Scala - lokalplan 484

Ny bebyggelse på Scalagrunden med butikker, cafeer og restaurant i stueetagen og på 1. sal og kontorer fra 2. sal og opefter.

Høringsfrist:

7. september 2012
Indsendt af:
Ejendomsselskabet Norden V Invest P/S
Dato: 7. september 2012
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1255
Høringssvaret er indeholdt i vedlagte brev af 7. september 2012 udarbejdet af advokat Lars Bruun og indsendt på vegne Ejendomsselskabet Norden V Invest P/S.
Læs høringssvar fra Ejendomsselskabet Norden V Invest P/S
Indsendt af:
Anne O. Laursen
Dato: 7. september 2012
Svarnummer:
13
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Lokalplanforslaget "Scala" indeholder efter min mening alt for høje og massive bygninger, der vil bryde med Københavns i øvrigt meget smukke historiske indre by. Jeg arbejder til dagligt tæt på området, som trænger til et løft, men dette forslag introducerer en alt for stor, atomkraftlignende byggekonstruktion i bymidten. Jeg vil foreslå, at tårnene gøres mindre massive (slankere) og meget lavere. Og at der lægges stor vægt på et charmerende byliv i gadeniveau. Hvis der ikke tages højde for dette, vil jeg som minimum foreslå, at der sikres offentligheden adgang til udsigten fra tårnene.
Læs høringssvar fra Anne O. Laursen
Indsendt af:
Københavns Museum
Dato: 6. september 2012
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1658
Læs høringssvar fra Københavns Museum
Indsendt af:
Lars Liebst
Dato: 4. september 2012
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Tivoli A/S
By:
København
Postnr.:
1620
Høringssvaret er vedlagt i et oversendelsesbrev og et bilag der foretager en analyse af det foreslåede "Scala" byggeris indflydelse på Tivoli og området.
Læs høringssvar fra Lars Liebst
Indsendt af:
Malene O. Petersen
Dato: 2. september 2012
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1608
Se venligst vedhæftede word-dokument.
Læs høringssvar fra Malene O. Petersen
Indsendt af:
INdre By Lokaludvalg
Dato: 28. august 2012
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 2
By:
København V
Postnr.:
1550
Teknik- og Miljøforvaltningen har sendt lokalplanforslaget ”Scala” i offentlig høring med svarfrist den 7. september 2012. Borgerdialog Lokaludvalget drøftede startredegørelsen for lokalplanforslaget med borgerne ved et debatvognsarrangement den 12. marts 2012 på Axeltorv og bad dem besvare et spørgeskema, som vi havde udarbejdet. Der var også mulighed for at besvare spørgeskemaet på lokaludvalgets hjemmeside. I alt 61 borgere besvarede spørgeskemaet. Vi har vedlagt en opsummering af besvarelserne. Lokaludvalgets holdning Lokaludvalget mener, - at de højeste tårne skal placeres væk fra Axeltorv, mens de lave tårne skal placeres tæt ved Axeltorv, således at tårnhøjden optrappes fra Axeltorv mod Rådhuspladsen. - at Axeltorvs nuværende karakter og funktion som en rolig overgang mellem de livlige områder foran Tivoli og Palads-biografen skal bevares. - at der kun skal placeres træer på Axeltorv i det omfang, de har en vinddæmpende funktion. - at man bør udarbejde en vindanalyse på basis af vindtunnelforsøg, der tager udgangspunkt i det konkrete projekt og ikke i de eksisterende forhold. - at da der ikke er blevet lavet et vindtunnelforsøg for byggeriet i forbindelse med startredegørelsen, bør lokalplanen ikke godkendes, før et sådant forsøg er udført. - at byggeriets transparente karakter vil forstærkes ved ikke at binde bygningerne sammen med et torv/en tilgængelig plads i 1. sals højde. - at det er væsentligt med offentlig adgang til toppen af det højeste tårn. - at der er behov for på stedet at vise, hvor høje tårnene bliver, så man får et indtryk af, hvor meget de fylder i bybilledet. Det indtryk kan man få ved en given dag inden udløbet af høringsperioden at hejse en kranarm til den højde, tårnene vil få. - at ifølge hovedparten af de borgere, som lokaludvalget har talt med, er Jernbanegade ikke gearet til den ekstra trafik, som byggeriet afføder. - at da byggeriet er stationsnært, bør det fremgå af kommuneplantillægget, at parkeringskælderen ikke er til almindelig bilparkering, men forbeholdes varelevering og parkering af handicapkøretøjer. - at da det er et stort byggeri et centralt sted i København, bør der laves en VVM-redegørelse for byggeriet, så man får afdækket konsekvenserne af byggeriet for omgivelserne og klarlagt byggeriets bæredygtighed. Indre By Lokaludvalg vedtog dette høringssvar i sit møde den 23. August 2012. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra INdre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Nils og Annette Haugbølle + Eugene Tacheva
Dato: 27. august 2012
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1608
Da høringssvaret er så fyldigt er det lagt i materiale
Læs høringssvar fra Nils og Annette Haugbølle + Eugene Tacheva
Indsendt af:
Jan Koed
Dato: 7. august 2012
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
I forlængelse af mit høringssvar af 27. juni skal jeg med vedlagte side fra Gehl Architect's optælling af fodgængertrafikken i Metropolzonen dokumentere misforholdet i fordelingen af fortovsareal foran hhv. Tivoli og Scalagrunden/Axeltorv. Heraf fremfår det, at fodgængertrafikken på Vesterbrogades sydlige fortov langs Tivoli - 30.000 personer på en sommerdag - er 3 (tre) gange større end på det nordlige fortov. På trods af dette får Tivoli ikke del i det indvundne fodgænger- og opholdsareal, selv om der er et stort behov for ekstra kvadratmeter netop her, hvor tusinder af mennesker passerer forbi, og hvor folk mødes i større og mindre grupper, før de går i Tivoli. Link til Metrpolzonen helhedsanalyse 2008: http://www.kk.dk/sitecore/content/Subsites/Metropolzonen/SubsiteFrontpage/~/media/BEC07FEC92704314A4DB514860828648.ashx
Læs høringssvar fra Jan Koed
Indsendt af:
Ivan Lund Pedersen
Dato: 6. juli 2012
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
NOAH-Trafik
By:
København N
Postnr.:
2200
Meningsløst at kræve 180 parkeringspladser ved ekstremt stationsnært byggeri Det er fortvivlende at læse lokalplanforslaget for Scala-grunden. Mens Københavns Kommune ikke forsømmer nogen mulighed for at skamrose sig selv for sine miljøtiltag, så fremturer man med at undergrave alle de pæne ord med miljøfjentlige handlinger på trafikområdet. For øjeblikket ødelægges togtrafikken mod nord således af bygning af en ny stor indfaldsvej ”Nordhavnsvejen” til omkring 2000 millioner kr. Den vil gøre det ekstremt attraktivt at bruge bil i stedet for kollektive transportmidler. Både under byggeriet og efter vil denne nye vej suge passsagerer over i bilerne til skade for Københavns miljø og borgere. Nordhavnsvejen følges desværre op med voldsomme krav om bygning af masser af parkeringspladser i Københavns Kommune - også til pendlere. I lokalplanforslaget for Scala kræver Københavns Kommune således bygning af 180 parkeringspladser selvom Scala ligger med udsigt til Vesterport station, tæt på Københavns Hovedbanegård og nær den nye metrostation, der er under bygning på Rådhuspladsen. Der har ikke tidligere været parkeringspladser ved Scala. Med sådanne miljøfjendtlige krav om masser af parkeringspladser gør Københavns Kommune det yderst vanskeligt at få bedre miljø i byen. Københavns Kommune skaber altså selv unødig trængsel, luft- og støjforurening. Meningsløst, at stimulere folk til at bruge bil når Scala-området har landets bedste kollektive trafikbetjening. Den verdenskendte danske arkitekt og byplanlægger Jan Gehl, der bl.a. rådgiver New York om bæredygtig trafik, har nu også fået en opgave med at forbedre miljøet i Moskva, hvor bilerne dominerer byen. Parkering skaber trafik. Det er en gammel sandhed. Vi vil i denne forbindelse citere Jan Gehl: ”Når der bygges boliger i fremtidens København skal vi klart markere, at så er der ikke plads til biler. Der skal kun være plads til delebiler. Erhverv skal ligge tæt på stationer og metro og skal ikke have p-pladser.” Citatet er fra ”Den tænkende storby,” Københavns Kommune, Kommuneplanstrategi 2007, s. 11 