mod syd ad Overgaden o. Vandet ved Brobergsgade i forvejen kun overholdes af de færreste bilister. 3) Når Christiansholm (Papirøen) og institutionen på Trekantsgrunden ved Prinsessegade / Refshalevej skal bebygges, vil der blive en masse lastbiltrafik af materialer, hvilket indebærer, at forvaltningens forudsætning om, at den nordlige ende af Prinsessegade skal friholdes for tung trafik, ikke holder. Forvaltningens svar på vores henvendelse om dette er ikke overbevisende (se bilaget). I det hele taget bør trafikstrukturen omkring den nordlige ende af Prinsessegade tænkes med i lokalplanforslaget, ikke mindst fordi man kan forvente en stigning i trafikken i kvarteret, når multihallen på Arsenaløen og institutionsbyggeriet på Trekantsgrunden står klar. Derudover bør man forholde sig til trafikken til Christiansholm, som jo inden for en kort årrække skal anvendes til noget andet end det, øen anvendes til i dag. 4) Lokaludvalget vil henvise til politikernes løfte i protokollatet: ’Partierne lægger vægt på en samlet løsning for trafikbetjening af Holmen og fredeliggørelse af Prinsessegade, hvor trafiksikkerheden i den endelige løsning for Prinsessegade mærkbart forbedres, særligt i forhold til de mange børn og unge i områdets institutioner og skoler’. Lokaludvalgets holdning vil være dikteret af, om trafiksaneringsforslaget for Prinsessegade rent faktisk giver de lovede mærkbare forbedringer for skole- og institutionsbørnene, som politikerne iflg. loven er forpligtede til at sikre. 5) Der er en selvmodsigelse i, at Københavns Kommune har lukket Nørrebrogade for gennemkørende biltrafik for at skabe bedre forhold for lokalområdet, de gående/cyklende og busserne, og at man har planer om at gøre det samme med Amagerbrogade, mens man med Prinsessegade gør det modsatte: Man fjerner busslusen, som netop har bidraget til at give bedre forhold for de gående, cyklende og busserne. Det første argument, som overborgmesteren over for os brugte for at nedlægge busslusen, var at binde Holmen og det gamle Christianshavn mere sammen. Derfor er det ulogisk, at man derefter gør alt, hvad man kan for at forhindre biler i at køre til og fra Holmen ad Prinsessegade. Det andet argument, som overborgmesteren brugte, var at nedsætte CO2 udslippet. Den reduktion, der ifølge lokalplanforslaget sker, svarer til ca. 20 københavneres CO2 udslip. Vi sammenholder den ubetydelige reduktion med, at Christianshavns børn nu skal udsættes for endnu flere sundhedsfarlige emissioner. Vi har erfaret, at Kommunen skal betale Movia 1 million kroner om året, fordi fremkommeligheden i Prinsessegade bliver dårligere. Er det det værd? 6) Hvordan kan det være, at Kommunen i dette forslag til tillæg til lokalplanen for Holmen ikke nævner alle de gode ting, der vil blive gjort mulige ved, at man vedtager planen? Normalt er det det, der står i en lokalplan. Her er der intet om de forbedringer, som en nedlæggelse af busslusen vil medføre. Lokaludvalget leder forgæves i lokalplantillægget efter en omtale af alle de forbedringer, som en nedlæggelse af busslusen vil medføre. Vi finder kun en opremsning af en lang række afbøde¬foran¬stalt-ninger, som man vil sætte i værk for at mindske de gener, der bliver en følge af, at man nedlægger busslusen. 7) Der står i Redegørelse for lokalplantillægget s. 3: ’… at der skal udarbejdes et forslag til en samlet løsning for trafiksanering af Prinsessegade samt trafikbetjening af Holmen med udgangspunkt i, at busslusen nedlægges’. – Der står ikke engang, at man ønsker en bedre trafikbetjening af Holmen. Og derpå går man over til Prinsessegade: ’Det er målet, at trafiksaneringen skal skabe bedre sikkerhed og tryghed på trods af eventuelle stigende biltrafik-mængder som følge af en nedlæggelse af busslusen’, og resten af tillægget til lokalplanen handler kun om alle de afbødeforan-staltninger, som man bliver nødt til at sætte i værk for at mindske de gener, der bliver en følge af, at man nedlægger busslusen. Hele trafiksaneringsprojektet kunne godt laves uden en lokal¬plan-ændring. Når Kommunen har valgt at skrive det ind i lokalplanen, så er det jo fordi, at hvis trafiksaneringen ikke blev lavet, så ville lokalplanændringen kun medføre gener for lokalområdet. 8) Lokaludvalget beder om, at der foretages trafiktællinger før og 3 måneder efter trafiksaneringen og den eventuelle nedlæggelse af busslusen, så man kan få vished for, at de trafikale forudsætninger for tiltagene holder stik. 9) Vi forventer, at den foreslåede helle i Prinsessegade på kirkesiden mellem Sankt Annæ Gade og Bådsmandsstræde flyttes til den modsatte side af gaden, hvor der er børneinstitutioner og derfor mange cykler og fodgængere på fortovet. Her er mere brug for en helle. 10) Lokaludvalget er imod nedlæggelsen af spærringen af Refshalevej, som indgår i lokalplanforslaget. Lokaludvalget ønsker, at Refshalevej skal indgå i et stiforløb som beskrevet i lokaludvalgets projekt "Grøn sti fra Langebro til Refshaleøen" i Christianshavns Bydelsplan 2013 (se bilag). Christianshavns Lokaludvalg vedtog dette høringssvar i sit møde den 28. november 2012. Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Helle Dyrmann
