Københavns Skybrudsplan

Som konsekvens af stigende regnmængder og heftigere skybrud har Københavns Kommune lavet en plan for håndtering af skybrudsvand, så oversvømmelser undgås.

Høringsfrist:

17. oktober 2012
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 17. oktober 2012
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1758
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Rune Kjærgaard Lange
Dato: 17. oktober 2012
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening i København
By:
Kastrup
Postnr.:
2770
Høringssvar til "Skybrudsplan 2012" Med 2. juli 2011 i tydelig erindring, er det med stor interesse at Danmarks Naturfredningsfor-ening København har læst denne "Skybrudsplan", der er kommunens bud på at opfylde anbe-falingerne i "Klimatilpasningsplanen" fra 2011, vedrørende skybrud. Kommunen beskriver hvilke tiltag den vil iværksætte over de næste 30 år til en pris af ca. 3,8 mia., i øvrigt i samarbejde med Frederiksberg Kommune. I Skybrudsplanen anbefaler Københavns Kommune:  At København sikres til et niveau, så oversvømmelse, på grund af skybrud, kun fore-kommer en gang på hundrede år  At tiltagene sikrer, at opstuvet spildevand kun må nå terrænhøjde højst hvert 10. år og det gennemsnitlige vandspejl kun må være 10 cm over terræn en gang hvert 100. år Dette skal ske ved:  Løsninger som både aflaster kloakkerne på andre nedbørsdage og under skybrud  Løsninger hvor afledning foregår på overfladen, som vil gøre byen mere grøn og blå  Løsninger med tunneler i områder, hvor der ingen overfladeløsninger er  Løsning hvor risiko for oversvømmelse indgår i andre projekter som byudvikling, vejre-novering osv. DN København mener det er en god prioritering, med et mål hvor vand- spejlet kun er 10 cm over terræn hvert 100. år og at løsninger både skal aflaste kloakker i almindelighed og ved skybrud. At supplere opmagasinering i grønne områder, med en hurtigere afledning til havet via veje, kanaler, vandløb og tunneller er en rigtig god ide og det må være de langsigtede løsninger kommunen skal arbejde efter. DN København er enig i betænkeligheden i at anvende grønne områder og parker til opmaga-sinering, og vil meget gerne være behjælpelig med udpegning af eventuelt egnede områder. Man må vurdere fra sag til sag om de grønne områder byen har, kan magte store skybrud. Eksempelvis er vi i DN København glade for at tilladelsen til at føre vand ud i Louisehullet i Brønshøjsparken kun er en ”her og nu” løsning som er midlertidig i 5 år. Vi forventer at kommunen på sigt arbejder på at lede vandet fra dette område i byen, til andre steder (eksempelvis til det eksisterende tagrørs renseanlæg i Utterslev mose) – så man om 5 år kan lukke for udledningen til af vand fra skybrud til Louisehullet i Brønshøjsparken igen. Vi er enige i at udledning til Søerne og Utterslev Mose eller andre søer, bør miljøvurderes inden udledning kan foregå. Generelt er DN København bekymret for parkerne og Københavns grønne områder og vi mener at "vandveje", må have den højeste prioritet Vi bifalder varmt den blå-grønne løsning, idet det vil mindske byens problemer med varme-lommer, give flere rekreative muligheder og give flere blå og grønne korridorer til sikring af byens biologiske mangfoldighed. Hvor er de 100000 træer? Genåbning af Ladegaardsåen på Åboulevard, er klart et projekt som DN København bifalder. Vi går ind for en løsning med åen reetableret i sit tidligere løb på Åboulevard, i modsætning til løsningen på Rantzausgade, som der også har været snakket om. Opgravningen