Kultur- og fritidspolitik 2016-2019

Høringsfrist:

16. juni 2015
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 16. juni 2015
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1758
Vesterbro Lokaludvalg, se vedhæftede
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Per Vandrup
Dato: 15. juni 2015
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Samrådet i Københavns Kommune
By:
Kgs. Lyngby
Postnr.:
2800
Læs høringssvar fra Per Vandrup
Indsendt af:
Mogens Wolff-Petersen
Dato: 15. juni 2015
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Mogens Wolff-Petersen
Indsendt af:
Susan Thorpe
Dato: 14. juni 2015
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Susan Thorpe
Indsendt af:
Allan Nyhus
Dato: 12. juni 2015
Svarnummer:
20
Virksomhed / Organisation :
Privat borger / Formand for Hovedstadens Svømmeklub
By:
København SV
Postnr.:
2450
Høringssvar til Københavns Kommunes Kultur- og Fritidspolitik 2016-2019. Allan Nyhus Formand Hovedstadens Svømmeklub og borger i København Visionen Foreningsliv, idrætsliv og bevægelse har potentialet til at binde mennesker sammen på kryds og tværs og på tværs af sociale skel og bydele. Et aktivt forenings- og idrætsliv kan lære Københavnerne hinanden at kende. Selvom vi bor tættere op af hinanden end nogensinde før, kan vi også risikere at blive mere fremmed for hinanden end nogensinde før. Opdelte boligkvarterer, folkeskoler med lav social spredning i forhold til samfundslag og arbejdspladser med få faggrupper, betyder at Københavnerne kender dem der minder mest om dem selv. Et aktivt forenings- og fritidsliv kan bløde lidt op på denne tendens og kan binde byen sammen på andre måder og give byens indbyggere mulighed for at skabe nye sociale netværk. Københavnerne kan med andre ord lære at kende hinanden igennem et aktivt fritids- og foreningsliv. Det bør visionen afspejle. Visionen bør ligeledes afspejle at det kendte også kan være godt. For den lille forening, for fodboldklubben, svømmeklubben, skakklubben og musikskolen, behøver det kendte og fungerende ikke altid blive udfordret af nye skæve rammer der ændrer grundforudsætningerne for foreningens virke. København er en storby i dansk kontekst, men det er også en storby der består der en masse små livlige nærmiljøer med aktive ildsjæle der skaber aktivitet i nær- og lokalområdet. Begrebet storbykultur kan derfor med fordel suppleres af begreber som ’Lokalkultur’, ’Den nære kultur’ m.v. Principper Om kvalitet. Der lægges op til at kultur- og fritidslivet skal udfoldes i arkitektoniske interessante rammer. Dette sætter nogle naturligvis pris på, men for mange kan mindre også gøre det. De arkitektoniske interessante rammer, må ikke blive en stopklods for nye faciliteter eller en begrænsning for at udfylde sin kultur- og fritidsaktivitet fordi rammen har vægtet arkitektoniske hensyn højere end hensynet til brugerne. Svømmehaller behøver ikke koste 150 mio. kr., når de kan opføres til 45 mio. kr. Håndboldbanen behøver ikke være rund, når man spiller bedst på en firkantet bane. Og underlages til fodboldbanen behøver ikke være asfalt eller beton, når græsset kan gro. Faciliteter Det er positivt at faciliteter kan benyttes døgnet rundt af byens brugere. Knyttet sammen med app’s og eletroniske bookingtjenester, kan man uden videre give adgang til byens faciliteter uden for ’normal’ åbningstid. Når nye boligområder opføres eller eksisterende renoveres, er det pinedød nødvendigt at tænke idrætsfaciliteter med i planlægningen. Nordhavn og Grøntorvet er eksempler på to udviklingsområder i København, hvor kultur- og fritidsfaciliteter pt. er fraværende i byplanlægningen. Den hele by og den hele bydel består ikke kun af boliger og indkøbsmuligheder. Det skal være muligt at deltage i kultur- og fritidsliv i ens nærområde uden at man skal bevæge sig på tværs af mange bydele. Ligesom der er regler for minimum antal parkeringspladser ved nybyggeri, ligeså bør der være regler for et minimum af idrætskvadratmeter pr. nyt boligbyggeri. Det er udmærket at der skal være plads til et eksperimenterende kultur- og fritidsliv, men det bør ligeså fremhæves at der skal være plads til det eksisterende kultur- og fritidsliv der udfoldes i vante og kendte rammer. København må gerne være et labatorium, men det skal ske under hensyntagen til og respekt for byens eksisterende kultur- og foreningsliv. Sundhed Kultur- og fritidspolitikken lægger op til samarbejde på tværs af forvaltninger. Det er positivt. Et oplagt sted at hente synergier mellem forvaltninger er på sundheds og fritidsområdet. Hvis Københavnerne bevæger sig vil det have positiv indflydelse på den enkeltes sundhedstilstand og dermed på byens sundhedstilstand og ikke mindst sundhedsudgifter. En investering i et aktivt idrætsliv, er en direkte investering i sundhed. Det bør kultur- og fritidspolitikken afspejle. Det hele barneliv Det er positive takter at Folkeskolen skal åbnes for omverden og inddrage kultur- og fritidsliv i skolens og børnenes dagligdag. Igen må det blot bemærkes at de mange skolefaciliteter i dag betjener foreningslivet i eftermiddags- og aftentimerne, og også skal kunne gøre det fremadrettet. Derfor er det essentielt at nybyggeri og renovering og skolefaciliteter opføres med respekt for alle brugeres behov og krav præcis som beskrevet i afsnittet ’Samarbejde om hele byen’. Det internationale København skal være en åben og indbydende by, præcis som beskrevet i afsnittet ’Det internationale’. Turister skal let kunne købe dagpas til museer, aktiviteter, offentlig transport osv. Her kan man også med fordel udvikle teknologiske løsninger der understøtter besøg I København, eks. en app der hjælper besøgende i København på rette vej. Det sociale aspekt En generel svaghed i oplægget til Kultur- og fritidspolitik, er at det ikke nævner socialt udsatte og resursesvage borgere. Et stærkt kultur- og fritidsliv levner også plads til udsatte borgere. Borgere der måske ikke umiddelbart ser selv som en del af et kultur- og fritidsliv. Borgere der måske samtidig ville drage både sociale og måske især sundhedsmæssige fordele af deltage i især fritids- og foreningslivet. En fremtidig Kultur- og fritidspolitik skaber plads til disse borgere i byens kultur- og fritidsliv. Et uforpligtende oplæg? En politik er naturligvis i vid udstrækning kendetegnet ved en række overordnede visioner og tanker. Men omvendt er dette også udtrykt i luftige og uforpligtende vendinger. Det samme er tilfældet med oplægget til Kultur og Fritidspolitik 2016-2019. I kommende udgaver bør der konkretiseres og/eller udvikles mere forpligtende strategier. Selvfølgelig under inddragelse af byens borgere.
