Indsendt af:
Tom Manczak
Dato: 4. februar 2013
Svarnummer:
12
By:
København N
Postnr.:
2200
Påklage vedr. Påbud om støj ved Tunnelarbejdsplads i Nørrebroparken (NØP). Bedes fremsendt til Natur og Miljøklagenævnet som klage/påklage. Der vil blive fremsendt en udvidet klageskrift til behandling af sagen. Det er yderst beklageligt og dybt uacceptabelt for naboerne til Tunnelarbejdspladsen i Nørrebroparken, at der nu er udstedt et påbud som hæver støjgrænsen næsten 10 gange. Vi har siden slutningen af december været vidne til ekstremt støjende natarbejde som har holdt naboerne vågne det meste af natten. Baggrunden for dette påbud er en Option som blev vedtaget af Borgerrepresentationen i 2010 som led i prisforhandlingen af totalentreprisen på Metrocityringen. Det er langt fra sikkert om denne Option overhovedet er lovlig, idet der skal foretages ny VVM redegørelse på baggrund af væsentligt ændrede forudsætninger for naboerne/nærmiljøet. Man har således givet metroselskabet og dets entreprenør CMT tilladelse til at holde naboerne søvnløse i en længere periode. Hvad bliver det næste, når påbuddet udløber, og man er klar til at sætte tunnelboremaskinen i gang? Det er forudsat, at dét arbejde skal overholde forudsætningerne og vilkår udstukket i VVM rapporten. Dvs. støjgrænserne som var gældende på tidspunktet for VVMens udarbejdelse (det gamle byggereglement). Det var en klar opfattelse efter borgermøder, at Tunnelarbejdspladsen NØP skulle arbejde i døgndrift pga. De støtteaktiviteter som kræves af boremaskinen (fx jord der skal hejses op og betonelementer som skal hejses ned). Man påstod, at disse aktiviteter kunne klares inden for de gældende støjgrænser. Boremaskinen er imidlertid langtfra i drift, men man har alligevel tilladt ekstremt støjende natarbejde. Skal vi som naboer virkelig finde os i forstyrret nattesøvn og voldsomme gener, frem til 2018 eller hvornår de nu bliver færdige? Forsinket er byggeriet, det er der ingen tvivl om. Ifg. nabomøder og VVM rapport, skulle boret igangsættes i oktober 2012. Vi er nu i Februar måned, og man er endnu ikke nået helt ned, og der mangler stadig at blive udgravet to såkaldte underjordiske kaverner og støbt en bundplade. Hvornår mon boremaskinen kommer …april, maj, juni? Hvilke konsekvenser har dette for byggeriets samlede tidsplan? Hvordan vil man indhente den tid man har tabt i de indledende byggefaser? Hvordan er det overhovedet realistisk at indhente tidstabet? Eftersom NØP arbejdsplads i praksis har arbejdet efter lovløse principper siden etableringen, må der nu strammes gevaldigt op på miljømyndighedens tilsyn, for at sikre naboernes retssikkerhed, nattesøvn, og ret til at udnytte deres bolig. Københavns kommune og Borgerrepræsentationens ageren i denne farce burde skamme sig i den grad over deres ageren i sagen. Men det sker nok ikke da holdningen er tilsyneladende at målet helliger midlet. Det er krænkende for retssikkerheden at heller ikke politiet vil rejse sigtelse for mange overskridelser foretaget i foråret 2012. Metroselskabet, CMT, Kommunen, dens miljømyndighed, og BR politikere bør være opmærksom på at det kan være problematisk ift. EMRK artikel 8. En evt. sag i EMRK regi vil skabe præcedens og vil have konsekvenser for alle fremtidige byggerier af denne kaliber. Der opfordres til at Metroselskabet og dets ejere hurtigt iværksætter tiltag som tildeler berørte naboer kompensation, genhusning eller opkøb af boliger. Ekspropriationskomission behøves ikke involveres, eftersom det står metroselskabets ejere frit selv at løse disse problemer. Der er ikke eksplicit krav om at Ekspropriationskomissionen skal indrages. Det skal nævnes, at påbuddet fastlægger at der ikke må arbejdes støjende søndag 16-00. Der er dog blevet udført støjende arbejde om søndagen lige siden nytår. Vedr. Natarbejde er der benyttet flere kraner i terræn end den ene som der er givet tilladelse til, ligesom der også er arbejdet med gravemaskiner i terræn. Ifg. påbuddet må gravemaskinen kun bruges i selve skakten. Ydermere har kranen i flere tilfælde ikke været stationær. Fra byggepladsen har skingre og højfrekvente sireneagtige lyde generet naboerne natten igennem. Derudover er Bakkelyde fra entreprenørmaskiner ekstremt generende. Der må kunne findes en trådløs løsning med øretelefoner i beskyttelseshjelme som kan udfylde formålet