Københavns cykelstrategi 2011-2025

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg har d. 27. april 2011 godkendt Københavns cykelstrategi 2011-2025. Cykelstrategien rummer en række bud på, hvad der skal gøres frem til 2025, for at København kan realisere sin vision om at blive verdens bedste cykelby.

Høringsfrist:

12. august 2011
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 12. august 2011
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 3
By:
København V
Postnr.:
1550
Teknik- og Miljøforvaltningen har den 19. maj 2011 bedt om et høringssvar om Cykelstrategi 2011-2025. Fristen for svar er den 12. august 2011. Borgerdialog Lokaludvalget har givet borgerne mulighed for at udfylde spørgeskema på lokaludvalgets hjemmeside om Cykelstrategien. En opsummering af de 136 modtagne svar er vedlagt. Endvidere har vi vedlagt opsummeringen af cykelworkshoppen, som vi havde i januar 2011 på Nørreport som led i vores bydelsplanproces. Lokaludvalgets holdning Lokaludvalget mener, at Cykelstrategien er et godt bud på, hvordan cykeltrafikken i kommunen kan fremmes. Svagheden er selvfølgelig, dels at den ikke er finansieret, dels at der mangler en større vision for København som verdens bedste cykelby. Her bør vi nå meget længere i realitetshandling omkring bl.a. bilfrie områder i hver bydel, samt en målsætning for byen om at nedsætte biltrafikken betragteligt for derved at skabe en meget bedre by at bo i og besøge. Overordnet må visionen være, at trafikken i kommunen – og i hvert fald i Indre By – i langt højere grad foregår på beboernes, de besøgendes og de ”svage” trafikanters betingelser. Udgangspunktet er jo, at biler, lastbiler og busser forurener i voldsom grad og derved via disse luft- og støjgener påfører os alle, der bor i byen, et sundhedsskadeligt miljø og dermed også mange udgifter til sygdomsbehandling mv. Det er desværre udgifter, der ikke direkte kan påvises. Den nugældende trafikpolitik har en langsigtet økonomisk belastning, som bør tages i betragtning. Dertil kommer de menneskelige omkostninger i form af for tidlige dødsfald og øvrige følgeskader. Anlæg af flere parkeringspladser fremmer ikke cykelstrategien. Tryghed og sikkerhed Ud fra vores dialog med borgerne, bl.a. i bydelsplan-sammenhæng, mener vi, at det især er vigtigt, at der er plads til alle cyklister på cykelstien/cykelruten/cykelgaden, uanset om man cykler hurtigt eller langsomt og uanset om man benytter en racercykel eller en christianiacykel. Det giver tryghed cyklisterne imellem. Vi har noteret os, at utryghed i trafikken kan få cyklister til at vælge en anden transportform. En tydeligere opdeling af færdselsarealerne, så ingen er i tvivl om, hvor cyklisterne skal være og hvor fodgængerne skal være, vil også gøre det at cykle mere tiltalende. Især ved busstoppesteder kan der være problemer med fodgængere på cykelstien. Derudover vil lokaludvalget pege på følgende, som kunne være af betydning for sikkerhed/tryghed: - Stålsteeler i stedet for kantsten ved cykelstier, idet det er en temmelig sikker måde at udelukke biler fra at køre op på cykelstien for at parkere (midlertidigt) ligesom vejens indretning forholdsvis let kan ”ommøbleres” til andet brug (f.eks. legegade mv.) - Forbudet mod brug af hovedtelefoner/mobiltale/sms bør håndhæves for alle trafikanter. - Markér opstreget areal til cyklister foran biler i vejkryds! - Man skal undgå at blande forskellige trafikarter omkring vejarbejder. I Vester Voldgade er fodgængere og cyklister i øjeblikket henvist til at benytte samme smalle areal, hvilket skaber farlige situationer. Fremme af brugen af cykler Derudover har vi følgende forslag til fremme af brugen af cykel: - Opgradér cykelstierne i Nørre Søgade, Øster Søgade og i Vester Søgade, så de kan løse behovet for en ordentlig, sikker og tryg cykelforbindelse på tværs af brokvartererne og Indre By. Den påtænkte opgradering af Søruten på den anden side af Søerne er velment, men vil være en lappeløsning, der ikke fuldt ud tilgodeser behov for sikkerhed, tryghed og fremkommelighed for såvel cyklister som fodgængere. Det er ikke mindst Sørutens forbindelse til Østerbrogade, der udgør et problem, som en opgradering af cykelstierne i Søgaderne vil kunne løse. - Ved nyt erhvervsbyggeri bør der kræves overdækket cykelparkeringsareal, kompressorpumpe, opladningsfaciliteter for el-cykler og omklædnings/badefaciliteter. - Tillad cyklister at svinge til højre for rødt lys. - Vedligeholdelse af cykelstier skal opprioriteres, idet opprioriteringen af vedligeholdelsen gør det mere sikkert at færdes på cykelstierne, hvorved flere motiveres til at cykle Endelig mener lokaludvalget, at indretningen af Nørrebrogade og Dronning Louises Bro er et eksempel til efterfølgelse. Cyklisternes behov for fremkommelighed, tryghed og sikkerhed er blevet opfyldt og man har tillige fået skabt et spændende og attraktivt fodgænger- og opholdsareal. Indre By Lokaludvalg har godkendt dette høringssvar i sit møde den 11. august 2011. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Lasse Schelde