Læs høringssvar fra Allan Nyhus
Indsendt af:
Susan Thorpe
Dato: 12. juni 2015
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bryggen For Alle
By:
København S
Postnr.:
2300
Find venligst vedhæftede pdf-fil der er et høringssvar fra Bryggen For Alle (BFA) MVH på vegne af Bryggen For Alle, Susan Thorpe
Læs høringssvar fra Susan Thorpe
Indsendt af:
Idrætsforum København, DGI Storkøbenhavn & Danmarks Idrætsforbund
Dato: 10. juni 2015
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Idrætsforum København, DGI Storkøbenhavn & Danmarks Idrætsforbund
By:
København Ø.
Postnr.:
2100
Københavns Kommune, Kultur- og Fritidsforvaltningen Sendt via www.blivhoert.kk.dk/lokalplaner København, 10. juni 2015 Høringssvar til ”Kultur- og Fritidspolitik 2016-2019”. I forbindelse med høringen omkring ”København Kommunes Kultur- og Fritidspolitik 2016-2019” afgiver DGI Storkøbenhavn (DGI), Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Idrætsforum København (IFK) hermed et fælles høringssvar. Idrætsorganisationernes seneste medlemsregistrering for 2014 viste et DIF/DGI-medlemstal (renset for dobbeltmedlemskaber) på 154.642 i Københavns Kommune. Vision for politikken DGI, DIF og IFK deler visionen om storbykultur i København, og vi er optaget af, at storby-idrætten i byen blomstrer, og at alle københavnere kan leve et fysisk aktivt liv. Vi skal fange de nye tendenser i københavnernes idrætsvaner, vi skal afprøve nye organiseringsformer, vi skal udvikle og udbrede de stærke fællesskaber og få flere med. Men foreningsliv og storbykultur med kant er ikke modsætninger. København vokser markant i disse år, og skal københavnerne have mulighed for at leve et fysisk aktivt liv med stærke fællesskaber, er det helt afgørende, at vilkårene for kultur- og fritidslivet følger med. Den økonomiske ramme for folkeoplysningsområdet er ikke steget siden 2003, mens befolkningstallet i samme periode er steget med 80.000 borgere. Skal foreningsidrætten blomstre i årene, der kommer, må demografiudviklingen ikke udhule rammevilkårene. I forbindelse med idrætsorganisationernes fælles vision ”25-50-75 - Bevæg dig for livet” er der nedsat en analysegruppe med henblik på en fælles forståelse af løftestænger, som kan fremme idrætsudviklingen i Københavns Kommune. Dette sker via identifikation af fokusområder og anbefalinger inden for facilitetsudvikling, fokus på bydelene, idræt og byudvikling, skolereformen, idrættens organisering o. lign. Læs om ”Vision 25-50-75 – Bevæg dig for livet” http://www.dif.dk/da/nyt/vision-s-25-s-50-s-75 Principperne I det følgende omtaler vi kun nogle udvalgte afsnit. Men vi er altid parate til at indgå i en konstruktiv dialog med på andre relevante områder. Vi vil gerne lave fælles løsninger for at sikre, at ressourcer, viden, netværk, initiativer og erfaringer bliver samlet til optimal brug. Skab en synlig og overskuelig proces Kultur- og fritidslivet er båret af demokrati, alle skal kunne komme til orde og være medbestemmende. For at dette skal ske, er det vigtigt at skabe synlighed omkring de processer, der skaber nye aktiviteter, faciliteter og samarbejder, samt involvere relevante partnere så tidligt som muligt. Idrættens organisationer kan byde ind med en lang række værktøjer, viden, erfaringer og ikke mindst netværk, som kan gavne processen fra start til slut. Vi vil gerne tage ansvar for at udvikle idrætten i København og vil derfor involveres tidligt i processen, så vi kan være med til at tale og støtte idrættens sag. Lav fælles løsninger Samarbejde gør stærk. Vi vil samarbejde og skabe fælles løsninger. Gerne med så mange relevante partnere som muligt. Vi ser et naturligt samarbejde med forvaltningerne i Københavns Kommune. Derudover skal vi arbejde på tværs af interesse-, forenings- og forvaltningsområder. I forbindelse med skolereformen er mange aktiviteter sat i gang, og flere skal udvikles. Vi ser gerne, at flere forældre involverer sig i foreningslivet, så det sociale fællesskab, der er en af gevinsterne i den organiserede idræt, strækker sig over flere generationer. Et samspil mellem den organiserede og selvorganiserede idræt omkring bl.a. udnyttelse af faciliteter er også interessant. Vi er parate til at lægge kræfter i flere typer af samarbejde og partnerskaber, så længe vi sammen kan give københavnerne et aktivt og sundt liv. De lokale kræfter på bydelsniveau I DGI, DIF og IFK er vi overbeviste om, at et af de greb, som kan gøre den største forskel for idrætten i København, er en decentral bydelstilgang, så idrætslivet udvikles i samspil med de lokale borgere. Et princip, som betyder, at foreningerne kommer tættere på de lokale behov (borgere, skoler, andre foreninger, lokaludvalg m.v.). I forlængelse heraf bør forvaltningen prioritere ”Nærheds-princippet”, så dannelsen af lokalt forankrede foreninger styrkes. Det er afgørende i en tid, hvor der kommer flere børnefamilier i København. I idrætsforeningerne findes der hos trænere, ledere og andre frivillige stor viden og erfaring omkring idræt, motion og socialt samvær. Det kan mærkes i foreningernes hverdag, hvor medlemmerne møder de engagerede frivillige og får et fællesskab omkring idrætten. Derfor skal foreningerne bruges som aktive samarbejdspartnere i decentrale initiativer. Det er væsentligt, at involveringen giver mening for foreningerne, så en ekstra indsats giver en stærkere forening eller