Sprog og integration

Høringsfrist:

29. august 2014
Indsendt af:
Morten Nielsen
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
33
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Guldberg Skole
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Morten Nielsen
Indsendt af:
Skolebestyrelsen ved Lundehusskolen
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Lundehusskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen ved Lundehusskolen
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
31
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Østerbro Lokaludvalg tager det gode oplæg vedr. sprog og integration til efterretning, og har ikke yderligere kommentarer.
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Bjarne Nielsen
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
30
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge BH5 Sommerfuglen
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Læs høringssvar fra Bjarne Nielsen
Indsendt af:
Helle Jonstrup
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bifrost/Spanager
By:
København
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Helle Jonstrup
Indsendt af:
Anders Zorck
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Paraplyorganisationen MDI
By:
København V
Postnr.:
1674
Hermed høringssvar fra paraplyorganisationen MDI i forhold til forslag om sprog og integration
Læs høringssvar fra Anders Zorck
Indsendt af:
Uzma Ahmed Andresen
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Uzma Ahmed Andresen
Indsendt af:
Martin Bjerrum Puggaard
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
26
Virksomhed / Organisation :
Lykkebo Skole
By:
Valby
Postnr.:
2500
Høring Sprog og integration Skolebestyrelsen ved Lykkebo Skole har på sit møde den 25. aug. 2014 drøftet det fremsendte oplæg. Vi synes intentionerne er gode, men det, der bekymre os, er det yderligere pres det lægger på lærerne, når de skal indgå i endnu et nyt tiltag. Et tiltag, der kræver, at de skal påtage sig endnu flere og nye arbejdsopgaver samtidig med implementeringen af den nye folkeskolereform. Vi kan godt se, at det ligger i tråd med folkeskolereformen og tankerne om at få alle med og vil blot sende en advarsel om ikke at presse de ansatte på skolerne for hårdt. For at få gennemført skolereformen bedst muligt, må der ikke stilles så mange krav på en gang, at tingene bliver uoverskuelige. På bestyrelsens vegne Poul Hansen Skolebestyrelsesformand Lykkebo Skole
Læs høringssvar fra Martin Bjerrum Puggaard
Indsendt af:
Skole og Forældre København
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skole og Forældre København
By:
København V
Postnr.:
1710
Læs høringssvar fra Skole og Forældre København
Indsendt af:
Niels Hansen
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge Ø2
By:
Købenahvnb
Postnr.:
2100
Østerbro 25-08-2014 Høringssvar omkring sprog og integration Indledende bemærkninger I Klynge Ø2 ønsker ledelsen i samarbejde med bestyrelsen og personalet at udtale os om sprog og integrationspakken. Vi støtter målsætningen om, at alle børn skal have samme muligheder. Vi kan i vores daglige arbejde konstatere, at hver enkelt institution har sine egne udfordringer og muligheder, så derfor mener vi at en sprog- og integrationspakke skal være fleksibel, så der er plads til forskellige løsninger, der giver den bedst mulige løsning for både barn og institution. Vi har i vores daglige arbejde integreret de pædagogiske pejlemærker i hele klyngen, og sprog- og integrationspakkens hovedindsatser passer godt ind her. Samtidig giver den nye muligheder for at opkvalificere det pædagogiske arbejde på sprog og integrationsområdet. Særligt vil vi fremhæve vigtigheden af at opkvalificere samarbejdet med forældrene; det såkaldte forældrepartnerskab. Krav om brug af metoder og redskaber Vi er enige i at udvikling af nye metoder og værktøjer er vigtig, men der skal samtidig gives plads til den nødvendige refleksion og læring. Både blandt det pædagogiske personale og hos ledelsen. Vi vil kraftigt anbefale, at nye metoder og redskaber får en robust fleksibilitet, så de kan tilpasses konteksten i de enkelte klynger og institutioner. For at skabe en forståelse af at arbejde med nye metoder og redskaber, er det en ledelsesopgave, sammen med personalet, at få det implementeret til en fælles forståelse i personalegruppen. Det er en proces der kræver veluddannet personale, Endelig er det også vigtigt at have fokus på balancen mellem tid til dokumentation og tid til børnene. Styrket vidensoverdragelse Vi er opmærksomme på, at det vigtige skift fra børnehave til skole, er et fikspunkt institutionerne til stadighed skal udvikle. En væsentlig udfordring her er, at børnehaverne skal forholde sig til mange forskellige skoler. Her kan en koordineret indsats være med til at skabe en større helhed. Bedst kvalificerede medarbejdere Vi er enige i, at der skal skabes udvikling i institutionerne og at medarbejderne er kernen i denne udvikling. Her er der forskellige løsningsmodeller, der