ift. Arbejdsmiljøloven. Vi har snart hørt på de bippelyde i 2 år, og har tigget og bedt om at man finder en alternativ løsning, uden held. Forløb omkring overskridelser og konsekvens heraf bør gøres offentligt tilgængelig, så naboer kan være sikre på at miljømyndigheden rent faktisk gør noget ved overskridelser. Der bør sikres flere midler således at miljømyndighedens kompetence kan øges og der kan foretages reelt tilsyn hvor overtrædelser får en mærkbar konsekvens. Evt. kan en byggeteknisk konsulent tilknyttes, for at hjælpe med byggetekniske spørgsmål som den eksisterende myndighed ikke har kompetence til at vurdere. Miljømyndigheden bør modtage juridisk vejledning så det sikres at den rigtige procedure, indhentning af beviser, m.v. kan være med til at der rejses sigtelse, og at overtrædelserne kan medføre en dom som fortjent. Faktum er at lovløsheden hærger, og dette skal stoppes. Påbuddets ordlyd er upræcist og det bør præciseres hvilke maskiner må arbejde i terræn om natten og hvilke må arbejde i skakten. Hvornår bestemte maskiner må arbejde og hvordan. Ved ”åbent hus” arrangement sidst i januar, stod det klart, at man ikke ville vedkende sig påbud eller støjgrænser, hverken Metroselskabet eller CMT. Ved nærlæsning af påbuddet står det altså klart, at der er adksellige muligheder for tolkning efter eget forgodtbefindende. Har påbuddet ikke været forelagt entreprenøren og CMT, og bestemmelserne utvetydigt forklaret? Hvordan har man sikret, at maskinerne har fået støjdæmpende tiltag? Hvad med Partikelfilter? Det såkaldte støjværn har næsten ingen effekt, da det blot består af en træplade, eller presenning som er spændt lidt ud foran maskinerne. Faktum er desværre at det er temmelig usmart at placere en så omfattende, stor, støjende og meget langvarig byggeplads i et tæt befolket boligområde. Men den forsvinder ikke lige foreløbig. Så derfor: Gør det dog tåleligt for os alle sammen, også os som er gidsler i CMTs støjhelvede og storsyn på regler. Så kan vi måske få en cityring hvor der blot tages lidt hensyn til naboerne, for lige nu er hensynet ikke eksisterende. Det vil tidsnok vise sig om menneskerettighedernes Artikel 8 vedr. privatlivets fred er overtrådt. Med Venlig Hilsen Tom Manczak Nordbanegade.
Læs høringssvar fra Tom Manczak
Indsendt af:
Nana Wolrath Jørgensen
Dato: 4. februar 2013
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2200
Se vedhæftet fil.
Læs høringssvar fra Nana Wolrath Jørgensen
Indsendt af:
Kim Christensen
Dato: 4. februar 2013
Svarnummer:
10
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København
Postnr.:
2200
Høringssvar vedr. Påbud om støj ved Tunnelarbejdsplads i Nørrebroparken. Denne høring er usædvanlig idet der er tale om en Pseudo-høring, idet interessenter ikke har haft mulighed for at indgive høringssvar og indsigelser inden påbuddet trådte i kraft kort før jul. Nørrebrolokaludvalg ønsker dog at komme med kommentarer og indsigelser. Indledningsvis er vi imod behandling efter naturbeskyttelsesloven, idet man som nabo har mindsket klageret, ligesom at forholdende for naboer efterfølgende er forværret ved Nørrebroparken. Naboernes vilkår ved Nørrebroparken er urimelige. Man har med påbuddet hævet støjgrænsen næsten 10 gange. Man har givet tilladelse til døgnarbejde med støjgrænse om natten på op til 62 dB(A). Det har medført at en del naboer ikke kan sove, idet der arbejdes med støjende redskaber også i nattetimerne. Flere naboer lider allerede under støjrelaterede symptomer som stress, hovedpine, søvnløshed, depression, irritation og aggression. Det er ingenlunde acceptabelt, at naboernes nattesøvn ødelægges i en årrække, uden at der er foretaget mærkbar afhjælpning. Naboerne får altså væsentligt indskrænket deres ret til at udnytte deres bolig. Dette kan i sig selv være i strid med EMRK artikel 8. 