bedre rammevilkår. Særligt inden for uddannelse har idrættens organisationer meget at byde på. Vi har stor erfaring med at udvikle og målrette kurser og forløb med kompetente undervisere til foreninger. Vi ser flere muligheder for at indgå samarbejde med Københavns Kommune om udbud af kurser til frivillige i foreninger på tværs af interesseområder. Det vil også være en god mulighed for at dele viden, tænke nyt og danne netværk af en mere overraskende og utraditionel art. Indsatsområder Intelligente tanker bag faciliteter I DGI, DIF og IFK er vi glade for at se, at faciliteter står øverst på dagsordenen over indsatsområder i de kommende fire år. Vi ved, at København har en særlig facilitetsudfordring, og kombineret med urbaniseringen og den demografiske udvikling i København er opgaven enorm. Vi anerkender, at det kræver en stor indsats blot at opretholde det nuværende niveau på området, men hvis idrætslivet skal være en storby værdig, skal ambitionen sættes højt. Det vil kræve intelligente løsninger med vægt på multifunktionalitet og optimeret drift. Herunder bedre udnyttelse af eksisterende lokaler - også lokaler, som ikke på nuværende tidspunkt fordeles via Kultur- og Fritidsforvaltningen. Der skal være omklædningsrum, plads til opbevaring af udstyr/materiel, klub- og mødelokaler m.m., så dét at dyrke idræt er attraktivt, og vi dermed kan skabe grobund for en sund livsstil og sociale oplevelser. Byrum til lands og vands bør åbnes og invitere til bevægelse for både den organiserede og selvorganiserede idræt – meget gerne side om side. Vi skal skabe en bevægelseskultur i København. Det hele barneliv Det er fantastisk, at stadig flere børnefamilier finder det attraktivt at blive boende i København. Det giver dog nogle udfordringer, fordi næsten alle forældre ønsker, at deres børn ”skal gå til noget”. Folkeskolereformen er den oplagte løftestang til at skabe nye tillidsbaserede relationer mellem foreninger, skoler og borgere. Lad os have den ambition, at Kultur- og Fritidspolitikken smelter sammen med politikkerne på skole- og sundhedsområderne og løfter omkring ”Det hele barneliv”. Vi skal skabe en kultur, hvor skoler og foreningerne naturligt taler sammen, fordi det giver mening for børns trivsel, sundhed og læring. Vi bidrager gerne yderligere til en konstruktiv dialog i hele processen omkring Kultur- og Fritidspolitikken. Desuden står vi altid til rådighed med sparring og videndeling i sager, der omhandler det aktive idrætsliv i Københavns Kommune. Mange hilsner Idrætsforum København, DGI Storkøbenhavn & Danmarks Idrætsforbund
Læs høringssvar fra Idrætsforum København, DGI Storkøbenhavn & Danmarks Idrætsforbund
Indsendt af:
Katrine Clausager Rich
Dato: 10. juni 2015
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vedhæftet er høringssvar fra Valby Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Katrine Clausager Rich
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 10. juni 2015
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 8. juni 2015
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Kultur- og Fritidsforvaltningen har sendt kultur- og fritidspolitikken 2016-2019 i offentlig høring med svarfrist den 16. juni 2015, idet den nugældende kultur- og fritidspolitik udløber til nytår. Borgerdialog Christianshavns Lokaludvalg har ikke haft borgerdialog om sagen, da den er i offentlig høring på bliv hørt-portalen. Kultur- og Fritidspolitikken har dog været drøftet i lokaludvalgets arbejdsgruppe om kultur, skole, fritid, børn og unge. Arbejdsgruppen er åben for alle borgere med interesse for Christianshavn . Lokaludvalgets holdning Christianshavns Lokaludvalg finder udkastet til kultur- og fritidspolitik meget vellykket. Især fæstner vi os med glæde ved, at brugerinddragelse og decentralisering ”med udgangspunkt i en lokal virkelighed ” (side 4) har fået så stor plads i oplægget. Tanken om ”at alle skal inddrages ” (side 4) lægger sig fint op ad den måde, Christianshavns Lokaludvalg søger at arbejde på, ligesom lokaludvalgene jo i sig selv er en brik i det københavnske decentrale liv. Også sætninger som ”det betyder også, at der i takt med at der kommer flere københavnere, også skal afsættes flere ressourcer” (side 5) kommer på rette sted og til rette tid, når man tænker på både biblioteksstrategien ”Styrk borgerne” og ”Fremtidens fritidstilbud”, der netop har været i høring. I forbindelse med behovet for øgede ressourcer vil vi foreslå, at emnet uddybes i ”Kultur- og fritidspolitikken” med en præcisering af, at der skal lægges en demografifremskrivning til grund for det øgede ressourceforbrug. Da den københavnske befolkning ser ud til at vokse med 2 % om året, kunne man passende lade ressourceøgningen følge denne vækst. Til afsnittet om ”Den digitalt lækre by” (side 6) vil vi foreslå en tilføjelse, der går på, at man selvfølgelig ikke vil tabe de borgere ”på gulvet”, der ikke ser digitaliseringen som ”lækker”, og som ikke behersker den. Set fra et lokalt perspektiv kan vi pege på vores bydelsplansforslag nr. 15 af 2013, hvor vi foreslår ”Christianshavn som eksperimentarium for bydelsopdelt ledelse af kommunale institutioner”. Dette forsøg vil lægge sig i forlængelse af decentraliseringsmålsætningen på oplæggets side 4: ”Decentralisering giver borgerne mulighed for selv at engagere sig i deres lokalområde og andre områder, de finder interessante. Herved under støttes princippet om demokratisering ved at flytte beslutningskompetencen tættere på brugerne”. Endelig vil vi pege på det stærke lokale ønske om at få en nybygget skole til Christianshavn. Behovet herfor understreges tydeligt i ”Kultur- og fritidspolitikkens ” afsnit på side 7 om ”det hele barneliv” og ”samarbejde om hele byen”. Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 4. juni 2015
