Århusgadekvarteret i Nordhavn - lokalplan 463

Lokalplanen danner grundlag for første etape af udviklingen af en ny bæredygtig bydel i Nordhavn.

Høringsfrist:

30. september 2011
Indsendt af:
Gerda Engholm
Dato: 30. september 2011
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
Hellerup Dameroklub
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
30. september 2011 Høringssvar til kommuneplantillæg og lokalplan – Århusgadekvarteret i Nordhavn Fra Hellerup Dameroklub Hellerup Dameroklub har mange medlemmer bosiddende i Københavns kommune og Københavns havn er et yndet mål for almindelige roture aften og weekender for os. De planlagte kanaler i kommuneplantillægget og lokalplanen med ramper, trapper ned til vandet og træbrygger til anløb for mindre både vil være et attraktivt turmål i sig selv og som pausested undervejs til Københavns havn for os, specielt hvis der var en kanal gennem Nordhavn til Københavns havn. Lommevandrummet i bunden af det nuværende Kronløbsbassin vil være et glimrende sted for fremtidige ro- og kajakklubber i Nordhavn. Vi støtter op om de bemærkninger omkring indretning som andre roklubber har sendt og som er sendt fra Københavnsafdelingen af Dansk Forening for Rosport og Dansk Kano og Kajakforbund. Vi er bekymrede over at besejlingsforholdene fra klubberne nord for havnen for såvel kajakker som robåde vil blive vanskeliggjort med igangsætning af etableringen af den nye krydstogtskaj og containerterminal fra efteråret 2011. Det vil give en kraftig begrænsning af vores rofarvand, men vi er glade for at det trods alt er aftale mellem Københavns Kommune og By & Havn om en ”roernes kanal”. Derfor ser vi også frem til en præcisering af tidsperspektivet for denne kanal. Vi vil opfordre til fremskynding af etableringen af kanalen, så robåde og kajakker kan passere inden om anlægget af krydstogtkaj og containerterminal. Vi ser helst, at kanalen etableres før arbejdet med udvidelsen af Nordhavn påbegyndes eller at der etableres en midlertidig kanal med en anden linjeføring. Vi har tidligere foreslået at kanalen i anlægsfasen føres fra det gamle Skudehavnsbassin til Skudehavnsløbet, som udmunder i Kroneløbet umiddelbart syd for den nye krydstogtsterminal. En meget lang anlægsfase vil betyde, at kulturen omkring ture til og fra Københavns Havn vil gå tabt, hvis roningen må indstilles. Hermed vil havnens rolle som samlende kraft for rosporten i København vil lide unødvendig skade. På vegne af Hellerup Dameroklub Gerda Engholm (bosiddende i Københavns kommune)
Læs høringssvar fra Gerda Engholm
Indsendt af:
Københavns Museum
Dato: 30. september 2011
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1658
Læs høringssvar fra Københavns Museum
Indsendt af:
Janne Bram Jensen
Dato: 30. september 2011
Svarnummer:
12
Virksomhed / Organisation :
Socialdemokraterne på Østerbro
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Socialdemokraterne på Østerbro Høringssvar til forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for Århusgadekvarteret i Nordhavnen Nordhavnen i København - Københavneren i Nordhavnen Den største udfordring for udviklingen af København er undgåelse af ghettodannelse. Den eneste sikre måde at undgå dette på i Nordhavnen er at skabe afvekslende bolig- og erhvervsformer i samme kvarter. Socialdemokraterne på Østerbro ønsker, at det klart fremgår af planen, hvordan dette sikres. Herunder bør indtænkes lejeboliger til en rimelig pris, således at ikke kun velhavende får mulighed for at bo i det nye kvarter, men at blandede befolkningsgrupper kan befolke bydelen. For at tilgodese miljøet og mindske befolkningens transporttid, ønsker Socialdemokraterne på Østerbro, at der i planen tilstræbes at skabes sammenhæng mellem boligstrukturen og de arbejdspladser området påtænkes at huse. En åbning af de attraktive havnearealer bør ikke kun komme beboerne i Nordhavnen til gode. Området skal integreres med resten af København, og blive det naturlige havnemiljø for indbyggerne på Østerbro. Derfor ønsker socialdemokraterne på Østerbro, at planen klart beskriver, hvordan der skabes adgang til de attraktive arealer for øvrige brugere. Eksempelvis angivelse af parkeringsmuligheder, når man skal have sin kajak ned til havnen. Det bør desuden overvejes, hvilke kulturelle tilbud bydelen bør have, for at kunne tiltrække folk fra Østerbro og resten af København og derved sikre liv i bydelen. De stigende trafikale udfordringer for København skyldes bl.a., at tidligere byplanlægning ikke har forudset det store trafiktryk. Derfor er det i dag svært og dyrt at etablere offentlige transportløsninger. De der er afhængige af at benytte deres bil, når de skal på arbejde eller tage deres børn til fritidsaktiviteter, spilder meget tid i den tilstoppede trafik. Socialdemokraterne på Østerbro ønsker, at planen allerede i denne fase af det samlede projekt afsætter arealer til metrostation og havnetunnel mod Amager, samt tager højde for fremtidens trafik fra Østerbro og resten af København til Nordhavnen. Således kan man i fremtiden spare mange penge og ligeledes sikre en sammenhængende trafikal løsning. En udfordring for vores samfund er den stigende fedme. Når vi udvikler byen, bør vi tage højde for denne tendens. Planen viser mange udearealer til rekreativ anvendelse. Promenader, torv, plads og storbyhaver er væsentlige dele af planen. Alt sammen arealer der er velegnet til at sidde i eller gå på. Socialdemokraterne på Østerbro ønsker, at planen klart viser, hvor børn, unge, voksne og ældre skal kunne være fysisk aktive og dyrke eksempelvis boldspil. Det er ikke nok med torve og pladser, der skal også afsættes areal der opfordrer til fysisk aktivitet fx løberuter eller vandsportsaktiviteter. Med venlig hilsen Janne Bram Jensen Kredsformand Socialdemokraterne på Østerbro
