Skjolds Plads Metrostationsplads - lokalplan 486

I forbindelse med den nye Cityring skal der bygges en metrostation ved Skjolds Plads.

Høringsfrist:

25. september 2012
Indsendt af:
Bestyrelsen, AB Brynhilde
Dato: 25. september 2012
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
AB Brynhilde
By:
København
Postnr.:
2200
Se vedhæftet pdf-fil
Læs høringssvar fra Bestyrelsen, AB Brynhilde
Indsendt af:
Søren Bagge
Dato: 25. september 2012
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
Professionshøjskolen Metropol
By:
København N
Postnr.:
2200
1. Til Metropolstien planlagt fra Skjolds Plads gennem Vidensbydelen og frem til Søerne Stien er en integreret del (første etape) af den kommen "Vidensbydelrute Vest" i Vidensbydelens regi. Ruten går fra den nye metrostation på Skjolds Plads, ned ad Fafners Alle, gennem gården på Tagensvej 86 + Titanparkens gårdareal, videre gennem gården på vores uddannelsesbyggeri på Sigurdsgade og videre helt ned til Søerne..... Ruten er tænkt benyttet af studerende på Professionshøjskolen Metropol samt studerende på KU på det nye Niels Bohr Sciens Institut, Panum mv., altså mange tusinde hver eneste hverdag Placeringen af cykelparkering langs vores facade harmonerer slet ikke med anlæggelsen af denne rute - skaber deimod en "prop" 2. Cykelparkering Professionshøjskolen Metropols undervisningshus bliver pakket massivt ind i cykler på hele tre sider. Det er væsentligt at vores hovedindgang mod metroen holdes helt fri af cykler af hensyn til en repræsentativ funktion og muligheden for at bevæge sig frit omkring huset. Vores ønske er at få "pladsen" tættere integreret på bygningen frem for at et massivt cykelparkeringsanlæg skaber en effektiv distance til den. Metropol har en klar målsætning om at være en integreret del af lokalområdet, men denne massive cykelindpakning isolerer os totalt. Først to lag cykler og dernæst en trælinie..... Samtidig ønskes den nuværende "nødindgang" fra Valhaldsgade bibeholdt (etableret af hensyn til Metrobyggeriet) 3. Mulighed for bygningsrenovering og bygningsdrift. Professionshøjskolen Metropol overvejer en gennemgribende renovering og modernisering af bygningen i forbindelse med Metrostationens færdiggørelse. Det er på det foreliggende materiale svært at se, om lokalplanen levner de fysiske rammer for gennemførelse af en sådan renovering, herunder etablering af skurby mv. for enterprenøren
Læs høringssvar fra Søren Bagge
Indsendt af:
Jørgen Hornsbæk
Dato: 23. september 2012
Svarnummer:
4
By:
København N.
Postnr.:
2200
Vedr. Skjolds Plads Metrostationsplads. I henhold til Borgerrepræsentationens forslag til lokalplan vil jeg foreslå, at den foreslåede dobbeltrettede buslinje gennem Haraldsgade til Tagensvej IKKE implementeres. Baggrunden herfor er dels at den tidligere buslinje ikke har været i drift siden 2010 og ikke kommer i drift før 2018 og dels er der ikke et umiddelbart behov, idet det opfyldes af den nuværende omlægning af linjen. Linjen drejer fra Haraldsgade ad Aldersrogade til Rovsingsgade og videre til Tagensvej. Man kunne overveje et ekstra stoppested fx i Rovsingsgade. Der er jo i forvejen en buslinje på Tagensvej og sammen med den kommende Metro vil det dække behovet. Den nuværende omlægning møder Tagensvej ca. 150 meter fra Haraldsgades udmunding i Tagensvej. Endvidere vil jeg foreslå at den planlagte midterhelle fra Tagensvej til Skjolds Plads med ovenlys vinduerne heller ikke implementeres, men at området istedet inddrages i pladsen, så den i stedet kommer til at udgøre et samlet hele. Det vil give et meget bedre æstetisk billede af området.