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 2. juni 2015
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Brønshøj-Husum Lokaludvalg kan kun være enig i de formulerede visioner, principper og indsatsområder i udkastet til politikken. Vi savner dog formuleringer i oplægget, der tydeliggør følgende under niveauet 'indsatsområder': Faciliteter • Renovering og indretning af nedlagte fredede tekniske bygninger til kultur- og fritidsformål Styrk borgerne • Flere beslutninger vedr. udvikling af kultur– og fritidsliv skal kunne tages lokalt • Selvbetjent adgang til bibliotekerne skal principielt være en udvidelse af mulighederne og ikke fremkomme ved konvertering af betjent åbningstid til selvbetjent åbningstid. Den digitale lækre by • Den digitale adgang til en biblioteker skal ikke erstatte den personlige kontakt, men kan være en udvidelse. Det hele barneliv • Styrke børn og unges demokratiske deltagelse i beslutninger om kultur– og fritidslivet i lokalområdet Vækstlaget • Sikre lige muligheder for en let adgang for alle børn uanset baggrund og bopæl til deltagelse i musiske aktiviteter. • Der er behov for at investere i musikundervisning til børn, både så niveauet i hele København øges, og så der sker en bedre fordeling i alle bydele, således at ikke kun særlige skoler og bydele får store midler til den musiske dannelse, men at børn og unge i hele byen får mulighed for en let adgang til lokale musikskoler o.lign. I Brønshøj Husum efterlyser vi en musikskole eller en profilskole inden for musik. Unge i udskolingsklasserne på tre af vores folkeskoler har i et byudviklings- og inddragelsesprojekt i efteråret 2014 givet den klare tilbagemelding, at de ikke oplever at der reelt er musiktilbud for dem. Samarbejde om hele byen • Placering af biblioteker på skolerne i forbindelse med nybyggeri er en rigtig god idé, forudsat at placeringen er central. Indflytning af biblioteker på utidssvarende og nedslidte skoler kan let medføre dårlige forhold generelt set både for de pågældende biblioteker og for skolerne. Med venlig hilsen Erik Fisker , Formand for Lokaludvalget Kirsten Møller, Formand for Kulturudvalget
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Amager Øst Lokaludvalg
Dato: 1. juni 2015
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Øst Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedhæftet høringssvar fra Amager Øst Lokaludvalg. Venligst se bort fra tidligere fremsendt version. Det er denne version der er den gældende
Læs høringssvar fra Amager Øst Lokaludvalg
Indsendt af:
Amager Øst Lokaludvalg
Dato: 29. maj 2015
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Amager Øst Lokaludvalg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvlag
Dato: 28. maj 2015
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Kultur- og Fritidsforvaltningen har sendt kultur- og fritidspolitikken 2016-2019 i offentlig høring med svarfrist den 16. juni 2015, idet den nugældende kultur- og fritidspolitik udløber til nytår. Borgerdialog Indre By Lokaludvalg har ikke haft borgerdialog om sagen, da den er i offentlig høring på bliv hørt-portalen. Kultur- og Fritidspolitikken har dog været drøftet i lokaludvalgets arbejdsgruppe om kultur og idræt. Arbejdsgruppen er åben for alle borgere med interesse for Indre By. Lokaludvalgets holdning Indledning Som hjemsted for mange offentlige kulturinstitutioner og kulturbegivenheder, men til gengæld fattig på idrætsanlæg, gør der sig særlige forhold gældende for Indre By, der adskiller bydelen fra de øvrige bydele i København. Som Danmarks hovedstad er København vært for en lang række statslige og statsfinansierede kulturinstitutioner og private kulturaktører, der i lige så høj grad som kommunens egne kulturinstitutioner præger byens kulturelle liv og nærer den storbykultur, der kendetegner byen – ikke mindst i Indre By. I udkastet til en ny Kultur- og Fritidspolitik er dette forhold mindre synligt. Indre By Lokaludvalg ønsker, at kommunen som vært for alle disse institutioner og organisationer udfolder begrebet ’Storbykultur’ og arbejder med synergien ved at have alle disse institutioner samlet i én by. I Indre By deler vi kulturinstitutioner ikke bare med resten af byen, men med hele nationen. Indre By har sandsynligvis Danmarks rigeste kulturliv. Det er vi glade for i Indre By, men vi mener også at København har en størrelse, hvor vi bør overveje strategiske indsatser, der lader dette kulturliv sprede sig uden for bydelen som i en rigtig storby. Den høje befolkningsvækst, som København oplever i disse år, betyder en vækst i mængden af kulturelle aktiviteter, begivenheder og events. Rigtig mange af de ting foregår i Indre By. Kulturpolitikken har derfor også virkninger, der rækker ud over det kulturelle område. I forbindelse med afvikling af festivaler og store sportsevents oplever Indre Bys borgere og erhvervsdrivende gener med støj, trængsel og vanskelig fremkommelighed. Disse virkninger