indbefatter såvel opkvalificering af personale, mere tid til børnene samt en fleksibel økonomi. Endelig er det vigtigt at få ressourcer til at opkvalificere særligt engagerede medarbejdere, der brænder for deres område, frem for kun at rekruttere sig til ekspertisen. Intensive læringsforløb God ide at se på anvendte initiativer. Vi vil foreslå, at det så vidt muligt foregår tæt på det daglige arbejde. Rådgivning af forældre Vi synes, det er afgørende, at hele familien er inddraget. Sprog og kultur kan give særlige udfordringer som den enkelte institution skal kende til. Videreuddannelse af personalet i hvordan en helhedspræget indsats omkring familien kan ske, vil være et positivt tiltag. Ressourcer Vi vil anbefale, at institutioner, der er særligt udfordrede, kan få ressourcer til en profileret indsats. Hvis der skal laves en succesfuld profileret indsats, er det samtidig vigtigt, at der fastlægges en langsigtet økonomisk ramme, der følger projektet til dørs. I en travl hverdag, hvor der kun er ressourcer til at følge normeringen, bør der tilføres ekstra midler og/eller ekspertise, der sikrer at målene i sprog- og integrationspakken kan nås. Med venlig hilsen Niels Hansen Klyngeleder Klynge Ø2 – ”Firkløveret” Tlf. 29 28 35 17 Mail: nh@buf.kk.dk
Læs høringssvar fra Niels Hansen
Indsendt af:
Maria Bælum
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Engskolen
By:
København V
Postnr.:
1671
Læs høringssvar fra Maria Bælum
Indsendt af:
Klynge IB8
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1418
Læs høringssvar fra Klynge IB8
Indsendt af:
Morten Leer
Dato: 29. august 2014
Svarnummer:
21
Virksomhed / Organisation :
Frederiksgård Skole
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Dato: 28/8-2014 Høringssvar fra skolebestyrelsen på Frederiksgård Skole vedr. Sprog og integration Dette høringssvar forholder sig til bilag 6, ændret ressourceudmelding: Målsætningen i Københavns kommune (BUF) om at alle børn skal have lige muligheder, og at der skal være fokus på at styrke kerneopgaven i skoler og institutioner på en måde, der vil have betydning for alle børn og elever – men særligt have betydning for de fagligt svageste, har i skolebestyrelsen givet anledning til at drøfte om de eksisterende bevillingstildelingsmodeller på specialskoleområdet tager højde for dette? Den nuværende model synes ikke at tage udgangspunkt i en konkret vurdering af elevernes specifikke behov. Skolebestyrelsen er enig i, at der skal udarbejdes bevillingstildelingsmodeller på specialskoleområdet, som i højere grad tager udgangspunkt i elevernes faktiske behov ud fra en samlet vurdering af funktionsniveau, hvor kriterier for tosprogethed, den kognitive vurdering, diagnoser og funktionsnedsættelser, socialkriterier og andre indgår. I den forbindelse ønsker skolebestyrelsen at stille følgende spørgsmål: Hvad er årsagen til at børn og unge i specialområdet i Københavns kommune, med både generelle indlæringsvanskeligheder og andre diagnoser som f.eks. ADHD og autisme, får tildelt færre ressourcer på nuværende bevillingstildelingsmodel end tilsvarende normalt begavede børn og unge med diagnoser indenfor ADHD og autismespektret i specialskoleregi? I forbindelse med at forvaltningen senest i foråret 2015 vil fremlægge forslag til ændringer af bevillingstildelingsmodellerne for almene- og specialskoler til ikrafttræden august 2016, ønsker skolebestyrelsen at der i den kommende analyse bl.a. ses på, hvorledes tosprogsprocenten fordeler sig på specialskoletilbuddene i Københavns kommune, og i den anledning få fokus på om alle børn får lige muligheder i forhold til en ressourceudmelding. Frederiksgård Skole, som er et specialtilbud for elever med generelle indlæringsvanskeligheder, har omkring 60 % tosprogede elever. Heraf er der en stor andel af tosprogede drenge. I forbindelse med specialreformens implementering , ser vi at der er sket en stigning i antallet af elever som har flere/andre diagnoser end bare generelle indlæringsvanskeligheder. Det gør sig særligt gældende indenfor autismespekteret samt på ADHD området. På vegne af skolebestyrelsen Gunilla Bender Formand for Skolebestyrelsen på Frederiksgård Skole
Læs høringssvar fra Morten Leer
Indsendt af:
Skolebestyrelsen
Dato: 28. august 2014
Svarnummer:
20
Virksomhed / Organisation :
Kirkebjerg Skole
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