Læs høringssvar fra Janne Bram Jensen
Indsendt af:
Ivan Lund Pedersen og Kjeld A. Larsen
Dato: 30. september 2011
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Rådet for Bæredygtig Trafik
By:
København
Postnr.:
2200
Se vedhæftede høringssvar Kbh. den 30. september 2011 Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Bydesign Vedr: ”Århusgadekvarteret i Nordhavn”. Forslag til kommuneplantillæg og lokalplan Rådet for Bæredygtig Trafik har følgende kommentarer til lokalplanforslagets trafikale aspekter. Opsummering: Ingen udsigt til Nordhavn som en bæredygtig bydel, hvad trafik angår. Hvis forslaget til lokalplan for”Århusgadekvarteret” og rammerne for ”Indre Nordhavn midt” vedtages vil det betyde anlæg af op til 2.900 parkeringspladser. Så mange ekstra parkeringspladser vil betyde en voldsom ekstra trafik. De vil også være meget dyre - i p-huse/p-kældre vil de formentlig koste mellem 1.300 millioner og 2.000 millioner kr. at anlægge. Tænk hvis de kommende bygherrer i stedet blev pålagt at betale pengene til bæredygtige kollektive trafikløsninger. Københavns kommune vurderer, at en udbygning med 600.000 etagemeter forventes at betyde en stigning af biler på Sundkrogsgade fra 11.000 til 28.000 biler per hverdagsdøgn. Det vurderes også, at ”Målet for den trafikale planlægning i Nordhavn er at skabe en bydel med en trafikfordeling på mindst 1/3 cyklister, mindst 1/3 kollektivrejser og højst 1/3 bilrejser” slet ikke kan opfyldes med de planlagte veje og parkeringsanlæg. Københavns kommune vurderer: ”Den planlagte trafikstruktur i Indre Nordhavn, har ved beregninger vist sig at medføre en trafikfordeling på 24 % cykeltrafik, 24 % kollektiv trafik og 52 % biltrafik”. Vi vil derfor anmode Københavns Kommune om at revidere planerne for de store parkeringsanlæg, som er hovedårsag til at der kommer så megen trafik. Færre p-pladser og forhåbentlig en miljøafgift (betalingsring) vil formentlig kunne betyde, at målsætningen om højst 33% biltrafik vil kunne indfries. Københavns kommune omtaler denne plan sådan: ”Med udbygningen af Århusgadekvarteret tages det første skridt mod realiseringen af Nordhavn som fremtidens bæredygtige bydel”. ”Målet for den trafikale planlægning i Nordhavn er at skabe en bydel med en trafikfordeling på mindst 1/3 cyklister, mindst 1/3 kollektivrejser og højst 1/3 bilrejser”. Som det fremgår at Københavns Kommunes egne analyser, som refereres nedenfor, bliver resultatet et helt andet, hvis ikke planerne ændres. Trafik er noget af det der påvirker folk mest i dagligdagen og et afgørende element i en bæredygtig by. Parkering skaber trafik. Vi vil i denne forbindelse bringe dette citat fra den verdenskendte danske arkitekt og ekspert i moderne miljøvenlige byplanlægning og byrum Jan Gehl. Jan Gehl, arkitekt: ”Når der bygges boliger i fremtidens København skal vi klart markere, at så er der ikke plads til biler. Der skal kun være plads til delebiler. Erhverv skal ligge tæt på stationer og metro og skal ikke have p-pladser.” Citat fra ”Den tænkende storby,” Københavns Kommune, Kommuneplanstrategi 2007, s. 11 Vi er derfor meget kede af planens mange parkeringspladser, der vil medføre en voldsom stigning i trafikken og fordelingen mellem transportformerne er på ingen måde bæredygtig. Det skyldes primært de mange tillokkende parkeringspladser. Der skal naturligvis være parkeringspladser til handicappede bilister og vare-/last- og servicetrafik. Al anden parkering er stærkt holdningspåvirkende, idet det vil skabe en stærk motivation for altid at bruge bil – måske bortset fra til julefrokosten. I Københavns Kommunes Miljøvurdering af lokalplan og kommuneplantillæg for Indre Nordhavn er denne alarmerende melding: Der vil komme 52% biltrafik i stedet for målsætningen om højst 33,3 %. Her er teksten: ”Den planlagte trafikstruktur i Indre Nordhavn, har ved beregninger vist sig at medføre en trafikfordeling på 24 % cykeltrafik, 24 % kollektiv trafik og 52 % biltrafik, hvilket er godt men ikke helt lever op til kommunens mål om mindst 1/3 cykeltrafik, mindst 1/3 kollektiv trafik, og højst 1/3 biltrafik. Menneskers sundhed som følge af mere motion, kan fremmes ved en indsats for at styrke cykel- og fodgængertrafikken, men også gennem en indsats for at fremme de rekreative muligheder på de udendørs opholdsarealer. Samtidig vil ressourceforbruget også reduceres i takt med at biltrafikken reduceres. I lokalplanlægningen for hele Nordhavn skal det sikres, at intentionerne for Indre Nordhavn, med fokus på cykel og kollektiv trafik bliver realiseret. Cykeltransport og kollektiv transport kan styrkes yderligere” Man kan mærke, at kommunens embedsmænd, der altså selv vurderer kommunens egne planer, har slået knuder på tungen for at sige noget positivt om noget, der slet ikke lever op til en fastsat målsætning. Videre hedder det i miljøvurderingen: ”Den muliggjorte byudvikling skaber mere biltrafik i Nordhavn og i lokalplanområdet, hvilket belaster med mere støj og luftforurening både lokalt og langs det regionale vejnet. Lokalt kan en udbygning med 600.000 etagemeter forventes at betyde en stigning af biler på Sundkrogsgade fra 11.000 til 28.000 biler per hverdagsdøgn (tal for trafikundersøgelse Nordhavn). Det er en forudsætning for beregningerne, at Nordhavnsvej er etableret frem til Strandvænget / Sundkrogsgade. Støjen stiger 3 dB når trafikken fordobles. Det vil sige at en stigning fra 11.000 til 28.000 køretøjer i døgnet giver ca. 4½ dB stigning i støjen på begyndelsen af Sundkrogsgade, hvilket må betegnes som en væsentlig påvirkning af miljøet” ”Der er foretaget beregninger for