bør medtages i arbejdet med nye initiativer og løses bredt gennem samarbejder med andre forvaltninger. Indre By Lokaludvalgs høringssvar afspejler disse forhold, og vi opfordrer generelt kommunen til at samarbejde bredere med aktører og institutioner på kulturområdet også uden for forvaltningen og dens institutioner. Bemærkninger til forslagets enkelte afsnit Principper 1 Kulturens egenværdi Indre By Lokaludvalg bifalder kulturens egenværdi som et grundlæggende princip i Kultur- og Fritidspolitikken. Det er et princip, der bør stå klart, uimodsagt og umodificeret. Ikke mindst i forhold til de kommunale museer og Nikolaj Kunsthal. Kulturens værdi for andre områder bør derfor få sit eget afsnit, der udbygges. Kulturen har ikke kun værdi for sundhed og livslang læring, men også for bl.a. integration, turisme, beskæftigelse og erhverv. Værdien for andre områder bør anspore til bredere samarbejder på tværs af kommunens forvaltninger. 2 Demokrati Det er en sympatisk intention at ville engagere byens borgere i byens tilbud under overskriften ’Demokrati’, men Indre By Lokaludvalg mener ikke, at deltagelse i kulturelle aktiviteter bør erstatte en ambition om i højere grad at inddrage borgere i de egentlige kulturpolitiske beslutningsprocesser. Bibliotekslukninger eller flytning af institutioner er eksempler på beslutninger, der påvirker borgernes hverdag, og hvor forvaltningen bør inddrage borgerne. Indsatser for at fremme kulturturisme og etablering af nye festivaler i kommunalt regi er ligeledes områder, hvor det er relevant at høre borgerne. 3 Kvalitet I en metropol som København skal der være plads til at alsidigt kulturudbud – både den brede folkelige fejring og det smalle nicheprodukt. I vejen for dette må ikke stå en ambition, om at alle til enhver tid skal inddrages, så længe at det samlede kulturudbud tilgodeser alle byens borgere. 5. Decentralisering Indre By Lokaludvalg bifalder princippet om en decentralisering af kulturtilbuddene, men mener ikke at denne decentralisering kan ske ved de lokale kulturhuse alene. I dag er København i hovedsagen skævt opdelt i en Indre By, hvor de større nationale, regionale og kommunale kulturinstitutioner findes og lægger huse til den professionelle kultur rettet mod et regionalt og nationalt publikum, og et randområde hvor kommunale kulturhuse lægger hus til kultur båret af lokale kræfter, og hvor man som amatør kan få lov til at udfolde sig kreativt. Kulturelt er voldene der i stort omfang stadig, selvom det er 150 år siden, de blev nedrevet. Den manglende udvikling skyldes ikke mindst offentlige kulturinstitutioner, der stadig samler sig i bydelen. Med flytningen af store institutioner som Statens Naturhistoriske Museum, Dansk Arkitektur Center og Københavns Museum fra andre bydele til Indre By og med etablering af nye kulturinstitutioner som Kongernes Lapidarium, sker der en yderligere centralisering, der ikke virker strategisk. Omvendt har nogle af landets mest anerkendte private samtidskunstgallerier kunnet etablere sig på Carlsberggrunden og i Hvide Kødby, og store musikfestivaler som Distortion og Stella Polaris har uden en nedgang i publikumstallet kunnet flytte deres aktiviteter fra Indre By og etablere sig i andre bydele. Indre By Lokaludvalg mener, at Kommunen fremadrettet må søge at styrke en bredere distribution af større kulturinstitutioner over hele byen, så den nuværende skævhed mindskes. Denne distribution bør ske i samarbejde med Staten og som led i en strategisk byudvikling, så eksemplet med Operaen, der blev etableret uden tilstrækkelig infrastruktur, ikke gentages. Indre By Lokaludvalg ønsker at midlertidige kulturelle aktiviteter som events, festivaler mm. i højere grad også distribueres bredere over hele byen, så vi som københavnere i højere grad orienterer os mod et stærkt kultur- og fritidsliv i en sammenhængende by og ikke blot mod dens historiske midte. Kulturelle aktiviteter er en god anledning for os til at lære andre bydele at kende og opdage deres særlige kvaliteter. Indre By Lokaludvalg anbefaler at give de kommunale kulturhuse en selvstændig kulturel profil, som det er tilfældet med Dansekapellet og Karens Hus, så de kommunale kulturhuse også kan tiltrække andre af byens borgere end blot nærmiljøet. På den måde kan de kommunale kulturhuse også bidrage til at øge sammenhængskraften i kommunen. Det skal være klart for borgerne, hvad de kan bruge de kommunale kulturhuse til, og formidlingen af deres tilbud bør styrkes. Indre By Lokaludvalg opfordrer også kommunen til at undersøge hvordan de kommunale kulturhuse kan udvikles, så flere borgere bliver brugere. Lokaludvalget foreslår i øvrigt at det opstilles succeskriterier for borgernes brug af de kommunale kulturhuse. Indsatsområder Faciliteter Indre By er underforsynet med sports- og idrætsanlæg. Anlæg af nye idrætsfaciliteter i bydelen bør derfor have en meget høj prioritet. Med etableringen af en række nye hoteller og med væksten i private udlejninger til turister er Københavns geografi som turistby knap så entydig, som den har været. Turistinformationen på Vesterbrogade er derfor langt fra tilstrækkelig, og der bør etableres yderligere turistinformationer i Indre By samt i de centrale brokvarterer. Den digitalt lækre by Indre By Lokaludvalg bifalder ambitionen om nem digital adgang til kultur- og fritidstilbud. Succeskriteriet bør dog ikke være ’lækkerhed’, men funktionalitet. Det historiske København Med flytningen af Københavns Museum til Stormgade etablerer Københavns Kommune en ny museumsakse i et område, hvor der allerede findes 13 museer og kunsthaller. Det kalder på et koordineret samarbejde, der rækker ud over kommunens egne institutioner og et blik på afledte problematikker som bil- og cykel-parkeringsforhold, skiltning og afvikling af trafikken for turistbusser. Vækstlaget Kreativ zoneplanlægning bør være af længere varighed, så de kreative kan nå at etablere sig og ikke bare foretager den indledende gentrificering, hvorpå de bliver afløst af developere. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvlag
Indsendt af:
Vanløse Lokaludvalg
Dato: 22. maj 2015
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vanløse Lokaludvalg
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Vanløse Lokaludvalg
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 22. maj 2015
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
Kbh S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Tóra Højgaard
Dato: 1. maj 2015
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Sct. Stefans fritidscenter Nørrebro
By:
København N
Postnr.:
2200
Det er vores håb, at børnehaven i sct. Stefans fritidscenter under ingen omstændigheder kommer, at blive lukket i nærmeste fremtid. Sct. Stefans børnehave er en lille institution i en større enhed med flere fritidshjemme. Børnehaven rummer ca. 20 børn og fire voksne og har dermed en god normering og dermed voksen tid til hvert barn. Sct. Stefan er en børnehave med mange aktiviteter og der bliver givet tid til aktiviteterne, således at børnene får ro og plads til fordybelse. Nævnes kan, at de de tre sidste måneder har haft et Tårn tema, og i den forbindelse har de været på tur til samtlige kendte og mindre kendte tårne i Kbh. de har bygget, limet og malet byer med tårne og et kæmpe rundetårn så klart. De har været på tårnlegeplads, bagt tårnkager og dermed kommet vidt, men godt rundt om både by og tema. Børnene har lært sin by at kende, fået kreative værktøj at formidle deres viden med, og det har været spænende som forælder, at få lov til, at følge sådan et godt engagement fra voksne der gør sig umage med, at give børnene en bred vifte af viden, både faglig, kulturel og kreativ. Selvfølgelig skal der findes flere slags tilbud til børn i Kommunen, således at vi alle kan komme til at vælge den institution, som er bedst egnet til vores barn. Vi har valgt sct. Stefan fordi vores datter har to sprog. Den målrettede viden om sprogstimulering som findes i sct. Stefan har medført at vores datter efter en måned kunne dansk. Dette har gjort en stor forskel i vores hverdag, fordi hun dermed kunne lege på lige fod med sine danske legekamerater, og det har været fantastisk. I dag er først Maj, men i sct. Stefan glæder vi os til juni måned snart skal komme, da der er tid til Koloni. Sct. Stefan har, som nogle af de få, mulighed for, at byde børnene på Koloni i Enebærgården, og det er en mulighed både børn og forældre er glade for. Efter at have været på koloni, vokser barnet en lille halv meter af selvtillid og har samtidigt fået nogle glade dage inden sommerferien med sine kammerater. Der findes så meget godt at sige om Sct Stefan men et sidste ting jeg vil lægge vægt på i dette høringssvar er, at der i sct. Stefan findes plads, godt med plads, hvor børn både har muligheder for kreativtiet, musik, rytmik, fri leg, skolegruppe, madlavning og meget mere. Men et børnene i sct, Stefan også har mulighed for, er lidt ro. Ro at kunne sætte sig ved sidelinjen og bare være, og få lov til at hvile, læse bøger, slappe af og sove, en vigtig ting i en alt for travl og lang hverdag hos mange børn. Med disse ord er det et dybt og stort håb for os, at i vælge,r at Sct. Stefans fritidscenter på Nørrebro, skal få lov til at fortsætte, som den fantastiske børnehave den er. Tak Venligest Tóra Højgaard Joensen Mor til Freia Nyholm Debess
Læs høringssvar fra Tóra Højgaard
Indsendt af:
Anne Sofie Wolff
Dato: 1. maj 2015
Svarnummer:
6
By:
København K
Postnr.:
1361
Jeg opfordrer de behandlende udvalg til at bevare fritidshjemmet Dronen som fritidshjemsinstitution for Sølvgades Skole. Jeres planer om at lukke fritidshjemmet Dronen efterlader et klart indtryk af, at der udelukkende ligger økonomiske overvejelser bag at nedlægge det bedst fungerende af Sølvgades Skoles tre fritidshjem (Dronen), mens I ønsker at bevare/udvide de to andre (Klerkegade og Brandstationen), hvoraf Klerkegade ofte er blevet gjort til genstand for kritik. Enkelte forældre til børn på Klerkegade har ligefrem givet udtryk for, at de ønskede Klerkegade lukket, da dette slet ikke lever op til forventningerne/kravene til et velfungerende fritidshjem, hverken med hensyn til ydre rammer, aktiviteter eller ledelse. I jeres beslutning indgår intetsteds en tilfredshedsundersøgelse blandt børn og forældre, hvilket jeg finder overordentligt problematisk. På langt sigt vil beslutninger som disse – at lukke det bedste og bevare det værste – føre til, at mange forældre overvejer de mange glimrende privatskoletilbud i området fremfor områdets folkeskoler. Hvis det ellers oplagte valg af områdets velfungerende folkeskole er forbundet med så stor usikkerhed omkring fritidshjemstilbud, vil valget for mange sikkert falde på en privatskole.