27.08.14 Høringssvar - Sprog og integration. Skolebestyrelsen ved Kirkebjerg Skole ser optimeringen af indsatsen omkring chancelighed for alle børn og unge i København som yderst væsentlig og ser generelt positivt på de tiltag som høringsmaterialet skitserer for at sikre bedre muligheder for elever med udfordringen omkring sprog og integration. I forhold til de mange tiltag som beskrives og foreslås i materialet vil skolebestyrelsen dog anbefale følgende ændringer: • At der omkring den ændrede resurseudmelding og omfordeling ikke på en gang overføres de foreslåede midler (10 mill) fra skoleområdet til daginstitutionerne. Skolebestyrelsen anerkender det vigtige i en tidlig indsats, men effekten af en sådan indsats vil ikke være umiddelbar aflæselig de første år og omfordelingen vil medføre en kvalitetsforringelse af skolernes indsats over for netop disse elever inden resultatet af den tidlige indsats er målbar og effektueret. I denne sammenhæng vil Skolebestyrelsen derimod pege på en overgangs-/ indfasningsordning hvor skoler og daginstitutioner begge får resurser til at sikre en ordentlig indsats for disse elever, så ingen elever oplever at miste støtten til den nødvendige sproglige og integrationsmæssige indsats. Dette nødvendiggør dog i en periode tilførsel af yderligere resurser til dette vigtige tiltag for at målsætningen kan opfyldes. • At der omkring Københavner model 2 indføres en bus/taxa ordning ved modtageskoler som sikrer bedre udnyttelse af de reserverede pladser. Kirkebjerg Skole har de sidste år reserveret flere pladser til elever fra Københavnermodel 2, men har kun oplevet et meget lille elevoptag. Baggrunden er at der ikke findes en tidsmæssig rimelig og direkte forbindelse med offentlig trafik. Kirkebjerg Skole udbygges i øjeblikket til 5 spor og har derfor en meget stor lokalekapacitet på sigt, som klart kunne blive mere virksom og udnyttes bedre i forhold til intentionerne i Københavnermodel 2. Det er en klar erfaring både i skolen og forvaltningen, at der skal et særligt tiltag til omkring en rimelig transportmulighed fx busordning. En sådan ordning behøver ikke omfatte alle modtageskoler, men kun de som trafikalt er placeret uhensigtsmæssigt. Skolebestyrelsen ved Kirkebjerg Skole Kenneth Wolstrup Formand
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen
Indsendt af:
Henriette Brockdorff
Dato: 28. august 2014
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
BUPL Hovedstaden
By:
København
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Henriette Brockdorff
Indsendt af:
Mette Kirk
Dato: 28. august 2014
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Brug Folkeskolen
By:
København
Postnr.:
2200/2450
Vedhæftet er høringssvar fra Brug Folkeskolen.
Læs høringssvar fra Mette Kirk
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 28. august 2014
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809 C
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Ulla Jensen
Dato: 28. august 2014
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Utterslev Skole
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedlagte høringssvar fra Utterslev Skoles SB
Læs høringssvar fra Ulla Jensen
Indsendt af:
Pia Lund Bakke
Dato: 28. august 2014
Svarnummer:
15
Virksomhed / Organisation :
Klynge VAL1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Valby d. 25. august 2014 Høringssvar vedr. Sprog og integration Klynge VAL1s forældrebestyrelse og ledelsesteam. Vi har i VAL1 behandlet høringen på ledelsesteammøde den 14/8 og på forældrebestyrelsesmødet den 21/8. Generelt stiller vi os positivt til indstillingen som vi finder gennemarbejdet og godt i tråd med vores eksisterende praksis. Vi har dog følgende bemærkninger til anbefalingerne: Krav til skoler og institutioner om brug af metoder og redskaber til at styrke vidensbaserede indsatser. Vi finder brug af systematisk anvendelse af metode på baggrund af evidens vigtig, men en bestemt metode institutionerne skal anvende er ikke forenelige med praksis og ønske om mangfoldige institutioner. Vi ønsker der er frihed til at vælge den metode der passer til brugergruppe, område samt praksis det enkelte sted jf. pejlemærkerne på institutionsområdet. Indsatsen kunne være oprettelse af metode og inspirations værksteder lokalt forankret, hvor der også kunne foregå kompetenceudvikling. Ressourceteam og sprogkonsulenten kan ligeledes have en funktion i forhold til arbejdet med metode og evidens. Styrket vidensoverdragelse Vidensoverdragelse er særdeles vigtig og vi har gennem flere år (på forskellige skemaer systematisk vidensoverdraget), uden det har haft den ønskede effekt. At gøre den skriftlige vidensoverdragelse elektronisk skaber ikke en bedre kvalitet i overdragelsen. At overdragelsen gøres digital tror vi ikke optimerer, men derimod dialog i forbindelse med overdragelse, så vi finder det er nødvendigt at afsætte ressourcer til overdragelsesmøder mellem institutioner og skoler evt. med forældrenes deltagelse. Samtidigt er det nødvendigt med kompetenceudvikling i fht., hvad den kvalificerede og brugbare overdragelse indeholder. Feedback fra modtagerinstitution vil være et godt initiativ, da der så kan rettes op på evt. misforståelser eller mangler samt afgivende institution får erfaring med om praksis har haft den tiltænkte effekt. Det bedst kvalificerede personale til de mest udfordrede institutioner. Vi mener ikke man nødvendigvis får det bedst kvalificerede personale ved hjælp af mere løn, vi tror der er større tiltrækning af kvalificeret personale ved bedre vilkår i den daglige praksis, eks. mindre børnegrupper, mere tid til det enkelte barn, hurtig sagsbehandling på tværs af forvaltninger og adgang til eks