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
71
Virksomhed / Organisation :
Privat
By:
København k
Postnr.:
1437
Til rette vedkommende, Som beboer på Holmen og mor til børn på Christianshavn skole samt job på Nordsjælland, kan man vel med rette sige jeg er en af dem der bliver berørt af en beslutning om hvorvidt busslusen skal nedlægges eller ej. En beslutning, uanset hvordan den end måtte strikkes sammen, kan på ingen måde retfærddigøre mere trafik i Pricessegade. Dagligt snegler jeg mig igennem i bil - hvilket er den mindste gene - for at komme hjem og hente cykel for derefter at hente børn i skole. Cykel er nødvendig og en dejlig afspredelse i forhold til at sidde i en bil - men havde der været mulighed for lovlig pakering omkring skolen ville det nok blive benyttet oftere for at spare tid. Men cykel det er og hvilket mareridt og ofte med livet som indsats, da mange billister i forvejen er stressede over den megen trafik og derved udviser en mildest talt sindsyg opførsel i Prisessegade , det sammenlagt med man skal køre spidsrod mellem holdene Taxier og andet godtfolk til Christania, gør vi meget ofte er i særdeles farlige situationer. Især højre svingende biler som moser sig igennem de gående og cyklende, måske fordi de har travlt eller måske af anden årsag ofte overser de eller ignorerer de ihvertfald cyklister. Det samme gør sig gældende når vi vælger at passere et forgænger felt. De normale trafik regler er ofte sat ud af spil - Gad godt vide hvordan I foreslår, at man underviser sine børn i det også nu med endnu mere trafik - det går bare ikke!. SÅ uanset hvad I bruger som begrundelse kan en øgning af trafikken i Prinsessegade ikke føre til noget poitivt. Jeg har ikke svaret på problemet men ved i hvertfald, at mer trafik ikke er SVARET - og så husk også lige at DK største Institution er på vej , mange flere børn fra de ny bebyggelser (allerede et spor mere i 0 fra i år og det bliver vidst flere) , Multihal osv osv. PS hvad bliver der egentlig af havnetunnelen den ville da kunne lede meget trafik uden om Christians havn og dermed Prinssegade PPSS I kunne jo sætte nogle fotovogne op i Prinsessegade og på Danneskiold Samsøs allé -I ville sikkert hurtig få pengekassen fyldt op og dermed måske få lavet en brugbar løsning for Prinsessegade. For det må da være et spørgsmål om penge at der ikke findes en bedre løsning for Prinsessegade. MVh Helle Dyrmann
Læs høringssvar fra Helle Dyrmann
Indsendt af:
Ann Fenger Benwell
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
70
By:
København
Postnr.:
1437
Selv med bussluse er Prinsessgade usikker for bløde trafikkanter. Med al respekt for buskørsel bør man kunne foranstalte at farten sættes ned - også på Danneskiold-Samsøes Alle, hvis busslusen nedlægges. De trafikale forhold er muligvis langt værre end officielle statistikker viser. Min søn på 14 er to gange på sine skolevej blevet påkørt af hhv knallert og varevogn ved deres ulovlig kørsel ind på Burmeistergade fra Prinsessegade. Politiet tager ikke rapport, hvis oplysninger er mangelfulde og man ikke har skadestuerapport. Mange familier har lignende historier: uheld og usikkerhed ved Bådsmandstræde og bildøre, der åbnes brat foran cykelister ud for indgangen til Christiania. Uanset bussluse må hastigheden på hele strækningen ned. MVH Ann Fenger Benwell
Læs høringssvar fra Ann Fenger Benwell
Indsendt af:
Mark Sinclair Fleeton
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
69
By:
København K
Postnr.:
1434
Som beboer i området er det beskæmmende at se, hvordan man fra politisk side fortsætter med at tilsidesætte beboernes ønsker og sikkerhed frem for privatbilismen. På trods af gentagende henvendelser mener man tilsyneladende stadigt, at der ikke er væsentlige modargumenter mod at fjerne busslusen. Hvad med følgende argumenter: 1. En lukning af busslusen giver øget trafikgennemstrømning gennem Prinsessegade. 2. Prinsessegade er allerede en livsfarlig trafikvej, der hver eneste dag skal passeres af vores børn, der skal i skole. Nogen skal endda krydse gaden flere gange hver dag. 3. De foreslåede trafiksaneringer vil på ingen måde afhjælpe sikkerhedsproblemet. 4. Operaen, som er et af de væsentligste argumenter for en nedlæggelse af busslusen, er bygget ud fra den betragtning, at gæsterne kom med offentlige transportmidler, busser eller havnebusser. Parkeringsfaciliteterne er slet ikke tilstrækkelige til at rumme, hvis størstedelen af gæsterne kommer i bil. 5. De fleste beboere på Holmen har købet deres lejligheder på det grundlag, at man her kunne have et lille stille hjørne uden for meget trafik og med mulighed for at børn og husdyr kunne færdes frit i området uden øget risiko for at blive kørt ned. Dette er blot nogle af de argumenter, man kunne fremføre imod nedlæggelsen af busslusen. Jeg håber, at man fra politisk side omsider vil høre efter beboerne og se realiteterne i øjnene. Men jeg må indrømme, at det efterhånden er et meget lille håb.