Læs høringssvar fra Anne Sofie Wolff
Indsendt af:
Frank Zadi
Dato: 30. april 2015
Svarnummer:
5
By:
Copenhagen K
Postnr.:
1454
To whom it may concern; I heard recently from the caretakers at my children’s Fritids center, Vor Fru, that there is a discussion to possibility close the center due to financial difficulties. As a result, I felt compelled to write this letter in support to keep the center open. We have two children, Lukas (10) and Kira (7) who both attend the Vor Fru fritids center and they are very happy there. They especially like the wood workshop at the center as well as the outside green park area in the backyard of their church, which is an oasis for children living in downtown Copenhagen. Unfortunately, green spaces and a creative atmosphere where children can be free to experiment are fewer and fewer which is essential to become creative and innovative members of society. We visited several ‘åben skole’ centers in the downtown city and I was shocked at the noise level due to having so many children in such small spaces. I was also disappointed to see how little activity there was at these centers. As an American living in Copenhagen, I have long admired the Danish openness and I have been amazed at how easily Danes adapt to different social situations. I strongly believe that this ability is rooted in the Danish tradition to expose people to many cultures and offering handcraft at an early age. This quality is especially strong at Vor Fru where the kids come from a broad background of cultures and are encouraged to experiment in the different activities and workshops available at the center. At a time when the discussion is about how to provide a strong foundation for our children to compete in a global marketplace, Vor Fru sets the example that other fritid centers should follow. I think it would be a terrible shame to close this cultural institution where children are provided with the tools to explore their potential and to learn to become better citizens. I strongly encourage your committee not to close the Vor Fru Fritids center. Best regards, Frank Zadi
Læs høringssvar fra Frank Zadi
Indsendt af:
Michael Larsen
Dato: 29. april 2015
Svarnummer:
4
By:
kbh s
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Michael Larsen
Indsendt af:
amira mohamed
Dato: 29. april 2015
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
forældre
By:
københavn,nv
Postnr.:
2400
Utilfredshed; Vi er meget utilfreds at kommune lukker, vores fritidshjem-dommerparkefritidshjem er en liile med mange børn og vi alle glad for hvorfor lukkes??
Læs høringssvar fra amira mohamed
Indsendt af:
Bente Rasmussen
Dato: 26. april 2015
Svarnummer:
2
By:
Dronninglund
Postnr.:
9330
PFC - Nyheder fra Kontoret 1 t. · Redigeret · Kære forældre, bedsteforældre og venner af PFC. København Kommune har indstillet, at PFC skal kommunaliseres. En kommunalisering vil betyde at vi i PFC risikerer, at vores produkt med friluftsfokus ikke længere kan opretholdes. Der skal indgives høringssvar/indsigelser på dette senest 30. april 2015. Bestyrelsen har udarbejdet et høringssvar, således at forældre, bedsteforældre og venner af PFC har mulighed for at hjælpe PFC til med, at få politikerne i tale og gøre opmærksomme på vores produkt. Der skal gøres følgende: Tryk på linket (http://www.blivhoert.kk.dk/…/organisering-af-fremtidens-fri…), udfyld kontaktinformation og indsæt nedenstående tekst. Del gerne! Ønsker I hjælp til dette sidder bestyrelsen klar til at hjælpe i PFC onsdag d. 29 .april fra 14-18. Alternativt kan man ringe til Mathilde på 20724149 for vejledning. Tekst til kopiering / fremsendelse i høringssvar ------------------------------------------------------------------- Jeg vil gerne gøre opmærksom på følgende særlige forhold, der gør sig gældende for de tilbud, som PFC i sin nuværende organisationsform tilbyder de tilknyttede børn i fritidsordningen. PFC er bygget op omkring nogle grundprincipper, der handler om tryghed, fællesskab, tolerance og udfordring. PFC har et særligt friluftsfokus, hvor friluftsaktiviteter udgør det primære pædagogiske middel. Friluftsaktiviteterne er struktureret som man kender det fra foreningslivet, hvilket vil sige, at børnene er tilknyttet faste hold og programsatte aktiviteter. PFC har tre busser som er nerven i friluftsaktiviteterne. Det kan i øvrigt bemærkes, at PFC er en økonomisk sund forening. Typiske aktiviteter på programmet er følgende: • kanosejlads • vandsikkerhed og svømning • båltænding og madlavning over bål • kort og kompas • førstehjælp • håndtering af kniv og økse • læring om knob Gennem disse aktiviteter danner børnene relationer indbyrdes og med de voksne, og træner derved sociale kompetencer, venskaber og evnen til at samarbejde. Ved at lære nye færdigheder styrkes børnenes selvtillid og deres samlede kompetencer øges. Det aktive foreningsliv styrkes derudover ved at inddrage forældre, søskende og bedsteforældre udenfor institutionens åbningstid i tilbud som kolonier, fester og weekendudflugter, som ligeledes er baseret på udendørs aktiviteter. De faste voksenstyrede aktiviteter har bl.a. den funktion at skabe trivsel og nærvær, da personalet har mulighed for at følge børnenes udvikling og trivsel tæt i mindre grupper. For at kunne levere disse forskellige tilbud arbejder PFC sammen med en række