Valbygårdsvej - lokalplan 450

Sikring af område med blandet villa- og etagebebyggelse langs Valbygårdsvej

Høringsfrist:

26. april 2010
Indsendt af:
Klaus Guldmann
Dato: 26. april 2010
Svarnummer:
15
By:
Valby
Postnr.:
2500
HØRINGSSVAR VEDR. LOKALPLANFORSLAG VALBYGÅRDSVEJ. Først vil jeg rose forvaltningen for at ville bevare det grønne præg på Valbygårdsvej. Jeg har boet på vejen hele mit liv og har altid været yderst tilfreds med vejens nuværende udformning. Jeg anerkender at der er behov for bedre parkeringsforhold for vejens beboere, men at tro at man kan løse dem blot ved at udvide vejen med et par meter er i mine øjne ikke realistisk. Da man ydermere for at kunne udvide vejen vil fjerne den overvejende del af den vestlige beplantning der netop er et særkende for en villavej og vil erstatte det med fliser og asfalt har jeg ærligt talt svært ved at se hvordan man kan opretholde vejens grønne profil.Vi taler om beplantning der for en meget stor dels vedkommende er mere end 50 år gammel. Det ved jeg da jeg netop er 50 år og har levet op og ned af disse hække,træer og bede hele mit liv. For mig at se kan man kun løse parkeringsforholdene ved at insistere på at Vibo(nr. 1-35) igen gør parkering på deres parkeringspladser gratis samt indfører 2 timers parkering på resten af vejen dog med særlig tilladelse til vejens beboere.Det vil også få mange af de besøgende på Valbygårdsvej til at vælge det udmærkede offentlige transportsystem hvor både busser og tog er indenfor gåafstand af Valbygårdsvej. Det løser selvfølgelig ikke problemet med bussen fra udflytterbørnehaven. Kunne man ikke have opsamler i institutionen på Sjælør Blvd. Det er rent faktisk kun i tidsrummene fra kl. 7-8 og 16-17 at man benytter lokalerne på Valbygårdsvej og Sjælør Blvd. er noget bedre egnet til buskørsel end Valbygårdsvej er. Skal man absolut gøre Valbygårdsvej bredere vil jeg tilslutte mig den store del af beboere der mener at man bør udvide ved at inddrage det østlige fortov der på det nærmeste ikke bliver brugt og gør parkering lovlig i begge sider. Man kan sagtens bevare de seks store træer der står på østsiden alligevel. Med venlig hilsen Klaus Guldmann Valbygårdsvej 12A
Læs høringssvar fra Klaus Guldmann
Indsendt af:
Mads Elleberg & Charlotte Vrist Peterseb
Dato: 25. april 2010
Svarnummer:
14
By:
Valby
Postnr.:
2500
Høringssvar: lokalplan for Valbygårdsvej, 2500 Valby Vedr. den forslåede vejudvidelseslinje synes den er stride i mod selve formålet med lokalplanen for området: den skal "...at fastholde området på vestsiden af Valbygårdsvej som et boligområde med blandet villa- og etagebebyggelse med et grønt præg." Det er vestsiden allerede. Så hvis det er det egentlige formål, er der ingen grund til, at en i forvejen økonomisk presset kommune, skal bruge penge til at forringe vilkårene for beboerne på vejen. Der kan nemlig ikke være tvivl om, at vejudvidelsen primært vil tilgodese erhverv og kunder og ikke Valbygårdsvejsbeboer. Generne for vejens beboer ved en vejudvidelse er både generelle og gældende for og rammer specifikt enkelte hårdt. Arkitektur/æstetik Generelt vil en vejudvidelse, som det er nævnt i andre høringssvar, betyde en ensretning af vestsiden, hvilket strider imod lokalplanens intentioner om at bevare særpræget. Ved at inddrage forhaver på vestsiden og anlægge parkering og fortorv vil vestsiden miste sit særpræg, det grønne præg og variation og fremstå monoton. Trafik og parkering En vejudvidelse giver naturligvis bedre forhold til bilisterne. Der vil blive kørt hurtigere (i forvejen bliver der kørt for hurtigt i forhold til de mange gående og cyklister (mange børn og unge mennesker bor og har deres daglige gang på vejen) og der vil sandsynligvis komme mere trafik, fordi man gør det mere attraktivt at køre og parkere på Valbygårdsvej. Disse forhold øge selvsagt risikoen for trafikuheld. I dag er det netop det forhold at vejen (pga. parkede biler) er smal, der dels sænker hastigheden, dels betyder at det IKKE er attrativt at bruge Valbygårdsvej som gennemfartsvej. Der er ikke noget behov for at bilister