62 dB(A) i nattetimerne er et meget højt støjniveau, og karakteren af de støjende arbejder gør det umuligt for de fleste at sove. Der bør tilbydes genhusning, opkøb af boliger eller erstatning til de ramte. Dette behøver ikke være i ekspropriations regi, idet der ingen hindring er for ejerne at tilbyde afhjælpning, hvis man som ejer selv ønsker at løse problemet af egen fri vilje. Det kan konstateres at en sådan fri vilje og imødekommenhed ikke eksisterer. Det var vores klare opfattelse fra borgermøder, at byggepladsen skulle operere i døgndrift når boremaskinen var idriftsat, ikke før. Man har forklaret, at boremaskinen ville være i drift under jorden og ville derfor ikke påføre nævneværdig støj til omgivelserne, og at selv accessoriske aktiviteter ville kunne foregå uden at overskride den daværende støjgrænse. Dette var med til at mindske de negative holdninger overfor metrobyggeriet. Vi tager dette påbud som et udtryk for at man er forsinket. Påbuddet ændrer ikke på at boret skulle være i drift oktober 2012 (jvf. nabofolder, 1. Udgave, og VVM rapport). Dette er ikke sket. Hvor meget er man forsinket og hvordan påtænkes dette indhentet? Påbuddets ordlyd er ikke præcist nok. Der er adskellige punkter som giver anledning til misforståelser. Det skal eksplicit nævnes hvor maskinerne må arbejde, hvornår, hvilke og hvor mange maskiner vil være i drift om natten. Dette er ikke beskrevet klart nok i påbuddet, og leder til spekulationer hos CMT om hvad de må og ikke må og hvornår. Det er meget vigtigt at påbuddet udstikker utvetydigt klare bestemmelser for hvordan og hvilke arbejder må udføres. I sin nuværende form er påbuddet utilstrækkeligt. Der er meget som tyder på at CMT og Metroselskabet ikke helt har forstået påbuddets ordlyd, med de arbejder som udføres om natten. Vi er bekendt med at der hermed er trukket ét af 4 “jokerkort” som blev vedtaget af BR som option til metrobyggeriet tilbage i 2010. Kun ét jokerkort må benyttes pr. byggeplad s i hele anlægsperioden, så vi forventer ikke at se yderligere krænkelser af naboernes nattesøvn ved Nørrebroparken i resten af byggeperioden. Nørrebrolokaludvalg kræver at entreprenørens redegørelse og kommunens håndtering heraf ved evt. overskridelser bliver offentlig tilgængelig så snart de foreligger, eksempelvis på kommunens og metroselskabets hjemmeside. Samtidig skal entreprenøren redegøre for hvordan naboer er blevet varslet og om dette er sket med rettidig omhu og i god tid, og om mil jømyndigheden har accepteret dette niveau og begrundelse herfor. Nørrebrolokaludvalg kræver at der foretages mere opsyn, og at der skrides ind ved overskridelser, hårdt og kontant. Der skal afsættes flere penge til Miljøkontrol vedr. Metrobyggeriet. Naboerne er ikke tjent ved flere års søvnløshed. Med Venlig Hilsen Kim Christensen Formand for Nørrebro lokaludvalg
Læs høringssvar fra Kim Christensen
Indsendt af:
Stinne ørnsholt
Dato: 3. februar 2013
Svarnummer:
9
By:
Kbh n
Postnr.:
2200
Dagtimerne er uudholdeligt  nok, udvidet arbejdstid bør forbydes, der bør være fred til at indtage aftensmåltid. Det er beviseligt sundhedsskadelige at være omgivet af konstant støj. Folk er gået ned med stress og depressioner, da der på intet tidspunkt er mulighed for at kroppen kan koble helt ud, da man konstant udsættes for rystelser, høje borelyde, metal der banker mod metal, skarpt lys og de konstante bib lyde fra bakkende køretøjer. Det bør gøres med udholdeligt at have en hverdag kørende, vi taler om mange år ud i fremtiden. Folk er af forskellige, oftes økonomiske, situationer, bundet til deres bolig, uden mulighed for at slippe væk.  Ved nattearbejder bør det på inden måde være tilladt at have andre maskiner på jorden end den elektriske kran, en regl der  allerede findes, men absolut ikke overholdes. En elkran som snart godt må indfinde sig, da den nuværende kører på diesel og udspyr livsfarlige partikler 24 timer i døgnet. Det nattelige arbejde har tilladelse til 62 dba og bør sættes ned til  40 dba. Desuden bør der understreges at mange lastbiler udefra holder i tomgang mens de bliver læsset. Der bør lægges klare retningsregler for hvor længe et køretøj bør holde i tomgang, da dette er en kilde til stor forurening og en trussel mod omgivende beboers sundhed
Læs høringssvar fra Stinne ørnsholt
Indsendt af:
Jan Dyhr
Dato: 27. januar 2013
Svarnummer:
8
By:
København N
Postnr.:
2200
Problemet er, at der bliver boret ud til tunnel om natten. Det må kunne undgås, så det kun sker om dagen i tidsrummet 8-18 /20/22 men ikke efter klokken 24. Det må være muligt at planlægge arbejdsgangen så selve boreprocessen med den megen larm og de sundhedsskadelige lavfrekvente svingninger sker i dagtimerne og vedligeholdelsen af udstyret med udskiftning af skær etc. så udføres om natten. Hvorfor skal dem på Nørrebro have mere larm end de andre bydele?