Læs høringssvar fra Mark Sinclair Fleeton
Indsendt af:
kell thyssen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
68
By:
københavn K
Postnr.:
1432
Hej. Vi ville være meget kede af at busslusen skulle nedlægges. I forvejen er der en del trafik i gaden, bl.a. til Christiania, og der bliver kørt stærkt og til tider hensynsløst. En evt nedlæggelse af busslusen vil betyde meget ekstra trafik, ikke mindst til den nye multihal, operaen, flåde stationen med mere. Da prinsessegade i forvejhen er en smal og snoget vej med mange sideveje, vil den øgede trafik gøre det endnu mere farligt for de cyklende og gående børn til skole og institutioner. Indsnævringer af vejbanen vil ikke hjælpe, - feks kan det ses ved den nuværende indsnævring lige før indkørsel til arsenaløen, - hvor bilister ofte køre op på cykesltien med høj fart hvor der kun er en vejbane. De ville være trist om busslusen blev nedlagt, og man på den vis øgede risikoen for ulykker for de mange børn. Busslusen er jo accepteret af alle, hvorfor der ikke synes at være grund til at nedlægge den nu
Læs høringssvar fra kell thyssen
Indsendt af:
Christian Herskind
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
67
Virksomhed / Organisation :
Refshaleøens Ejendomsselskab A/S
By:
København K
Postnr.:
1432
Til Københavns Kommune, Center for Bydesign, Att.: Jesper Thorkildsen Refshaleøens Ejendomsselskab har med tilfredshed noteret sig Borgerrepræsentationens beslutning den 10. marts 2011 om at igangsætte en proces for udarbejdelse af et tillæg til lokalplan nr. 331 ”Holmen II”, og at resultatet heraf ”Forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II”, der netop nu er i offentlig høring, muliggør nedlæggelse af den mekaniske spærring på Danneskiold-Samsøes Allé (busslusen på Holmen) samt den nuværende spærring af Refshalevej. Refshaleøens Ejendomsselskab A/S ejer 51 hektar bynært havneareal og 70.000 etagekvadratmeter eksisterende bygninger på Refshaleøen, og det er selskabets ønske, at der på sigt skal foregå en egentlig byudvikling af området. Med status af perspektivområde i den nuværende Kommuneplan 2011 kan en byudvikling af området dog tidligst finde sted fra 2023. Kommuneplan 2011 åbner imidlertid op for en bredere kreativ og rekreativ midlertidig anvendelse end den i kommuneplanen umiddelbart fastlagte hovedanvendelse, hvilket Refshaleøens Ejendomsselskab arbejder målrettet med at kvalificere som et eksempelprojekt på midlertidig anvendelse af international kvalitet. Som et led i denne proces undergår området i disse år en udvikling, hvor nye lejere og aktiviteter flytter ind på området, og dermed understøtter den kreative og rekreative udvikling af arealerne som kommuneplanen ligger op til, og som selskabet ønsker at understøtte. En væsentlig hindring for denne proces er den trafikale tilgængelighed til området, hvor busslusen på Holmen og spærringen af Refshalevej gør det vanskeligt at tiltrække og fastholde de lejere og aktiviteter til området, som kan understøtte selskabets arbejde med midlertidighed og en kreativ/ rekreativ omstilling af området. Med en beslutning om at nedlægge busslusen på Holmen samt den nuværende spærring af Refshalevej vil afstanden for biler og lastbiler, der via Torvegade skal til Refshaleøen, kunne nedbringes med ca. 30 %, hvilket vil have stor betydning for selskabet i arbejdet med at efterleve Kommuneplan 2011s intentioner. Selskabets arealer er i dag ekstensivt udnyttet med en bebyggelsesprocent på 14 %, hvorfor en beslutning om at gennemføre de ovenfor nævnte tiltag kun vil have en lille betydning for trafikken på Prinsessegade, mens det til gengæld vil have en afgørende betydning for aktiviteterne på Refshaleøen. Dertil kommer at tiltaget vil betyde et mindre fald i trafikbelastningen i vejkrydset ved Christmas Møllers Plads, som i dag har kapacitetsmæssige udfordringer. Refshaleøens Ejendomsselskab A/S imødeser derfor en endelige vedtagelse af lokalplanforslaget ”Forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II”, der netop nu er i offentlig høring, og den dertilhørende beslutning om at nedlægge den mekaniske spærring på Danneskiold-Samsøes Allé (busslusen på Holmen) samt spærringen af Refshalevej. Med venlig hilsen Christian Herskind, Administrerende direktør, Refshaleøens Ejendomsselskab A/S
Læs høringssvar fra Christian Herskind
Indsendt af:
Niels Henrik Mortensen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
66
Virksomhed / Organisation :
Lejerbo afdeling 204, Islands Plads
By:
København K
Postnr.:
1422
Lejerbos afdeling 204, Islands Plads, som ligger for enden af Prinsessegade, lige før Værftsbroen, kan ikke tilslutte sig det fremsatte lokalplanforslag. Lokalplanforslaget er meget besynderlig og ligner ingen andre lokalplanforslag. Forslagets eneste lokalplanstof er at muliggøre en fjernelse af busslusen. Lokalplanforslaget indeholder derefter et trafiksaneringsforslag for Prinsessegade, hvis formål kun er at afbøde på de forringelser som fjernelsen af busslusen vil betyde. Kommunen prøver således at dække over det ringe indhold i lokalplanforslaget ved at putte en trafiksanering ind, et projekt af den karakter som ikke kræver en lokalplan. Dette viser at kommunen er helt klar over at selve fjernelsen af busslusen kun har negative effekter, hvilket lokalplanforslaget også tydeligt bærer præg af, da det ikke omtaler nogen som helst positive effekter af betydning. Busslusen har haft stor betydning når det gælder at forbedre de trafikale forhold på Prinsessegade. Bussluser af forskellige slag bliver brugt i mange andre byer og også andre steder i København. Bussluser giver mulighed for at fremme brug af kollektiv trafik og cykel, og mindske generne fra biltrafikken. Dette er til stor glæde for de beboere der på denne måde slipper for unødvendig gennemkørende biltrafik. Spørg beboerne i Sydhavnen, spørg dem i Rantzausgade, spørg på Amager ved Ørestad og spørg beboerne på Nørrebrogade. Kan de nu også forvente at deres bussluser fjernes eller er det kun busslusen på Holmen? Lokalplanforslaget beskriver heller ikke motivet for fjernelsen og rejser derved flere spørgsmål end det besvarer. I vores afdeling undrer vi os desuden over at det fremsatte trafiksaneringsforslag ikke omfatter den del af Prinsessegade som ligger ud for vores ejendom og som er privat fællesvej. Det er jo åbenlyst at når bilisterne er blevet tilstrækkeligt generet af indsnævringer og forsætninger på strækningen op til Bodenhoffs Plads, så vil de køre hurtigt på resten af vejen og ud på Holmen. Strækningen ud for vores bebyggelse og over Værftsbroen bliver ikke hastighedsdæmpet og strækningen har heller ikke cykelsti, hvilket må siges være meget ringe gennemtænkt. Krydset ved Bodenhoffs Plads bliver idag gennemkørt med høje hastigheder, men dette er heller ikke taget højde for i forslaget. Endelig peger vores erfaringer fra ”før busslusen” blev installeret på at vores modstand mod at fjerne den er velbegrundet. Specielt omkring myldretiderne herskede der fuldstændigt kaotiske forhold. Hele eftermiddagen var der således kø hele vejen fra Holmen ned til krydset ved Torvegade. Samtidigt med at forældrene – ofte på cykel” skulle hente børn i institutionerne, gymnasieeleverne skulle hjem på cykel, Taxaerne ved Christiania holdt langt oppe på cykelstirene vor at give plads til den megen bil trafik osv. Hertil kommer at ”bilister” med ærinde i Prinsessegadekvarteret stort set ikke kunne komme frem – også et problem i forhold til udrykningskøretøjer som der er en del af. Årsagen er bl.a. at Torvegade er helt uegnet til at fungere som ”udslusningssted” for bil trafikken fra Holmen, B&W’øen mv. Sammenfatningsvis finder vi at lokalplanforslaget er så ringe motiveret og bidrager så negativt til både byens klimamål og mål om at være en metropol for mennesker, at det ikke kan være andre muligheder end at kassere forslaget. Venlig Hilsen Niels Henrik Mortensen Formand for beboerbestyrelsen afdeling 204, Islands Plads Prinsessegade 93, 4. tv. 1422 Kbh K 60864614 nielses.brevkasse@live .dk
Læs høringssvar fra Niels Henrik Mortensen
Indsendt af:
Svend Erik Povelsen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
65
By:
København K
Postnr.:
1437
Med nedlæggelse af busslusen vil trafikken på Holmén øges betragteligt, og vejene på Holmén vil blive brugt som rute til at komme hurtig væk fra eventuelle ulovlige handler med stoffer i området. Desuden vil en øget trafik befordre en stigning i trafikale ulykker. Begge situationer, som borgerrepræsentanerne næppe ønsker at gøres ansvarlige for. I stedet bør man bevare busslusen og sætte en hastighedsberænsning på 30 i Prinsessegade, samt indsnævre vejbanen ved at anlægge smalle cykelstier på begge sider af Prinsessegade.