socialrådgivere og andre fag personer omkring udsatte familier. Således at arbejdet med det enkelte barn og dets udfordringer, bliver med fokus på alle barnets forhold, og personalet oplever at gøre en forskel i deres arbejde. Udvidet forældresamarbejde er vigtigt og kræver flere ressourcer eller mindre børnegrupper og ikke mere i løn. Særligt gode vilkår til at kunne arbejde pædagogisk kan fastholde og rekruttere til belastede områder. Det vil dog være en rigtig god ide at nedsætte et korps af task-force pædagoger med særlige kompetencer,( noget lignende støttepædagog korpset, gerne forankret i støttekorpset) som kan rykke ud i belastede institutioner i en periode for at rette op på den faglige kvalitet, samt have en funktion som mentor i perioder. En mentorordning mellem institutioner med særlig høj grad af faglighed kunne også være en mulighed for at understøtte institutioner med faglige udfordringer. Udvidet rådgivning af forældre i understøttelse af deres børns læring. Rådgivningsteam skal være praksis nære, ressourceteamet kunne bruges som rådgivningsteam. Det er ofte relationen og trygheden der er afgørende for den gode dialog og effekten af den ønskede rådgivning. Ansatte der arbejder i lokalområdet har ofte høj grad af troværdighed i belastede områder og denne kan med fordel benyttes i kontakten med familierne. Fordelingstiltag – dagtilbud og skole. Bedst mulig fordeling af børn i byens institutioner kunne det undersøges om det ville have en effekt at der var indskrivning i en klynge frem for enhederne som i dag, evt. lave et pilotforsøg i en enkelt klynge. Godt tiltag at ligge 15 timers tilbud i 0-6 års institutionerne frem for i de formiddags tomme fritidsinstitutioner. Til slut er det vigtigt for os at gøre opmærksom på at løbende og tilgængelig kompetenceudvikling indenfor både pædagogik, sprog og ledelse er afgørende for at have højt fagligt kvalificerede institutioner. På vegne af ledelsesteamet og forældrebestyrelsen i VAL1 Pia Lund Bakke, klyngeleder VAL1
Læs høringssvar fra Pia Lund Bakke
Indsendt af:
Sandra Nielsen
Dato: 27. august 2014
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Peters Hus Udflytterbørnehave - en del af IB2
By:
KBH Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Sandra Nielsen
Indsendt af:
Joy Frimann Hansen
Dato: 27. august 2014
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Tingbjerg Heldagsskole
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Læs høringssvar fra Joy Frimann Hansen
Indsendt af:
Anja Marschall
Dato: 27. august 2014
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Frie Børnehaver og Fritidshjem
By:
København K
Postnr.:
1308
Se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Anja Marschall
Indsendt af:
Pia Bah
Dato: 27. august 2014
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge Ve6
By:
København SV
Postnr.:
2450
Læs høringssvar fra Pia Bah
Indsendt af:
Lene Rønje
Dato: 26. august 2014
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Rådmandsgades Skole
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Lene Rønje
Indsendt af:
Mariane Campolin
Dato: 26. august 2014
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Den integrerede institution Smilehullet / BUF
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Mariane Campolin
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 26. august 2014
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Lennart Kjellerup
Dato: 25. august 2014
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Peder Lykke Skolen
By:
københavn S
Postnr.:
2300 S
25-08-2014 Høring vedr. Sprog og integration. Sprog og integration (2014-0098764) Kommentarer til brug for et høringssvar i forbindelse med Børne- og ungdomsudvalgets indstilling og beslutning til Sprog og integration. Bilag 3 – Intensive læringsforløb. ”Forvaltningen anbefaler, at der som et forsøg udvikles et setup, hvor der i sommerferien igangsættes et intensivt læringsforløb målrettet primært tosprogede drenge med et fagligt lavt niveau”. (side 13) Dette initiativ kan måske for enkelte elever give god mening. Vi på skolen har erfaring med, at nogle elevers sproglige/faglige udvikling ikke bare stagnerer, men også kan være gået tilbage i løbet af sommerferien. Men vi anbefaler, at indsatserne følges op af de lærere og dsa-lærere, der har de faglige kompetencer i det læringsmiljø, hvor eleverne har deres daglige skolegang. ”Ud over de koncentrerede sommerferieforløb bør forsøg med turboforløb fortsætte” (side 13) Vi kan derimod ikke anbefale, at eleverne tages ud af deres læringsmiljø, samles på særlige forløb uden for deres eget læringsmiljø. Vores pædagogiske erfaring viser, at elevernes motivation og vaner i forbindelse med faglig udvikling understøttes bedst i et tæt samarbejde mellem fagpersoner, forældre og ledelse i elevernes vante læringsmiljø. Via klart definerede målrettede indsatser arbejder fagpersoner via skolens ressourcecenter sammen for at udvikle et inkluderende læringsmiljø for alle skolens elever. Som skole har vi en høj succesrate med hensyn til at udvikle faglige inkluderende læringsmiljøer. På baggrund af vores erfaringer kan vi ikke anbefale, at elever ekskluderes til særlige hold, hvor deres faglige/sproglige niveau lige ”fixes”. Vi anbefaler derimod en forøgelse af de faglige ressourcer/ kompetencer der allerede er til stede på skolerne, når hensigten er at løfte de to-sprogede drenges faglige niveau. Bilag 5 - Ændret ressourceudmelding - pengene følger behovet. 