Dato: 12. august 2011
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
KBH SV
Postnr.:
2450
Læs høringssvar fra Lasse Schelde
Indsendt af:
Svend-Erik Fangel Pedersen
Dato: 11. august 2011
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Friluftsrådet København
By:
København SV
Postnr.:
2450
Se venligst vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Svend-Erik Fangel Pedersen
Indsendt af:
Claus Knudsen
Dato: 10. august 2011
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Amager
By:
København S.
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Claus Knudsen
Indsendt af:
Charlotte Hansen
Dato: 19. juli 2011
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Københavns Miljø og Energikontor
By:
København N
Postnr.:
2200
19. juli 2011 Høringssvar til ”Fra god til verdens bedste” Københavns Miljø- og Energikontor arbejder for at forbedre miljø- og energiforhold i København herunder en mere bæredygtig transport. Derfor har vi læst ”Fra god til verdens bedste” med fornøjelse, dog finder vi områder i høringsudgaven som også bør have en prioritering. • Motivation af den enkelte borger: Det er vigtigt at motivere folk til at cykle, især fordi den ekstra %-del der skal til at cykle i København ikke bare hopper op på cyklen. Derfor er det godt med mange forskellige indgangsvinkler for motivation, så mange som muligt bliver motiveret. Indgangsvinklerne kunne f.eks. være sundhed, daglig motion, spare penge, forbrænding af kcal, konkurrence med sig selv om hvor hurtigt man kan køre turen, få hele familiens logistik til at hænge sammen mm. Derfor skal sådanne aspekter ind tænkes i vejledning af borgere via forskellige metoder f.eks. møder, reklamer. Samt hvilke værktøjer borgerne har behov for får at bliv motiveret, det kan f.eks. være promovering af apps til telefonen om forbrænding af kcal, cykelruter mm. • Forskellige typer af cykler: For mange borgere er det at købe den rigtige cykel i forhold til deres behov svært. Derfor ville det være godt med udlånsstationer af forskellige typer af cykler, f.eks. elcykel, citycykel, racercykel, ladcykel mm. så inden borgerne investerer i en cykel, så har de fået vejledning og afprøvning af cykel i forhold til deres behov. • At få flere til at pendle samt virksomheder til at benytte cykler i arbejdstiden: Der er nogen fysiske forhold der skal være til stede, hvis medarbejderne skal cykle til og fra arbejde. Det kan f.eks. være badeforhold, cykelparkering, cykelværksted, løsninger i forhold til cykeltasker til computer og tøj. Derudover skal medarbejderne motiveres af virksomheden f.eks. ved at deltage i ”Vi cykler til arbejde”, cykeltøj med virksomhedens logo, konkurrence blandt medarbejderne om hvem der cykler mest. Derudover er der hele motivationsdelen, hvordan får man motiveret medarbejderne til at cykle, det kan f.eks. gøres ved Energitjenestens virksomhedskoncept ang. grøn transport, hvor fokus er på at motivere medarbejderne og hjælpe med at løse de barriere der er for medarbejderne i forhold til at cykle frem for at benytte anden transport. • Fokus på børn: Der er allerede i ”Fra god til verdens bedste” fokus på sikker skolevej. Men der er andre aspekter som er vigtige, hvis man skal have børn op på cyklerne. F.eks. kampagner med skolerne om bilfriskoler og fysik afspærring så bilerne ikke kan komme tæt på skolen. Derudover skal der være steder i København, hvor forældrene kan træne deres børn, til at blive cykelsikre dvs. cykellegepladser. Samt information (Dansk Cyklistforbund har en del) om hvordan forældre gør deres børn cykelsikre. Sådan materiale kan også deles ud i børneinstitutioner. • Forhold for cyklister: Odense har gjort mange ting, for at få folk til at cykle, som København kan lære af, f.eks. at ensrette mange gader og derved gøre det besværligt for bilister at færdes i Odense, det har gjort det meget tidsbesparende at cykle i Odense i stedet for at køre i bil. Bedre cykelparkering ved stationer, disse er virkelig dårlige mange steder i København. Det er også i dag besværligt at have sin cykel med, hvis man skal shoppe i flere butikker, da der er meget dårlige cykelparkeringsforhold ved butikker i København. Standere med pumper rundt omkring i byen, vil også højne forholdene for cyklister meget. I dag skal man finde en cykelhandler som måske har en pumpe foran sin butik og dette er ofte kun i butikkens åbningstid. Med venlig hilsen Charlotte Hansen Dagligleder af Københavns Miljø- og Energikontor
Læs høringssvar fra Charlotte Hansen
Indsendt af:
Torben Lund Kudsk
Dato: 14. juli 2011
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
FDM
By:
Kgs. Lyngby
Postnr.:
2800
Se vedlagte dokument
Læs høringssvar fra Torben Lund Kudsk