Læs høringssvar fra Svend Erik Povelsen
Indsendt af:
Morten Bolding Olsen
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
64
By:
København K
Postnr.:
1434
Som beboer med en lille dreng på Holmén, forstår jeg ikke hvad nedlæggelsen af bus slusen skal gøre godt for. Om ikke så mange år, skal vores dreng selv til at bevæg sig rundt i gaderne omkring holmen og Christianshavn. Det bliver i sær på Danneskiold Samsøes alle og Prinsessegade han selv skal cykle og gå. Hvis bus slusen forsvinder vil der være meget mere trafik, end der allerede er i dag. Med en sanering og ingen bus sluse vil Danneskiold-Samsøes alle omdannes til en ren racerbane. Vi ser allerede i dag, hvor stærkt der bliver kørt, på trods af 40 km begrænsning. Med endnu flere biler igennem, vil presset og bilkøerne i Prinsessegade stige, denne kø frustration vil så få sin afreagering på Danneskiold-Samsøes alle, med de uheld det vil give. Som opsummering: Saner Prinsessegade, så de bløde trafikanter får en større beskyttelse. Bevar bus slusen, så Danneskiold-Samsøes alle ikke omdannes til en racerbane
Læs høringssvar fra Morten Bolding Olsen
Indsendt af:
Patricia Baagø Ishøj
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
63
By:
København K
Postnr.:
1437
Som BEBOER på Holmen er jeg IMOD nedlæggelse af busslusen. En åbning af busslusen til Holmen, selv med trafiksanering, vil efter al sandsynlighed medføre langt mere trafik i Prinsessegade og på Holmen - og potentielt ulykker mellem biler, lastbiler, busser og skolebørn, cyklister og fodgængere. Prinsessegade er blandt Københavns mest uheldsbelastede gader og har i dag en række trafikale problemer, bl.a. UTRYGHED for de mange bløde trafikanter, herunder børn og unge, der færdes til og fra skole og institutioner i området. Den eneste sikre måde at sikre vores børn Prinsessegade, er ved at gennemføre den foreslåede trafiksanering OG bevare busslusen.
Læs høringssvar fra Patricia Baagø Ishøj
Indsendt af:
Nana Ejlers Lindeberg
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
62
By:
København K
Postnr.:
1432
Grøn by, cykel by, børnefamilier i byen.... Disse begreber bruges ofte politisk til at beskrive København og visionerne for byen. Begreberne kan jeg dog ikke genfinde i den foreslåede lokalplan for Prinsessegade/ Holmen. Dens overskrifter synes nærmere at være; mere trafik, mere hashhandel på Christiania, usikker skolevej for børnene. Det er et rigtig godt initiativ at trafiksanererer Prinsessegade, som også i dag er hårdt belastet og en usikker skolevej. Jeg vil dog opfordre til at det gøres mere ambitiøst, så det rent faktisk bliver en sikker skolevej. Jeg vil også opfordre til at I ser på helheden - ikke kun Prinsessegade, men også Refshalevej og Holmen vil have glæde af at blive trafiksaneret. Som nylig tilflytter til Margretheholm, undrer det mig at der udvikles et nyt boligområde uden at infrastrukturen følger med. Den første del af vores børns skolevej, er med tung trafik og uden hverken belysning, fortov eller cykelsti. Åbnes busslusen, vil der helt sikkert komme mere trafik på Holmen og Refshalevej, men uden nogen tiltag til at forbedre trafikforholdene her. Så tak for initiativet, men nej tak til dette lokalplansforslag! Ja tak til et nyt lokalplansforslag, hvor der tænkes i helheder og tages højde for de bløde trafikanter. Med venlig hilsen Nana Ejlers Lindeberg
Læs høringssvar fra Nana Ejlers Lindeberg
Indsendt af:
Lars Lindeberg
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
61
By:
Christianshavn
Postnr.:
1432
Hashpåvirket dopheads i biler og mange børn i alle aldre. Det er helt utroligt at politikere og embedsmænd ikke tager trafikken på Prinsessegade alvorligt. Den foreslåede trafiksanering er ikke en trafiksanering, men en forøgelse af trafikmængden. Nej tak.