Læs høringssvar fra Jan Dyhr
Indsendt af:
Tom Manczak
Dato: 24. januar 2013
Svarnummer:
7
By:
Kbh N
Postnr.:
2200
Dette er et preliminært høringssvar, for at gøre opmærksom på at der er uoverensstemmelse mellem fristen nævnt på oversigten blivhoert.kk.dk og den frist som nævnes i selve PDF filen med påbudets ordlyd. For Nørrebroparken er den ene frist 04.02.13 mens påbudets ordlyd nævner d. 25.01.13. Der må ikke være uoverensstemmelser mellem de nævnte frister da det skaber usikkerhed omkring den reelle frist. Derfor bør alle høringssvar som modtages frem til d. 4 februar, accepteres som rettidig indsendt, da det er denne frist som er synlig først. Ligeledes bør naturklagenævnet orienteres om denne fejl, og ligeledes bør de acceptere eventuelle påklager frem til d. 04.02.13 MVH Tom Manczak
Læs høringssvar fra Tom Manczak
Indsendt af:
Søren Sandahl
Dato: 24. januar 2013
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Metromonitor
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar til påbud om begrænsning af støj i forbindelse med metrobyggepladsen, Nørrebroparken (indholdet bedes medtaget som klage til Natur- og Miljøklagenævnet) Ifølge samfundsvidenskabelig forskning er høringer kun relevante, hvis borgerne reelt kan påvirke beslutningerne og de ikke kun gennemføres for at opfylde lovkrav . Denne høring af påbud om begrænsning af støj i forbindelse med metrobyggepladsen i Nørrebroparken er ikke relevant, fordi Borgerrepræsentationen den 16. december 2010 har givet Metroselskabet en option på en lempelse af restriktioner for arbejde om natten på 4, af selskabet udvalgte, stationer/arbejdspladser. Dette påbud er blot udmøntningen af Borgerrepræsentationens beslutning fra 2010 og står ikke til at blive ændret. Særligt ikke fordi Metroselskabet har sparet 130 mio. kr. på at kunne give disse fire optioner til CMT. Dette påbud har altså kostet 32,5 mio. kr. på bekostning af naboerne. Når det således ikke er muligt at påvirke beslutningen, vil dette høringssvar koncentrere sig om tre ting: 1) at kritisere manglen på stringens og konsekvens overfor de entreprenører, som overskrider støjgrænserne, 2) at gennemgå væsentlige konsekvenser for naboerne af de hidtidige støj-, lys- og vibrationsgener, samt 3) på lægmandsvis at stille spørgsmålstegn ved, om påbuddet er i konflikt med Miljøbeskyttelsesloven og kompromitterer naboernes retssikkerhed. Med dette høringssvar gøres således opmærksom på, 1. at Borgerrepræsentationen traf en dårlig, og muligvis ulovlig, beslutning tilbage i 2010 ved at give de fire optioner til Metroselskabet, 2. at Borgerrepræsentationens beslutning nu har enorme konsekvenser for naboerne, 3. at myndighedernes og Metroselskabets håndtering af støj indtil nu har været tilfældig og uigennemtænkt, samt 4. at naboernes sundhedstilstand er i fare ved fortsat aften- og nattearbejde. Manglende stringens og konsekvens Metrobyggeriet er planlagt ud fra den tidligere forskrift for bygge- og anlægsarbejder i Københavns Kommune, hvor der kun måtte arbejdes op til 70 dB mandag til fredag kl. 7-18 og 40 dB resten af tiden. Desuden måtte der kun gennemføres visse aktiviteter i de pågældende tidsrum. Dette kunne Metroselskabet ikke overholde og entreprenøren har gentagne gange overskredet reglerne, både ved at arbejde mere støjende end 70 dB og ved aktiviteter, som ikke var tilladt. Naboerne har gjort Metroselskabet og kommunen opmærksom på dette praktisk taget hver uge siden 2010 og indsendt støjmålinger med video-dokumentation. Foranlediget af naboers utilfredshed blev overskridelserne meldt til politiet i maj 2012 med krav om bøde på minimum 50.000 kr. i henhold til forskriftens § 15: ”Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder grænseværdierne for støj og vibrationer” eller ”arbejder med støjende aktiviteter uden for normal arbejdstid”. I januar 2013 besluttede politiet at indstille efterforskningen og undlade at rejse tiltale, fordi dokumentationen, som blev fremsendt med kommunens anmeldelse, ikke er tilstrækkeligt for at bevise overskridelser af støjgrænserne. Politiet afviser endda en nabos henvendelse om hjælp til efterforskningen. Naboen kom med dokumentation af støjoverskridelserne. Se evt. youtube-link fra naboorganisationen Metromonitor, som registrerer og overvåger metrobyggeriet: http://www.youtube.com/watch?v=R_A5fKVYvAI&feature=youtu.be. Imidlertid skal forskriften for bygge- og anlæg justeres, og metrobyggeriet skal derfor overgå til Miljøbeskyttelseslovgivningen, efter kommunens udsagn med henblik på at kunne regulere strammere med sanktioner overfor entreprenører og tage hensyn til naboerne. Men indtil det nye påbud træder i kraft, er der ifølge kommune og Metroselskab ingen regler for støj på byggepladserne. Metroselskabet udnyttede lovløsheden ved at påbegynde uannonceret døgnarbejde umiddelbart før jul 2012. Konsekvenser for naboer Nogle af de gode naboer med ressourcer er flyttet. Tilbage er de studerende, de psykisk syge, de immobile ældre, de forbitrede samt den gruppe af insolvente ejere, som ikke har råd til at sælge. Alle naboer til Nørrebroparken ville helst være fri for den byggeplads, som ikke engang på sigt kommer til at resultere i en