Læs høringssvar fra Jørgen Hornsbæk
Indsendt af:
Morten Friehling & Minna Jørgensen
Dato: 18. september 2012
Svarnummer:
3
By:
nørrebro
Postnr.:
2200
Høringssvar vedr. Metrostationsplads ved Skjolds Plads Til beboermøde i Osramhuset den 6. september 2012 havde Nørrebro Lokaludvalg samt Københavns Kommune mange gode og velforberedte forslag til udvikling af Skjolds Plads. Det blev dog tydeligt, at der er mange ønsker og bekymringer angående etablering af metrostationspladsen for os beboere. De tanker og forslag, vi har til forbedring af planen, skitseres i nærværende høringssvar. Der er grundlæggende to strategier for, hvordan Skjolds Plads kan udvikles. 1) der kan skabes et aktivt område der lægger op til sportsaktiviteter og bevægelse; eller 2) der kan udvikles et grønt område, der gør Skjolds Plads til et urbant grønt åndehul. De seneste års byudvikling på Nørrebro har fokuseret på den første strategi. Der er skudt flere eksemplariske områder op som fx Super Kilen, hvor der er rig mulighed for sportsaktiviteter, skate og bevægelse. Som beboere på Skjolds Plads er vi forundret over, at Nørrebros lokaludvalg for Skjolds Plads lægger op til at fortsætte i det første strategispor, ved at foreslå etablering af boldbane og skateskulptur. Foruden er vi bekymrede for, de negative konsekvenser det vil have for støjniveauet og uro på pladsen. Vi mener derved at Nørrebro Lokaludvalg (og til dels Københavns kommune) overser et behov for at skabe et grønt åndehul på Nørrebro - den anden strategi. Skjolds Plads rummer med sin størrelse og sin placering en unik mulighed for at skabe en rolig plads, hvor områdets beboere tiltrækkes og møder hinanden på tværs, mens folk på farten får lyst til at stoppe op og tage en pause, nyde solen og byens rullende puls. Sådanne små åndehuller finder vi i dag fx på Balders Plads og Sankt Hans torv. Disse lider dog under manglen på det grønne islæt som grundlæggende ikke er så udbredt på Nørrebro og i lokalområdet. Vi foreslår, at udviklingen af Skjolds Plads tænkes sammen Københavns Kommunes ambition om at skabe flere grønne områder i byen. Dette kan ske ved at etablere græsplaner og blomsterbede, som kan tænkes ind i klimastrategiens fokus på lokal afledning af regnvand. Som en ekstra styrkelse af indsatsen for klimatilpasning kan der endvidere indtænkes grøn belægning oven på metrostationen, frem for de foreslåede ovenlys vinduer. Desuden kan der for at skabe liv på pladsen etableres bænke og med et springvand på pladsen, kan der trækkes tråde til pladsens historiske afsæt, nemlig Kong Skjold, der kom fra havet og gik bort til havet. Mulighederne for udvikling af et grønt område er mange. Centralt bliver det dog at der afmærkes cykelstier (fx ved at male lyseblå cykelruter) da vi frygter at cyklister ellers vil cykle på kryds af pladsen. En hurtig indsats mod omstrejfende cyklister er at afgrænse de grønne arealer vha. rå kantsten.