Læs høringssvar fra Lars Lindeberg
Indsendt af:
Randi Jørgensen m.fl.
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
60
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Beboernetværket "SIkker Prinsessegade, sikker Aladdin"
By:
København K
Postnr.:
1422
Vedlagt er høringssvar fra beboernetværket "Sikker Prinsessegade - Sikker Aladdin"
Læs høringssvar fra Randi Jørgensen m.fl.
Indsendt af:
Peter Wahlberg
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
59
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1434
"Prinsessegade er blandt Københavns mest uheldsbelastede gader og har i dag en række trafikale problemer, bl.a. utryghed for de mange bløde trafikanter, herunder børn og unge, der færdes til og fra skole og institutioner i området." "Trafiksaneringen skal imødegå de trafikale problemer og skabe mere tryghed for de bløde trafikanter i gaden." (citaterne er fra den politiske behandling af spørgsmålet) En åbning af busslusen til Holmen, med eller uden trafiksanering, vil efter al sandsynlighed medføre langt mere trafik og langt flere trafikulykker i Prinsessegade og på Holmen - ulykker mellem biler, lastbiler, busser og skolebørn, cyklister og fodgængere. Er det en beslutning som passer til visionen om København - cyklernes by? Den eneste sikre måde at få færre ulykker i Prinsessegade, er ved at gennemføre den foreslåede trafiksanering OG bevare busslusen.
Læs høringssvar fra Peter Wahlberg
Indsendt af:
Jane Lytthans
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
58
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokalråd
By:
København K
Postnr.:
1420
Vedlagt høringssvar fra Christianshavns Lokalråd. (Fremsendes også pr. mail til Center for Bydesign)
Læs høringssvar fra Jane Lytthans
Indsendt af:
Jan Bergqvist
Dato: 10. december 2012
Svarnummer:
57
By:
København K
Postnr.:
1436
Vedr. Sanering af Prinsessegade Jeg er meget bekymret for planerne vedr. sanering af Prinsessegade og især udsigten til at busslusen bliver nedlagt. Dette bekymrer mig af følgende årsager: Mine børns (og egen) sikkerhed Jeg har 1 barn på Christianshavn Gymnasium og 2 børn i Christianshavn Skole. Uanset alder er Prinsessegade svær at færdes på med det pres af biler der allerede er pt. Taxaer som holder midt i svingene og som giver anledning til en del farlige overhalinger eller døre som bliver åbnet ud til cykelstien. Tæt trafik til og fra Christiania, som ikke altid kører lige pænt. Dette pres vil blive øget hvis trafiktætheden bliver øget, dermed også stress faktoren i trafikken og dermed sikkerheden og trygheden. Siden busslusen blev indviet er der åbnet mange institutioner på Holmen, samt øget mængder af trafik fra Magretheholm, som nu også skal igennem Prinsessegade. Forurening I perioder har busslusen af forskellige årsager været ude af drift. Dette har været meget tydeligt på trafikmængden (på trods af at passering af busslusen er ulovlig). Dette har medført massive kødannelser på Prinsessegade helt fra Bodenfoffs Plads i retning mod Torvegade. I forvejen er der problemer med trafikpropper på Torvegade, hvilket afspejler sig i timingen af trafiklysene på torvegade. Derfor er (og skal være) kapaciteten af biler fra Prinsessegade til Torvegade meget lille. Hvis Busslusen åbnes vil mængden af forurening langt overstige et niveau, som kan accepteres og som er ansvarligt. Køen af biler, som typisk er koldstartet på holmen, vil stå og forurene i tomgang lige uden for vinduerne af både skoler og Gymnasium. Forurening på dette niveau kan på kort sigt have indflydelse på børns evne til indlæring og på, længere sigt give dem stærk forøget risiko for sygdomme relateret til partikler fra udstødning såsom lungekræft og KOL. Fremkommelighed for busser og biler Det er meget svært for bus 66 at holde køreplanen, når bilerne spærrer al trafik på Prinsessegade. Dette er allerede et problem, da der ofte er tæt trafik til Christiania, især ved arrangementer på