af Ladegårds å på Åboulevard vil nemlig kunne rumme meget mere vand fra skybrud og dermed sikre byen i langt højere grad. Samtidig skal man også tænke denne løsning, som en del af løsningen på de Københavnske trafikproblemer. På Åboulevard er der endvidere plads til et naturligt å-løb og til etablering af grønne rekreative områder og nedsivningsarealer. Man skal forestille sig hvor grøn og attraktiv København som by vil blive når projektet bliver gennemført. Projektet med at grave Ladegårdsåen op på Åboulevard er dermed realistisk – fordi visionen også imødekommer andre af Københavns store udfordringer end kun skybrud. DN København er enige i satsningen i de overordnede strukturer og anlæg, men mener det skal kombineres med lokale og private initiativer som nedsivning, begrønning, gennemtrængelige materialer osv. Vi opfordrer kommunen til at være fødselshjælper til flere klimakvarterer og stille ekspertise og måske midler til rådighed for private initiativer. På vegne af DN København Formand, Rune Kjærgaard Lange
Læs høringssvar fra Rune Kjærgaard Lange
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 17. oktober 2012
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Alex Heick, formand
Dato: 17. oktober 2012
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
Teknik og Miljøforvaltningen Høringssvar skybrudsplan 16.10.2012 Tak for muligheden for at kommentere forslaget til Københavns Kommunes Skybrudsplan 2012. Dette høringssvar er udarbejdet af Bymiljøudvalget under Bispebjerg Lokaludvalg. Høringssvaret forventes taget til efterretning på Lokaludvalgsmødet d. 24. oktober. Vi har ikke afholdt borgermøde i den konkrete sammenhæng, men vi har afholdt borgermøder for nylig om Utterslev Mose, hvor flere af Skybrudsplanens forslag er diskuteret. Generelle bemærkninger Bispebjerg Lokaludvalg finder, at planen giver et godt billede af problemernes omfang, og den redegør godt for hvilke typer af tiltag, der er nødvendige, og hvorfor de er det. Planens svaghed er, at den er mindre konkret i beskrivelsen af, hvordan problemerne skal løses. Planen slutter, når den bliver mest spændende. 1) Vi tilslutter os fuldt ud planens grundlæggende principper. Vi hilser med tilfredshed den langsigtede overvejelse af at adskille kloakvand fra regnvand i separate systemer. Mængden af kloakvand er stabil,- skybrud eller ej,- og kræver kun et kapacitetstilpasset rør, som ikke behøver at tage hensyn til skybrud, hvis regnvandet blot kan ledes ad andre veje. Regnvand kan til gengæld både ledes ad overjordiske systemer og under jorden, hvis det ikke bruges til andre formål såsom udledning i søer, plan B løsninger og LAR løsninger. Separatkloakering er utvivlsomt måden at gøre det på i fremtiden. 2) I rapporten fremstår regnvand grundlæggende som et problem, men det bør også anses som en potentiel ressource. Kan det bruges til andre formål, skal man måske ikke kun skynde sig at lede det ud i Øresund. Stort set alle af kommunens søer kunne eksempelvis trænge til at friskes med regnvand engang imellem. 