1. Ændring af økonomimodel for skoler ”Den nuværende økonomimodel for folkeskolerne, er bl.a. baseret på en angivelse af tosprogethed og social udsathed” (side 17) Vi anbefaler, at man fortsat udløser ressourcer i forhold til disse kriterier. Vi vurderer, at et af vores succeskriterier for at udvikle inkluderende læringsmiljøer for bl.a. to-sprogede drenge er, at skolen ved hjælp af de ekstra bevilgede ressourcer, gives mulighed for at målsætte og optimere læringspotentialet for de særlig sproglig/socialt udsatte elever. Bl.a. via ressourcecentrets sociale, pædagogiske og faglige kompetencer, herunder de dansk som andetsprogs fagpersoner, der i tæt samarbejde med lærerne, skaber inkluderende og fagligt udviklende læringsmiljøer for vores udfordrede tosprogede elever. Vi anbefaler i øvrigt, at der ikke skelnes mellem vestlig og ikke-vestlig tosprogethed i forbindelse med ressourcetildelingen. På Peder Lykke Skolen modtager vi bl.a. elever efter et år i modtageklasse. I den forbindelse har eleverne uanset vestlig eller ikke-vestlig sproglig baggrund brug for særlig tilrettelagte indsatser for at kunne profitere af undervisningen og tage en dansk afgangsprøve med tilfredsstillende resultater. De nødvendige resultater, der kvalificerer dem til at fortsætte i en ungdomsuddannelse. 2. Omlægning af ressourcer fra skoler til dagtilbud Der er forskningsmæssigt belæg for, at en tidlig indsats af høj faglig kvalitet, er afgørende for chancelighed for de mest udfordrede børn. Samtidig vil en intensiveret tidlig indsats, mindske behovet for kompenserende indsatser i skoleforløbet. (side 18) Gennem et fagligt/professionelt samarbejde i Peder Lykke Skolens ressourcecenter koordineres alle skolens ekstra tildelte ressourcer med henblik på at kvalificere inkluderende læringsmiljøer for alle vores elever, herunder vores særlig udfordrede tosprogede elever. De indsatser der iværksættes har oftest til hensigt at støtte de særlig udfordrede elever i deres vante læringsmiljø. Indsatsen betragtes som en dimension i den almindelige fagundervisning og altså ikke som en kompenserende indsats. Det er vores vurdering, at børn der fx er sprogligt udfordret ved skolestart ofte vil være udfordret gennem hele deres skoleforløb. Det er samtidig vores erfaring, at de kontinuerlige fokuserede indsatser vi, som følge af den nuværende ressourcetildeling, kan tilbyde betyder, at de sprogligt udfordrede elever følger den nødvendige faglige progression. På Peder Lykke Skolen har vi succes med, at de udfordrede to-sprogede opnår de kompetencer fagligt/socialt som er nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Samarbejde mellem fagpersoner, herunder uddannede dsa-lærer, vidensdeling og forventning om højt fagligt niveau er hjørnestene i dette arbejde. Desuden har etableringen af ressourcecentret haft stor betydning for arbejdet med inkluderende og fagligt udviklende læringsmiljøer. Arbejdet i skolens ressourcecenter forudsætter dog, at der tildeles tilstrækkelige ressourcer til, at uddannede fagpersoner kan vejlede og sparre med lærerne. Dette faglige/pædagogiske udviklingsarbejde, tilknyttet skolens ressourcecenter, kan ikke erstattes af tidlig sproglig indsats i daginstitutioner eller særlig tilrettelagte turboforløb ekskluderet fra elevernes daglige læringsmiljø. Ligeledes kan tiltagene i skolereformen (flere undervisningstimer og understøttende undervisning) ikke kompensere for fagligt kvalificerede lærerressourcer. Ud fra denne argumentation anbefaler vi, at der fortsat tildeles særlige økonomiske ressourcer til folkeskoler ud fra sociale og to-sprogs-kriterier med henblik på at forøge chanceligheden i forhold til faglig og social udvikling. Desuden at der fortsat på de enkelte skoler uddannes lærere med særlige kompetencer inden for dansk som andetsprog til at løfte denne opgave. Venlig hilsen Zahid Akhtar Lennart Kjellerup Formand Skoleleder
Læs høringssvar fra Lennart Kjellerup
Indsendt af:
Lennart Kjellerup
Dato: 22. august 2014
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Peder Lykke Skolen
By:
københavn S
Postnr.:
2300 S