trafikafviklingen i Nordhavn (Trafikmodel Nordhavn) med det planlagte trafiksystem. Beregningerne viser ved en byudvikling på 600.000 etagemeter en trafikfordeling 24 % cykeltrafik, 24 % kollektiv trafik og 52 % biltrafik. I beregningen er det forudsat at Nordhavnsvej er etableret frem til Strandvænget / Kalkbrænderihavnsgade.” ”Det vil være en forbedring af menneskers sundhed jo mere trafik, der kan flyttes fra biler og over på cykler og kollektiv trafik, hvilket vil øge trafikanternes fysiske aktivitet og dermed menneskers helbred.” Masser af parkeringspladser – op til 2.900 p-pladser: C3*-Århusgadekvarteret : ”I området kan placeres op til 1.900 parkeringspladser”. C3*-Indre Nordhavn midt: ”I området kan placeres op til 1000 parkeringspladser”. Der muliggøres med kommuneplantillægget mere end 600.000 etagemeter boliger og erhverv i Indre Nordhavn. Vedr. Århusgadekvarteret står dette om parkering: ”Parkering af køretøjer Bilparkeringsdækningen skal mindst være 1 parkeringsplads pr. 200 m2 etageareal. Parkering skal, på nær i underområde I, placeres i konstruktion. Parkering i konstruktion skal placeres inden for de på tegning nr. 5 med rødt skraverede felter til parkeringshuse og underjordisk parkeringsanlæg. Ind til 10 % af pladserne kan placeres på terræn som gadeparkering, der forbeholdes til afsætning, handikapparkering og korttidsparkering. Der kan samlet placeres 1.900 parkeringspladser i lokalplanområdet.” Kommentar: Mon ikke der skulle have stået ”højst” i stedet for ”mindst 1 parkeringsplads pr. 200”. Ellers ville der jo ikke være en grænse på 1.900 p-pladser. Under alle omstændigheder er det alt for mange. Man burde følge Jan Gehls råd jfr. ovenfor. Ud over de nævnte op til 1.900 p-pladser kommer – jfr. ovenfor op til 1.000 i Indre Nordhavn midt. Her om planerne for den kollektive trafik: ”En højklasset kollektiv trafikåre igennem områdets vestlige del Den primære kollektive trafikbetjening af Nordhavn vil på sigt ske ved etablering af en kombineret højklasset kollektiv trafikforbindelse og supercykelsti. Allerede ved udbygningen af kommuneplantillæggets område planlægges en højklasset kollektiv trafikbetjening. Enten som en metrolinje forbundet til Cityringen, eller som en anden højfrekvent løsning. Hele planområdet planlægges udbygget med en tæthed, som kan understøtte en metrobetjening. Århusgadekvarteret kollektivbetjenesvia S-tog på Nordhavn station og busser. Busbetjeningen planlægges primært at skulle forløbe via en busgade placeret i ’det grønne loop’. Herudover vil der være busbetjening i enkelte andre gader, som f.eks. Århusgade og Lüdersvej. Det planlægges, at havnebuslinjer på sigt vil kunne få stop ved Sandkaj eller Nordhavnskaj. Starten af ’det grønne loop’ skal fungere som en fælles cykel-, gang- og kollektivforbindelse for hele Nordhavn. Loopet starter i Århusgadekvarteret og vil kunne videreudvikles i de kommende faser. Der etableres en ’supercykelsti’ i ’det grønne loop’, der skal give cyklisterne optimal fremkommelighed, og den vil i de første udviklingsfaser forløbe parallelt med busbanerne.” Eftersom man siger, at man vil lave en god kollektiv transport og gode cykelforhold er det endnu mere meningsløst samtidig at satse på store veje og masser af parkeringspladsen. Man skriver, ”at med 600.000 etagemeter boliger og erhverv, vil det være nødvendigt at videreføre Nordhavnsvejen fra kysten til Ydre Nordhavn, da det eksisterende vejnet ikke har kapacitet til en sådan udbygning”. Altså fuld fart på vejbyggeriet og dermed trafikvæksten. Store brede veje og masser af p-pladser indbærer, at man lokker de ansatte til at benytte bil til pendling, i stedet for at benytte den kollektive trafik og cykler. Parkeringspladser til pendlere, der tilmed normalt er gratis at benytte for de ansatte og hvis store værdi end ikke beskattes, er et effektivt middel til at få folk til at vælge bil frem for mere miljøvenlige transportmidler. At Københavns Kommune fortsætter med at forlange så mange parkeringspladser er med til at undergrave alle de pæne tanker og ord om en mere miljøvenlig by med renere luft og mindre CO2-udslip. Samtidig med denne lokalplan vil Københavns kommune også indgå en aftale med By & Havn: Byudviklingsaftale I en fælles forståelse mellem Københavns Kommune og By & Havn om, at byudviklingen i Nordhavn skal sikre at intentionerne i vinderforslagets i videst muligt omfang indfries, også på de områder, der ligger uden for den kommunale plankompetence, er udarbejdet et udkast til en byudviklingsaftale, hvori parterne over hinanden blandt andet forpligter sig til at sikre: • En udbygning af parkeringsfaciliteter som sikrer et passende udbud i området. • Boliger med blandede ejerformer og en blanding af størrelser i hele området • Energiløsninger der både er CO2-effektive, økonomisk fordelagtige og som kan udvikle Nordhavn som et Grøn Vækst fyrtårnsprojekt og dermed bidrage til vækst i København. • Forkøbsret til placering af kommunale institutioner. Byudviklingsaftalen vil blive forelagt til vedtagelse samtidigt med planforslagenes endelige vedtagelse. Denne aftales indhold stritter i alle retninger. Grønt fyrtårn og udbygning af parkeringsfaciliteter – det harmonerer ikke med hinanden. At fortsætte med at stille voldsomme krav om parkering ved nybyggeri er helt i modstrid med Københavns Kommunes ambition om at blive verdens miljømetropol. Biltrafikken er den absolutte topscorer, når det gælder forringelse af bymiljøet. Eftersom der regnes med en en høj procentdel erhvervsbyggeri vil der komme masser af bilpendlere. At det er bilpendlingen, der giver den helt store trafikbelastning fremgår af grafen nedenfor. Samtidig er netop pendling en trafikform, der er nemmest