3) De 10 cm.s oversvømmelse, som i kapitel 4.1 anses at være tilladeligt en gang imellem, forudsætter, at der i det væsentlige er tale om regnvand. Oversvømmelse med rent regnvand er generelt mindre skadeligt end oversvømmelse med svært kloaktilblandet vand. 4) Planen giver et fint billede af, at der skal satses på forskellige typer af indsatser tilpasset det enkelte område. Den enkelte husejer skal sikre sin egen kælder samtidig med, at kommunen sikrer de overordnede strukturer. Der skal tænkes i blå og grønne løsninger, så vi får bedre rekreative muligheder samtidig med at regnvandet håndteres. Hvor regnvandsafledning er nødvendig, skal skabes underjordiske motorveje for regnvandet, så det hurtigt kan ledes ud. Kombinationen af forskellige løsninger er godt. I det små kan opfordres til brug af regnvand til vaskerier og toiletskyl. I det lidt større billede kan tænkes i såkaldte plan-B løsninger og LAR løsninger. I det helt store billede vil vi opfordre til at skybrudsløsninger i videst muligt omfang etableres i synergi med andre anlægsarbejder for at sikre, at de økonomiske ressourcer udnyttes bedst muligt. Dette er den bærende tanke i de nedenstående bemærkninger. Konkrete indsatser i Bispebjerg bydel Vi er glade for, at 2 projekter beliggende i Bispebjerg bliver nævnt i skybrudsplanen. Det ene drejer sig om Utterslev Mose og det andet om Søborghusrenden. 1) En del af løsningen vedrørende Utterslev Moses forurening er at afskære kloakvandstilførsel uden samtidigt at afskære regnvandstilførslen. Det vil især betyde, at afløb UM 26 ved Tingbjerg bør separatkloakeres snarest muligt, ligesom Gladsaxe/Nordvand bør opfordres til at prioritere separatkloakering af oplandet til kloakoverløb U 11 i Fæstningskanalen. Vi kan se at vandoplandet Lersøgrøften og Utterslev har fået en mellemprioritet når der vurderes på risiko, og vurdering af hvor nemt/svært det er at implementere. Det er dog svært at gennemskue, hvordan man er kommet frem til denne vurdering. Ud fra vores vurdering vil netop sammenhængen med EU's vandrammedirektiv gøre, at Utterslev Mose burde have en meget høj prioritet. Bispebjerg Lokaludvalg har i samarbejde med Brønshøj Husum Lokaludvalg lagt fokus på Utterslev Moses dårlige økologiske vandkvalitet. Senest i 2027 skal vi leve op til god økologisk kvalitet, hvilket ikke alene gøres med de indsatser som foreskrives i vandhandleplanen. Vi mener derfor, at med indtænkning af klimatilpasning og tilførsel af takstmidler fra forsyningen, vil der være en langt bedre chance for at opnå god økologisk kvalitet. Utterslev Mose er et højt prioriteret projekt i de to lokaludvalg, hvilket også fremgår af den netop afsluttede bydelsplan 2) Der synes at være positive takter i det tværkommunale samarbejde omkring Harrestrup Å. Den ligger ganske vist udenfor Bispebjerg Bydel, men herfra tilføres en del af vandet til Utterslev Mose. Hvis et Harrestrup Å projekt i sidste ende skal give mening i Københavns Kommune, bør også de opstrøms beliggende kloakoverløb i Gladsaxe og Ballerup separatkloakeres. 3) Herudover vil vi også nævne Lygte Å og Lersøen: Genåbning af Åen og nyetablering af den gamle sø er et projekt i vores bydelsplan. Bispebjerg Lokaludvalg foreslår, at der udarbejdes et detailprojekt for dette opland, som har et naturligt hæld fra Bispebjerg Bakke ned mod Lersøparken. Her vil åen, vådområderne og søen kunne rumme en stor del af regnvandsmængderne under et skybrud. Regnvandsforløb kan sagtens indtænkes i planerne for det nye Bispebjerg Hospital og bidrage til landskabelige herlighedsværdier. Det kan i den forbindelse undre, at det ser ud som om at det rørlagte forløb af Lygteåen, som vi gerne ser lagt op til overfladen, ikke fremgår af oversigten over vandets veje i planforslagets bilag. Dette kunne være en forglemmelse, men kunne selvfølgelig også være udtryk for, at man ikke vil bruge Lygteåforløbet længere. Dette vil i givet fald være en dårlig idé, fordi skybrudsplanen jo netop handler om at øge spidsbelastningskapacitet. Og en genåbning