får mulighed for at køre hurtigere, så det giver ingen mening at udvide vejen for bilisternes skyld. I stedet bør man gøre det mindre attraktivt at køre og parkere på vejen til fordel for de mennesker, der bor på Valbygårdsvej og for borgernes sikkerhed og sundhed (miljøhensyn nævnes i lokalplanen - der er ikke meget miljøhensyn i en vejudvidelse). I det hele taget virker det gammeldags og provisionelt at tænke i vejudvidelse i et bynært område! Beboerne For alle de beboer der (stort set) mister deres forhave ved vejudvidelsen, er der tale om et stort tab og daglige gener. Det både i forhold til, at der vil være et fortorv med forholdvis mange gående lige udenfor ofte større vinduespartier, så privatlivet bliver genstand for offentligt skue. Det vil betyde et liv for nedrullede gardiner og dermed mindre lys (det forhold strider mod et af målene med lokalplanen). Og I forhold til at boligen vil miste værdi. Som er nævnt af, vil/kan det have katastrofale konsekvenser for beboere, som kan blive stavnsbundet/økonomisk insolvente - fordi boligens værdi forringes markant (bare fordi, der skal være bedre parkeringsforhold!). Søndagaften den 24. april kl. 20 var der rigeligt med parkingspladser på Valbygårdsvej. På de parkeringsområder, hvor der skal særlig licens til (overvåget af Cityparkering var der mange ledige pladser). På Frederikberg hvor vi har boet gennem 5 år er netop søndag kl. 20 det sværest tidspunkt at finde en parkeringsplads, fordi alle beboerne i området er hjemme. Dette underbygger, at forslået om vejudvidelsen IKKE tilgodeser beboerne, fordi der IKKE er et trafikalt problem for beboerne, men tilgodeser, vejens 'gæster'. Når vejudvidelsen så i den grad forringe forholdene for vejen og dens beboer, synes forslaget grotesk. Der vil i fald vejudvidelsen gennemføres ikke være tale om et løft vor kvarteret, men en forringelse for kvarterets borger. Vi håber Endelige stiller vi os ligesom andre beboere uforstående overfor forslaget om vejudvidelse rent juridisk "Set i sammenhæng med at Valbygårdsvej er privat fællesvej, forstår vi umiddelbart dette således, at kun grundejerne i enighed kan træffe beslutning om at gennemføre en faktisk udvidelse af vejen. Andetsteds har vi imidlertid fået oplyst, at en evt. godkendelse af lokalplanen vil medfører, at kommunen vederlagsfrit og uagtet grundejernes ønsker kan kræve vejen udvidet." Kan dette være korrekt? Gælder det for alle for beboerne? Vi har i vores papirer ikke set omtale af forhold, der giver kommunen ret til at inddrage vores jord? Vi appellerer til at forslaget om vejudvidelsen gentænkes således at det ikke forringer forholdene for vejens beboer eller tages ud af lokalplanerne for Valbygårdsvej. Med venlig hilsen Mads Elleberg og Charlotte Vrist Petersen, Valbygårds 22, matrikel 16Y.
Læs høringssvar fra Mads Elleberg & Charlotte Vrist Peterseb
Indsendt af:
Judith Ibsen /Jørgen Fischer
Dato: 23. april 2010
Svarnummer:
13
By:
Valby
Postnr.:
2500
HØRINGSSVAR VEDRØRENDE LOKALPLANFORSLAG ”VALBYGÅRDSVEJ” Som beboere af en lille villagrund på Valbygårdsvej 68 ( matr. Nr. 16ao) ønsker vi hermed at give vores besyv til, at en fornuftig, visionær lokalplan kan vedtages. Vi vil derfor forsøge at give: 1) En uddybende beskrivelse af forholdene, 2) en problematisering af dele af forslaget samt 3) forslag til ændringer til det foreliggende forslag. UDDYBENDE BESKRIVELSE. Som forslaget selv betoner, har vestsiden af vejen et grønt, varieret præg i dag. På østsiden, som ikke er omfattet af forslaget, er præget langt mere monotont, især efter fældning af nogle markante, bevaringsværdige træer, herunder et oprindeligt, meget stort lindetræ, som var med til at understøtte vestsidens grønne karakter. Trafikalt er der meget få fodgængere i forhold til de mange beboere: Østsidens lange beboelsesbånd op til 5 etager har adgang mod nord og syd via passager, såvel direkte på grunden mod vejen som bag om husene, med Side 2 tværgående adgang til Valbygårdsvej gennem 3 udkørsler og 2 fodgængerpassager. Der er en del cykeltrafik, både af beboere, forældre til