at håndtere med kollektive transportmidler. Helt grotesk er det, at bilpendlingen - med normalt kun en person i hver bil – i den grad ødelægger fremkommeligheden for bustrafikken. Buspassagererne er de store tabere. De kommer sjældent frem med mere end 6-8 km/timen når man medregner gangtid, ventetid og skiftetid. Kilde: Infrastrukturkommissionen Planerne indeholder mange gode takter på andre områder, men trafikområdet trækker det hele ned: ”Samtidigt åbnes endnu et område af havnen for byens borgere, hvorved flere vil kunne få glæde af byens blå herlighedsværdier. Der vil være offentlig adgang til alle kajarealer og trafikken afvikles på de gående og cyklendes betingelser. I Indre Nordhavn vil en tæt og blandet bebyggelse kunne danne grundlaget for et rigt og varieret byliv. København kan med udviklingen af Nordhavn vise, at grøn vækst og livskvalitet kan realiseres side om side blandt andet ved at kombinere vedvarende energi med et lavt energi- og ressourceforbrug, etablere store grønne områder og forsyne bydelen med et højeffektivt kollektivt transportsystem. Som et markant element i bebyggelsesplanen, opretholdes en række eksisterende bebyggelser og lokalmiljøer, som positivt bidrager til en særegen identitet for Århusgadekvarteret. Bebyggelsesplanen er udformet med et særligt fokus på byrummene. Planen indeholder et netværk af pladser, parker, promenader og gaderum, som hver især tilbyder noget unikt. I en stor del af Århusgadekvarteret foregår biltrafik på de bløde trafikanters præmisser. Nordhavn planlægges som en bydel med en trafikfordeling på minimum 1/3 cyklister, minimum 1/3 kollektivrejser og maksimum 1/3 bilrejser. Nordhavn planlægges desuden udviklet som en ”5-minutters by”. Det betyder, at der ikke skal være mere end 5 minutters gang til kollektivtrafik. Trafikstrukturen planlægges indrettet så fodgængere, cyklister og den kollektive trafik kommer så hurtigt og let frem som muligt, ved at gøre deres veje kortere end bilernes. Nordhavn skal via bæredygtig energiforsyning blive en central bydel i forbindelse med kommunens målsætning om, at København bliver CO2-neutral i 2025. Københavns Kommune har besluttet, at der skal tænkes ”miljørigtigt” i forbindelse med nybyggeri, større renoveringer, byfornyelse og anlægsarbejder. Derfor har Borgerrepræsentationen tiltrådt retningslinjerne ”Miljø i byggeri og anlæg”. Heri berøres emnerne miljørigtig projektering, energiforbrug, materialer, vand og afløb, byrum og natur, affald, støj, indeklima og byggepladsen. Minimumskravene skal følges i forbindelse med nybyggeri, større renoveringer og anlægsarbejder hvor Københavns Kommune er bygherre eller kontraktmæssig bruger, samt ved støttet byggeri og byfornyelse. Private opfordres til at hente ideer fra retningslinjerne. ”Miljø i byggeri og anlæg” kan hentes på www.kk.dk/MBA2010 eller fås ved henvendelse til Center for Miljø eller Center for Bydesign.” En plan med så mange parkeringspladser vil, sammen med andre tilsvarende i andre dele af byen, være undergravende for alle ønsker og beslutninger om at gøre København til en by med mindre trafikbelastning. Med relativ stationsnær beliggenhed og i fremtiden - efter planerne - forbedret kollektiv trafikdækning og bedre tilgængelighed for cykler bør der ikke tillades anlæg af så mange bilparkeringspladser. Med venlig hilsen Kjeld A. Larsen Ivan Lund Pedersen
Læs høringssvar fra Ivan Lund Pedersen og Kjeld A. Larsen
Indsendt af:
Mette Bacher
Dato: 29. september 2011
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Roning, Københavnskredsen
By:
Bagsværd
Postnr.:
2880
Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Bydesign Postbox 447 1505 København V 29. september 2011 Høringssvar til Forslag til Kommuneplantillæg og lokalplan - Århusgadekvarteret i Nordhavn Høringssvar afgivet af: Dansk Forening for Rosport, Københavnskredsen og Dansk Kano og Kajakforbund Ovennævnte Ro- og Kajakforbund afgiver hermed i fællesskab følgende svar til høring. (herefter benævnt Ro-og kajak). Resumé Ro- og kajaksporten hilser forslaget i høring velkomment og vil gerne bidrage til at gøre Københavns Havn, specielt Århusgadekvarteret i Nordhavn til et attraktivt sted for beboere, erhverv og oplevelsesturisme ved at bidrage til at skabe liv i området på vandet og dermed forbinde vand og landrummet. Samtidig vil vi bidrage til idrætslige aktiviteter til beboerne i bydelen ved at tilbyde ro-aktiviteter, der medvirker til at give flere muligheder for at dyrke motion og dermed højne livskvalitet og sundhed for byboere i et ellers tæt bebygget område. Adgang til de planlagte kanaler og vandrum af vandvejen vil dog være vanskelig fra området nord for Nordhavn indtil der er etableret en kanal fra Kalkbrænderihavnsløbet gennem Nordhavn til Københavns havn. Den planlagte etablering af krydstogtskaj og container terminal fra efteråret 2011 vil væsentligt forlænge og farliggøre passage af Nordhavn for robåde og kajakker og vi glæder os til og håber på en snarlig etablering af ”roernes kanal”. På den baggrund har vi følgende bemærkninger til Forslag til høring Ro- og kajaksporten vil øge oplevelses- og herlighedsværdien for Københavns Havn såvel som for de borgere, erhverv og turister, som en positiv del af en levende havn. Ro-og kajak aktiviteter vil kunne bidrage til at skabe liv i området, forbinde vand med land, også på skæve tidspunkter og ved lidt dårligere vejr, specielt når det ikke er muligt at ro på Øresund på grund af høje bølger. Dels ved roning i alle lyse timer og dels ved at tilbyde beboerne og turister i området attraktive sports- og oplevelsesaktiviteter. Fysiske forhold I forslaget er nævnt et” lommevandrum” i bunden af det nuværende Kronløbsbassin