af åren vil også have herlighedsværdi. Samarbejde på tværs og finansiering Vandet kender ikke grænser og derfor er samarbejde på tværs af kommuner nødvendigt. Vi glæder os over, at et tværkommunalt samarbejde er etableret, og håber der kan findes fornuftigt fælles fodslag mellem kommunerne. Samarbejdet på tværs af sektorer er også en forudsætning for at kunne løfte disse omkostningstunge projekter. Vi ser derfor frem til, at Miljøministeriet afklarer det lovmæssige, så forsyningsvirksomhedernes takstmidler også kan bruges til klimatilpasning. Med venlig hilsen Alex Heick Formand Bispebjerg Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Alex Heick, formand
Indsendt af:
Centerleder Anne-Mette Wehmüller
Dato: 16. oktober 2012
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Indre By - Christianshav
By:
København
Postnr.:
1550
Høringssvar fra Miljøpunkt Indre By - Christianshavn til Skybrudsplan 2012
Læs høringssvar fra Centerleder Anne-Mette Wehmüller
Indsendt af:
Bent Christensen
Dato: 16. oktober 2012
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vanløse Lokaludvalg
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Bent Christensen
Indsendt af:
Lars Rimfalk Jensen
Dato: 15. oktober 2012
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
HØRINGSSVAR TIL KØBENHAVN KOMMUNES SKYBRUDSPLAN 2012 Amager Vest Lokaludvalg takker Center for Park og Natur for at bliver inddraget i høringen vedrørende Skybrudsplan for København Kommune. Vi finder det meget positivt, at der nu laves indsatser for håndtering af fremtidens ekstreme vejr i Københavns Kommune. Derfor finder vi også høringsfristen utilfredsstillende, idet fire uger ikke giver tid til en ordentlig behandling af planen. Københavns grønne og blå herligheder er med til at gøre byen unik som storby. Dette kan forstærkes ved, at de tekniske klimatilpasningsløsninger hovedsagligt tænkes som rekreative tiltag for borgerne. Derfor anbefaler vi, at kommunen sætter særligt fokus på ”de blå og grønne løsninger” som eks. opbevaring, overløb og forsænkning af regnvand som løsning for de forøgede nedbørsmængder. Der bør desuden gøres en indsats for at anbefale og formidle de grønne LAR-løsninger til grundejerforeninger, boligselskaber og grundejere. Det er positivt at kommunen anbefaler højtvandslukker for dermed at sikre imod opstemning i kældre mv. fra kloaknettet og at overfladevand fra grunde, veje og pladser kobles af kloaknettet. Men de tekniske løsninger bør suppleres med de grønne løsninger, som omtales i skybrudsplanen, men ikke er konkretiseret. Vi er bekymrede for, om der på Amager fortsat kan garanteres max 10 cm vand over terræn, når alle har etableret højtvandslukker, og savner en nærmere diskussion af dette i planen. Amager er udfordret af stedvis ringe nedsivningsevne kombineret med høj grundvandsstand, hvilket ikke alle steder gør det realistisk at etablere faskiner, samt et meget fladt terræn med deraf følgende problemer med at lede vandet væk. Derfor opfordrer vi Københavns Kommune til et dialogforløb om klimatilpasnings- og skybrudstiltag på Amager i samarbejde med Amager Vest og Amager Øst Lokaludvalg samt Miljøpunkt Amager. Ser man på et kort over København fra 1760, er det tydeligt, at byen tidligere har været langt mere karakteriseret af vandet, end den er i dag. Dette finder vi i Amager Vest Lokaludvalg inspirerende, og det giver bund for visionen om en by, der i fremtiden er i synergi med de klimatiske udfordringer. Vi ser frem til at medvirke mere aktivt i den følgende lokale udmøntning af planen og indstiller at der her gives en høringsfrist min. 6 uger, der levner tid til en kvalificeret tilbagemelding. Med venlig hilsen Formand for Amager Vest Lokaludvalg Lars Rimfalk Jensen