andre foreninger som Børneringen, Kano og Kajakklubben i Bagsværd Kommune, KFUM og Naturstyrelsen. Med henblik på den igangsatte reform, er vi stærkt bekymrede for: • at børnenes udvikling indenfor ovennævnte rammer vil blive udvandet eller bortfalde helt. • at det aktive foreningsliv med højt forældreengagement i børnenes trivsel og udvikling vil forsvinde. • Særligt at de tilbudte friluftsprogrammer ikke vil kunne opretholdes. Jeg vil derfor opfordre til, at de kommende overvejelser omkring den fremtidige struktur i Københavns Kommune tilgodeser de former for tilbud og den pædagogik, som PFC og den aktive forældregruppe hidtil har kunnet give børnene. Bestyrelsen for PFC vil meget gerne indgå i en åben dialog om mulighederne for at opnå dette. Som bedsteforældre til barn i PFC undres man over forslag til beslutninger der hindrer et yderst velfungerende fritidstilbud PFC - Nyheder fra Kontoret 1 t. · Redigeret · Kære forældre, bedsteforældre og venner af PFC. København Kommune har indstillet, at PFC skal kommunaliseres. En kommunalisering vil betyde at vi i PFC risikerer, at vores produkt med friluftsfokus ikke længere kan opretholdes. Der skal indgives høringssvar/indsigelser på dette senest 30. april 2015. Bestyrelsen har udarbejdet et høringssvar, således at forældre, bedsteforældre og venner af PFC har mulighed for at hjælpe PFC til med, at få politikerne i tale og gøre opmærksomme på vores produkt. Der skal gøres følgende: Tryk på linket (http://www.blivhoert.kk.dk/…/organisering-af-fremtidens-fri…), udfyld kontaktinformation og indsæt nedenstående tekst. Del gerne! Ønsker I hjælp til dette sidder bestyrelsen klar til at hjælpe i PFC onsdag d. 29 .april fra 14-18. Alternativt kan man ringe til Mathilde på 20724149 for vejledning. Tekst til kopiering / fremsendelse i høringssvar ------------------------------------------------------------------- Jeg vil gerne gøre opmærksom på følgende særlige forhold, der gør sig gældende for de tilbud, som PFC i sin nuværende organisationsform tilbyder de tilknyttede børn i fritidsordningen. PFC er bygget op omkring nogle grundprincipper, der handler om tryghed, fællesskab, tolerance og udfordring. PFC har et særligt friluftsfokus, hvor friluftsaktiviteter udgør det primære pædagogiske middel. Friluftsaktiviteterne er struktureret som man kender det fra foreningslivet, hvilket vil sige, at børnene er tilknyttet faste hold og programsatte aktiviteter. PFC har tre busser som er nerven i friluftsaktiviteterne. Det kan i øvrigt bemærkes, at PFC er en økonomisk sund forening. Typiske aktiviteter på programmet er følgende: • kanosejlads • vandsikkerhed og svømning • båltænding og madlavning over bål • kort og kompas • førstehjælp • håndtering af kniv og økse • læring om knob Gennem disse aktiviteter danner børnene relationer indbyrdes og med de voksne, og træner derved sociale kompetencer, venskaber og evnen til at samarbejde. Ved at lære nye færdigheder styrkes børnenes selvtillid og deres samlede kompetencer øges. Det aktive foreningsliv styrkes derudover ved at inddrage forældre, søskende og bedsteforældre udenfor institutionens åbningstid i tilbud som kolonier, fester og weekendudflugter, som ligeledes er baseret på udendørs aktiviteter. De faste voksenstyrede aktiviteter har bl.a. den funktion at skabe trivsel og nærvær, da personalet har mulighed for at følge børnenes udvikling og trivsel tæt i mindre grupper. For at kunne levere disse forskellige tilbud arbejder PFC sammen med en række andre foreninger som Børneringen, Kano og Kajakklubben i Bagsværd Kommune, KFUM og Naturstyrelsen. Med henblik på den igangsatte reform, er vi stærkt bekymrede for: • at børnenes udvikling indenfor ovennævnte rammer vil blive udvandet eller bortfalde helt. • at det aktive foreningsliv med højt forældreengagement i børnenes trivsel og udvikling vil forsvinde. • Særligt at de tilbudte friluftsprogrammer ikke vil kunne opretholdes. Jeg vil derfor opfordre til, at de kommende overvejelser omkring den fremtidige struktur i Københavns Kommune tilgodeser de former for tilbud og den pædagogik, som PFC og den aktive forældregruppe hidtil har kunnet give børnene. Bestyrelsen for PFC vil meget gerne indgå i en åben dialog om mulighederne for at opnå dette.
Læs høringssvar fra Bente Rasmussen
Indsendt af:
Henrik Caspersen
Dato: 14. april 2015
Svarnummer:
1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700 (Bellahøj Fritidscenter)
Vi skriver da vi som forældre til to børn på Bellahøj Fritidscenter og som aktive vælgere i Københavns kommune går ind for en fornuftig politik med fokus på vores fremtid, nemlig børnene! Vi går stærkt ind for at Bellahøj Fritidscenter bevares som en selvejende institution. De har altid haft kvalitet som varemærke både når det gælder børn og når det gælder deres økonomi. De har altid været en institution hvor regnskabet går op eller med overskud, ALDRIG underskud. Besparelsen på det nye fritidstilbud på Rødkilde skole er kun 100.000kr og dette kan Bellahøj Fritidscenter som selvejende Fritidcenter godt spare! Bellahøj Fritidscenter ulmer af kvalitet opbygget gennem mange år. Engagerede ansatte og forældre skaber børn med empati og kreativitet. Hvorfor nedlægge denne kvalitet? Bevar Bellahøj Fritidscenter! Venlig hilsen Nina og Henrik Caspersen
Læs høringssvar fra Henrik Caspersen