Læs høringssvar fra Morten Friehling & Minna Jørgensen
Indsendt af:
Lisbeth Christensen
Dato: 14. september 2012
Svarnummer:
2
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar vedr. Skjolds Plads Metrostationsplads. Efter borgermødet i Osramhuset d.6/9- 2012 blev det tydeligt, at der er mange ønsker/bekymringer ang. etablering af Skjolds Plads Metrostationspladsen, for os beboer. Nørrebro Lokaludvalg samt Københavns kommunen var velforberedte med hver deres forslag til pladsen. Vi mener at masser af grønne træer, blomsterbede, bænke og et springvand/vandskulptur vil være med til at give liv på pladsen. Springvand vil være helt i Kong Skjolds ånd – da han kom fra havet/vandet og senere i livet gik bort til havet/vandet. Nørrebro Lokaludvalgs skitse for pladsen lægger op til en boldbane og skater skulptur, hvilket nærmest vil være en katastrofe for os naboer/beboer. Det vil give en masse larm og uro og man kan frygte det vil vare til sen aften. En anden bekymring er, om cyklisterne ville cykle på kryds og tværs af pladsen. Dette kunne imødekommes ved evt at male lyseblå cykelruter ( som i trafikken ) i hver sin side af pladsen. Man kunne sætte små hække og bænke rundt om pladsen, så cyklisterne bliver ledt uden om pladsen. Mht til kørebaner for bus 4 A, kan man frygte, at andre bilister fristes til at bruge dem. Da der stadig er mange, som vil bruge busserne, er det en god ide at bevare busforbindelsen, dog med god skiltning/vejcikaner til andre biler, så man kan undgå eventuelle trafikulykker. Nørrebro Lokaludvalgs skitse for pladsen er imod ovenlysvinduer til metrostationen. De mener ikke det vil se pænt ud på pladsen. Det er set mange andre steder, at disse ovenlysvinduer kan laves ganske pænt og indgå som en del af pladsen. Venlig hilsen Iona Øjken Jørgen Hansen & Annette Hundahl Skjolds Plads 2 , 1.tv Skjolds Plads 2, 1.th 2200 N 2200 N Jane Nielsen Lizzie Andersen Skjolds Plads 2, 2.tv Skjolds Plads 2, 3tv 2200 N 2200 N Lars &Mette Bundgaard Jensen Morten Friehling & Minna Jørgensen Skjolds Plads 2, 3.th Skjolds Plads 2, 4.tv 2200 N 2200 N Lisbeth Christensen Skjolds Plads 2, 2.th 2200 N
Læs høringssvar fra Lisbeth Christensen
Indsendt af:
Arne Ziebell Olsen
Dato: 7. september 2012
Svarnummer:
1
By:
København
Postnr.:
2200
Til Lokaludvalget. Høringssvar vedr. Skjolds Plads. Før Metrobyggeriets begyndelse var Haraldsgade en meget stærkt trafikeret gennemkørselgade til Østerbro, da man havde delvist lukket Nørrebrogade og Mimersgade – skulle man til Østerbro, så var det enten gennem Haraldsgade eller Jagtvej. Dette medførte så meget støj og bilos, at det var umuligt at have åbne vinduer ligesom det også var umuligt at sidde på altanen. Da jeg var til et af de første informationsmøder vedr. Metrobyggeriet for godt 3 år siden – også her i Osramhuset – så blev vi stillet i udsigt, at Haraldsgade ville blive bil- og busfri, når Metrobyggeriet var helt færdigt. Nu kan jeg så forstå, at Borgerrepræsentationen alligevel har en plan, hvori der alligevel skal køre busser gennem Haraldsgade, som tilmed er blevet smallere! Hvorfor nu det? Vi vil jo have metrostationen i gaden, og der vil fortsat køre busser på Tagensvej, altså lige rundt om hjørnet. Som det er lige nu, så kører 4A ned ad Aldersrogade og videre ud til Rovsingsgade, hvilket er ideelt for de beboere, som bor dernede. Og det er jo heller ikke særlig langt at gå fra Haraldsgade, hvis man alligevel også skulle have et behov for at køre med bus 4A. Bliver der alligevel vejbane til en bus i Haraldsgade, så vil den helt sikkert også blive benyttet af biler – uanset, at det vil være ulovligt. Og det vil betyde øget risiko for ulykker for gående og cyklister Hold nu fast i den oprindelige ide om, at Skjolds Plads og Haraldsgade SKAL være et grønt, sikkert og rekreativt område – efter rigtig mange år med ulidelig støj og forurening – MEN nu med adgang til kollektiv trafik via den nye metrostation og de fortsatte busruter på Tagensvej. Husk endelig ordentligt og klar skiltanvisning for de kommende bilister ved Lersøpark allé og Aldersrogade, så de alligevel ikke skal helt ned til Valkyriegade, for så at vende og køre tilbage, fordi de ikke kan komme videre. Det har været en meget stort problem under metrobyggeriet – også fordi nogle bilister har valgt at vende – og køre - på både cykelsti og fortov, hvilket har været direkte livsfarligt. Da høringsfristen udløber den 25. september, vil jeg gerne have, at man straks svarer mig på, om min mail her er kommet til det rette sted – og hvis ikke – så oplys mig venligst om, hvor den skal sendes hen i kommunen. Med venlig hilsen Arne Ziebell Olsen Haraldsgade 8, 1.tv 2200 København N
Læs høringssvar fra Arne Ziebell Olsen