Høring vedr. Sprog og integration. Sprog og integration (2014-0098764) Kommentarer til brug for et høringssvar i forbindelse med Børne- og ungdomsudvalgets indstilling og beslutning til Sprog og integration. Bilag 3 – Intensive læringsforløb. ”Forvaltningen anbefaler, at der som et forsøg udvikles et setup, hvor der i sommerferien igangsættes et intensivt læringsforløb målrettet primært tosprogede drenge med et fagligt lavt niveau”. (side 13) Dette initiativ kan måske for enkelte elever give god mening. Vi på skolen har erfaring med, at nogle elevers sproglige/faglige udvikling ikke bare stagnerer, men også kan være gået tilbage i løbet af sommerferien. Men vi anbefaler, at indsatserne følges op af de lærere og dsa-lærere, der har de faglige kompetencer i det læringsmiljø, hvor eleverne har deres daglige skolegang. ”Ud over de koncentrerede sommerferieforløb bør forsøg med turboforløb fortsætte” (side 13) Vi kan derimod ikke anbefale, at eleverne tages ud af deres læringsmiljø, samles på særlige forløb uden for deres eget læringsmiljø. Vores pædagogiske erfaring viser, at elevernes motivation og vaner i forbindelse med faglig udvikling understøttes bedst i et tæt samarbejde mellem fagpersoner, forældre og ledelse i elevernes vante læringsmiljø. Via klart definerede målrettede indsatser arbejder fagpersoner via skolens ressourcecenter sammen for at udvikle et inkluderende læringsmiljø for alle skolens elever. Som skole har vi en høj succesrate med hensyn til at udvikle faglige inkluderende læringsmiljøer. På baggrund af vores erfaringer kan vi ikke anbefale, at elever ekskluderes til særlige hold, hvor deres faglige/sproglige niveau lige ”fixes”. Vi anbefaler derimod en forøgelse af de faglige ressourcer/ kompetencer der allerede er til stede på skolerne, når hensigten er at løfte de to-sprogede drenges faglige niveau. Bilag 5 - Ændret ressourceudmelding - pengene følger behovet. 1. Ændring af økonomimodel for skoler ”Den nuværende økonomimodel for folkeskolerne, er bl.a. baseret på en angivelse af tosprogethed og social udsathed” (side 17) Vi anbefaler, at man fortsat udløser ressourcer i forhold til disse kriterier. Vi vurderer, at et af vores succeskriterier for at udvikle inkluderende læringsmiljøer for bl.a. to-sprogede drenge er, at skolen ved hjælp af de ekstra bevilgede ressourcer, gives mulighed for at målsætte og optimere læringspotentialet for de særlig sproglig/socialt udsatte elever. Bl.a. via ressourcecentrets sociale, pædagogiske og faglige kompetencer, herunder de dansk som andetsprogs fagpersoner, der i tæt samarbejde med lærerne, skaber inkluderende og fagligt udviklende læringsmiljøer for vores udfordrede tosprogede elever. Vi anbefaler i øvrigt, at der ikke skelnes mellem vestlig og ikke-vestlig tosprogethed i forbindelse med ressourcetildelingen. På Peder Lykke Skolen modtager vi bl.a. elever efter et år i modtageklasse. I den forbindelse har eleverne uanset vestlig eller ikke-vestlig sproglig baggrund brug for særlig tilrettelagte indsatser for at kunne profitere af undervisningen og tage en dansk afgangsprøve med tilfredsstillende resultater. De nødvendige resultater, der kvalificerer dem til at fortsætte i en ungdomsuddannelse. 2. Omlægning af ressourcer fra skoler til dagtilbud Der er forskningsmæssigt belæg for, at en tidlig indsats af høj faglig kvalitet, er afgørende for chancelighed for de mest udfordrede børn. Samtidig vil en intensiveret tidlig indsats, mindske behovet for kompenserende indsatser i skoleforløbet. (side 18) Gennem et fagligt/professionelt samarbejde i Peder Lykke Skolens ressourcecenter koordineres alle skolens ekstra tildelte ressourcer med henblik på at kvalificere inkluderende læringsmiljøer for alle vores elever, herunder vores særlig udfordrede tosprogede elever. De indsatser der iværksættes har oftest til hensigt at støtte de særlig udfordrede elever i deres vante læringsmiljø. Indsatsen betragtes som en dimension i den almindelige fagundervisning og altså ikke som en kompenserende indsats. Det er vores vurdering, at børn der fx er sprogligt udfordret ved skolestart ofte vil være udfordret gennem hele deres skoleforløb. Det er samtidig vores erfaring, at de kontinuerlige fokuserede indsatser vi, som følge af den nuværende ressourcetildeling, kan tilbyde betyder, at de sprogligt udfordrede elever følger den nødvendige faglige progression. På Peder Lykke Skolen har vi succes med, at de udfordrede to-sprogede opnår de kompetencer fagligt/socialt som er nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Samarbejde mellem fagpersoner, herunder uddannede dsa-lærer, vidensdeling og forventning om højt fagligt niveau er hjørnestene i dette arbejde. Desuden har etableringen af ressourcecentret haft stor betydning for arbejdet med inkluderende og fagligt udviklende læringsmiljøer. Arbejdet i skolens ressourcecenter forudsætter dog, at der tildeles tilstrækkelige ressourcer til, at uddannede fagpersoner kan vejlede og sparre med lærerne. Dette faglige/pædagogiske udviklingsarbejde, tilknyttet skolens ressourcecenter, kan ikke erstattes af tidlig sproglig indsats i daginstitutioner eller særlig tilrettelagte turboforløb ekskluderet fra elevernes daglige læringsmiljø. Ligeledes kan tiltagene i skolereformen (flere undervisningstimer og understøttende undervisning) ikke kompensere for fagligt kvalificerede lærerressourcer. Ud fra denne argumentation anbefaler vi, at der fortsat tildeles særlige økonomiske ressourcer til folkeskoler ud fra sociale og to-sprogs-kriterier med henblik på at forøge chanceligheden i forhold til faglig og social udvikling. Desuden at der fortsat på de enkelte skoler uddannes lærere med særlige kompetencer inden for dansk som andetsprog til at løfte denne opgave. Venlig hilsen Zahid Akhtar Lennart Kjellerup Formand Skoleleder