samt en kanal, benævnt ”Redmolekanalen”. For at optimere brugen af dette lommevandrum, vil det være nødvendigt at etablere fysiske forhold på land, der muliggør udnyttelsen af rummet. Vi ser her en god overensstemmelse med bemærkningen i forslaget s. 36, spalte 2 om at ”Stueetagerne [i bebyggelsen på Stubkaj] indeholder publikumsorienterede serviceerhverv samt kulturelle og fritidsprægede funktioner.” Vi foreslår at det projekterede byggefelt på Stubkajen klassificeres som udadvendt stueetage ud mod lommevandrummet for at kunne hænge sammen hermed. Ro- og kajakklubber vil kunne anvende arealet til f.eks. klubfaciliteter, hvor robåde og kajakker kan opbevares på betryggende vis, samt omklædningsfaciliteter. Adgangsforhold Det glæder os også at se, at der på side 46, spalte 2 nævnes: k) Langs Stubkaj skal etableres ramper, slæbesteder og trapper der går direkte ned til vandet. Langs Kronløbspladsen skal der etableres en bred trappe, der kan bruges som siddeplads. l) Langs Fortkaj skal anlægges træbrygger til anløb for mindre både. Vi foreslår: Det er af stor betydning for både søsætning og optagning af både såvel kajakker som robåde, at ramperne er beliggende i niveau med vandet. For robådenes vedkommende er det desuden mest fordelagtigt, at et slæbested er vinkelret på vandet, alternativt ramper af en længde der muliggør nedkørsel af bådvogne med både med en længde på 8 til 10 meter. Vi foreslår: Derudover skal der fra oplagringspladsen og omkring slæbestedet være plads til at komme ”hen og rundt” med både / bådvogne og kajakker. Endelig er det nødvendigt med en bro/rampe til ombord- og udstigning for roere i tilknytning til slæbestedet og lav bro til ind-og udstigning af kajakker, hvilket kræver en bro af min. 5 m længde (kajak er 5,20 m) uden stolper imellem. Vi foreslår: Af hensyn til bådenes skrøbelighed, vil det være påkrævet at faciliteterne omkring søsætning og ilandtagning er beklædt med træ. Ligeledes er det vigtigt, at der er en form for ”håndgreb” ved landingspladsen, f.eks. en lægte beklædt med gummi eller plastic, til at holde fast i når båden ikke er fortøjet (ved ombord- og udstigning), samt bøjer eller øjer til fortøjning af bådene. Vi foreslår: Vi vil desuden påpege, at kanalerne bør have en bredde, så 2 både kan passere hinanden. Bådenes bredde med årerne ude er ca. 8 m. Kanal fra Kalkbrænderihavnsløbet Vi ser faciliteterne i Kronløbsbassinet som en ”afværgeforanstaltning” frem til etablering af en kanal fra Kalkbrænderihavnsløbet, idet besejlingsforholdene til Københavns Havn fra klubberne nord for havnen vil blive vanskeliggjort med etableringen af den nye krydstogtskaj og containerterminal fra efteråret 2011. Vi vil blive presset ud i meget udsat og farligt farvand på Øresund mellem internationale sejlrender. Vi har derfor med glæde set bemærkningen s. 2 øverst i bilag 7 til borgerrepræsentationen materiale til behandling af forslaget. I bilaget med ”Betinget udbygningsaftale” mellem By & Havn og Københavns Kommune fra 3.5.2011 står, at der påtænkes en ”roernes kanal”. Derfor ser vi også frem til en præcisering af tidsperspektivet for denne kanal. Vi foreslår: En fremskynding af etableringen af kanalen så robåde og kajakker kan passere indenom om anlægget af krydstogtkaj og containerterminal. Vi ser helst, at kanalen etableres før arbejdet med udvidelsen af Nordhavn påbegyndes. Alternativt, at der etableres en midlertidig kanal med en anden linjeføring, idet den meget lange anlægsfase vil betyde, at kulturen omkring ture til og fra Københavns Havn vil gå tabt, hvis roningen må indstilles. Hermed vil havnens rolle som samlende kraft for ro- og kajaksporten i København vil lide unødvendig skade. Københavnskredsen i DFfR og DKF stiller os gerne til rådighed i forbindelse med detailplanlægning. Med venlig hilsen Mette Bacher Dansk Forening for Rosport, Københavnskredsen, formand E-mail: info@bachers.dk Tayo Lill Andreasen Dansk Kano og Kajakforbund, bestyrelsesmedlem E-mail: tayo.lill-andresen@kano-kajak.dk
Læs høringssvar fra Mette Bacher
Indsendt af:
Bjørn Borgen Hasløv, medlem af Roforeningen Kvik
Dato: 29. september 2011
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Roforeningen Kvik, Københavns Roklub og Danske Studenters Roklub
By:
Københavns Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Bjørn Borgen Hasløv, medlem af Roforeningen Kvik
Indsendt af:
Rasmus Christiansen
Dato: 29. september 2011
Svarnummer:
8
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Det er et spændende lokalplanforslag med mange gode tanker og idéer. For Sandkaj og de større stræk, der ligger ud til vandet, burde der være mulighed for en større skala, som bedre forholder sig til havnens store flader og overgangen fra vand til by. Her tænker jeg bl.a. på Sluseholmens og Havneholmens vellykkede bygninger i 7-8 etager ud mod vandet, som fungerer rigtig godt skalamæssigt. Pudsigt nok er det i øvrigt denne skala, der er vist på forsiden af lokalplanforslaget (perspektiv langs Sandkaj). For de indre dele bør højdebegrænsningen på 20 meter blive lempet lidt, så der er mulighed for at variere loftshøjderne i lejlighederne. På Sluseholmen er nogle af lejlighederne højere ligesom det er tilfældet i mange af lejlighederne i 8-tallet i Ørestad og det giver noget helt særligt og fantastisk lys og luft i lejlighederne. Mere af det, tak. Til sidst vil jeg opfordre til, at der indimellem de overvejende røde og mørke facader kommer nogle andre farver, der kan give nogle kontraster ud over de forskellige bygningshøjder. Det kan også være nogle bygningsdele som fx. altaner, der skiller sig ud. Og så håber jeg, at der indimellem vil være skrå tage, så det hele ikke bliver så kasseformet.