udflytterbørnehave og af elever på Skt. Annæ Gymnasium. Mest er vejen dog præget af meget biltrafik, både personbiler og arbejdsbiler, og alt for mange parkerede biler. Især området omkring nr. 62-64 er hårdt belastet af parkering. Fra forhuset to gange dagligt, når forældre henter og bringer børn til udflytterbørnehaven Ryvang 2. Baghuset på 4 etager rummer et konsulentfirma, et kollegium samt et NLP-kursussted. Der er få parkeringspladser på grunden, men der holdes kurser alle ugens dage, fra morgen til aften, og det betyder en voldsom koncentration af parkeringer så tæt på matriklen som muligt, mens de etablerede parkeringspladser ved gymnasiet står ubenyttede eller halvtomme hen. Lastbiler, udflytterbus og skraldebiler har svært ved at passere, når biler er parkeret i begge sider ved kantstenen i dagtimerne, så der parkeres med hjulsæt oppe på fortovet og der parkeres for tæt på udkørsler fra ejendommene. Ud over den lette adgang til tog, fra Valby, Sjælør og Ny Ellebjerg stationer, kører fra Vigerslev Allé busser, såvel 4A som 1A, med god adgang til og fra den øvrige by. Der er store forskelle i boligmassen og stor forskel i vejareal for de forskellige matrikler, og det har betydet, at et forsøg for år tilbage på at etablere et vejlaug, strandede på de forskellige interesser. Virksomhederne på vejen er af ”ikke-støjende” art, men vi har betydelige støjgener fra larmende kursister i nr. 62-64 på 4.sal og festende, natlige Side 3 kollegianere i udendørs-sæsonen, lige som der er frit nedkik til haven i nr. 66, delvist også til nr. 68, fra svalegang på 3. og 4.sal. PROBLEMSTILLINGER. Om det grønne præg: Hvis det vedtages at udvide vejen i begge sider, kan ”det grønne look” ikke bevares! En indskrænkning af forhaverne på et par meter vil betyde, at træer, buske og hegn må lade livet, uden at det levnes plads til etablering af nyt. For vores vedkommende 2 rønnebærtræer, et duetræ, en tjørnehæk, en sommerfuglebusk samt et rosenhegn – alt plantet med henblik på at glæde og fremme frodighed ( se evt. Google-hjemmesiden ”Vis mig dit Hus”) De villaer, der ligger mod vejen fra nr. 20 -30, tillige med stuelejlighederne i nr. 44, har ingen kælder og derfor vinduer direkte i højde med forbipasserende. En amputation af deres forhaver vil give dem betydelige indbliksgener i deres hjem. På østsiden af vejen vil ny-anlagte altaner i de fremskudte dele af byggeriet blive et stort problem at benytte for beboerne i stueplan, såfremt vejen udvides til den side. Om trafikken: Det er ikke visionært at ødelægge det grønne præg for at skaffe plads til endnu flere biler! Tankevækkende har vinterens store snemængder været – i løbet af en uges tid aftog presset for parkeringspladser – det vil sige, at kursister og andre gæster på vejen godt kunne benytte de offentlige transportmidler, og der blev parkeringspladser nok til vejens egne beboere. Side 4 Gad vidst, om en reduktion af antallet af parkeringspladser kunne betyde en adfærdsændring, som bedre matcher kommunens ønsker om at begrænse byens biltrafik? Vi kan ikke se behovet for 2 brede fortove i vejens længde, da den gående trafik er så begrænset. Det er dog logisk, at der en behov for bedre passage for den nødvendige cykel-og biltrafik . Men man bør ikke løse trafikpolitiske problemer ved at forringe de æstetiske gode hensigter. Om etagebyggeri: Det ser ud til, at forslagets principielle bebyggelsesplan kun tager hensyn til evt. kommende beboeres behov for vestvendte rekreative arealer – et byggeri, som skitseret mulighed i nr. 64 (tegning 3), vil forstærke de eksisterende problemer med støj og nedkik for villaerne mod syd, nu i hele grundens længde, mens det muligvis vil være en forbedring for villaerne på Bjørnsonsvej mod vest. Vi mangler meget en vision for, hvordan man kan tilgodese og værne om de nuværende beboeres interesser, også mod nord og syd! Side 5 FORSLAG TIL ÆNDRINGER AF LOKALPLANFORSLAGET. Bevar forhaverne på vejens vestside. Nedlæg fortovet på østsiden. Etablér fodgænger-passage fra østsiden til vestsidens fortov, i forbindelse med eksisterende udkørsler ( 4-5 afmærkede bump på strækningen), så fodgængere kan komme sikkert over – og bilers fart begrænses. Lav parkeringspladser på østsiden. Udvid fortovet på vestsiden. Lav parkeringszone på 2 timer, med dispensation for beboernes egne biler. Plant meget gerne vejtræer, helst på østsiden, som trænger mest. Kommunalisér vejen, da det er en illusion at tro på enighed om en plan. Medregn hensyn til eksisterende beboere ved nye byggerier. Kort sagt: Vi ser med glæde, at forslaget overordnet forsøger at bevare Valbygårdsvejs grønne kvaliteter og mangfoldighed – men i praksis nedbryder disse af hensyn til bilisme! Med venlig hilsen: Judith Ibsen/ Jørgen Fischer, Valbygårdsvej 68, 2500 Valby Matr. 16ao
Læs høringssvar fra Judith Ibsen /Jørgen Fischer
Indsendt af:
Erik Guldmann
Dato: 20. april 2010
Svarnummer:
12
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vor husstand er ligesom de øvrige beboere på Valbygårdsvejs vestside bekymrede og stiller os stærkt undrende over det fremsatte lokalplansforslag. Det giver ingen mening at inddrage 2-3 meter af de vestlige forhaver. Derved mistes alle de p-pladser som villa-beboerne råder over i egne indkørsler og skaber derved blot et større problem i parkeringsmæssig henseende. 1: Vi må også tilslutte os kritikken over den manglende consensus i forslaget: Man ønsker at bevare villavejens særpræg med grønne haver, men det til trods foreslår man at fjerne en række af de grønne forhaver delvist og andre igen fuldstændig. Hvor er sammenhængen og logikken? 2: Fortovet på østsiden er endog meget svært fremkommeligt. De parkerede biler, som står med dækkene helt op på fortovsfliserne spærrer for passage og fortovet benyttes i princippet ikke af fodgængerne. Nedlæg fortovet og fjern de sidste træer i vejkanten på østsiden (der er kun få tilbage) - de er alligevel bark-skadede fra påkørsel af biler.... Herved bliver vejen 1,5 - 2 meter bredere og problemet er løst ift. vejudvidelsen, som vi ser det. Og de grønne forhaver på vestsiden bevares, som de er. 3: Kunne man ikke etablere en bus-holdeplads i gården ved Opsamler-børnehaven, således at Udflytterbørnehavens bus ikke nødvendigvis behøver at parkere på vejen? Eller etablere en busholdeplads på p-pladserne ved Sct. Annæ Gymnasium overfor boldbanen. Der er ikke mere end 100 meter at gå for de raske børn og pædagoger og P-pladserne ved Sct. Annæ Gymnasium bruges i princippet ikke. Alternativt kunne Udflytterbørnehavne flyttes retur til Sjælør Blvd., hvor den tidligere havde opsamling. 4: Forlang de store bebyggelsers (på østsiden) betalingsp-pladser frigivet, således at alle har ret til at benytte disse. Efter indførelsen af gebyr for p-licens på boligkompleksernes p-pladser er p-situationen på vejen blevet forværret. Logisk nok vælger beboerne den gratis parkering på Valbygårdsvej og sparer p-licensen på sine "egne" p-pladser. 5: Reguler ved at indføre tidsbegrænset parkering for besøgende og ikke-beboere. De som arbejder eller deltager i kursusvirksomhed vil i så fald søge alternative p-muligheder eller transportere sig med bus eller tog. Beboere kan søge og få et antal p-licenser. 6: Luk Valbygårdsvej ved Bjørnssonsvej - på den vis undgår vi den megen gennemkørsel i myldretiden, som sker fordi Valbygårdsvej ikke er reguleret med bump og chikaner, som nabo-vejene er. 7: Pålæg boligforeningen i komplekserne nr. 35 - 97 på østsiden at undersøge muligheden for at etablere flere parkeringspladser i deres 3 store "gårde". Hér er der rigtig megen plads, som ikke udnyttes, mens beboerne igen vælger de gratis pladser på selve Valbygårdsvej. Som det ses kan der gøres rigtigt meget for at lempe de trafikale og parkeringsmæssige gener på Valbygårdsvej uden at gå på kompromis med ønsket om at bevare de grønne forhaver. Så hvorfor ikke undersøge disse alternativer inden man fremturer med en så drastisk lokalplan som desuden pålægger villa-ejerne at afgive et større antal kvadratmeter af deres grønne haver og indkørsler - og måske endda for egen regning? Det vil være alt andet end rimeligt og direkte usolidarisk med beboerne.