Læs høringssvar fra Lars Rimfalk Jensen
Indsendt af:
Giano Francati
Dato: 15. oktober 2012
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 2
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Ryvangskvarterets Grundejerforenings Kloakudvalg har i relation til den fremlagte Skybrudsplan 2012 følgende indsigelser og kommentarer, som efter vor bedste overbevisning vil lede til en bedre og absolut nødvendig afledning af overløbsvand og samtidig bibeholde kvarterets nuværende udseende. Vi har noteret os de forbedrede overløbsforanstaltninger, som KE har etableret ved Vilhelmsdalsløbets udløb omkring WHO, altså på Strandvejens østlige side, men for så vidt angår den vestlige side, hvor Vilhelmsdalsløbet gennemløber Ryvangskvarteret, har de seneste to skybrud bevist dette løbs utilstrækkelige afløbskapacitet, idet en stor del af kvarteret lagdes under vand ikke blot den 2. juli 2011 men også den 14. august 2010, og flere beboere må imødese en fallit, hvis der ikke handles hurtigt. I relation til den fremlagte Skybrudsplan vil vi fremføre følgende: 1) at kvarterets mest udsatte område rent faktisk havde en vandstand på 30-40 cm over gadeniveau. Kloakvandet løb ned i 38 cm høje gummistøvler på strækningen Gl. Vartovvej 8 til 18 og strækningen Vestagervej 17 til 29. - dvs. mere end 3 gange kommunens nye målsætning om max. 10 cm for 10 års ekstremregn, og altså langt over målet for 100 års regn! Dette skete ikke blot 2/7 2011, men også 14/8 2010. Selve søens omfang afgrænsedes af Ryvangs Allé – Rosbæksvej – Strandvejen – Strandagervej. Katastrofens omfang er videofilmet og kan fås ved henvendelse på mailadressen: lingua@teliamail.dk. KE har fået disse videooptagelser. 2) at vi konkret foreslår etableret et kloakrør af passende dimension (måske op til 50 cm i diameter) til supplering af rendestensafløbene på Gl. Vartovvej ud for parcellerne med de lige numre samt en tilsvarende ledning på Rosbæksvej ud for parcellerne også med de lige numre, som begge føres under Strandvejen og tilknyttes de to nyetablerede kanaler ved henholdsvis Evanstonevej og Ved Eltam. Når vi skriver supplering, er det fordi de foreslåede rørledninger kan graves ned i fortovet og tilsluttes en type åbne riste med sideindløb, en type som man ser i Sydeuropa, og som kan kapere ekstremregn. Se bilag 1. Vi forestiller os dog, at ristene bør være dobbelt så brede som de viste. Derved undgår vi de nuværende problemer med mangelfuld gadefejning på grund af parkerede biler, idet blade og papiraffald normalt vil finde vej gennem den meget bredere grill, som ristene har. 3) vi udtrykker vor skarpeste utilfredshed med at vi er kategoriseret som område af sekundær betydning. Alene de i punkt 1 nævnte argumenter burde være nok til at give området højeste prioritet. Men understreges skal det også, at vi som private husejere bliver pålagt en langt større økonomisk byrde gennem etablering af højvandslukker, sikring af kælder- og vinduesskakter, bygning af mure og etablering af jordvolde, udgifter som må bæres på egne skuldre, og som ikke kan fordeles, således som man kan i de større ejendomskomplekser inde i byen eller fratrækkes i firmaregnskaberne. 4) Værst er det nok, at flere husejere har oplevet store forsikringsproblemer, og nogle har endda oplevet opsigelser med fatale konsekvenser til følge. Se bilag 2.