metrostation udenfor deres dør. De får en gennemsnitlig tiendedel af deres liv præget af støj, lys, forurening og vibrationer fra metrobyggeriet. Naboernes erfaring er, at medmindre de klager konstant og kontinuerligt presser nyheds-medierne til at fremme deres sag, så reagerer hverken Metroselskab eller kommune. Alligevel støtter nogle naboer fortsat op om, at København skal have mere metro. Da der i løbet af 2010-2012 var arbejde udenfor normal arbejdstid, var det sjældent om natten. Generne begrænsede sig til at kunne klares ved at bide tænderne sammen, holde vinduer lukket og aflyse grillaftener udenfor. Dette er ikke muligt længere. Metroselskabet har annonceret, at denne byggefases nattearbejde vil fortsætte indtil slutningen af februar 2013 (Metroselskabet har ikke bekræftet, om påbuddet stopper med at gælde der). Indtil videre har flere naboer beklaget sig over søvnbesvær og mangel på søvn. De har svært ved at passe deres arbejde og sociale liv. Pludselig hører man flere og flere historier om stress-ramte naboer, som må flygte til kærester, familie eller venner for at undgå nattestøjen. Naboernes holdning til Metroselskabet og kommunen er blevet meget negativ. Naboers henvendelser har ændret sig fra at være ’høflige påmindelser’ om at overholde, at man burde overholde reglerne, til at ligne ’anklager’ om brud på løfter, regler og lovgivning. Naboerne er meget utilfredse og modløsheden præger naboernes møder med hinanden. Fortvivlelse og vrede. For hvem påtager sig egentlig ansvaret for overskridelserne og for at følge op på overskridelserne? Indtil videre har svaret været ’ingen’, og naboerne drømmer om ham politimanden, som uden at tøve udsteder bøder til manglende cykellygter, eller for at krydse gaden for rødt. Er påbuddet lovligt og givet på baggrund af en faglig/teknisk vurdering? For nylig er jeg blevet gjort opmærksom på, at politikerne helst skal blande sig udenom myndighedsarbejde. Det kan endda være ulovligt, hvis de blander sig. Var Borgerrepræsentationens beslutning den 16. december 2010 om at slække på myndighedskravene lovlig? Er de fire optioner blevet til på baggrund af en økonomisk forhandling, som ikke skulle være blandet sammen med kommunens myndighedsarbejde? Disse indvendinger hører vel ressortmæssigt under Miljøstyrelsen. Som lægmand i jura forestiller man sig, at kommunen kun kan udstede påbud på baggrund af et standardiseret regelsæt, så alle entreprenører behandles ens og med samme rettigheder og så man beskytter naboerne mod ’støj-overgreb’. Som lægmand forestiller man sig, at det kræver en konkret faglig vurdering for at udstede et påbud. Derfor undrer det en lægmand, når den øvre grænse for støj ifølge påbuddet ligger på 62 dB om natten. Hvilke målinger ligger til grund for denne vurdering? Og hvorfor stiller påbuddet ikke krav om, at der fx skal benyttes en støjsvag elektrisk kran til ophejsning af jord? Herudover må enhver lægmand undre sig over, hvilke fagtekniske begrundelser, der ligger til grund for at entreprenøren ifølge påbuddet må montere lang- og tværgående bjælker om søndagen i tidsrummet fra kl. 00.00 til kl. 16.00. Det er svært at forstå, hvorfor tidspunktet er fastsat til kl. 00.00 og ikke fx kl. 9.00 på søndag morgener. Påbuddet er til gravearbejde og kommunen har derfor bedt entreprenøren om at redegøre for, hvorfor der foregår voldsomt støjende arbejde med trykluftbor i skakten. Naboerne mener ikke, at det er en god ide at tillade borearbejde med trykluftbor i skakten i aften- og nattetimerne. Samtidig viser det sig, at påbuddet ikke omfatter transport af de store jernelementer til skakten. Ifølge påbuddet må der arbejdes med jernelementerne i skakten, men de må ikke transporteres fra deres losseplads i den anden ende af byggepladsen og kan derfor ikke nedsænkes til brug i skakten. Dette forhold er allerede blevet overskredet, og påklaget, flere gange i 2013. Der findes med andre ord meget få aktiviteter i den indeværende byggefase, som entreprenøren reelt ikke må udføre på et hvilket som helst tidspunkt i løbet af døgnet. Der er ikke angivet nogen frist for påbuddets udløb, det vil være gældende, indtil Borgerrepræsentationen beslutter anderledes - hvilket i praksis kan betyde realiseringen af naboernes værste mareridt, at påbuddet vil løbe indtil byggeriet, efter planen, afsluttes i 2018. Påbuddet er blevet til på grund af en politisk økonomisk forhandling og ikke på baggrund af en faglig og teknisk vurdering af de gældende regler. Det er herefter op til Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning, om den vil lægge ryg til en mulig ulovlig politisk afgørelse indenfor dens ressort, om den vil lægge afstand til de politiske kontrakt-forhandlinger med Metroselskabet, eller om den vil afvente de sagsanlæg og klager, som vil opstå i forlængelse af påbuddet. Samlet set viser det sig, at påbuddet på ingen måde er til naboernes fordel, og det er en lægmands vurdering, at naboerne har god grund til at klage og gå rettens vej. Søren Sandahl, på vegne af Metromonitor
Læs høringssvar fra Søren Sandahl
Indsendt af:
Iben Keller
Dato: 24. januar 2013
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Andelsforeningen af 1.6.1985
By:
Kbh.