Desværre har Jan Gehl ikke ingen indflydelse på parkeringsnormerne i København. NOAH-Trafik har fornylig indsendt høringssvar til Handlingsplan for Grøn mobilitet fra Københavns Kommune. Planen indeholder en masse gode ord og tanker, intentioner og initiativer. Men der er nogle afgørende forhold, der helt undergraver de gode intentioner. Det er netop disse voldsomme krav fra Københavns Kommune om parkeringspladser – også til pendlere. Det samme gør en ny udvandet målsætning om fordeling af trafik på trafikarterne Et af de allerstørste problemer er de mange private pendlerparkeringspladser, der allerede nu er i København, samt de mange som fortsat kræves ved nybyggeri. Det betyder at 73 % af lønmodtagerne normalt/altid parkeringsplads ved arbejdspladsen i Kbh. NOAH-Trafik analyserede i 2001 sig frem til, at der var ca. 33.000 private parkeringspladser på vej, ifølge daværende planer. Hele indsigelsen, der er relevant i sagen om lokalplanen for Scala, er vedhæftet. Med venlig hilsen NOAH-Trafik Ivan Lund Pedersen
Læs høringssvar fra Ivan Lund Pedersen
Indsendt af:
Martin Haupt-Jørgensen
Dato: 3. juli 2012
Svarnummer:
5
By:
København N
Postnr.:
2200
Scalaprojektet er virkelig flot og vil give et arkitektonisk løft til området omkring Axeltorv. Ideen med flere runde bygninger i varierende højder er især tiltalende og vil øge den arkitektoniske diversitet i byen. Jeg havde gerne set et egentligt højhusbyggeri som erstatning for det gamle Scala, da et sådant bl.a. ville bringe flere mennesker til et forholdsvist dødt sted.
Læs høringssvar fra Martin Haupt-Jørgensen
Indsendt af:
Denis Bowers
Dato: 1. juli 2012
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1709
Min indvending til lokalplanen er ikke direkte rettet mod Scalaprojektet, som jeg synes bliver et flot byggeri, et stort plus for området og ikke spor for højt i forhold til omgivelserne. Jeg er også enig i, at den flotte udsigt fra Axeltorv mod Tivolis indgang ikke skal blokeres med træer, men heller ikke med parkerede turistbusser ol. Her skal kørebanen over til Tivoli gøres så smal som muligt. Mine overordnede kritikpunkter er rettet mod den ny udformning af Vesterbro Passage og går ud på, at: -Projektet mangler den historiske stramme træbeplantning på begge sider af gaden, dog ikke foran Tivoli. -Man har udarbejdet et skævt anlæg på den gade i København, som pga frihedsstøttens placering, mest kræver en symmetrisk løsning. -Projektet, pga. den skæve udformning, har et ubrugeligt 20m bredt fortov foran Axelborgs vindblæste hjørne, og kun 10m ved Tivolis indgang og Hard Rock Caféen. Netop det sted, hvor der er rigtig mange fodgængere på vej til og fra Hovedbanegården. Projektet lægger for stor vægt på trafikkapacitet. Vesterbros paasage er ikke en hovedtrafikåre, idet trafikken kommer fra en 2 sporet vej (Vesterbrogade) og ender blindt på Rådhuspladsen. Tegning med akselinien indtegnet med rødt vedhæftet
Læs høringssvar fra Denis Bowers
Indsendt af:
Jan Koed
Dato: 27. juni 2012
Svarnummer:
3
By:
Valby
Postnr.:
2500
Siden startredegørelsen om Scala-byggeriet blev udsendt i januar 2012 er projektet vokset både i højde og udstrækning, således at byggefeltet i det nu foreliggende lokalplanforslag er rykket 2 meter ud i det eksisterende fortov langs Vesterbros Passage: »Dette forudsætter, at bygherre erhverver et areal af Axeltorv og af Vesterbrogade. I forbindelse med omlægningen af Vesterbrogade sker der en udvidelse af fortovet, således at der er rigelig plads til udbygningen, se plantegningen side 8.