Læs høringssvar fra Lennart Kjellerup
Indsendt af:
Karen Esrom Christensen
Dato: 22. august 2014
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
Nørre Fælled Skole
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar fra Nørre Fælled skole vedr. forslaget ”Sprog og integration” Dette høringsforslag vil i særlig grad forholde sig til løsningsforslag 1 (bilag 1A), 4 (bilag 3) og 6 (bilag 5). Desuden vil det påpege behovet for endnu et løsningsforslag vedr. opkvalificering og efteruddannelse af lærere og fritidshjemspædagoger. 1. Krav til skoler og institutioner om brug af metoder og redskaber til at styrke vidensbaserede indsatser. (bilag 1a) Nørre Fælled skole har igennem de seneste 2 år deltaget i Undervisningsministeriets udviklingsprogram ”Styrkelse af tosprogede elevers faglighed.” Her har der været fokus på 6 delmål i forhold til undervisningen af tosprogede elever De 6 delmål har blandt andet drejet sig om følgende: • at sætte læringsmål for undervisningen. • at arbejde med og på baggrund af elevernes sproglige og vidensmæssige forforståelse i forhold til et fagligt emne. • at arbejde med fagenes sprog (genre) • at inddrage elevernes samlede sproglige ressourcer i undervisningen og læringsprocesserne. • give eleverne feedback på deres sproglige kunnen i den daglige undervisning. Disse 6 delmål er selvfølgelig blevet valgt ud på baggrund af en forskningsmæssigt og evidensbaseret viden om, hvad der styrker tosprogede elevers læring (og i øvrigt alle elevers læring). Hvis det er denne indsigt om, hvad der skal til for at give en god undervisning i særdeleshed for tosprogede elever men i øvrigt for alle elever, som ligger bag ønsket om metodekrav i løsningsforslag 1, kan vi godt bakke op bag dette krav. Men hvis det er et mere specifikt krav om, at der skal tages udgangspunkt i en eller flere specifikke metoder i den konkrete undervisningssituation, er det ikke hensigtsmæssigt. Det er læringsmålene, som skal danne udgangspunkt for undervisningen, og herunder hvilke metoder der skal bruges i undervisningen for at nå disse mål. Desværre fremgår det efter vores opfattelse ikke særligt klart af bilag 1A, hvad der er tænkt på. Både i kraft af Nørre Fælled skoles deltagelse i udviklingsprogrammet og vores daglige virke har vi rigtige gode erfaringer med aktionslæring (det vil sige kollegial observation og sparring) samt ledelsesmæssig observationer som kvalitetsudvikling. Blot skal man være opmærksom på, at dette kræver tidsmæssige ressourcer for lærerne, som ligger ud over deres daglige virke, og ligeledes kræver det tidsmæssige ressourcer for ledelsen. Vi kan kun støtte op om, at der er et behov for dels at få formidlet ny forskningsmæssigt viden og best practice vedrørende undervisning af tosprogede elever til skolernes ledelser og lærere. Det ville være godt, hvis forvaltningen systematiserede dette arbejde med udgangspunkt i al den forskningsbaseret viden og viden om best practice, der findes dels i kommunen og dels i Danmark og andre lande. Samtidig er der et vedvarende behov for opkvalificering og efteruddannelse af personalet (se senere afsnit). Vi er også enige i, at hvis nogle skoler skal udbrede deres viden til andre skoler, vil det kræve en økonomisk kompensation af den skole, som stiller lærer- eller ledelsesmæssige ressourcer til rådighed for dette, samt en nøje planlægning, så det ikke griber ind i den afgivne skoles undervisning. 4. Intensive læringsforløb (bilag 3) Vi vil blot henlede opmærksomheden på, at selv om særlige tiltag som f.eks. Løkkefondens projekt har en umiddelbart positiv effekt på de deltagende elever, er der ikke påvist langtidseffekter af dette og lignende projekter. Det er også vores erfaring af kortvarige indsatser sjældent har en langtidseffekt. Samtidig var det vores erfaring, da skolen deltog i et ”Turboforløb,” at det var godt for de deltagende elever, som fik et intensivt forløb sammen med deres faste lærere, men ikke godt for den gruppe elever, der var tilbage i klasserne med vikardækning. 