Læs høringssvar fra Giano Francati
Indsendt af:
Ole Pedersen
Dato: 12. oktober 2012
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Øst Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Ole Pedersen
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 12. oktober 2012
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Ove Larsen
Dato: 2. oktober 2012
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Nørrebro
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar. Københavns Kommunes Skybrudsplan 2012 Miljøpunkt Nørrebro mener planens analyse giver et godt billede af problemets omfang. Med sit brede perspektiv på hele København og omliggende kommuner er det lykkedes at beskrive hvordan en fælles koordinering mellem kommuner er nødvendig for på en effektiv måde at løse skybrudsproblemer. Miljøpunkt Nørrebro er enige i skybrudsplanens metode ved bedst muligt at vurdere den optimale niveau af skybrudssikring ved brug af statistiske vejrdata. Dog finder vi det beklageligt at de statistiske usikkerheder ved disse modeller ikke er nævnt eller diskuteret i planen. Dette især, da vejr- og klimamodeller ofte har store statistiske usikkerheder, og derfor potentielt kan have en meget stor betydning for det optimale niveau af investeringer i anlæg til minimering af skybrudsskader. Vi opfordrer derfor til at referencer til de videnskabelige modeller inkluderes i den næste udgave af planen. Miljøpunkt Nørrebro er enig i planens fokus på løsninger, der i høj grad permanent afkobler regnvand fra kloaksystemet. Set ud fra et bæredygtigheds perspektiv vil en satsning på at reducere regnvands mængden i kloakken mindske problemets størrelse væsentligt. Her vil en satsning på at genanvende regnvand i ejendomme, til f.eks. toiletskyl og til vaskemaskiner give den største samfunds gevinst. Dette høringssvar påpeger især de dele af planen, som er relevante for Nørrebro. Nørrebro er unik i forhold til resten af København, med omkring 75.000 mennesker på et relativt lille areal og med meget lidt grønt område. Hvor en Københavner i gennemsnit har adgang til 42 m2 offentligt grønt område et det tal for en nørrebroer 6 m2. Nørrebro er derfor en meget urban bydel hvor næsten alt er befæstet og der er ikke tilstrækkelige store sammenhængende grønne arealer at kunne lede skybrudsvand væk til. Samtidig er Nørrebro topografisk set en bakke, der falder ned mod lavereliggende områder til alle sider. Fra toppen omkring krydset Tagensvej/Jagtvej er faldet ned ad Jagtvej omkring 10 meter på en strækning på 1,5 kilometer. Og der er også fald mod søerne, mod Emdrup og mod DSB-arealet ved S-tog banen. Ved skybrud skal store mængder vand ledes over et stærkt befæstet område med et meget kraftigt fald, ad f.eks veje mod det lavere liggende områder, uden mulighed for at lede det til aflastningsområder undervejs. Det stiller store krav til nutidens og fremtidens planlægning. Samtænkning. Miljøpunkt Nørrebro vil opfordre til at skybrudsløsninger i vides muligst omfang etableres i synergier med andre anlægsarbejder, for bedst muligt at udnytte de arealmæssige og økonomiske ressourcer. For et område som Nørrebro vil eventuel etablering af afværgeløsninger for skybrudsvand højere oppe på Nørrebro sagtens kunne samtænkes med Nørrebro’s andre udfordinger, f.eks. manglen på idræts faciliteter. Arealer der skal fungere som afværgeløsninger ved skybrud udformes, så de til dagligt sagtens kan være en skaterbane, basket bane eller en fodbold bane. Her kan skateparken i Roskilde ses som et forbillede. Presset på et område som Mimersgadekvarteret er stort, både ved skybrud men også ved langvarig og vedvarende regn og her ville en løsning hvor f.eks. en af de eksisterende skoleområder inddrages som afværgeløsning dermed udvikler de manglende idræts muligheder og dermed styrker den gode sociale udvikling som idræt fremmer. Ladegårdsåen Samtænkning til løsning af mange udfordringer som Nørrebro har, gør sig også gældende omkring det lavtliggende område på