Staden. Prinsessegade er meget smal og der er selvfølgelig derfor ikke plads til særlige busbaner. Det er af samme årsag også meget svært at passere de mange biler og taxaer som holder ind til siden. Det er naturligvis også et problem med fremkommelighed for de mennesker der bor på Holmen og som bruger bilen til daglig for at komme på arbejde. De vil naturligvis også skulle bruge mere tid på at komme på arbejde. Jeg har boet på Holmen før og efter busslusen blev indviet. Jeg har set hvilken effekt den har når den fungerer, hvilket den heldigvis har gjort det meste af tiden de seneste år. Jeg har også erfaret hvor galt det kan gå når den i en længere periode har været ude af drift. Her har jeg ved selvsyn og på nærmeste hold kunnet konstatere af busslusen har en stor effekt, busslusen giver tryghed, effektivt regulerer trafikmængden samt giver mindre forurening og mere tryghed og sikkerhed. Jeg er tilhænger af at man ikke nedlægger en succes og dermed ikke fjerner en bussluse som virker. Hvorfor skulle man dog gøre det? Med venlig hilsen Jan Bergqvist
Læs høringssvar fra Jan Bergqvist
Indsendt af:
Anders Grimm
Dato: 9. december 2012
Svarnummer:
56
By:
København K
Postnr.:
1422
Indsigelse til 'Holmen II', lokalplantillæg 3. Gas op, gas ned, gas op, gas ned, gas op, ... i Prinsessegade. Ingen bussluse på Holmen – for hvis skyld? Udover cykler og busser kan dem der bor på Holmen passere slusen i deres egen bil, og med cykelruter og havnebroer på vej, bliver adgangsvejene til bl.a. Holmen og Operaen væsentligt forbedret for den, der skal til området. Præcist hvad det er, man vil opnå med at nedlægge busslusen på Danneskiold-Samsøes Allé, er meget uklart - hvem ønsker dette, og hvad vil man opnå? Klart er det dog, at det ikke bliver bedre for dem, der bor i området. Mere trafikkaos og partikelforurening i Prinsessegade, hvorfor? Prinsessegade er en meget trafikeret og farlig gade med en høj partikelforurening. Gaden har kun et lyskryds, og de nye lave improviserede vejbump virker tilfældigt placeret i forhold til gadens børneinstitutioner og de 3 skoler med diverse annekser på kryds og tværs af gaden. Kommunen har meldt ud, at nedlæggelse af busslusen skal ses i sammenhæng med trafiksaneringen i Prinsessegade, ja trafiksaneringen af gaden er jf. lokalplantillæget selve forudsætningen for at ændre på den eksisterende lokalplans krav om en trafiksluse på Holmen. I lokalplanen er der derfor brugt flere plancher på at vise hvordan man kan trafiksanere Prinsessegade, selvom de viste områder ikke er omfattet af lokalplanen? Der er stillet alvorlige spørgsmålstegn ved trafiksikkerheden i projektet, partikelforurening vil øges, beregningsgrundlaget synes at være foretaget på et forkert grundlag, og i øvrigt uden hensyn til igangværende og planlagte institutioner- og bebyggelser. Flere vejindsnævringer i gaden vil betyde, at biler må holde i lange køer og vente med motoren tændt, og gøre gaden til en tæt og osende slange for dem der gæster området, og ikke mindst for dem der bor i området. Er det en måden København løser trafikproblemerne i et belastet område? Christianshavn og ’Benenden’ er et forsømt område i byen med tiltagende forslumning. Lokalplanens tillæg skaber flere problemer end dem man forsøger at løse med trafiktiltag der ikke synes at være tilstrækkeligt gennemtænkt. Vi har fortjent en bedre løsning! Der er heldigvis andre muligheder, det handler bare om at have viljen og dialogen til at finde dem. Venlig hilsen Anders, Prinsessegade
Læs høringssvar fra Anders Grimm
Indsendt af:
Malene Overgaard
Dato: 9. december 2012
Svarnummer:
55
By:
København K
Postnr.:
1432
I forbindelse med trafiksanering af Prinsessegade er vi kraftigt imod nedlæggelse af busslusen v. DS Allé. Nedlæggelsen vil skabe endnu farligere trafikale forhold, specielt for de mange børn der gør brug af skoler, børnehaver mv. i gaden. Og hvorfor indbyde til farligere forhold i så unikt et område?!