« (Citat side 7 i lokalplanforslaget). Konsekvensen af denne disposition er, at vejføringen i Vesterbros Passage skævvrides i forhold til byrummet, hvilket svækker den visuelle udtrykskraft i forhold til en aksefast allé fra Rådhuspladsen til Trommesalen med Frihedsstøtten som fikspunkt, jf. hjemlige eksempler som Frederiksberg Allé og Sankt Annæ Plads, og udenlandske Unter den Linden og Champs-Élysées. Det er ikke i orden, at man på denne måde tillader en privat bygherre at brede sig ud i det offentlige rum på bekostning af byens herlighedsværdier. Et andet problem ved den foreslåede udvidelse af Axeltorv er, at området foran Tivolis hovedindgang ikke tilføres den rumlighed, som der er et stort behov for netop her, hvor mange mennesker passerer på fodgængerruten mellem Hovedbanegården og Rådhuspladsen. Som bekendt er der ofte stor trængsel ved indgangen til Tivoli og de to flankerende fortovscafeer. Prioriteringen af Axeltorv på bekostning af Tivolis forareal vil derfor være en fejldisposition, som vil svække Tivolis tiltrækningskraft og hæmme københavnernes frie færden i denne traditionsrige del af byen. Link til tegning af Vesterbros Passage: http://www.kk.dk/~/media/4F9ADC6F28984079BD627B3205899F4C.ashx
Læs høringssvar fra Jan Koed
Indsendt af:
Martin Markussen
Dato: 21. juni 2012
Svarnummer:
2
By:
København V
Postnr.:
1700
Jeg er ked af at se, at man endnu engang ønsker at presse store virksomheder ind i et allerede trængt område i midtby. Jeg forstå godt man synes det er prestige at ligge centralt. Men man bør også kigge på det i en helhed. Lige præcis i det område ligger Danmarks mest besøgt turistattraktion, nemlig Tivoli. Den karakteristiske indgang står nu presset ind mellem Axelborg (nok det mindst iøjefaldende), det forfærdelige og dominerende Radisson hotel, Arbejdernes landsbank og det seneste; Industriens hus, der har fået tilføjet 2 ekstra etager som har gjort området endnu mindre behageligt at gå igennem. Og lige præcis gennemgang er kernen for dette område. Strækningen mellem hovedbanen og strøget, er et af de mest befærdet, af fodgængere, i hele København. Især af turister er blandt disse, og de er kommet for at se den gamle by, ikke højt "moderne" glasbyggeri. Det nye forslag er ikke meget bedre. Ikke nok med at man vil bygge højt for at presse så mange kontorpladser ind, så vil man også tage noget (ifølge tegningerne) af den linje der er Axeltorv og Tivoli. Jeg ved godt at det hele drejer sig om penge og som Københavns kommune siger så vil dette byggeri indbringe 4,2 mio. kr. årligt i skatteindtægt. Men jeg vil derfor forslå at fokus bliver lagt på at gøre området attraktivt og imødekommende især for turister. Da dette bringer mange millioner ind selv, og en god oplevelse er det der generere pengene. Mit forslag er at holde byggeriet lavt så man ikke føler området bliver mere klemt og solen får mere spil. Lukke slutningen/starten af Vesterbrogade og skab et grønt område, der giver plads til rekreativt og kulturelt erhverv. Der vil på den måde heller ikke blive presset en masse biler ind den vej og Turister får en god oplevelse af området.
Læs høringssvar fra Martin Markussen
Indsendt af:
Ulrik M von d'Ahe
Dato: 14. juni 2012
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
United Airlines
By:
København V
Postnr.:
1608
Jernbanegade har allerede så voldsom trafik pga busser og afsætning af såvel varer til restauranterne som gæster til Hotel Square, at der simpelthen ikke er kapacitet til den planlagte adgang til Scala-projektets parkeringsanlæg. Dagen lang parkeres der taxaer i den enlige bane fra Rådhuspladsen, så busserne må overskride den dobbelt optrukne linje og passere mod færdselsretningen, men ofte parkeres busser, lastbiler og sågar skraldevogne i andenposition. Derfor kan gaden ikke rumme flere køretøjer og således heller ikke rumme den ekstra trafik, der vil komme såfrem lokalplanen godkendes i sin nuværende form. Renovationsselskaberne kunne måske pålægges at afhente affald udenfor myldretiden i stedet for midt i den, men det ændrer ikke på at såvel taxaer som leveringslastbiler har et helt legitimt behov for at aflevere varer til både gadens fire restauranter og McDonalds, samt kontorerne. Jeg vil foreslå et lille besøg i gaden enten i morgenmyldretrafikken eller ditto om eftermiddagen for at få syn for sagn. Det vil være en trafikal brøler ikke at tænke trafikkapaciteten med ind i billedet, når arkitekterne nu har glemt det.
Læs høringssvar fra Ulrik M von d'Ahe