Åboulevarden der skal modtage meget store mængder skybrudsvand fra Nørrebro og Frederiksberg. Planen lægger op til at åbne Ladegårdsåen og derfor skabe nye grønne og blå områder i bydelen. En løsning hvor trafikken føres i tunnel under Åboulevarden og en åbning af åen på overfladen vil, udover at det ene tunnelrør, sagtens vil kunne udformes som skybrudskapacitet (som det er kendt i f.eks. Asien) og samtidig kunne hjælpe til at nedbringe forureningen fra biler, som er en af de største udfordringer for Nørrebro. Derudover vil en sådan løsning kunne tilføre Nørrebro et stort sammenhængende grønt og blåt område. Nørrebro Lokaludvalg er derfor uenig i planens udsagn om at det ikke er realistisk at genskabe ladegårdsåen i Åboulevarden, men finder derimod at netop denne løsning er særdeles visionær. Miljøpunkt Nørrebro opfordrer derfor kommunen til at gennemføre en grundig analyse af mulighederne og omkostningerne ved at åbne ladegårdsåen i Åboulevarden. Den løsning skal samtænkes med hele området omkring Borups Plads, den mulige åbning af Lygte Å i Lundtoftegade og Rantzaugade og sikre et områdeløft ved brug af blå løsninger. Samtidig vil det sikre en trafiksanering af området. I udviklingsplan for Nørrebro (TMF 129) og Nørrebro – Flere forbindelser og nye byrum (TMF 133) – skitseres hvordan det sammenhængende område Ågade/Åboulevarden og S-tog banen på Ydre Nørrebro opleves som et udkantsområde, der ikke hænger sammen med den øvrige by og har en række sociale udfordringer. Her vil en tunnelføring af Åboulevarden også kunne genoprette den skævvridning og gøre et udsat område mere attraktivt. Sjællandsgade. En af de andre udfordringerne på Nørrebro er de mængder skybruds vand der kommer fra Nørre Campus og som iflg. strømningskort skal gennem Sjællandsgade, der udover skybrudsvandet fra Nørre Campus også har mindre tilstrømning fra andre dele af Tagensvej / Guldbergsgade kvarteret. Sjællandsgade er allerede en trafiksaneret gade, hvorfor der er oplagte muligheder for at udvikle området med en blå/grøn løsning kombineret med bedre cykel muligheder, der samtidig giver mulighed for at etablere en afværgeløsning så mængden af skybruds vand mindskes så højt oppe på Nørrebro som muligt og ikke skal strømme gennem store tæt beboede områder. En sådan løsning vil samtidig kunne fungere som en ’grøn korridor’ mellem Fælledparken, Sjællandsgade, Assistens Kirkegård, Hans Tausen Park til det kommende blå/grønne område på Åboulevarden og videre til grønne områder på Frederiksberg. Her skal biodiversitetsplaner samtænkes med skybrudsplaner.
Læs høringssvar fra Ove Larsen
Indsendt af:
DAVID NEIL KRISTENSEN
Dato: 26. september 2012
Svarnummer:
1
By:
KØBENHAVN S.
Postnr.:
2300
SKYBRUDSPLANEN ER NOGET SKIDT ! Stort set alt Københavns Kommune er noget skidt ! Københavns Kommune er et slumområde og alt man ønsker at bygge er værdiløs slum ! Københavns Kommune brugte 200 millioner kroner på at ødelægge Amager Strand og ødelæggelsen var med vilje. Og nu vil man bruge 3,8 Milliarder på diverse ødelæggelser, også kaldet Skybrudsplan. Det eneste Københavns Kommune tror på er slumbyggeri, satan, islam, død og ulykker. I Danmark er der kun borgerlige banditter som ødelægger alt det de kan komme af sted med. Københavns Kommune bede komme med en redegørelse og beklagelse af alle de makværk- planer som Rådhuset ligger og roder med. Det nyttter ikke at bygge det slum man er så forelsket i. Det nytter intet. Det er kun i villaer man kan spille musik og leve som et menneske. I alt det andet makværk er der for lydt og det er livsfarligt ! Med de milliarder som er i overskud bedes man venligst lave en ny Amager Strand med mere plads og nogle rækker med villaer. Rundt om København er der også brug for kyst- sikring og flere gode strande. Skråt op med giftig tobak og drukalkohol ! Jeg synes også jeg er berettiget til økonomisk belønning for at komme med gode indsigelser. Hilsen David Neil Kristensen Skribent
Læs høringssvar fra DAVID NEIL KRISTENSEN