Læs høringssvar fra Rasmus Christiansen
Indsendt af:
Marie Steensgaard
Dato: 28. september 2011
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Roklubben Gefion
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Roklubben Gefion har følgende bemærkninger til forslaget til kommuneplantillæg og lokalplan – Århusgadekvarteret i Nordhavn Lommevandrummet I forslaget er nævnt et” lommevandrum” i bunden af det nuværende Kronløbsbassin samt en kanal, benævnt ”Redmolekanalen”. Roerne vil kunne bidrage til at skabe liv i dette vandrum, også på skæve tidspunkter. Dels ved roning i alle lyse timer og dels ved specielt at kunne bruge rummet, når det ikke er muligt at ro på Øresund f.eks. ved vind fra østlige retninger og / eller høje bølger, der også kan opstå ved andre vindretninger. Roerne vil også kunne tilbyde idrætsaktiviteter til beboerne i bydelen. Dette vil øge herligheds­værdien, både for havneområdet såvel som for de borgere og turister, der opfatter rosporten som en positiv del af en levende havn. Faciliteter på land For at optimere brugen af lommevandrummet, vil det være nødvendigt at etablere fysiske forhold på land, der muliggør udnyttelsen af rummet. Vi ser her en god overensstemmelse med bemærkningen i forslaget s. 36, spalte 2 om at ”Stueetagerne [i bebyggelsen på Stubkaj] indeholder publikumsorienterede serviceerhverv samt kulturelle og fritidsprægede funktioner.” Vi foreslår at det projekterede byggefelt på Stubkajen klassificeres som udadvendt stueetage ud mod lommevandrummet for at kunne hænge sammen hermed. Her tænker vi på aflåste klubfaciliteter, hvor såvel robåde som kajakker kan opbevares, samt omklædningsfaciliteter. Ramper og slæbesteder Det glæder os også at se, at der på side 46, spalte 2 nævnes: k) Langs Stubkaj skal etableres ramper, slæbesteder og trapper der går direkte ned til vandet. Langs Kronløbspladsen skal der etableres en bred trappe, der kan bruges som siddeplads. l) Langs Fortkaj skal anlægges træbrygger til anløb for mindre både. Det er af stor betydning for både søsætning og optagning af både såvel kajakker som robåde, at ramperne er beliggende i niveau med vandet. For robådenes vedkommende er det desuden mest fordelagtigt, at et slæbested er vinkelret på vandet, alternativt ramper af en længde der muliggør nedkørsel af bådvogne med både med en længde på 8 til 10 meter men også gerne vores længste både, der er op til 15 m. Derudover skal der fra oplagringspladsen og omkring slæbestedet være plads til at komme ”hen og rundt” med både / bådvogne. Endelig er det nødvendigt med en bro/rampe til ombord- og udstigning for roere i tilknytning til slæbestedet. Af hensyn til bådenes skrøbelighed, vil det være påkrævet at faciliteterne omkring søsætning og ilandtagning er beklædt med træ. Ligeledes er det vigtigt, at der er en form for ”håndgreb” ved landingspladsen, f.eks. en lægte beklædt med gummi eller plastic, til at holde fast i når båden ikke er fortøjet (ved ombord- og udstigning), samt bøjer til fortøjning af bådene. Vi vil desuden påpege, at kanalerne bør have en bredde, så 2 både kan passere hinanden. Bådenes bredde med årerne ude er ca. 8 m. Afværgeforanstaltning Vi ser faciliteterne omkring lommevandrummet i Kronløbsbassinet som en ”afværgeforanstaltning” frem til etablering af kanal fra Kalkbrænderihavnsløbet, idet besejlingsforholdene til Købehavns Havn fra klubberne nord for havnen vil blive vanskeliggjort med etableringen af den nye krydstogtskaj fra efteråret 2011. Kanal fra Svanemøllehavnen Vi har med glæde set bemærkningen s. 2 øverst i bilag 7 til borgerrepræsentationen materiale til behandling af forslaget om ”Betinget udbygningsaftale” mellem By & Havn og Københavns Kommune fra 3.5.2011 om at der påtænkes en ”roernes kanal”. Derfor ser vi også frem til en præcisering af tidsperspektivet for denne kanal. I den forbindelse vil vi opfordre til fremskynding af etableringen af kanalen så robåde og kajakker kan passere syd om anlægget af krydstogtskaj og containerterminal. Vi ser helst, at kanalen etableres før arbejdet med udvidelsen af Nordhavn påbegyndes, alternativt, at der etableres en midlertidig kanal med en anden linjeføring, idet den meget lange anlægsfase vil betyde, at kulturen omkring ture til og fra Københavns Havn vil gå tabt, hvis roningen må indstilles. Hermed vil havnens rolle som samlende kraft for rosporten i København vil lide unødvendig skade. Vi stiller os gerne til rådighed i forbindelse med detailplanlægning. Med venlig hilsen Marie Steensgaard, på vegne af Roklubben Gefion Strandvænget 47 2100 København Ø
Læs høringssvar fra Marie Steensgaard
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 26. september 2011
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Laurits Rauer Nielsen
Dato: 13. september 2011
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danske Studenters Roklub (DSR)