Læs høringssvar fra Erik Guldmann
Indsendt af:
Karen Astvad og Martin M. Nielsem
Dato: 19. april 2010
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Høringssvar vedr. forslag til lokalplan ”Valbygårdsvej” Lokalplanen giver gode muligheder for regulering af problematiske områder som parkering ifm fremtidig tilbygning, kørselsforhold, bevaring af grønne områder mm, og vi vil gerne tilslutte os det overordnede formål om at fastholde et grønt præg. Dog finder vi, i overensstemmelse med flere af de fremkomne høringssvar, et par punkter problematiske. Også vi ser gennemkørsel af større køretøjer som renovationsbiler og især udflytterbørnehavens bus besværliggjort af vejens smalle brede og de parkerede biler, og finder dermed en mindre udvidelse af kørebanen hensigtsmæssig. Da lokalplanen dog understreger intentionen om at bevare og styrke det grønne præg på vejen, synes en ca. 2 meters forøgelse af vejudvidelseslinjen på vestsiden uhensigtsmæssig og imod et af lokalplanens centrale formål, da denne side med de forskelligartede, personlige forhaver har et interessant, varieret og udpræget grønt præg modsat det betydeligt mere monotone og ensformige plænearrangement, der dominerer på østsiden. Som lille børnefamilie synes en udvidelse af vejen til tobanet kørebredde med deraf følgende formodet større kørehastighed ikke attraktivt. Grundet den snævre passage kører alle nu langsomt og hensynsfuldt. På det mere personlige plan er vi som lille børnefamilie med to, snart tre små børn under 5 år ikke mindst tilflyttet Valbygårdsvej for 2 år siden grundet adgang til børnesikret indhegnet have, der langt overvejende er beliggende mellem boligens forside og fortovet. En udvidelse af vejen ville de facto fjerne vores haveareal, adgangen til gynge-træ, sandkasse og havemøblement og betydeligt nedsætte den største attraktion ved vores bolig. Ydermere ville vores bolig grundet et betydeligt værdifald blive svært at sælge igen, hvilket vil stavnsbinde os. Grundet de relativt få fodgængere kan vi tilslutte os det indkomne forslag om at gennemføre en vejudvidelse ved at nedlægge det ene af de eksisterende fortove og etablere vejtræer. Vi vil dog i så fald også foreslå etablering af vejbump for at fastholde fortsat langsom og hensynsfuld kørsel. Dette forslag synes også bedre i overensstemmelse med lokalplanens formål, idet de grønne forhaver så kan bevares. Endelig skal vi gøre opmærksom på en væsentlig uklarhed i det tilgængelige materiale vedr. lokalplanen. I ”Forslag til lokalplan” kan man i bemærkningen til § 4, stk. 6. læse, at ”Vejudvidelsen forudsætter, at grundejerne i fællesskab bliver enige om at gennemføre et projekt godkendt af forvaltningen i overensstemmelse med lokalplanen og vejlovgivningens regler.” Set i sammenhæng med at Valbygårdsvej er privat fællesvej, forstår vi umiddelbart dette således, at kun grundejerne i enighed kan træffe beslutning om at gennemføre en faktisk udvidelse af vejen. Andetsteds har vi imidlertid fået oplyst, at en evt. godkendelse af lokalplanen vil medfører, at kommunen vederlagsfrit og uagtet grundejernes ønsker kan kræve vejen udvidet. Vi vil, som det fremgår af ovenstående, foretrække den første udlægning, og efterspørger under alle omstændigheder, at konsekvenserne af godkendelse af lokalplanen fremgår direkte af materialet. Har kommunen eksempelvis allerede plan om at gennemføre en udvidelse af vejen? Med venlig hilsen Karen Astvad og Martin M. Nielsen Valbygårdsvej 76, stuen 2500 Valby Matrikel 16ab.
Læs høringssvar fra Karen Astvad og Martin M. Nielsem
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 16. april 2010
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
HØRINGSSVAR VEDR. FORSLAG TIL LOKALPLAN FOR VALBYGÅRDSVEJ Valby Lokaludvalg har modtaget ovenstående i høring. Forslaget blev først behandlet i Lokaludvalgets plangruppe d. 30. marts. Herefter blev høringsmaterialet drøftet og plangruppens udkast til høringssvar godkendt på Valby Lokaludvalgs møde d. 13. april 2010. Valby Lokaludvalg glæder sig over lokalplanforslaget, hvori Kommunen har udvist stor imødekommenhed for de lokale ønsker om at bevare Valbygårdsvej som et boligområde med en, for Valby, karakteristisk blan-ding af villaer og anden bebyggelse, der giver kvarteret en afvekslende og grøn karakter. Samlet set vurderer Valby Lokaludvalg, at lokalplanforslaget vil fungere godt for Valbygårdsvej. Valby Lokaludvalg er dog betænkelig ved de foreslåede regler for udstyk-ning idet mindstegrænsen i § 10, stk. 1 er sat til 450 m2 + koteletben. Villa- og haveboligområderne i Valby udgør en vigtig del af bydelens karakter og disse bør, som anført i bydelsplanen, bevares som unikke boligområder, der skaber lys og luft i bydelen. Disse områder bør derfor ikke fortættes. Endvidere henstiller Valby Lokaludvalg til, at der ikke dispenseres for ram-mebetingelserne for bebyggelsesprocenter, friarealkrav og parkeringskrav i forbindelse med nybyggeri. Det skal understreges, at en eventuel vejudvidelse bør detailudformes så den ikke indbyder til gennemkørende trafik med høj hastighed. Desuden bør det sikres, at fremtidigt byggeri skal tage mest muligt hensyn til eksisterende bebyggelse med hensyn til skyggevirkninger, støj og nedkig. På given foran-ledning fremhæves, at Valby Lokaludvalg ønsker, de i lokalplanforslaget nævnte minimumsgrænser og rammebetingelser, også følges i bydelens ikke-lokalplanbelagte haveboligområder. Med venlig hilsen Lisbeth Ritter Formand Michael Fjeldsøe Næstformand