Postnr.:
2200
"Det kan være forbundet med alvorlige helbredsmæssige konsekvenser at være udsat for vejstøj. Det er skønnet, at flere hundrede danskere hvert år dør for tidligt på grund af udsættelse for vejstøj." "Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO, kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger." Dette er indledningen på teksten på Miljøstyrelsens webside om "Sundhed og støj", der beskriver den effekt, daglig "trafikstøj" har på borgere, der bliver udsat for den slags. Det er jo ironisk, at man i en del af Københavns kommune (Miljøstyrelsen) kører en "Rolig Bolig kampagne", mens man i en anden del af kommunen arbejder for at forværre samme støjforhold- og påvirkninger for en stor gruppe af borgere i kommunen, der er blevet påtvunget den gene i årevis. I vores konkrete tilfælde ved Nørrebroparken drejer det sig eksempelvis om 7 år - ESTIMERET, men de er, såvidt vides, allerede væsentligt forsinket nu, mindre end halvandet år inde i processen. For at indhente forsinkelsen har Københavns kommune nu ydermere valgt at påtvinge de berørte naboer endnu en forværring af deres levevilkår ved at øge den tilladte, natlige støjgrænse fra 45 dB til 62 dB. Set i forh.t. den logaritmiske dB-skala betyder det ikke bare en stigning på 17 dB – det er en mangedobling af den hidtidige, natlige støjgrænse, der vil være til betydelig gene for naboerne. På alle ”normale” byggepladser i København er der en støjgrænse på 40 (FYRRE!) dB om natten og i Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 "Støj fra veje står der specifikt, at ”Områder udlagt til boligformål […] skal sikres et støjniveau fra veje, som ikke overskrider 58 dB.” (s. 13). Det niveau vælger Københavns kommune i det nye påbud at sætte op til 62dB i nattetimerne og 70 dB i dagtimerne i en ikke nærmere defineret tidsperiode – det er simpelthen uanstændigt alene at overveje! I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at spørge Københavns kommune, hvem der vil forklare vores respektive arbejdsgivere, at vi (i perioder) ikke vil være fuldt arbejdsdygtige, som følge af mistet nattesøvn pga. det støjende metrobyggeri lige udenfor vores vinduer? Hvem vil, i disse krisetider, tage ansvar for at sikre vores jobs, eller alternativt skaffe os nye jobs, hvis vi mister vores nuværende jobs som konsekvens af vores forstyrrede nattesøvn/koncentrationsevne? Hvem vil i yderste konsekvens udbetale erstatning, hvis det kommer så vidt at vi mister vores jobs som følge af mistet arbejdsevne i (længere) perioder? Og hvem vil i øvrigt erstatte den mistede livskvalitet, vi nu vil opleve som følge af mistet søvn? Når man påtvinger borgere, der har valgt at købe en bolig i et roligt kvarter i byen, en så omfattende gene og sundhedsrisiko, bør man som minimum forsøge at gøre forholdene så tålelige som muligt i den store del af deres liv, hvor de er stavnsbundne til deres lejligheder, som de typisk ikke kan sælge uden et betragteligt tab. DERFOR bør man give de berørte borgere mulighed for at få middagsro, når de kommer hjem fra arbejde, nattero til at få deres søvnbehov dækket OG give dem ro til at slappe af i weekenden, der, for de flestes vedkommende, er arbejdsfri og dage til genopladning i en ellers