6. Ændret ressourceudmelding (bilag 5) Der er to grunde til, at vi ikke vurderer, at det er hensigtsmæssigt at flytte ressourcer fra folkeskolen til daginstitutionerne. Samtidig tager vi med denne holdning ikke stilling til, om daginstitutionerne har behov for yderligere tildeling af ressourcer. Den første og mest indlysende grund til at vi afviser dette forslag er, at de elever der i dag befinder sig fra børnehaveklassen til 9. klasse ikke har profiteret af en styrket indsats i daginstitutionerne. Det vil sige, at de fortsat har behov for særlige tiltag (sprogstøtte ifølge bekendtgørelse nr. 690 § 2 stk. 2). Det betyder, at det i givet fald er over en lang årrække, at der skal omlægges midler fra folkeskolen til daginstitutionerne i forhold til at styrke de tosprogede elever. Den anden grund til ikke at omlægge midler fra folkeskolen til daginstitutionerne er, at det er vilkår at være tosproget gennem hele livet og ikke noget, som kan overstås. Det betyder, at kun enkelte børn og unge opnår modersmålskompetencer på dansk. De vil gennem hele deres skole- og uddannelsesforløb have behov for, at undervisningen tager udgangspunkt i at de er tosprogede elever, og at der derfor er visse områder af det sproglige univers, de har mindre kendskab til end en modersmålstalende. Det betyder, at selv om børnene har modtaget en god sproglig stimulering i børnehaven, vil de f.eks. støde på nye sproglige udfordringer i de faglige fag, når de når op på mellemtrinnet. Den nuværende ressourcetildelingsmodel, som der er gjort rede for i bilag 5, er ikke en objektiv model, som præcist rammer de elever som har behov for yderligere sprogudviklende tiltag (sprogstøtte ifølge bekendtgørelse nr. 690 § 2 stk. 2). Der vil f. eks. også være elever som taler EU-sprog, som har behov for særlige sprogudviklende tiltag. Men ressourcetildelingsmodellen rammer generelt de elever, som har det største behov for sprogudviklende tiltag. På skolerne bruger vi selvfølgelig de tildelte midler i forhold til de elever som har de største behov for sproglig udvikling, også selv om de taler Eu-sprog Men vi stiller spørgsmål ved, om der kan findes et andet og mere objektivt tildelingssystem, som ikke samtidig vil stille store krav om, at skolerne skal foretage sprogscreeninger og sprogvurderinger. Disse er både tids- og ressourcekrævende, og de er ikke nødvendigvis altid objektive vurderinger. Hvis sprogscreeningerne / sprogvurderingerne skal foretages flere gange i skoleforløbet, vil det være endnu mere tids og ressourcekrævende også på forvaltningsniveau. På Nørre Fælled skole har vi meget målrettet og systematisk brugt de tildelte tosprogsmidler til de tosprogede elever, som har det største behov for at udvikle deres sprog. Det kan være en af grundene til at vi f. eks. har opnået bedre resultater i Nationale test i læsning og ved afgangsprøverne. Hvis man f. eks. tildelte midlerne på baggrund af resultaterne i Nationale test i læsning, ville vi på baggrund af det forberede resultater ikke længere modtage de samme midler, og vi ville derfor ikke kunne yde den samme indsats i forhold til de sprogligt udfordrede elever. Vi kan frygte, at det vil betyde, at vores tosprogede elever igen vil opnå dårligere resultater. Det vil også være en udfordring at tildele ressourcer på baggrund af den enkelte elevs kompetencer, i det der er en meget stor udskiftning af vores elevgruppe hen over årene. Både på baggrund af hyppige skoleskift til og fra privatskoler samt til- og fraflytninger til andre folkeskoler. Det ville betyde, at den elevgruppe som der er blevet tildelt tosprogsmidler til, ikke er den samme som den der har behovet for særlige sproglige tiltag et år efter. Når den samme problematik ikke gør sig gældende i dag, er det fordi, at skoleskiftene sker blandt de tosprogede elever. Opkvalificering og efteruddannelse af lærere og fritidspersonale. Der er overraskende nok ikke nævnt noget tiltag i forhold til opkvalificering og efteruddannelse af lærere og fritidspersonale i indstillingen, selv om der efter vores vurdering også er et stort behov på dette område. Omkring 2011-12 nedlagde man linjefaget dansk som andetsprog på seminarerne, og det betyder, at der ikke længere bliver uddannet lærere, som har specifikke kvalifikationer til at varetage den særlige tilrettelagte sprogundervisning (dansk som andetsprogsundervisningen). Samtidig er det ikke vores indtryk, at der generelt i de øvrige linjefag på seminarerne bliver arbejdet med hvilke faglige udfordringer, der er i undervisningen af tosprogede elever. Det vil sige, at de nyuddannede lærere, som vi ansætter, eller lærere som ikke tidligere har undervist tosprogede elever har et stort behov for efteruddannelse/opkvalificering. I kraft af midler fra udviklingsprojektet ”Styrkelse af tosprogede elevers faglighed” har vi sammen med Rådmandsgade tilrettelagt et vellykket efteruddannelsesforløb over de sidste 3 år, hvor der er et tæt samspil mellem kursus og aktionslæring. Da Nørre Fælled Skole er en heldagsskole, er fritidstilbuddet en integreret del. Pædagogerne i fritidstilbuddet havde aldrig modtaget nogen efteruddannelse i fokus på sprog gennem leg og aktiviteter, før vi i 2010/2011 selv tog initiativ til denne efteruddannelse. Dette gjorde vi sammen med de øvrige heldagsskoler. Siden har vi fået mange nye pædagoger, der heller ikke har en viden på dette felt, og der er efter vores vurdering også et stort behov for efteruddannelse/opkvalificering for pædagogerne. På vegne af skolebestyrelsen på Nørre Fælled Skole Kalle Jakob Jørgensen Skolebestyrelsesformand
Læs høringssvar fra Karen Esrom Christensen
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 13. august 2014
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg

Sider