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
eva og bruno svindborg
Dato: 14. april 2010
Svarnummer:
9
By:
valby
Postnr.:
2500
Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Bydesign Postboks 447 1505 København V Valby, d. 13. april 2010 HØRINGSSVAR VEDRØRENDE LOKALPLANFORSLAG ”VALBYGÅRDSVEJ” Som beboere af en større villagrund på Valbygårdsvej 66 ( matr. Nr. 16aq) ønsker vi hermed at komme med vores kommentarer til de problemstillinger vi mener, der ligger i det foreliggende lokalplanforslag og dermed håbe på, at det endelige forslag til lokalplan for området vil ”tilgodese det grønne præg”, som er præciseret i kommunens forslag og ikke som vi ser det - fjerne det. Baggrunden for det forslag, som kommunen nu har udsendt, er det forbud mod en påtænkt bebyggelse på 5 etager på Valbygårdsvej 40, som beboerne i området heldigvis fik tvunget igennem. Og vi konstaterer med tilfredshed, at det i kommunens udsendte brochure præciseres, at lokalplanen skal sikre, ”at området langs vestsiden af Valbygårdsvej fastholdes som et boligområde med blandet villa- og etagebebyggelse med et grønt præg”. Det er vi bestemt enige i. Men desto mere besynderligt forekommer det os, at der som del af lokalplanen gives mulighed for en vejudvidelse, der for mange grundes vedkommende på vestsiden, herunder vores egen, ville betyde, at de grønne forhaver med træer, buske, planter og plæner næsten elimineres. En vejudvidelse på 7.5 meter fra midtlinjen af vejen ville gøre vores forhave ca. 2 meter smallere. Vejudvidelsen ville også betyde, at rigtig mange beboere på Valbygårdsvejs vestside ville få både gående og kørende trafik endnu tættere på deres huse, og mange ville få et stort indkig af folk tæt på deres vinduer og kældre. Vi er ikke interesseret i en ekspropriering af dele af vores forhave. Dels er det ikke lige det, der ”sikrer områdets grønne karakter fastholdt”, dels vil det være æstetisk mislykket, da det jo ikke er en tilfældighed, hvor husene er placeret på grunden. Og yderligere vil det betyde, at den gående og kørende trafik kommer endnu tættere på beboelsen. En anden sag, vi mener er meget problematisk, er forslaget om, at der bl.a. på Valbygårdsvej nr. 62-64 (matrikel nr. 175 og 2153) gives mulighed for et nyt etagebyggeri på helt op til 4 1/2 etage. En sådan ny kolos vil naturligvis skæmme omgivelserne og give uhensigtsmæssig nedkig og støj til naboerne i nr. 66 og 68. Samtidig vil man foreslå, at det store kastanjetræ i midten af gården bliver bevaringsværdigt, og det kan ingen jo have noget imod, men at man samtidig samme sted vil give tilladelse til et nyt etagebyggeri – det giver ingen mening, da det grønne præg skal bevares. Derfor vil vi gerne komme med nogle kommentarer og konkrete forslag til ændringer af lokalplanforslaget: 1. At der ikke i fremtiden gives tilladelse til at opføre et nyt etagebyggeri på Valbygårdsvej 62-64, da det vil give så store gener (støj og nedkig) for både nr. 66 og 68, og samtidig ødelægge nr. 66s baghave fuldstændig, der netop er forsøgt ”bibeholdt med det grønne præg” til mange naboers glæde. Og som sandelig også har fået et bevaringsværdigt lindetræ i baghaven. (Se evt. Google-hjemmesiden ”Vis mig dit hus” for at få en fornemmelse af, hvad fjernelsen af ca. 2 meter af vores forhave ville forårsage – uden det originale smedejernshegn – der er 110 år, 2 gamle akacietræer og en græsplæne op til huset – ville nr. 66 blive fuldstændig amputeret) 2. At præcisere, at de store trafikale og parkeringsmæssige problemer på Valbygårdsvej i første række slet ikke skyldes beboerne selv, men udflytterbørnehaven og de 2 kursuscentre. Alle har til huse på Valbygårdsvej 62-64. Vi foreslår derfor, at Udflytterbørnehaven flyttes tilbage til Sjælør Boulevard, hvor den tidligere holdt til, og hvor tilkørselsforholdene for busser og familiebiler var optimale, og ikke som nu, hvor bussen giver rigtig mange problemer for vejens beboere, og ikke mindst med de utallige børnefamiliebiler, der 2 gange dagligt kommer for at hente/bringe deres børn 3. For at undgå, at de mange kursister, der dagligt og i weekenderne parkerer deres biler under de daglange kurser og derved blokerer for vejens egne beboere for at finde parkeringspladser, bør der indføres en 2-timers parkering, der effektivt vil påskynde brug af de offentlige trafikmidler, der både hvad angår busser og S-tog ligger i nærheden. Vejens egne beboere kunne så erhverve en beboerlicens, så de på den måde havde en mulighed for at finde en p-plads. 