travl hverdag. Jeg vil på det kraftigste modsætte mig, udvidelsen af de i forvejen alt for omfattende arbejdstider og støjgrænser for metrobyggeriet i Nørrebroparken! Alternativt bør Københavns kommune tilbyde alle påvirkede naboer genhusning under alle byggerier, der forventes at vare mere end et år! Miljøstyrelsen "Støj og sundhed"/"Rolig bolig kampagne": http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Stoej/trafikstoj/stoejogsundhed/ Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 "Støj fra veje": http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/FF3B535E-4A31-4C70-99EC-F4803605BE46/48496/Vejstjvejledning3.pdf Iben Keller på vegne af bestyrelsen i Andelsboligforeningen af 1.6.1985 Nordbanegade 18, Vedbækgade 13, Søllerødgade 55 og 57, 2200 Kbh. N.
Læs høringssvar fra Iben Keller
Indsendt af:
Kristoffer Sloth
Dato: 22. januar 2013
Svarnummer:
4
By:
København N
Postnr.:
2200
Som berørt nabo til metrobyggepladsen ved Nørrebroparken finder jeg det foreliggende påbud vedr. støjgrænser yderst beklageligt. De helbredsmæssige konsekvenser som følge af støjgener mv. er velkendte, og selv om sådanne gener til en vis grad er en forventelig del af livet i en større by som København, ønsker jeg hermed at udtrykke min dybe bekymring og utilfredshed over påbuddet i sin nuværende form. Det foreliggende påbud indeholder under punkt 4 en dispensation, der muliggør døgnarbejde på byggepladsen ved et støjniveau, der ikke overstiger 62 dB(A). Dette støjniveau, som naboerne i løbet af januar løbende har stiftet bekendtskab med, er efter min bedste overbevisning en gene, der rækker langt ud over, hvad man som borger i Københavns Kommune bør kunne udsættes for. For undertegnedes vedkommende er konsekvensen delvist søvnløse nætter med ganske væsentlige konsekvenser for studie- og arbejdsliv. Forhold, som jeg inden Metrobyggeriets begyndelse fandt det utænkeligt, at jeg skulle udsættes for i en by og i en kommune, som jeg ellers værdsætter højt for sit arbejde med at gøre København til et attraktivt sted at leve, herunder også i form af en tidssvarende offenlig transportservice. Jeg er på den baggrund ganske chokeret over, at Borgerrepræsentationen har kunnet vedtage en så vidtgående tilladelse til støjende arbejde i nattetimerne ved Nørrebroparken. Ikke mindst er jeg dybt skuffet over, at kommunens almindelige støjregler, der må forventes at være vedtaget ud fra en generel sundheds- og rimelighedsmæssig betragtning, i så omfattende grad kan fraviges, når omstændighederne gør det bekvemmeligt. Det er således i dette tilfælde særdeles vanskeligt at få øje på den beskyttelse, som disse almindelige støjregler reelt yder byens borgere. Jeg går derfor ud fra, at disse almindelige støjregler, herunder deres funktion og gyldighed ved større anlægsprojekter, tages op til overvejelse i Borgerrepræsentationen i relation til lignende, fremtidige scenarier. Jeg foreslår derfor afslutningvis, at tilladelsen til støjende døgnarbejde, der ikke overstiger 62 dB(A), annulleres, idet konsekvenserne for naboernes dagligdag har nået et omfang, der på ingen måder kan betragtes som rimeligt eller forsvarligt, og som har urimelige og uacceptable konsekvenser for min og mine naboers dagligdag.