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Århusgadekvarteret i Nordhavn Danske Studenters Roklub (DSR) ser frem til etableringen af den nye bydel i Nordhavn, og vil gerne melde sig på banen som samarbejdspartner i den proces, der skal gøre Århusgadekvarteret til en levende bydel med gode kultur- og idrætstilbud til beboerne. Cykelsti til Svanemøllehavnen Beboerne i den nye bydel skal naturligvis kunne dyrke idræt, og indtil der oprettes idrætsforeninger i bydelen må beboerne i sagens natur søge til de eksisterende idrætsklubber på Østerbro. I Svanemøllehavnen ligger der adskillige ro- og sejlklubber, og også en søspejdertrup. Hvis der etableres en cykelrute fra Århusgadekvarteret til Svanemøllehavnen vil beboerne have nem og sikker adgang til disse klubber, allerede når de første beboere flytter ind. Denne cykelrute vil kunne forbindes med de cykelstier, der etableres ifm. Nordhavnsvejen, og dermed skabe en sikker cykelrute fra Århusgadekvarteret forbi Svanemøllehavnen til Svanemøllen station. Herlighedsværdi Vandet vil udgøre en stor del af det åbne rum i den nye bydel. Hvis kanalerne laves brede nok, og broerne høje nok vil roerne kunne færdes i bydelen, og dermed bidrage til områdets liv og herlighedsværdi. Hvis der endvidere etableres egnede landgangssteder vil området kunne udvikle sig til et dejligt pausested på turen til Københavns Havn. Bådhuse Hvis der etableres bådhuse til robåde og kajakker i den nye bydel vil DSR gerne bidrage i forbindelse med deres etablering (indretning) og vi vil også gerne indgå i et samarbejde, hvor vi udstationerer både i bådhusene, for at have aktiviteter herfra, indtil bydelen evt. får sin egen ro- og kajakklub. Kanal for robåde fra Kalkbrænderihavnen/Svanemøllehavnen til Orientbassinet eller Skudeløbet Som en afsluttende bemærkning vil vi gøre opmærksom på, at hvis der etableres en kanal fra Kalkbrænderihavnen/Svanemøllehavnen til Orientbassinet eller Skudeløbet vil det forbedre vilkårene for rosporten i København væsentligt. Sådan en kanal vil forkorte roturen til Københavns Havn for Svanemøllehavnen og klubberne på kysten nord for København. Desuden vil det forbedre sikkerheden for roerne væsentligt, i sammenligning med den nuværende rute nord om ”Stubben”, og især i sammenligning med den rute, som skal følges når opfyldningsarbejdet nord for ”Stubben” påbegyndes i efteråret 2011. Vi er opmærksomme på, at en sådan kanal er planlagt senere i Nordhavnsprojektet, men vi ønsker at den bliver etableret så tidligt som muligt, idet den vil betyde store forbedringer for vores aktiviteter, også i forhold til vores vilkår i dag. Danske Studenters Roklub DSR er Danmarks største roklub med omkring 1.000 medlemmer. DSR’s klubhus ligger i Svanemøllehavnen. Københavns Havn er rammen om mange af DSR’s sociale arrangementer, idet roning i havnen om aftenen eller i weekenden er et fast element i flere arrangementer. DSR's idrætsaktiviteter strækker sig fra motions- til landsholdsroning og omfatter derudover kajakroning, kajakpolo, gymnastik og orienteringsløb. Ud over DSR er der yderligere tre roklubber i Svanemøllehavnen, og yderligere 7 ro- og kajakklubber har klubhus eller bådhuse syd for Tårbæk. Disse har alle Københavns Havn, og dermed Århusgade kvarteret indenfor rækkevidde på almindelige motionsture – særligt hvis der etableres en kanal fra Kalkbrænderihavnen/Svanemøllehavnen til Københavns Havn. På vegne af Danske Studenters Roklub Laurits Rauer Nielsen
Læs høringssvar fra Laurits Rauer Nielsen
Indsendt af:
Erik Hermansen
Dato: 10. september 2011
Svarnummer:
4
By:
Valby
Postnr.:
2500
Jeg synes at lokalplanen bør tilgodese mulighederne for at skabe et trafikknudepunkt mellem forskellige trafikformer. Nordhavns station bliver flyttet, dog kun S-tog; Der bliver etableret metro, som antagelig får station tæt på den nye Nordhavnsstation. Nordhavnsvejen slutter omkring den nye Nordhavnsstation.. Der bliver forskellige cykelstier, også omkring Nordhavnsstation. Dette skulle kunne give basis for at f.eks. biler kan parkere på dette sted og bilisterne fortsætte til andre steder i byen eller måske helt til Kastrup Lufthavn, så vi på denne måde kunne få mindre bilkørsel i København. Der bør etableres mulighed for nemme adgangsveje mellem de forskellige trafikforhold og mulighed for at bygge større parkeringsanlæg tæt på den nye Nordhavnsstation. Der bør sættes areal af til at der ved den nye Nordhavns station kan etableres peroner til kystbanen og arbejdes på at få DSB til at få kystbanen til at stoppe her.Jeg vil tro at der vil være større behov for at kystbanen stopper her end der i dag er ved Hellerup station. ----------- Kan det være en god ide for vandkvaliteten at der bliver etableret en kanal eller rørforbindelse mod nord til bassinerne ved Svanemølleværket.? --------- Det var et godt møde i Docken mvh Erik Hermansen
Læs høringssvar fra Erik Hermansen
Indsendt af:
Fridrik Weisshappel
Dato: 6. september 2011
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
The Laundromat Cafe
By:
Cph
Postnr.:
2200 Ø
Kære alle Til lykke med det nye plan, det ser kanon godt ud :) Jeg ville bare lægge vægt på at den "gamle" del af Århusgade fra Østerbrogade ned ad bliver renoveret så der ikke kommer et superskarp linje mellem den nye bydel og den existerende Århusgade som allerede har mange butiker, cafeer og så videre. Mvh Fridrik Weisshappel
Læs høringssvar fra Fridrik Weisshappel
Indsendt af:
Jens Peter Mortensen
Dato: 6. september 2011
Svarnummer:
2