4. Med det nye forslag om vejudvidelse kun i vestsiden, synes vi, at det er mærkværdigt, at det overhovedet ikke indtænker østsiden, da vi bestemt mener, at hele vejen skal ses i en sammenhæng, og at løsningen ville være, at der blev lavet et samlet lokalplanforslag for hele Valbygårdsvej.Vi har for et par år siden oplevet, at det trods mange protester og læserbreve, alligevel lykkedes østsiden at fælde en hel allé af flotte træer, netop fordi der ingen lokalplan var for området. Da hele østsiden af vejen er bebygget med etageejendomme, og fremstår som en meget kedelig vejside uden et ”grønt præg”, ville det da netop være vigtigt at få lavet en plan, der også gælder østsiden. 5. Er der i det nuværende forslag overhovedet tænkt på, at de mange nye lysmaster på vejens vestside, der blev opsat for et års tid siden ved en eventuel vejudvidelse skal flyttes endnu en gang og altså yderligere vil ødelægge de rudimentære forhaver, der ville blive konsekvensen af en gennemførelse? Vi skal altså hermed tilkendegive, at den løsning på de rigtig nok store trafikale og ikke mindst parkeringsmæssige problemer på vejen, der er underforstået i ovennævnte vejudvidelse, efter vores mening bør løses på anden vis. Vi forstår ikke, hvorfor man med dette forslag vil ødelægge ”det grønne præg” på vestsiden af Valbygårdsvej – for at gøre plads til busser, børnefamiliebiler, der skal hente/bringe børn i udflytterbørnehaven og masser af kursister, der sagtens kunne bruge de offentlige transportmidler, der jo forefindes i lille gåafstand. Med venlig hilsen Eva og Bruno Svindborg Valbygårdsvej 66 2500 Valby Matr.nr. 66 aq
Læs høringssvar fra eva  og bruno svindborg
Indsendt af:
Johan Vinde Larsen
Dato: 14. april 2010
Svarnummer:
8
By:
Valby
Postnr.:
2500
Jeg tilslutter mig hermed de ovrige indlæg hvad angår udvidelse af vejen. Jeg er stærkt enig i den kafkaske situation med parkeringsforholdene for VIbo ejendommen. Jeg forestiller mig dog at det er svært at ændre på ...den private ejendomsret osv. Men jeg vil gerne opfordre kommunen til at gåre noget problemet. Længere nede ad vejen findes den store andelsboligforening Valbyparken med den gule huse. Her er der ligeledes masser parkeringspladser inde på grunden. Er disse fuldt udnyttet? Ville det ikke være hensigtsmæssigt, at kommunen krævede at man brugte egne parkeringspladser, når de nu er anlagt. Med andre ord man kan kun have biler holdende foran sin grund, hvis ovennævnte er opfyldt. og så et hjertesuk( selvom det måske ikke har noget med planen er gøre). Kan vi ikke slippe for at have en bus til udflytterbørnehave kørende ned ad vejen to gange om dagen? Det skaber kæmpe trafikale problemer dagligt.
Læs høringssvar fra Johan Vinde Larsen
Indsendt af:
Tom Guldmann
Dato: 14. april 2010
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Se vedhæftede dokument
Læs høringssvar fra Tom Guldmann
Indsendt af:
Dan Eriksen
Dato: 12. april 2010
Svarnummer:
6
By:
Valby
Postnr.:
2500
Til Teknik og Miljøforvaltningen. Jeg har efter at have gennemlæst jeres forslag til lokalplan for Valbygårdsvej følgene indsigelser samt undren over selve lokalplanen. I skriver at formålet med at lave en lokalplan er at bibeholde et boligområde med blandet villa og etagebebyggelse med et grønt præg, der derved er med til at give området en særlig karakter, og ligeledes at arealer mellem vej og byggelinje skal anlægges med beplantning. Derfor er det med stor undren at jeg at jeg ser at hvis jeres forslag til vejudvidelslinje bliver en realitet vil alle villaernes forhaver blive reduceret så meget at der stort set ikke vil være noget tilbage og alt det grønne præg vil forsvinde på hele den vestlig side af Valbygårdsvej. Ligesom størstedelen af de bevaringsværdige træer og den nyligt opsatte vejbelysning som passer rigtig godt til de gamle huse, derfor vil jeg opfordre til at der udtænkes en ny plan for vejudvidelsen. Forslag til disse: 1. Lav parkeringsforbud fra Valbygårdsvej nr. 1-35. Og fra 35 til p.pladser ved Sankt Annæ kan en reduction af fortovets bredde med min. 1 m være en ide, da de trafik/parkerings mæssige problemer på Valbygårdsvej først er fra nr. 35 og helt ned til Sankt Annæ p.plads. Derudover vil der ikke skulle fjernes noget grønt eller bevaringsværdigt af nogen art på vejen, ydermere vil det være en rigtig god ide med fartbump til at reducere farten på vejen, samt reducere noget af alt den gennemkørende trafik der gør vejen attraktiv som gennemkørselsvej. 2. Fjern hele fortovet på den østlige side og lav det vestlige 50 cm bredere, da det i forvejen er det vestlige fortov der bruges mest, selvom der ikke er mange fodgængere dagligt.