Læs høringssvar fra Kristoffer Sloth
Indsendt af:
Rikke Hartvigsen
Dato: 20. januar 2013
Svarnummer:
3
By:
Kbh N
Postnr.:
2200
Som endnu en berørt nabo til metrobyggepladsen i Nørrebroparken, finder jeg det ligeledes utrolig beklageligt at Metroselvskabet nu kan arbejde i døgndrift. Beslutningen har indtil videre kostet mig en sygedag fra mit job samt vedvarende stresssymptomer så snart "undergrundsrummelen" går igang, da adskillige dage uden søvn absolut sætter sit præg på ens helbred. Støjen fra byggepladsen er ikke det værste, men derimod betyder rystelserne, vibrationerne, rummelen eller hvad det nu er som forplanter sig i hele bygningen, endnu en søvnløs nat da man på ingen måde kan skærme sig fra den. Desuden lyder ordlyden, som man kan finde på deres egen hjemmeside, også at på "på søndage må der arbejdes i tidsrummet kl. 00.00 - 16.00" hvilket slet ikke bliver overholdt. Arbejdet foregår 7 dage om ugen 24 timer i døgnet. Mit forslag er, at arbejdet der forårsager rummelen ikke må foregå om natten samt at metroselvskabet bliver gjort opmærksom på de gældende regler for døgnarbejdet. På den måde kan vi alle være her og man kan igen glæde sig over projektet
Læs høringssvar fra Rikke Hartvigsen
Indsendt af:
Kisser Højsgaard-Hansen
Dato: 19. januar 2013
Svarnummer:
2
By:
København
Postnr.:
2200
Center for Miljø har den 20. december 2012 har udstedt støjpåbud til metrobyggepladsen på Nørrebroparken (selve ordlyden i påbuddet er dog svær at finde på Københavns Kommunes høringsportal og www.nmkn.dk). På opslaget på ejendommens yderdør står der, at støjen i aften og nattetimerne ikke må overstige 62 dB. Jeg har netop fundet ud af, at 60-62 dB om natten er ulideligt højt, hvilket ifølge Metromonitor er niveauet for de sidste par nætters støj fra Nørrebroparken. Når jeg åbner vinduet og lytter udi natten kan jeg ikke høre det, men inde i min stuelejlighed, er det godt nok generende. Lyden må forplante sig fra de underjordiske tunneludgravninger op gennem jorden og ejendommen. Det er svært at sove og hvis det er fremtiden for de næste 5 år, ja så kan det blive uden mig. Jeg er ellers meget tilfreds med, at metroen udbygges og at man finder arealer der er til mindst gene for trafik, beboere og forrretningsdrivende, men ikke at generne skal være så store.
Læs høringssvar fra Kisser Højsgaard-Hansen
Indsendt af:
cecilie bidstrup
Dato: 18. januar 2013
Svarnummer:
1
By:
københavn
Postnr.:
2200
Som berørt nabo til Metrobyggeriet , synes jeg det er beklageligt at det overhovedet er muligt at udføre støjende arbejde i døgndrift over så lang tid , så tæt på beboede ejendomme. Som nabo er jeg i den ulykkelige situation, at det er svært ved at finde ro om natten, nu hvor arbejdet med metroen kører i døgndrift. Mit forslag er lavere grænseværdier om natten, samt at de overholdes. Derudover ville det være klædeligt om man gjorde mere for støjbekæmpelse/afgrænsning. I det mindste ! Mvh Cecilie Bidstrup
Læs høringssvar fra cecilie bidstrup