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Uambitiøst projekt Onsdag den 31. september 2011 var der borgermøde om udvikling af Nordhavn. Overborgmester Franck Jensen indledte med, at Nordhavn skal være CO2 neutral. Når nu resten af byen ikke kan være CO2 neutral synes det at være en meget lidt ambitiøs plan. Hvis den nye bydel skal kunne trække gamle bydele med i klimakampen samt være ideal for andre nye bebyggelser, så må kravet til den nye Nordhavn være CO2 fri. Tilknytning til fjernvarmesystem og affaldsforbrænding synes helt at overskygge behovet for nytænkning. Nordhavn skal således ikke være selvforsynende med energi, og skal heller ikke kunne håndtere affaldet på anden måde end at etablere et stort eller måske to sug direkte til Amagerforbrændingen. Bruger ikke det lokale erhvervsliv Der blev rettet en forståelig og stor kritik mod, at Gentofte Kommune har fået staten til at forbyde opstilling af vindmøller i Svanemøllebugten. På Dampfærgevej på Østerbro – næsten Nordhavn - er der en virksomhed Edgeflow, www.edgeflow.dk, der sælger liggende vindmøller. Liggende vindmøller kan ikke ses fra Gentofte. De liggende vindmøller er særligt velegnet til havneområder og industribygninger. Det fremgår også af hjemmesiden, at deres test og demonstrations vindmølle er lagt i Kalundborg Havn. Hvorfor er der ikke en i Nordhavn? Et andet firma – ikke helt så lokalt – fra Frederiksberg har også arbejdet med alternative løsninger for Nordhavn, se www.greenpowerisland.dk. Produktion af el på vindmøller er ikke kontrollabelt i forhold til forbruget. Der kan ikke skrues op og ned for vinden, når forbruget varierer. Hidtil har kulkraftværkerne haft denne rolle og affaldsforbrændingerne øver sig på at overtage, men der er også en bæredygtig vej: Lagring af energi i store vandreservoirs. Energilagring i vandreservoirs er kendt fra bjergrige lande som Norge og Østrig, hvor der bl.a. bruges solcelleproduceret el om dagen til at pumpe vand op, der om natten genvindes gennem en turbine. I lavlandsområder nær havet kan den samme effekt opnås ved at pumpe vand ud fra et vandreservoir til havet. Energien kan så genvindes ved at lade vandet ind igen gennem en turbine. Hidtil har ideen energilagring i store vandreservoirs mest været udfoldet omkring etablering af større infrastrukturprojekter på havet som etablering af broer og el net sammenkoblinger. Der eksisterer dog i Danmark temmelig mange havnearealer og bassiner, der i dag ligger øde hen, og som kunne bruges til energilagring. Det gør der også på Nordhavn. Lytter ikke til lokale initiativer Østerbro har i det sidste år kørt et rigtigt godt klimaprojekt; 2100.nu, se hjemmesiden; http://www.2100.nu/. I dette projekt kom der en masse gode forslag frem fra forskellige borgere samt samlet en masse gode erfaringer ind fra nær og fjern. Der kan nævnes mange, så det følgende er kun et udpluk: • Genanvendelse af plastfolier. På Frederiksberg sorterer borgere plastfolier til genanvendelse fra husholdningsaffaldet. • Genanvendelse af malingsrester. Malingsrester afleverer borgere på genbrugsstationerne. Herefter sorterer personalet de giftigste malinger i forhold til arbejdsmiljøet fra. Resten køres til Amagerforbrændingen og smides ind i ovnene til husholdningsaffaldet. Det sker uden garanti for indhold af tungmetaller og selvom halvdelen af malingsresterne kan genanvendes. • Sydvendte vægge og flader uden skygger skal reserveres til fælles solcelleanlæg. • Kabinecykler, og kombinationen mellem pedalkraft og el skal fremmes i transportsektoren. Det er umuligt at få øje nogen som helst af disse idéer fra 2100.nu i planerne for Nordhavn. Er Nordhavn og Østerbro blevet udkantsområde?
Læs høringssvar fra Jens Peter Mortensen
Indsendt af:
Martin Nielsen
Dato: 17. august 2011
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 2
By:
Valbt
Postnr.:
2500
Jeg vil gerne komme med et par bemærkninger vedr. tilgængelighed specielt i relation til beplantning og lokal afledning af regnvand (LAR). I Københavns handicappolitiske strategi står der blandt målsætningerne på side 2, at København skal være en tilgængelig by for alle. Det er derfor vigtigt, at der også tages hensyn til pollenallergikere i den videre planlægning for området. Det gør sig ikke mindst gældende ved artsvalg til beplantninger, hvor allergifremkaldende vækster så vidt muligt bør undgås. (Se vedhæftede PDF-filer: Statens Byggeforskningsintituts tjekliste for tilgængelighed ”Bygningsnære Udearealer”, version 2, side 17 og Astma-Allergi Danmarks forslag til plantevalg og fravalg) Dette bør også gælde i forbindelse med etablering af anlæg til lokal afledning af regnvand (LAR). I metodekataloget for LAR på Københavns kommunes hjemmeside er nævnt flere løsninger, hvori der indgår græs. Det drejer sig om grønne tage, nedsivning på græsarealer, regnbede, render og grøfter og tørre bassiner. Græsbevoksninger vil afgive store mængder allergifremkaldende pollen, hvis ikke de slås jævnligt i vækstsæsonen. Er det ikke hensigten at iværksætte en sådan pleje, bør der istedet vælges alternative metoder eller plantes andre urter, hvor det er muligt. Når det gælder grønne tage, er stenurter at foretrække fremfor græs.
Læs høringssvar fra Martin Nielsen