Læs høringssvar fra Dan Eriksen
Indsendt af:
Rune Jacobsen
Dato: 11. april 2010
Svarnummer:
5
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vedr. §4 stk. 2 Vi (husstanden) ønsker 7.5m udskiftet med 6m. Derved vil den nuværende vej blive fastholdt, men ikke udvidet. Ønsket om udvidelsen af vejen skal tilgodese bedre parkeringsmuligheder, men det er såvidt vides kun påkrævet, hvis der sker nybyg. Da der i forvejen skal etableres flere parkeringspladser (evt. underjordiske) i forbindelse med nybyg, er der reelt ingen grund til at udvide vejen. Da vi ikke ønsker vores have formindsket med mindre det er strengt nødvændigt, vil vi gerne have 6m indført i lokalplanen. Vedr. §5 stk. 4c Vi ønsker at bygninger kan opføres i 2 etager med udnyttet tagetage. Da adskillige enfamiliehuse på Valbygårdsvej er i 2 etager med udnyttet tagetage, vil vi meget gerne have at ny bebyggelse også skal kunne bygges således. Ellers vil det være umuligt at genopføre et hus der brænder ned. I den ulykkelige situation risikerer man således at skulle nøjes med et mindre hus pga. lokalplanen. Et afsnit der beskriver at nedbrænde huse kan genopføres i samme stil kunne også være passende. Vedr. §6 stk. 2c og 2e Vi ønsker at døre og vinduer (2c) samt tagbelægning (2e) kan udføres i anden stil end oprindelig såfremt udførslen sker med respekt for bygningsarkitekturen. Ønsket skyldes at der er sket en vis udvikling siden Valbygårdsvej blev grundlag og det derfor er uforholdsmæssigt begrænsende at døre, vinduer og tagbelægning skal føres tilbage til oprindeligt.
Læs høringssvar fra Rune Jacobsen
Indsendt af:
Københavns Museum
Dato: 9. april 2010
Svarnummer:
4
By:
København V
Postnr.:
1658
Københavns Museum har modtaget materiale vedrørende ovennævnte forslag og har foretaget en gennemgang af sagen. Lokalplanforslaget beskriver grundigt området og dets omgivelser. På den bag-grund er Københavns Museum positivt indstillet overfor lokalplanens formål om at fastholde en blanding af villa- og etagebebyggelse. Dog finder vi at de på side tre nævnte håndværksvirksomheder og serviceerhverv, overvejende placeret i bagskellene, bør nævnes som karaktergivende for området.
Læs høringssvar fra Københavns Museum
Indsendt af:
Peter Fogh
Dato: 21. marts 2010
Svarnummer:
3
By:
Valby
Postnr.:
2500
I forbindelse med den nye lokalplan på Valbygårdsvej, glæder det mig at man endelig får gjort noget ved de trafikale problemer. I forvejen er der en ret tæt og hurtig trafik på vejen, på trods af den smalle passage i hele vejens længde. Derfor vil det være til gavn for alle på vejen (især børnene) hvis der blev etableret bump/chikaner på Valbygårdsvej i forbindelse med en udvidelse. Problemet er nemlig, at alle nærliggende villaveje har chikaner og derfor bruger bilisterne naturligvis Valbygårdsvej som "adgang" til det bagved liggende forfatter kvarter. Denne trafik vil helt sikkert blive forøget når Valbygårdsvej bliver gjort bredere og derfor skal chikaner medregnes i de endelig planer.
Læs høringssvar fra Peter Fogh
Indsendt af:
Martin Høyer
Dato: 2. marts 2010
Svarnummer:
2
By:
Valby
Postnr.:
2500
At fjerne dele af de nuværende parringspladser på hver sidde af Valbygårdsvej og erklære at pladserne skal etableres i kælder er et problem. I forvejen kan det være svært at finde en parkeringsplads for gæster og beboerne på vejen. Bilens brandstof ændre sig måske fra benzin til el, men behovet for bilen som et transportmiddel vil ikke forgå. Derfor vil behovet for gratis parkeringspladser stadigt være der i den kommende fremtid.
Læs høringssvar fra Martin Høyer
Indsendt af:
Lars Læssøe-Larsen
Dato: 1. marts 2010
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Kastanietræet på parkeringspladsen syd for nr 40 (se vedhæftet) ikke markeret som bevaringsværdigt på Tegning nr 2. Det synes jeg i høj grad det er.
Læs høringssvar fra Lars Læssøe-Larsen