Læs høringssvar fra Malene Overgaard
Indsendt af:
Christianshavns Skoles skolebestyrelse
Dato: 9. december 2012
Svarnummer:
54
By:
København K
Postnr.:
1422
Høringssvar vedr. forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II fra Christianshavns Skoles skolebestyrelse, der repræsenterer forældre til 700 børn på Christianshavns skole, som ligger på to adresser i Prinsessegade. Skolebestyrelsen har siden 2009 været inddraget og fulgt processen tæt vedr. udarbejdelse af dette forslag. Derfor ved vi også at både teknik og miljø udvalget og ansatte i teknik og miljøforvaltningen ved, at de trafikale forhold i og omkring Prinsessegade er usammenlignelig med andre steder i landet, hvorfor en udbedring af trafiksikkerheden her også kræver at man gør sig særlige overvejelser. Vi har som udgangspunkt været meget positive over, at der er afsat midler til at forbedre sikkerheden af skolevejen for de mange børn i Prinsessegade, hvilket vi har set frem til i mange år. Vi mener dog ikke at dette forslag mærkbart vil forbedre trafiksikkerheden i forhold til de flere tusinde børn der færdes og krydser Prinsessegade i hverdagene, vi mener at både politikker og forvaltning mangler at gøre sig nogle uddybende overvejelser, hvilket vi vil skitsere her: For det første anslås det i forslaget at når busslusen åbnes vil der kun komme 300 flere biler gennem Prinsessegade. Dette tal undrer vi os meget over når vi ved, at før busslusen blev etableret, var der mellem 4000 til 6000 flere biler i Prinsessegade i hverdagene. Derudover har man i forslaget ikke taget højde for udbygningen af Margretheholmen og de heraf flere trafikanter. Har man lavet aktuelle trafiktællinger, og i så fald hvor kan de ses? Vi forudser endvidere at en åbning af busslusen vil give anledning til en hurtigere kørsel på Danneskiold Samsøes Allé, en strækning hvor der færdes mange skolebørn. Samlet set vil åbningen af slusen øge mængde af biler og deres hastighed, hvilket vi ikke mener harmonere med en forbedring af en sikker skolevej. Derudover er der forslag om indsnævringer flere steder, hvor der kun er plads til en bil, og hvor man samtidig tilsigter at børnene skal krydse. Her er vi særligt bekymret for at dette giver anledning til ”hvem kommer først kørsel”, en kørsel børn ikke har en chance for at overskue. Forvaltningen har tilkendegivet at disse indsnævringer ikke er forsøgt i lignende gader med samme slags kørsel som vi har her i Prinsessegade, hvorfor vi betragter dette som et eksperiment. Vi mener ikke det er tid til eksperimenter, vi har ventet længe nok på en holdbar løsning, en løsning der bl.a. giver mere tryghed og overskuelighed for vores skolebørn. Endvidere kan vi med forslaget forudse både øget støj og forurening, pga. den øget stop- og start kørsel samt tomgangsforurening. Vi er uforstående over at man bevidst vælger at øge forureningen i et område med så mange børn, især når man på Københavns kommunes egen hjemmeside under sundhed kan læse at ”Københavns Kommune vil gerne skabe rammer for et godt, sundt og langt liv for borgerne”. Skolebestyrelsen foreslår: At der hurtigst muligt bliver lavet flere midlertidige bump el. lign. i Prinsessegade, indtil der kan ske en forsvarlig og mærkbar forbedring af sikkerheden i Prinsessegade. At der bliver lavet en uafhængig vurdering af forslaget INDEN det iværksættes. At hvis en uafhængig vurdering ikke kan ske INDEN iværksættelse af forslaget, at man først trafiksanerer prinsessegade, hvorefter man dokumenterer effekten af dette, og derefter tager stilling til om det er forsvarligt at nedlægge busslusen. Disse forslag vil sikre at vi undgår vores børn og unge bliver udsat for at være trafikale eksperimenter, samt at spilde ca. 4 millioner samt 2 millioner til Movia årligt, på en sanering der alligevel ikke har nogen effekt. Afslutningsvis vil vi understrege at vi i skolebestyrelsen har hæftet os ved at: "Partierne lægger vægt på en samlet løsning for trafikbetjening af Holmen og fredeliggørelsen af Prinsessegade, hvor trafiksikkerheden i den endelige løsning for Prinsessegade mærkbart forbedres, særligt i forhold til de mange børn og unge i områdets institutioner og skoler." (Protokolbemærkning fra partierne bag forslaget (Soc, RV, V, Kons og LA) i BR 10. marts 2011). Samlet set mener vi ikke i skolebestyrelsen, at dette forslag der nu ligger til sanering af Prinsessegade, vil forbedre trafiksikkerheden for børn og unge, hvorfor vi anbefaler at politikere og forvaltning genovervejer forslaget, eller som minimum følger vores ovenstående forslag. Med venlig hilsen På vegne af Christianshavns Skoles skolebestyrelse Formand Anja Clausen
Læs høringssvar fra Christianshavns Skoles skolebestyrelse

Sider